Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-04 11:05
Hai,

na problemen met een dell laptop ( met 3 jaar aanvullende garantie ) kom ik vandaag tot de ontdekking dat de 3 jaar extra garantie onzin is. het belangrijkste onderdeel, de batterij, heeft ALTIJD maar 1 jaar bij dell.

Als je gaat kopen via de website staat dit nergens vermeld.
Deze post is niet bedoelt om Dell te flamen, echter om mensen kenbaar te maken hoe het een en ander in elkaar zit.

Daarnaast handeld Dell in strijk met de wet.
als je hier leest: http://www1.euro.dell.com/content/topics/topic.aspx/emea/topics/footer/terms?c=nl&cs=nlbsdt1&l=nl&s=bsd&~lt=popup
Hoofdstuk 8, punt 2.
Voor door Dell aan Consumenten geleverde Producten van Derden is Dell gedurende zes maanden verantwoordelijk dat het afgeleverde Product aan de overeenkomst beantwoordt. Indien het Product binnen deze garantietermijn een gebrek vertoont, zal het binnen redelijke termijn worden hersteld of vervangen. De Klant kan zich rechtstreeks tot de fabrikant of toeleverancier wenden om een Product te laten herstellen of vervangen. Door fabrikant en toeleverancier aan Dell gegeven garanties voor Producten van Derden zullen steeds aan Klanten worden overgedragen. De garantie voor Software wordt door de licentiegever van de Software gegeven.

Volgens het wetboek is dell verplicht 1 jaar garantie te geven op de dingen die ze verkopen.
Koop dan ook een extra artikelen bij dell, ten eerste heb je dan "volgens hun" maar 6 maanden garantie.
ten tweede, betaal je veel meer dan normaal.

Het is maar dat je het weet.

ThCNbL.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gebruiksartikelen vallen hier niet onder bij mijn weten, en een batterij is een gebruiksartikel. Je kunt van een batterij ook niet redelijk verwachten dat de capaciteit niet verminderd is na 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En daarbij, ik ken weinig fabrikanten die gewoon de volle 3 jaar garantie geven op een accu eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-11-2024

EoG

BOFH

Wel even goed zoeken:

http://www.dell.com/downl...ic_commercial_support.pdf

Pagina 4; de batterij valt niet onder de standaard hardware garantie, er is nog een ander document hier over maar dat kan ik zo 1 2 3 niet vinden. Overigens had je ook kunnen kiezen voor Extended Battery Service:

http://www.dell.com/downl...Battery_Service_FINAL.pdf

Dit lijkt meer op Dell bashen, dan op een echte discussie voortbrengen. Kijk bijvoorbeeld naar HP; daar is de standaardgarantie op een batterij 6 maanden.

Een batterij valt onder "consumable", vergelijk het met een cartridge van een printer; daar doe je toch ook geen drie jaar mee?

edit:
Volgens het wetboek is dell verplicht 1 jaar garantie te geven op de dingen die ze verkopen.
Koop dan ook een extra artikelen bij dell, ten eerste heb je dan "volgens hun" maar 6 maanden garantie.
ten tweede, betaal je veel meer dan normaal.
Na die 6 maanden kun je garantie claimen bij de derde partij, ik zie daar dus geen enkel probleem in.

[ Voor 30% gewijzigd door EoG op 22-12-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17-05 10:01
Ook bij HP is een Batterij een verbruiksgoed, en word dus ook niet vervangen in een CarPack.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Even helemaal los van Dell en accu's etc:

De garantie in Nederland is vrij vaag, er is zelfs geen harde grens ergens gedefinieerd in de Nederlandse wetgeving. 6 maanden is de minimumtermijn waarbinnen gesteld wordt dat het product bij levering al ondeugdelijk was. Maar bij diezelfde tekst staat dat producten hun verwachte levensduur zouden moeten kunnen bereiken oid, maar dat na 6 maanden de "bewijslast" bij de gebruiker komt te liggen.

Een wasmachine die na 1 jaar en 1 maand stuk gaat heeft in onze wet dus nog steeds recht van garantie, ook als de fabrikant zelf maar 1 jaar "gaf". Alleen wordt het krijgen van die garantie wel lastiger en potentieel kostbaarder.

