• zenlord
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-11-2025
Aangezien ik normaliter midden-eind 2011 mijn huisje begin te bouwen, is het nu de moment om mij degelijk te informeren omtrent de benodigde infrastructuur.

Waar we nu wonen, heb ik een DLNA-server op het netwerk aangesloten en speel ik de media af op mijn TV via de PS3. Dat werkt perfect, en dat zou ik graag uitbreiden naar andere kamers (zij het dan zonder TV in elke ruimte indien mogelijk).

Zoals ik het nu zie, lijkt het mij perfect mogelijk om via DLNA allerlei apparaten op het netwerk aan te sluiten:
* 1 media server
* 1 media renderer per ruimte, aangesloten op een versterker met speakers

Vandaag heb ik dan gevonden dat de renderers zouden kunnen aangestuurd worden dmv een eenvoudige app vooar iOs/Android, dus in principe kan ik zo'n app installeren op een tablet en daarmee binnen in huis draadloos elk apparaat aansturen...

Mijn vragen:
1. Is het bovenstaande juist? Is er een beter alternatief voor een dergelijke opstelling?
2. Suggesties voor media renderers? Ik zag vandaag de Roku Soundbridge, de Terratec Noxon M520 etc. (voorkeur gaat uit naar eenvoudige, silent toestellen)

Bedankt!
PS: ik zal zelf wel nog wat opzoeken, maar weet niet zo goed waar te beginnen (dit forum lijkt mij een overdaad aan informatie te bevatten :))

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat voor hardware je ook kiest. Zorg ervoor dat je genoeg loze leidingen aanbrengt. Veel merken zeggen draadloos te kunnen werken maar als het even kan, werk dan bedraad. Dit is het veel stabiel.

Bij mijn laatste verbouwing in de woonkamer heb ik 8 LAN aansluitingen in de kamer gemaakt en er zijn nu 5 in gebruik.

Zelf heb ik gekozen voor een stevige PC (Windows Home Server) als server (Tja kost wat stroom, ik weet het). Dit download voor mij en streamt naar mijn media spelers. Dit is dus de basis van het geheel en moet dus voldoende capaciteit hebben. Ik gebruik zelf een Dune en een AC-Ryan voor het beeldmateriaal en gebruik Squeezebox voor de audio. Dit bevalt mij erg goed. Ik heb niet het gevoel dat ik mezelf beperkingen heb opgelegd.
Ik gebruik maar 1 switch voor mijn netwerk. Dit is een 16-poorts Netgear ProSafe gigabit switch.

Vergeet DLNA. Dit heeft te veel beperkingen.
Er zijn niet veel spelers die via een Ipad-ding kunnen worden aangestuurd. Het beste werk gewoon om beeld en geluid gescheiden te houden. Dit scheelt je gewoon een desillusie, dus gebruik voor je beeldmateriaal een andere mediaspeler dan voor je muziek. Mediaspelers die bedoelt zijn voor beeldmateriaal hebben bijna allemaal erg karige mogelijkheden voor het afspelen van muziek.

De Noxon M520 is overigens een standaard Realtek speler. Je moet dus voor het uiterlijk gaan niet specifiek voor de mogelijkheden.

[ Voor 24% gewijzigd door Athome op 24-12-2010 13:12 ]