[Macbook Pro] Schoonmaken, waar / hoe?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-09 16:15
Beste tweakers!

Een vriend van mij heeft een macbook pro 15 inch (i7 versie). Hier heeft hij een "ongelukje" mee gehad, daarop heeft hij hem weggebracht naar een Apple centre. (Ongelukje wil zeggen: hij was na een avondje stappen in zijn bed gedoken, met macbook op de grond ernaast, vervolgens heeft hij daar overheen overgegeven. Uiteraard is de macbook compleet schoongemaakt van binnen)
Maar goed, mensen bij het Apple centre hebben hem total loss verklaard en zeggen dat alles stuk is.
Mobo, Ram modules etc. Enige wat nog heel schijnt te zijn is harde schijf. Het rare is, in onze ogen, dat ze zelfs zeggen dat de topcase stuk is.
Reparatiekosten: 2860,85.
Hier heeft hij uiteraard geen zin in. Want nieuw is ie ongeveer goedkoper.
Nou vroeg ik zijn er nog handige tweakers die zeggen we kunnen er nog wel wat mee en zijn bereid te helpen?
Wij zelf zijn onervaren op het gebied van laptops uit elkaar halen, in elkaar zetten enz.

Ik hoor graag wat jullie meningen hier over zijn en of jullie een medetweaker willen helpen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-09 20:27

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou het spijt me, maar een kotslaptop gaat echt geen enkele repair tech aan werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
sebastius schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:23:
Nou het spijt me, maar een kotslaptop gaat echt geen enkele repair tech aan werken ;)
Hehe, nja kon zijn dat jullie goed met onderdelen waren en em zouden kunnen fixen?
Snap in ieder geval niet waarom en hoe de top case stuk kan zijn?
Anyone?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het toetsenbord en het trackpad zijn een geheel met de topcase, als deze beiden kapot zijn kan ik me voorstellen dat ze zeggen dat de topcase kapot is want die moet dan in z'n geheel worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ik bedoelde meer, dat als zo'n repair tech dat ding opentrekt en die walm ruikt, dat ie hem direct afkeurt :)

Zou ik iig doen ;) (en ik heb wat rare Nokia's in m'n handen gehad ter reparatie :P, eentje waar de verf uit kwam lopen, eentje die in letterlijk 1000 stukjes lag, eentje die rook naar zonnebrand... de gekste dingen... )

Wat zegt je verzekering van deze laptop (je inboedel verzekering, daar heb je zo'n ding immers voor)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
sebastius schreef op woensdag 22 december 2010 @ 21:49:
Nou ik bedoelde meer, dat als zo'n repair tech dat ding opentrekt en die walm ruikt, dat ie hem direct afkeurt :)

Zou ik iig doen ;) (en ik heb wat rare Nokia's in m'n handen gehad ter reparatie :P, eentje waar de verf uit kwam lopen, eentje die in letterlijk 1000 stukjes lag, eentje die rook naar zonnebrand... de gekste dingen... )

Wat zegt je verzekering van deze laptop (je inboedel verzekering, daar heb je zo'n ding immers voor)?
Hahaah, wat ik zeg, hij is al schoon gemaakt van binnen :) (lijkt me ook geen pretje inderdaad de reparatie.)
Die Nokia reparaties zijn inderdaad wel echt het meest bizar ever, zonnebrand? :P

Maar goed in ieder geval, goeie van die inboedel verzekering, zal het even tegen em zeggen. (het is namelijk niet de mijne gelukkig >:)
Maar wat moet je in godsnaam tegen die mensen zeggen dan?

Edit: Ben natuurlijk nog steeds op zoek naar de knutselaar die zegt dat ie hier misschien nog iets mee zou kunnen!

[ Voor 5% gewijzigd door timwijn op 22-12-2010 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ik pak een hoop klusjes aan, zeker op Apple gebied, maar een kotslaptop doe ik echt niet ;)

Inboedel: gewoon de waarheid ("was ziek van een kippepoot en per ongeluk m'n laptop geraakt")

Nokia: Handtasjes he? Parfum en andere bagger brengt bergen schade met zich mee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0HAN
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10-09 16:15
Ik werk in een ziekenhuis waar we wel eens DECT toestellen terugkrijgen waar een patient overheen heeft gekotst. Die gaan regelrecht de container in, daar ga ik echt niet aan beginnen.

 MacBook Pro M1 (2021)  Mac Mini (2011)  iPhone 12 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Nou ja het prijsniveau van een MBpro is natuurlijk wel wat hoger dan een DECT toestelletje, maar dan nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:17
Komt er nog wat leven uit? of doet hij helemaal niets meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja stom, door al die drukte over dat kots verhaal vergeet ik de kritieke vragen te stellen: Wat zijn de symptomen?

