Systeem boot niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-11-2021
Hoi,

Na 3 maanden mijn pc niet meer te gebruiken vanwege stage in het buiteland kom ik tot de verschrikking dat hij het niet meer doet :(

Specs:
Mobo: DFI Lanparty UT-X48 T3RS
CPU: Intel c2d E8400
Vid: Sapphire 4870 512mb
PSU: Amacrox freestyle 750W
Ram: OCZ platinum ddr3 1333

Hiervoor werkte alles prima. Nu probeerde ik laatst het systeem weer op te starten en merkte dat hij het niet meer deed. De fans draaide en de led's in sommige fans waren aan. Mijn moederbord beschikt over een klein schermpje waar het boot problemen op kan weer geven. Meestal een cijfer en een getal. Deze bleef echter hangen op 00 (met streepjes door de nullen) en flikkerde een beetje. Hij ging dus van fel naar minder fel branden. Het eerste wat ik bedacht was dat mijn voeding niet genoeg power meer heeft.

Ook brande er op mijn 4870 3 van de 4 led's die daar aanwezig zijn.
Om precies te zijn de D1601, D1602, D1603. Nou heb ik al gevonden wat deze zouden moeten aangeven.
Zie LINK
D1601 temperatuur fout, lijkt me sterk als het systeem net opstart.
D1602 connector A niet aangesloten is
D1603 connector B niet aangesloten is

De PCI power connecters zitten gewoon aangesloten zoals ze altijd zaten.

Ik heb inmiddels al mijn PSU stofvrij gemaakt omdat er aardig wat stof in zat. Alle onderdelen een beetje stof vrij gemaakt en opnieuw geprobeerd. Maar helaas. Nog steeds hetzelfde.
Ik heb geen andere PSU of Videokaart liggen om dit uit te testen.
Heeft iemand hier toevallig meer verstand van?
Ik denk nog steeds dat het aan mijn PSU ligt. Maar ik wil het toch wel zeker weten voordat ik een nieuwe koop. Ik moet nog even opzoeken of ik nog garantie op dat ding heb, aangezien het wel meer dan een jaar geleden is dat ik deze gekocht heb.
Bij voorbaad dank,
Groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:42

Aganim

I have a cunning plan..

Je kan proberen om de bios te resetten. Wellicht dat de instellingen corrupt zijn geraakt, misschien door een niet al te brave backupbatterij.

Wat ook een mogelijkheid is, zijn slechte condensatoren in je PSU, te herkennen doordat ze bol staan of bruine smurrie lekken. Met name goedkopere PSU's hebben hier nogal eens last van. De enige manier om daar achter te komen, is echter door de voeding open te schroeven en daarmee verlies je uiteraard je garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Kun je aangeven op welk moment van de boot hij precies stopt? Direct na de POST of later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
Aganim schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:17:
Je kan proberen om de bios te resetten. Wellicht dat de instellingen corrupt zijn geraakt, misschien door een niet al te brave backupbatterij.

Wat ook een mogelijkheid is, zijn slechte condensatoren in je PSU, te herkennen doordat ze bol staan of bruine smurrie lekken. Met name goedkopere PSU's hebben hier nogal eens last van. De enige manier om daar achter te komen, is echter door de voeding open te schroeven en daarmee verlies je uiteraard je garantie.
Hm, domme vraag misschien, maar hoe reset ik mijn bios? Is het vervangen van de batterij dan ook gelijk een optie?
EoG schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:18:
Kun je aangeven op welk moment van de boot hij precies stopt? Direct na de POST of later?
Meteen zodra ik de powerknop indruk.

Ik heb gelezen op dat forum in mijn link in de eerste post dat meerdere mensen er problemen mee hebben. sommige systemen booten wel na 10x proberen, of na 30min wachten oid.

Dus nu zit ik er weer aan te denken dat het miscchien wel mijn videokaart is.
:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

argon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:29:

[...]

Meteen zodra ik de powerknop indruk.

Ik heb gelezen op dat forum in mijn link in de eerste post dat meerdere mensen er problemen mee hebben. sommige systemen booten wel na 10x proberen, of na 30min wachten oid.

Dus nu zit ik er weer aan te denken dat het miscchien wel mijn videokaart is.
:(
Kijk, hier hebben we wat aan, dit komt er op neer dat je een "Systeem POST niet meer" situatie heeft, "boot" komt eigenlijk neer op het starten van je OS, wat na de POST gebeurd ;)

Doet je powerled nog iets? Kun je aangeven of er nog iets brand op je mobo als je hem aan zet? Als je een bepaald onderdeel vermoed; haal het er uit en kijk wat je PC doet! (natuurlijk niet je voeding :+) Let voornamelijk op ledjes (powerbutton, mobo)

edit: Ik keek even naar de manual van je mobo, maar die is vrij kort; is in de bij het mobo geleverde manual wat meer uitgebreid? Misschien kun je daar de 00-code opzoeken)

[ Voor 9% gewijzigd door EoG op 22-12-2010 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
EoG schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:34:
[...]