Maar er is dus in Nederland geen wet die hard stelt dat het om 1 jaar (of de 2 jaar uit de Europese wetgeving) gaat, met dien verstande dat er van uit gegaan wordt dat eigenlijk alle producten waar het om gaat een langere levensduur dan 1 jaar hebben en dus effectief ook een langere garantietermijn.

[ Voor 21% gewijzigd door ACM op 22-12-2010 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Bij applecare zelfde verhaal.. accu maar 1 jaar garantie, ook al heb je drie jaar op de laptop.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-05 19:52

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ACM schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:15:

De garantie in Nederland is vrij vaag, er is zelfs geen harde grens ergens gedefinieerd in de Nederlandse wetgeving. 6 maanden is de minimumtermijn waarbinnen gesteld wordt dat het product bij levering al ondeugdelijk was. Maar bij diezelfde tekst staat dat producten hun verwachte levensduur zouden moeten kunnen bereiken oid, maar dat na 6 maanden de "bewijslast" bij de gebruiker komt te liggen.

Een wasmachine die na 1 jaar en 1 maand stuk gaat heeft in onze wet dus nog steeds recht van garantie, ook als de fabrikant zelf maar 1 jaar "gaf". Alleen wordt het krijgen van die garantie wel lastiger en potentieel kostbaarder.
Klopt, maar de vraag is of je aan een rechter aannemelijk kunt maken dat de levensduur van een accu duidelijk langer is dan een jaar.. Lijkt me niet.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

axis schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:16:
Klopt, maar de vraag is of je aan een rechter aannemelijk kunt maken dat de levensduur van een accu duidelijk langer is dan een jaar.. Lijkt me niet.
Het is "algemeen" bekend dat li-ion accu's zo'n 3 jaar in leven blijven en daarna "op" zijn. Ik denk dat je die statistiek best kan aanwenden om aan te geven dat je verwacht dat het langer meegaat dan 1 jaar. Maar het wordt wel lastiger naarmate je dichter bij die gemiddelde leeftijd ervan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-05 17:03
Meeste fabrikanten geven 6 maanden garantie op de accu. Enkele een jaar. DE beste oplossing is om een accu via Ebay te gaan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Dit topic is opgezet als een mededeling. Daarvoor is GoT niet bedoeld. Het is een discussieplatform.

Om die reden heb ik de titel even gewijzigd omdat ik denk dat de discussie wel interessant is: hoe zit het (of zou het moeten zijn) met de garantie op accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b.k.dijkstra
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-05 18:50
Bij Lenovo kreeg ik hetzelfde te horen dat de garantie op accu's standaard 6 maanden is en dat zij zelf 1 jaar garantie geven op de accu.
Ik heb daarop ook een accu via Ebay gekocht, aangezien dit toch veel prijsverschil gaf t.o.v. de accu die door Lenovo werd aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

wagenveld schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:10:
Gebruiksartikelen vallen hier niet onder bij mijn weten, en een batterij is een gebruiksartikel.
Een harde schijf vind ik ook een gebruiksartikel.
wagenveld schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:10:
Je kunt van een batterij ook niet redelijk verwachten dat de capaciteit niet verminderd is na 1 jaar.
Tsjah, een hard disk kan ook bad sectors krijgen na een jaar.

[ Voor 35% gewijzigd door Gunner op 22-12-2010 15:36 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-05 14:19
Wij hebben op het werk allemaal Dell Latitude laptops. Vanaf de D620 waren de accu's na een jaar dusdanig versleten dat er zonder voeding geen gebruik meer van gemaakt kon worden.
Vanaf de E-serie is er de mogelijkheid om drie jaar garantie op de accu's bij te kopen. Dit doen wij dan ook.

Ik ben heel benieuwt hoe dit gaat bevallen. Volgens mij hebben we de eerste E-serie laptop nu twee jaar en ik heb een keer in Windows 7 de melding gezien dat de accu versleten was, maar dat bleef ook bij die ene keer en de laptop werkte nog lang genoeg zonder voeding.