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
zou een goede clean beurt van het mobo niet een goede optie zijn? bv een n8 in gedistileerd water oid?
@ frietsaus, volgens ifixit is het tb niet 1geheel met de case
De Macbook Pro in onderdelen: http://www.ifixit.com/Tea...Pro-15-Inch-Unibody/590/1

succes met de reparatie...

ps. de klachten zijn wel belangrijk om ff te weten, een grondige schoonmaak zou toch wel eens soelaars moeten bieden in mijn ogen...

iMac 2020 i7

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 08:45

Bosmonster

*zucht*

ook wel interessant is of die aanstond of aan de stroom toen het ongelukje gebeurde :P

• timwijn
Haha jongens, bedankt voor al jullie reacties tot nu toe.
Snap zelf ook wel dat het een licht hilarisch verhaal is.
Naar mijn weten doet hij niets meer. Wij dachten in eerste instantie dat het mobo vervangen zou moeten worden.
Of hij aan het stroom lag weet ik niet, zal ik nog even voor hem vragen. Tevens zal ik hem vragen over inboedelverzekering, misschien dat dat inderdaad een betere optie is, dan hem maken.
Vanmiddag of in de loop van de ochtend zal ik het hier weer posten:)

@o. poulssen tsja, die mening deelden wij ook al.. Maar bij de Apple centre zeggen ze dus van niet.. |:(

@boers706 @sebastius Naar mijn weten komt er geen leven meer uit, maar wij dachten aan alleen een defect mobo. Gaan ram-modules bijv. ook zo snel kapot, door vocht?

@johan en de rest die zeggen kotsding beginnen we niet aan, wat natuurlijk begrijpelijk is, hij was al schoongemaakt van binnen volgens mij, voordat hij die kant op ging. Maar weet ik niet helemaal zeker meer :P

[ Voor 33% gewijzigd door timwijn op 23-12-2010 09:45 ]

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:10
Duurste is het logicboard, als daar iets mee is ben je zo aantal honderden euro's verder.. kun je zelf niks aan vervangen en cpu/gpu e.d. zitten erop gesoldeerd.. Helaas..

• timwijn
Okee nieuwe info:

De macbook lag dichtgeklapt, niet aan het stroom naast zijn bed.
Hij heeft hem zelf open gehad + schoongemaakt en er was niet veel "vocht" aan de binnenkant verder te zien.
Tevens doet hij nu helemaal niks. Inboedelverzekering heeft ie voor brand en inbraak, dus dat wordt hem waarschijnlijk niet.
Maar hoe kan het dat ie door een klein beetje vocht volledig total los verklaard wordt.
Hij lag niet open dus het is niet via tobo naar binnen gegaan of iets dergelijks.. zou toch verwachten dat het er een beetje langs loopt, ook gezien de behuizing van een macbook..
Wie o wie, heeft nog ideeën wat we er mee zouden kunnen, wie wil er zelf nog naar kijken (nogmaals hij is SCHOON aan de binnenkant:P)
Ik hoor wel weer van jullie!

Verwijderd

Mijn vriendin had ook wat drinken over haar Macbook heen gegooit, en op de bon stond inderdaad ook dat de topcase defect zou zijn. Na wat bellen met Apple bleek dat ze daarmee alleen het keyboard gedeelte bedoelde, en niet dat die gescheurd was ofzo maar dat de aan/uit knop het gewoon niet meer deed.

• timwijn
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:59:
Mijn vriendin had ook wat drinken over haar Macbook heen gegooit, en op de bon stond inderdaad ook dat de topcase defect zou zijn. Na wat bellen met Apple bleek dat ze daarmee alleen het keyboard gedeelte bedoelde, en niet dat die gescheurd was ofzo maar dat de aan/uit knop het gewoon niet meer deed.
Dank je voor je reactie!
Maar had je vriendin hem open of dicht, op het moment van drinken er overheen gooien?
Snap dat wanneer hij open is, dat het overal tussen gaat zitten, maar dicht?
Maar goed, evenwel bedankt voor de info, zou de topcase inderdaad kunnen verklaren!

[ Voor 6% gewijzigd door timwijn op 23-12-2010 12:06 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Maybe nog interessant, Logic Board kost je rond de 800 pond > http://www.applemacparts....-logic-board-p-69115.html (weet niet of dit de juiste is)

Heb zelf al eerder spullen daar besteld, nette zaak. Duurt echter wel even voordat het aankomt...

