Anoniem: 380897

Topicstarter
Lijkt mij duidelijk. Wat vinden jullie? Moet de agent op straat meer macht krijgen (lees: eerder geweld gebruiken) dan nu het geval is? Of vind je dat ze genoeg bevoegdheid hebben om adequaat te handelen?

Mijn schoonpa doet een opleiding tot agent. Als ik hoor hoeveel protocollen zij hebben voordat zij geweld mogen gebruiken: ronduit schandalig.

Alles lijkt gebaseerd op een ding: mocht je aangeklaagd worden en voor de rechter moeten verschijnen dan is je zaak waterdicht. Het gevolg is dat niemand meer respect heeft voor de agenten omdat ze al deze stappen moeten doorlopen voordat ze mogen ingegrijpen. Ze worden uitgescholden, bespuugd en belachelijk gemaakt.

Ik ben eigenlijk altijd heel voorzichtig geweest op dit gebied. Een politiestaat moet je neit hebben. Maar ik merk dat tijden veranderen en dat het individualisme / kapitalisme zeer nare gevolgen heeft voor de maatschappij. Ziekelijke sfeer. Ik ben echt tegen dit kabinet, maar ik hoop dat die Teeven hier iets aan doet.

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Anoniem: 380897 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:04:
Als ik hoor hoeveel protocollen zij hebben voordat zij geweld mogen gebruiken: ronduit schandalig.
Schandalig?
Ik vind het juist goed is dat de macht die politie heeft over burgers, aan banden ligt.
Alles lijkt gebaseerd op een ding: mocht je aangeklaagd worden en voor de rechter moeten verschijnen dan is je zaak waterdicht. Het gevolg is dat niemand meer respect heeft voor de agenten omdat ze al deze stappen moeten doorlopen voordat ze mogen ingegrijpen. Ze worden uitgescholden, bespuugd en belachelijk gemaakt.

...Ziekelijke sfeer. Ik ben echt tegen dit kabinet...
Meer politiegeweld zal de sfeer niet verbeteren, en is ook niet de manier om meer respect te krijgen voor politie.
In de VS gebruikt politie vaak veel geweld, en die hebben daardoor niet meer respect gekregen, het is eerder dan mensen daardoor politie meer zijn gaan wantrouwen.

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:40
BadRespawn schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:45:
Meer politiegeweld zal de sfeer niet verbeteren, en is ook niet de manier om meer respect te krijgen voor politie.
In de VS gebruikt politie vaak veel geweld, en die hebben daardoor niet meer respect gekregen, het is eerder dan mensen daardoor politie meer zijn gaan wantrouwen.
Ik denk dat het in deze tijd het niet uitmaakt, want volgens mij heeft bijna niemand meer respect voor gezag, behalve dan in een dictatuur die er extreem geweld op na houdt.

[Voor 3% gewijzigd door boers706 op 22-12-2010 17:51]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Meer geweld leidt alleen tot wapenwedloop en steeds agressievere reacties. Juist door softere aanpak zijn bv betogingen, rellen,... ook softer geworden. Voor jaren 80 was het vrij normaal dat jongeren een cursus "hoe met ME-geweld omgaan" kregen, toen was tanks inzetten de enige optie. De tanks waren banger dan de jongeren, want een welgemikte molotov cocktail kon eender welke tank laten affikken. Nog nooit zijn de jongeren zo soft als nu geweest en zelfs scholieren vinden dat er meer politie/gezag op straat moet. Vroeger was het juist rebelleren tegen het gezag.

De opkomst van het individualisme is een ander aspect: "Hoe durft die agent mij aan te pakken? Ga een ander lastig vallen!".

[Voor 5% gewijzigd door rapture op 22-12-2010 18:18]

• BadRespawn
boers706 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:50:
[...]
volgens mij heeft bijna niemand meer respect voor gezag
Ik denk dat dat zwaar overdreven is.
behalve dan in een dictatuur die er extreem geweld op na houdt.
Dat is geen respect, dat is angst.

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02 18:29

NeoMe

#Addict

Wat de TS bedoeld is dat je vroeger gewoon bang was voor Jan Agent en dat ze tegenwoordig stenen naar hem gooien. Dat verschil moet aan banden worden gelegd, het geweld tegen politie maar ook zeker tegen brandweer en ambulance personeel moet zwaarder en eerder worden bestraft.