Kijk, hier hebben we wat aan, dit komt er op neer dat je een "Systeem POST niet meer" situatie heeft, "boot" komt eigenlijk neer op het starten van je OS, wat na de POST gebeurd ;)

Doet je powerled nog iets? Kun je aangeven of er nog iets brand op je mobo als je hem aan zet? Als je een bepaald onderdeel vermoed; haal het er uit en kijk wat je PC doet! (natuurlijk niet je voeding :+) Let voornamelijk op ledjes (powerbutton, mobo)

edit: Ik keek even naar de manual van je mobo, maar die is vrij beknopt; is in de bij het mobo geleverde manual wat meer uitgebreid? Misschien kun je daar de 00-code opzoeken)
Die 00 code geeft een aantal oorzaken.
Zie volgende:
Debug Code Action: Power on -> Stopped at 00
BIOS Program Definition: BIOS program starts to set VID/FID to initialize CPU. (Boot Block area)
Possible Cause:
1. Mixed-up BIOS data 1. Solution: Clear the CMOS data.
2. Defective CPU connection 2. Solution: Remove and reinstall the CPU
3. Incompatible PSU 3. Solution: Replace a suitable PSU.
4. No CPU Power 4. Solution: Inspect the 12V connection
5. Reset button short-circuited. 5. Solution: Inspect the cable that connects the reset button to the front panel connecter.

1. CMOS data heb ik al gecleared. Door voeding uit te zetten, stekker eruit te halen. Vervolgens backup batterij eruit en resetknop 20x ingedrukt.

2. Nog niet gedaan, maar hij is er ook niet uit geweest.

3. Niet mogelijk, geen andere PSU

4. Multimeter nodig?

5. Ook al opgestart zonder gebruik te maken van de reset en power button van de kast, er zitten namelijk ook een reset en power knop op het moederbord.

HDD lampje voorop me pc brande, alsin hij was bezig. Power lampje brande ook normaal. Op het moederbord zit 1 ledje die ook brand als het systeem uit staat maar wel aangesloten is op de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

argon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:00:
[...]

Die 00 code geeft een aantal oorzaken.
Zie volgende:
Debug Code Action: Power on -> Stopped at 00
BIOS Program Definition: BIOS program starts to set VID/FID to initialize CPU. (Boot Block area)
Possible Cause:
1. Mixed-up BIOS data 1. Solution: Clear the CMOS data.
2. Defective CPU connection 2. Solution: Remove and reinstall the CPU
3. Incompatible PSU 3. Solution: Replace a suitable PSU.
4. No CPU Power 4. Solution: Inspect the 12V connection
5. Reset button short-circuited. 5. Solution: Inspect the cable that connects the reset button to the front panel connecter.

1. CMOS data heb ik al gecleared. Door voeding uit te zetten, stekker eruit te halen. Vervolgens backup batterij eruit en resetknop 20x ingedrukt.
Duidelijk, je kunt voor de zekerheid hetzelfde proberen, alleen in plaats van de resetknop, de powerbutton tien seconden ingedrukt te houden en je voeding aan te laten.
2. Nog niet gedaan, maar hij is er ook niet uit geweest.
Kan toch een oorzaak hebben, je kunt, na bovenstaande, proberen om de CPU er uit te halen en even te kijken of er geen pinnetjes missen/verbogen zijn en even kijken of er niet te veel (of te weinig) koelpasta op de CPU zit.[/quote]
3. Niet mogelijk, geen andere PSU
Ook duidelijk; lijkt mij ook erg sterk omdat hij eerder wel gewoon werkte, een defecte PSU kan, maar de kans is klein.
4. Multimeter nodig?
Exact![/quote]
5. Ook al opgestart zonder gebruik te maken van de reset en power button van de kast, er zitten namelijk ook een reset en power knop op het moederbord.
Ook duidelijk inderdaad.

Weinig keus; ik vermoed toch een BIOS reset zoals bovenstaand; lost vaak de problemen op als je langere tijd geen gebruik hebt gemaakt van je PC :)
HDD lampje voorop me pc brande, alsin hij was bezig. Power lampje brande ook normaal. Op het moederbord zit 1 ledje die ook brand als het systeem uit staat maar wel aangesloten is op de voeding.
Klinkt toch als een CMOS probleempje, andere batterij proberen kan uiteindelijk nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
BIOS reset is hetzelfde als CMOS clearen ?
even voor de duidelijkheid.
Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

argon schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:07:
BIOS reset is hetzelfde als CMOS clearen ?
even voor de duidelijkheid.
Bedankt voor de reacties!
In dit geval: ja!

Geen probleem, ik had alleen nogal moeite met de quote's plaatsen zoals je misschien zag (layout zag er nogal verpaupert uit ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
Maakt niet uit ik kon het lezen. Ik ga het meteen proberen en zal zo terugkomen met resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argon
Oke, vooruitgang.

Ik kwam erachter dat ik nog een oud systeempje ergens had staan. Dus nog een backup videokaart en PSU.

Goed. Eerst met mijn systeem aantal keer CMOS gecleared. Geen verandering.
Toen batterij vervangen -> CMOS gecleared. Geen verandering
Toen Videokaart vervangen -> Geen verandering
Al het orginele er weer in en die oudere PSU erin gedaan. RESULTAAT.
Ik had nog geen beeldscherm aangesloten maar hij post nu tot de melding 7F. Net even gekeken.
BIOS setup module in progress. Reporting BIOS check errors. (kon OC fout zijn of dat de batterij leeg was.)

Toen monitor aangesloten, nog een keer geprobeert.
EN JA HOOR :D. ff standaard bios settings instellen en hij doet het weer :).

Dus ik zit met een defecte PSU. Hij maakte net al een raar geluidje. Nu even kijken of ik hem terug krijg met garantie.

Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG

EoG

BOFH

Goed om te horen, valt gelukkig dus mee! Ik moet zeggen dat veel hardware leveranciers wel meegeven met een PSU, dus dat klinkt goed. Mocht het niet het geval zijn; aangeven dat een PSU wel langer mee mag gaan dan een paar jaar :)

Succes!
Pagina: 1