Instagram / YouTube

• timwijn
aramdin schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:01:
Maybe nog interessant, Logic Board kost je rond de 800 pond > http://www.applemacparts....-logic-board-p-69115.html (weet niet of dit de juiste is)

Heb zelf al eerder spullen daar besteld, nette zaak. Duurt echter wel even voordat het aankomt...
Dank je voor de link, zou inderdaad misschien nog een optie kunnen zijn!
Beiden helaas geen ervaring met laps in elkaar zetten, maar daar kunnen we wel even over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon4ce
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online

dragon4ce

hardware freak

Als reparateur krijg ik ook laptops binnen met etensresten/schimmelinfecties/bacteriecolonieen, maar kots zou ik ook niet aan beginnen, die penetrante lucht blijft in je pand hangen. wat je kan controleren is of het via de ventilatie-opening naar binnen is gekomen. Als je hem volgens zo'n handleiding van ifixit openmaakt, en al je onderdelen/schroefjes goed apart houd, dan lijkt het me geen probleem om hem uit elkaar te halen. Dan ff schoonmaken met gedestilleerd water, naspoelen met alcohol en vervolgens moet je alles minimaal drie dagen laten drogen om kortsluiting te voorkomen.

als je wilt dat een reparateur ernaar kijkt zou ik eerst zorgen dat de geur en de troep weg is;)

Omdat het kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ja kijk ook even op iFixit, die hebben meestal van die fijne stappenplannen met schroef-sorteerbladen. Daar steeds je schroefjes op plakken en dan kan het gewoon niet mislukken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
Fantastisch weer jongens, thanks voor de tips! Zal het doorgeven en even kijken of dat lukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Underworld
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-08 12:57

Underworld

+1 Inzichtvol

aramdin schreef op donderdag 23 december 2010 @ 13:01:

Volgens mij heb ik hier door de jaren heen veel tweakers gezien die met ebay links aankwamen waarbij het nog goedkoper kon.

Aan de TS misschien eens op ebay kijken of je daar iets kan vinden?

“Victorious warriors win first and then go to war,
while defeated warriors go to war first and then seek to win”
― Sun Tzu, The Art of War

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bijzonder dat zelfs met dichtgeklapte MB hij kapot is. Tis natuurlijk vrij zuur spul, wellicht dat het daar door komt.

Tegenwoordig heb je wel een aantal inboedelverzekeringen die all risk dekking bieden, dus ook dingen die je zelf per ongeluk kapot maakt of waar iets mee gebeurt buiten de woning, zijn dan gedekt. Maar dat is een kwestie van even in de polis kijken en/of bellen met de verzekeringsmaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timwijn
Verwijderd schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:32:
Bijzonder dat zelfs met dichtgeklapte MB hij kapot is. Tis natuurlijk vrij zuur spul, wellicht dat het daar door komt.

Tegenwoordig heb je wel een aantal inboedelverzekeringen die all risk dekking bieden, dus ook dingen die je zelf per ongeluk kapot maakt of waar iets mee gebeurt buiten de woning, zijn dan gedekt. Maar dat is een kwestie van even in de polis kijken en/of bellen met de verzekeringsmaatschappij.
Ja hadden we al naar gekeken Bert-nl, hij is alleen student en heeft dan weer niet zo'n uitgebreide verzekering. Oftewel, dit "ongelukje' wordt helaas niet gedekt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timwijn schreef op zondag 26 december 2010 @ 13:44:
[...]

Ja hadden we al naar gekeken Bert-nl, hij is alleen student en heeft dan weer niet zo'n uitgebreide verzekering. Oftewel, dit "ongelukje' wordt helaas niet gedekt!
Misschien wel een idee om de verzekering te wijzigen voor eventuele toekomstige ongelukken. Die all risk verzekeringen zijn tegenwoordig nauwelijks duurder. Maar voor dit probleem heb je daar natuurlijk niks aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spammerboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09-2020
Heb zelf een keer een kop koffie over een MacBook Pro gegooid. Gelukkig gedekt door de reisverzekering. De top-case moest vervangen worden. Totale schade meer dan 400 euro. Was een 15" MacBook Pro uit 2009.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

timwijn schreef op donderdag 23 december 2010 @ 12:04:
[...]

Dank je voor je reactie!
Maar had je vriendin hem open of dicht, op het moment van drinken er overheen gooien?
Snap dat wanneer hij open is, dat het overal tussen gaat zitten, maar dicht?
Maar goed, evenwel bedankt voor de info, zou de topcase inderdaad kunnen verklaren!
Ze had een fles 7-Up opengemaakt boven het keyboard van haar Macbook die open stond. Niet echt snugger, maar ja. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 27 december 2010 @ 14:29:
[...]

Ze had een fles 7-Up opengemaakt boven het keyboard van haar Macbook die open stond. Niet echt snugger, maar ja. :P
Sommige mensen denken dat ze dan goed zitten met AppleCare. Maar alhoewel Applecare enorm duur is, biedt het geen dekking tegen schade van buitenaf.
Pagina: 1