Ik vind het werkelijk onbegrijpelijk als er tientallen me'ers stenen moeten opvangen omdat er een paar hooligans van welke voetbalclub dan ook lekker willen rellen.

Ik vind het ook belachelijk als de brandweer en ambulance niet haar werk kan doen, die mensen zijn er om ons te helpen in geval van nood. Het zou mij dan ook niks uitmaken als brandweer en ambulance één persoon zouden hebben met bijvoorbeeld pepperspray, voor in extreme gevallen.

Het is niet de bedoeling dat iedereen in een hoekje kruipt als de politie voorbij komt, maar uitdagen is ook zeker niet de bedoeling.

Meer respect voor politie, brandweer en ambulance of anders zwaardere straffen als deze mensen worden lastig gevallen.

Dit respect dwing je in mijn ogen alléén maar af door daadwerkelijk de criminaliteit aan te pakken, en niet allemaal van die mierenneukende klote bonnen uit te schrijven voor werkelijk niks. Want de echte criminelen zijn de boeven, en niet de hard werkende burgers.

[Voor 11% gewijzigd door NeoMe op 22-12-2010 20:18]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 17:47

EoG

BOFH

Ik ga hier in mee met NeoMe, voornamelijk op gebied van zwaardere straffen.

Als je kijkt naar, bijvoorbeeld, het incident in Heerhugowaard waarbij 2 politieagenten werden bedreigd door een groep mensen en vervolgens uiteen werden gedreven; dat is belachelijk. Dat de wethouder dan zijn pistool trekt en een waarschuwingsschot lost vind ik, persoonlijk, niet meer dan normaal; hoe zou je het zelf vinden om door 10+ man bedreigd te worden?

Om nog maar niet te spreken over Brandweer- of Ambulancepersoneel, ik vind ik het walgelijk dat deze mensen te maken krijgen met geweld!
Ik vind dat de Nederlandse Politie best wat harder mag optreden tegen incidenten, zodat alle lagen van de bevolking wat meer tegen hen opkijken op een positieve manier.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:59
Maar je wil ook geen amerikaanse cops. Imho dien je erg voorzichtig te zijn met het toekennen aan macht aan de politie. Voor je het weet heb je een stelletje arrogante machtsmisbruikende vol vooroordelen zittende machtswellustelingen tegenover je die je uit willekeur opbossen omdat je er met je kistjes en palestina sjaal niet jofel bijloopt..

edit: Laten zoals het is dus. Politie heeft in principe middelen genoeg.

[Voor 10% gewijzigd door boesOne op 22-12-2010 20:27. Reden: spelling schmelling]

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:58

Stewie!

Keen must die!

BadRespawn schreef op woensdag 22 december 2010 @ 17:45:
[...]
In de VS krijgt elk uniform VEEL meer respect dan hier. Politie wordt echt gerespecteerd, alleen in ghettos gevreesd.

• Roel_D
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-11-2022
Ik vind dat de gemiddelde agent geen gezag uitstraalt, en dat komt niet omdat 'ie te weinig met de wapenstok tekeer gaat. Fysiek niet in vorm, verbaal zwakbegaafd, neiging tot machtsvertoon. Er zijn ook goeie agenten, maar in mijn persoonlijke ervaring zijn die in de minderheid. Respect moet je verdienen, niet forceren.

Niet dat je mij stenen zal zien gooien naar de politie, dat soort gedrag moet natuurlijk ook bestreden worden. Maar simpelweg de politie meer bevoegdheden geven lijkt me alleen maar het begin van escalatie. Volgens mij kan er al een hoop opgelost worden door een betere opleiding, met meer nadruk op verbale weerbaarheid en conflictbemiddeling.

Waarom denken jullie trouwens dat sneller en harder straffen nut heeft? Volgens mij dwing je daar geen respect mee af, maar creëer je er juist rancune mee.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
boesOne schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:20:
Maar je wil ook geen amerikaanse cops. Imho dien je erg voorzichtig te zijn met het toekennen aan macht aan de politie. Voor je het weet heb je een stelletje arrogante machtsmisbruikende vol vooroordelen zittende machtswellustelingen tegenover je die je uit willekeur opbossen omdat je er met je kistjes en palestina sjaal niet jofel bijloopt..

edit: Laten zoals het is dus. Politie heeft in principe middelen genoeg.
Jij kijkt zeker nooit COPS? Als je het eens volgt zie je dat die agenten veel respect hebben voor de burgers, maar mensen vaak vast willen zetten (alleen handboeien) voor hun eigen veiligheid. Dan kan het voortkomen dat mensen gaan tegensputteren en tja, dan worden ze tegen de grond aan gewerkt.