Tot zover dit informatie bulletin :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Gunner schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:35:
Een harde schijf vind ik ook een gebruiksartikel.

[...]
Tsjah, een hard disk kan ook bad sectors krijgen na een jaar.
Een harddisk kan natuurlijk kapot gaan, maar in principe slijt hij zo langzaam dat hij vele jaren mee kan. Je zult ook geen enkele moeite hebben om een harddisk te vinden van meer dan tien jaar oud, die het nog prima doet.

Voor een lithium-ion batterij is dat anders. Zo'n ding wordt daadwerkelijk slechter door veroudering, en dat gaat nog harder als je hem gebruikt.

Je zult dan ook geen lithium-ion batterij kunnen vinden die tien jaar lang gebruikt is en het nog prima doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
My-life schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:41:
Wij hebben op het werk allemaal Dell Latitude laptops. Vanaf de D620 waren de accu's na een jaar dusdanig versleten dat er zonder voeding geen gebruik meer van gemaakt kon worden.
Vanaf de E-serie is er de mogelijkheid om drie jaar garantie op de accu's bij te kopen. Dit doen wij dan ook.

Ik ben heel benieuwt hoe dit gaat bevallen. Volgens mij hebben we de eerste E-serie laptop nu twee jaar en ik heb een keer in Windows 7 de melding gezien dat de accu versleten was, maar dat bleef ook bij die ene keer en de laptop werkte nog lang genoeg zonder voeding.

Tot zover dit informatie bulletin :) .
Ik heb ook een E6500 gehad die na een maand of 9 bij elke boot een melding gaf dat de accu een verminderde duur had. Deze heb ik toen laten vervangen voor een 9 cell extended battery. Nu heb ik een M4500 met zo'n zelfde accu en nog geen meldingen gezien.

Overigens krijgen we vanaf volgend jaar HP hardware en daarop zit OOK op de batterij 3 jaar volledige garantie. Dit is echter wel in het onderhandelingsproces omtrent een nieuwe HW contract meegenomen dus standaard is het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door redfoxert op 22-12-2010 15:50 ]

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Bij de lenovo(/ibm) laptop kan ik ook instellen dat de batterij niet altijd op 100 wordt ingeladen, maar pas onder een bepaald %. Daardoor wordt hij minder vaak bijgeladen. (Nadeel is dat als je hem echt nodig hebt hij maar op 90% can de capaciteit zit).

Dit is echter alleen in te stellen met een extra programma, niet in windows zelf. Jammer. De accu van de huis laptop moet dus nu vervangen worden, en op het werk heb ik ook al een laptop een nieuwe batterij voor moeten aanvragen waar die instelling niet gedaan was.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-05 20:51
ACM schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:15:

Maar er is dus in Nederland geen wet die hard stelt dat het om 1 jaar (of de 2 jaar uit de Europese wetgeving) gaat, met dien verstande dat er van uit gegaan wordt dat eigenlijk alle producten waar het om gaat een langere levensduur dan 1 jaar hebben en dus effectief ook een langere garantietermijn.
Je mist nog één ding in je verhaal (voor de rest klopt het namelijk): 'bij normaal/gemiddeld gebruik'. Dat maakt het nog een stukje vager, maar wel logisch: iemand die in één jaar met een auto 250.000 kilometer rijdt kan moeilijk een nieuwe motor eisen 'omdat je redelijkerwijs mag verwachten dat een motor langer dan één jaar meegaat'. Een defect binnen 6 maanden betekent volgende de wet dat het een productiefout betreft. Na 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper om te bewijzen dat hij het product normaal/gemiddeld gebruikt heeft.

In de praktijk werkt deze manier van wetgeving voor een hoop dingen heel goed. In principe heb je langer garantie dan een vaste 2 jaar. Echter, voor bepaalde artikelen, zoals ICT artikelen is dit heel lastig. We hebben hier op GoT al eens discussies gehad over videokaarten en 'wat je daarvan redelijkerwijs' mag verwachten. Kom je niet uit, alleen de rechter kan dat beslissen.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Pagina: 1