Als de één zegt dat de ander iets heeft gedaan, en de ander zegt het andersom, gaan ze gewoon beiden mee daar. Hier in Nederland zou er geen van beide meegaan vanwege het papierwerk.

Hier in Oss hebben ze 's avonds twee auto's van de Politie rondrijden, waarbij het Politiebureau gesloten is, da's nou niet echt een vetpot. Ook worden mensen vaak niet vastgezet omdat het meer papierwerk en moeite kost dan dat het oplevert.

Hiermee wil ik niet zeggen dat ze in de VS nooit teveel geweld gebruiken, want dat is zeker soms zo! Maar ik snap ook dat je trots kunt zeggen dat je bij de Politie zit, hier ben je gelijk een wout of iets ergers.

EDIT: Nog een leuke aanvulling

[Voor 3% gewijzigd door alex3305 op 23-12-2010 02:04]

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-06 19:49
Naar mijn mening heeft de politie voldoende "macht". Ik denk dat de uitvoering van haar taken aanzienlijk kan verbeteren zonder dat de formele bevoegdheden worden uitgebreid (wat onwenselijk is omdat elke bevoegdheid die de politie heeft ten opzichte van normale burgers potentieel misbruikt kan worden).

Mensen die het tegendeel beweren hebben naar mijn idee vaak geen benul hoeveel macht een agent nu al heeft, of beroepen zich op ongefundeerde onderbuikgevoelens. De TS maakt zich hier ook schuldig aan.
Anoniem: 380897 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:04:
Ze worden uitgescholden, bespuugd en belachelijk gemaakt.
Dit zijn alledrie dingen waarvoor mensen kunnen en regelmatig worden gearresteerd. Belediging van een politieagent is namelijk verboden. Een politieagent geniet wat dit betreft meer bescherming dan een gewone burger.

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:12
Het probleem in Nederland is dat de asocialiteit flink gestegen is de afgelopen 50 jaar. Ik hoor van mijn opa nog weleens verhalen dat als hij kattekwaad uithaalde hij aan de oren werd meegenomen door de buurtagent en vervolgens thuis werd gebracht pa of ma namen het toen over.

Als een agent dit nu doet krijgt hij de wind van voren van de ouders en wellicht nog een klacht aan zijn broek ook en zo zijn er tal van zaken waar dit is ingeslopen.

Een agent durft niet meer zoveel omdat hij "bang" is om een klacht te krijgen of zijn baan te verliezen. Kijk maar naar een ME optreden, daar gaan ze doorgaans wél los enkel omdat ze daar een helm op hebben en anoniemer zijn.

Ik zeg niet dat een agent zo maar iedereen moet knuppelen, maar het zou zeker geen kwaad kunnen om het bonnenboekje eens weg te doen om de gemiddelde raddraaier harder aan te pakken en in iedere wijk/buur een buurtagent.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• BadRespawn
EoG schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:20:
Als je kijkt naar, bijvoorbeeld, het incident in Heerhugowaard waarbij 2 politieagenten werden bedreigd door een groep mensen en vervolgens uiteen werden gedreven; dat is belachelijk. Dat de wethouder dan zijn pistool trekt en een waarschuwingsschot lost vind ik, persoonlijk, niet meer dan normaal; hoe zou je het zelf vinden om door 10+ man bedreigd te worden?
Om in zo'n situatie een waarschuwingsschot te lossen vind ik ook niet raar, maar het is m.i. niet gebruik van geweld.
Mijn oplossing voor dat soort buurten zou zijn om daar structureel meer politie in te zetten, bvb patrouille met drie of vier man ipv één of twee. Als ergens mot is er twee wagens op afsturen ipv één, twee wagens meesturen met de ambulance of brandweer als de buurt er bekend om staat dat mensen daar hulpdiensten het werk moeilijk maken. Videocameras gebruiken zodat raddraaiers geïdentificeerd kunnen worden. En dan terughoudend zijn met geweld; streng maar rechtvaardig, dus niet eerst eea uit de klauw laten lopen en daarna opeens -iedereen- behandelen alsof die crimineel is (zoals vaak gebeurt bij demonstraties).
Dat in plaats van voor heel Nederland de middelen voor politie verruimen, want in 99% van NL is er niet zo'n probleem.

Zelfs -als- je harder wil straffen dan zal je ze eerst moeten pakken, en zoals er nu in dergelijke buurten word opgetreden, is de pakkans vrij klein.

Laten we ze eerste maar eens pakken en straffen, en dan pas kijken of harder straffen nodig is.
Stewie! schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:32:
In de VS krijgt elk uniform VEEL meer respect dan hier. Politie wordt echt gerespecteerd, alleen in ghettos gevreesd.
De media in de VS staan vol met verhalen over politie die weer eens een oud vrouwtje heeft dood getaserd, of bij een willekeurige controle om niets bezittingen in beslag neemt. Youtube staat vol met videos van politie die helemaal door slaat. Veel daarvan speelt zich af buiten de gethos, en het wekt geen respect.

Om daar een beeld van te krijgen raad ik aan de VPRO docu "The war on drugs" te bekijken.

deel 1
http://tegenlicht.vpro.nl...-war-on-drugs-deel-i.html

deel 2
http://tegenlicht.vpro.nl...war-on-drugs-deel-ii.html
Cobb schreef op donderdag 23 december 2010 @ 07:49:
Kijk maar naar een ME optreden, daar gaan ze doorgaans wél los enkel omdat ze daar een helm op hebben en anoniemer zijn.
Dat is omdat de ME oproerpolitie is, speciaal daarvoor getraind, en die wordt alleen ingezet als er geweld te verwachten is.
COPs wordt zo ongeveer gemaakt door en voor politie, allicht dat je daar niet veel te zien krijgt over wat politie fout doet.

[Voor 11% gewijzigd door BadRespawn op 23-12-2010 17:49]

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07-06 06:40
Ik denk dat Cobb zeker een goed punt aanhaalt; mensen (vooral jeugd en tokkies) worden asocialer.
Maar wat hier niet goed aan de orde komt, is waarom deze mensen asocialer worden. Dit is niet omdat de politie niet hard genoeg optreedt, iets wat sowieso even opgerekt moet worden: de hele samenleving treedt niet meer genoeg op tegen misdadigers. Dit is echter maar de voedingsbodem van de oorzaak: omdat niemand ze stopt, worden misdadigers asocialer en zelfverzekerder (niemand houdt ze tegen, iedereen loopt bang van ze weg, dus dan moeten ze wel sterker/stoerder zijn.)

Dus de oplossing ligt niet zo zeer bij meer bevoegdheden voor agenten, maar bij een maatschappelijke opdracht om meer te ageren tegen misdadigers. Mensen moeten niet bang met een boog om ze heen lopen, maar als groep op ze af stappen en direct politie erbij halen. De politie moet dan snel ter plekke zijn om de misdadigers aan te pakken.

Vooral voor hangjeugd is dit naar mijn mening een goede oplossing. Stel je voor je hebt een groepje hangjongeren die net een prullenbak gesloopt hebben. Als de buurt dan meteen optreedt en iemand foto's/video's maakt van de vandalen, de politie belt, en daarna naar buiten gaat om de jongeren aan te houden, dan duurt het niet heel lang voordat die jongeren zich helemaal niet meer "koning van de straat" voelen. En zodra ze weer op hun juiste plek in de samenleving gezet zijn, denk ik dat een boel geweld en baldadigheid ophoudt.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Het probleem in Nederland is dat de asocialiteit flink gestegen is de afgelopen 50 jaar. Ik hoor van mijn opa nog weleens verhalen dat als hij kattekwaad uithaalde hij aan de oren werd meegenomen door de buurtagent en vervolgens thuis werd gebracht pa of ma namen het toen over

[....]

Ik zeg niet dat een agent zo maar iedereen moet knuppelen, maar het zou zeker geen kwaad kunnen om het bonnenboekje eens weg te doen om de gemiddelde raddraaier harder aan te pakken en in iedere wijk/buur een buurtagent.
Volgens mij is het niet méér macht, maar eerder laten zien dat er politie aanwezig is.
Vroeger was de politie er voor om misdaad te voorkomen en direct te bestrijden. Tegenwoordig is het boetes uitschrijven.
De laatste keer dat ik een wetshandhaver rond heb zien lopen is al ruim 3 maanden terug, en dat is toch wel heel erg weinig om respect terug te krijgen.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Anoniem: 34342

Stewie! schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:32:
Ze krijgen dus veel meer respect van mensen waarvan ze dat niet nodig hebben, terwijl ze minder respect krijgen van mensen die de wet overtreden. Dit is precies de reden waarom het een dom idee is om de politie meer macht te geven.
alex3305 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 02:01:
Jij kijkt zeker nooit COPS? Als je het eens volgt zie je dat die agenten veel respect hebben voor de burgers, maar mensen vaak vast willen zetten (alleen handboeien) voor hun eigen veiligheid. Dan kan het voortkomen dat mensen gaan tegensputteren en tja, dan worden ze tegen de grond aan gewerkt.
Jij baseert je mening op commerciële televisieprogramma's? Hoe vaak heb jij een agent zijn macht zien misbruiken bij COPS? Precies, COPS is propaganda.

Kijken we naar objectieve cijfers over misdaad, corruptie en andere ellende dan weten we genoeg: ze snappen er niets van in de VS.
Het probleem in Nederland is dat de asocialiteit flink gestegen is de afgelopen 50 jaar. Ik hoor van mijn opa nog weleens verhalen dat als hij kattekwaad uithaalde hij aan de oren werd meegenomen door de buurtagent en vervolgens thuis werd gebracht pa of ma namen het toen over.
I see no hope for the future of our people if they are dependent on frivolous youth of today, for certainly all youth are reckless beyond words... When I was young, we were taught to be discreet and respectful of elders, but the present youth are exceedingly disrespectful and impatient of restraint. - Hesiod, 8th century BC

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 34342 op 28-12-2010 14:52]

• noguru
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-08-2019
Roel_D schreef op donderdag 23 december 2010 @ 01:54:
Ik vind dat de gemiddelde agent geen gezag uitstraalt, en dat komt niet omdat 'ie te weinig met de wapenstok tekeer gaat. Fysiek niet in vorm, verbaal zwakbegaafd, neiging tot machtsvertoon. Er zijn ook goeie agenten, maar in mijn persoonlijke ervaring zijn die in de minderheid. Respect moet je verdienen, niet forceren.

Niet dat je mij stenen zal zien gooien naar de politie, dat soort gedrag moet natuurlijk ook bestreden worden. Maar simpelweg de politie meer bevoegdheden geven lijkt me alleen maar het begin van escalatie. Volgens mij kan er al een hoop opgelost worden door een betere opleiding, met meer nadruk op verbale weerbaarheid en conflictbemiddeling.

Waarom denken jullie trouwens dat sneller en harder straffen nut heeft? Volgens mij dwing je daar geen respect mee af, maar creëer je er juist rancune mee.
beetje laat maar toch:

Ik denk dat je te veel naar de individuele politieagent kijkt en te weinig naar het instituut politie. Het gaat er niet om dat je een individuele agent respecteert het gaat er juist om dat je dat uniform respecteert!!

Politieagenten zijn relatief laagbetaalde en laag opgeleide mensen. Dat jij ze verbaal niet zo begaafd vind zal best maar dat is geen enkele reden om geen respect te hebben voor die functie die ze vervullen. Juist omdat ze relatief laag betaald zijn zou je dat wel moeten doen. Het is juist je neiging de individuele agent te (be)(ver)oordelen die naar mijn mening de kern van het probleem is. Je moet gewoon een agent respecteren ook al is hij of zij een domme oetlul!
Zo ook voor brandweer mensen en ambulance personeel. Die mensen doen naar eer en geweten hun werk en vroeg of laat komen ze ook jouw leven redden. Het zal mij dus echt geen enkele zorg zijn hoe iemand over hun verbale vaardigheden denkt.

En aan verbale weerbaarheid en conflict bemiddeling wordt tegenwoordig meer aandacht besteed dan aan fysieke zelfverdediging. Maar wat heb je daaraan als de straatstenen je om de oren vliegen? Kijk eens naar die laatste "krakers" rellen in Amsterdam. Dat was zorgvuldig voorbereid en uitgelokt geweld met als doel media aandacht creëren. Dat hou je nooit tegen, dus daar stuur je de ME op af en geen praatgroep.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee