Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-11 22:13
Ik heb na het behalen van het VWO mezelf aangemeld voor een bachelorstudie Ruimtelijke planning (planologie) aan het WO. Met deze studie ben ik begonnen in het jaar 2006 wat betekend dat ik al ongeveer 4,5 jaar bezig ben terwijl het in 3 jaar te halen is. Ik ben nu bijna 24 jaar oud.

Op dit moment loop dus ik al meer dan een jaar uit op het bsc programma. Ik heb ongeveer 150 vd 180 studiepunten punten binnen. De twee grootste problemen waar ik nu voor sta is het wiskundevak halen + de bachelorscriptie schrijven.

Ik heb absoluut geen motivatie meer voor de laatste lootjes. Dit resulteert in een zeer slechte concentratie. Het lijkt alsof er iets in mijn hoofd blokkeert als ik een poging doe om wiskunde te leren of de scriptie te schrijven. Ik heb op dit ook absoluut geen vertrouwen dat ik het wiskunde vak ooit ga halen. Het is erg moeilijk om uit te leggen waarom ik dit niet voor elkaar krijg. Mensen kunnen het opvatten als gebrek aan discipline of luiheid. Maar ik denk dat het vooral komt door een erg laag zelfvertrouwen, faalangst, depressieve gevoelens, stress etc. Aangezien ik wel veel voldoening haal uit een dag hard werken bij mijn bijbaantje (taxi chauffeur).

Ik heb het gevoel dat ik de laatste twee jaar mezelf nauwelijks tot niet meer ontwikkel. Iets wat ik erg zonde vind omdat ik overtuigd ben dat ik wel talenten heb. Ik heb wel meerdere malen overwogen om te stoppen met deze studie. In feite had ik beter veel eerder kunnen kiezen voor een andere studie (bijvoorbeeld planologie op HBO niveau). Maar steeds kom ik dan tot de conclusie dat er eigenlijk niks anders opzit dan deze studie af te maken, want ik heb al zoveel tijd / geld geïnvesteerd. Om dan vervolgens een paar maanden / weken later weer compleet vast te lopen. Ik voel me hierdoor ook al langere tijd aardig ongelukkig.

Voor zover ik weet zijn er weinig aantrekkelijke opties:
a) Studie proberen af te maken -> Heeft bewezen niet te werken
b) Andere studie kiezen bv HBO -> Niet aantrekkelijk om weer helemaal bij 0 te beginnen.
c) Hulp zoeken bij studie -> Wat voor hulp?
d) Solliciteren zonder diploma -> Maak ik kans op een redelijke baan?
e) ?

Ik zou graag wat reacties krijgen van mensen die in een dergelijke situatie hebben gezeten. Hoe hebben jullie deze spiraal doorbroken. Wat kan ik het beste doen om weer 'verder' te komen?

Wat zou ik graag willen bereiken?
Ik vind de wereld van ruimtelijke ordening nog wel interessant. Ik denk dat het erg leuk kan zijn om hierbinnen te werken. Maar ik sta ook open voor een baan in een andere sector. Ik wil niet persé een baan of opleiding op WO niveau, maar ik wil wel iets waar ik mijn talent in kwijt kan. Waar ik uiteindelijk een leuk (modaal) salaris in kan verdienen. Ik zou graag in een team willen werken aan het maken van ruimtelijke plannen o.i.d.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:00

Sjaak_Afhaak

Bleh!

mijn eerste advies: praat eens met een decaan/vertrouwenspersoon bij je opleiding. Je bent lang niet de eerste met dit probleem. De laatste loodjes wegen het zwaarst (ik kan erover meepraten). In mijn geval werden de laatste loodjes in een opdracht omgezet waar ik wel m'n ei in kwijt kon. Maar dat gebeurde enkel door een goed gesprek met de decaan en de leraar van het betreffende vak.

Hier staat tekst

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-11 17:05
Laat ik voorop stellen dat het afmaken van de huidige studie de beste keuze is en je hier later jezelf erg dankbaar voor zult zijn.

Ikzelf heb ook met een kort motivatieprobleem gezeten tijdens mijn masterscriptie. Het beste om daar uit te komen is gedisciplineerd tijd inplannen om eraan te werken. Is er bijvoorbeeld geen bijles voor het wiskundevak? Dan verplicht je jezelf om daar 3x in de week tijd aan te besteden. En als je het eenmaal gehaald hebt zorgt het vaak ook weer voor een motivatieboost.

Bovendien heb ik gehoord dat 4,5jaar voor een bachelor op jouw gebied niet echt lang is of heb ik dat mis?

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-11 20:06

Robtimus

me Robtimus no like you

wij schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:31:
b) Andere studie kiezen bv HBO -> Niet aantrekkelijk om weer helemaal bij 0 te beginnen.
Wie zegt je dat je bij 0 moet beginnen? Je hebt je P al wel neem ik aan, dus dat geeft vast al vrijstelling als je dezelfde studie aan het HBO gaat doen. Ook andere gehaalde vakken kunnen je vrijstelling geven. Ik zou hier eens over gaan praten met zowel je WO school als een HBO school waar je dan terecht wilt. Maar let wel op dat je op het HBO hetzelfde probleem zou kunnen krijgen.

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je studie niet afmaken zou wel heel erg zonde zijn. Dus dan heb je twee onderdelen, je wiskunde vak en je bachelor scriptie.

Qua bachelor scriptie is het lijkt mij gewoon een geval van discipline. Plan vaste tijden in dat je daaraan werkt, bij voorkeur op de universiteit bij de groep waar je die scriptie doet. Bedenk dat je nog nodig heb, ga dat uitzoeken, en er dan wat over schrijven.

Bij wiskunde vak: Doe mee vanaf het begin, geen hoorcolleges skippen, geen werkcolleges skippen en geen thuiswerk opdrachten skippen. De hele handel maken, en ook zo snel mogelijk. Als je dan ergens vast loopt ga het meteen vragen, bijvoorbeeld bij de docent (ervan uitgaande dat het niet al te groot vak is, is mijn ervaring dat ze daar geen enkel probleem mee hebben), werkcollege docent of bij een andere student die het goed snapt. Niet gaan achterlopen is dan het belangrijkste, als je iets niet snapt en je laat het zitten snap je het volgende college ook niet, en is het voorbij.
Daarna hoop oude tentamens oefenen, en gaan voor die banaan.

Als dat echt niet lukt is je enige optie inderdaad een gesprek met decaan+docent van dat vak hoe je dat kan halen, maar dan moet je wel het echt geprobeerd hebben, en niet halverwege ermee stoppen omdat het toch niet lukt.

Als je maar eenmaal je bachelor af hebt kan je dan een master kiezen die je iets meer ligt en met niet al teveel wiskunde.
Wat ik me wel afvraag is wat het nu probleem is met je scriptie, naar het HBO gaan zal waarschijnlijk wel je wiskunde problemen oplossen (echter nogal zonde voor 1 vak), maar je zegt nog wel planologie leuk te vinden, wat lukt er dan niet met je scriptie?

[ Voor 13% gewijzigd door Sissors op 22-12-2010 11:54 ]

• frAmEd
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-11 15:48
Ik zit al tijden met hetzelfde probleem, maar heb besloten dat het beter is om mijn huidige opleiding af te ronden, anders is het eigenlijk verspilde moeite (en geld!).

Solliciteren zonder diploma zou ik sowieso afraden (mag je ook DUO flink wat geld betalen) en als je nu al geen motivatie meer hebt, lijkt me het idee om aan een nieuwe studie vanaf 0 te beginnen nog meer demotiverend werken. Praten met iemand is altijd nuttig, ofwel een decaan/leraar ofwel een psycholoog / persoon die jouw van de faalangst kan bevrijden en wellicht wat motivatie kan opwekken.

Als je deze studie dan afgerond heb, zou je altijd nog voor wat anders kunnen gaan, maar het is handig om iets te hebben waar je op terug kan vallen.

• Tank80
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:03

Tank80

Cyanide&&Happiness

Afmaken die handel! Ik kan vanuit mijn persoonlijke ervaring illustreren waarom:
Ik ben 30 en in het verleden ook voortijdig gestopt met m'n (WO) opleiding (wel links en rechts wat certificaatjes en een 'kort-hbo' gehaald) en gaan werken. Allemaal leuk en aardig in het begin, leuk salaris, leuke salarisgroei ook en zo'n 2-3 jaar geleden hield dat ineens op. Dan kom je tegen een soort glazen plafond aan waar je echt niet zomaar doorheen komt zonder hbo/wo-papiertje. Gevolg van die beslissing toentertijd is dan ook dat ik nu al 2 jaar een avond-hbo aan het volgen ben, een leuke studieschuld heb mogen afbetalen en vrij regelmatig nog een vervelend gevoel krijg als ik terugdenk aan de tijd dat ik stopte met die studie en mezelf wel voor de kop kan slaan dat ik toen niet had doorgezet.
Even voor de record: het is niet zo dat heel mijn leven hierdoor een zooitje is geworden, integendeel zelfs; we wonen in een erg mooi koophuis, heb een leuke en lieve vriendin, er komen iedere maand genoeg pecunia binnen en we zijn best gelukkig. Het is ook weer niet zo dat dat dus ook allemaal niet meer kan, je moet er alleen wat harder voor werken en als je op een gegeven moment toch verder wil/meer uitdaging wil op je werk (zoals ik) dan kan je vrolijk alsnog een opleiding gaan doen. Niet dat dat niet leuk is, maar daar moet je ook maar weer zin in hebben als je wat ouder bent.
Dus gebruik die tips hierboven en maak alsjeblieft in ieder geval die bachelor af, scheelt een hoop gedoe 'later'.

Je imiteert me mateloos.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Om voor de laatste 30 EC's je studie af te breken is wel erg zonde, ook al is het moeilijk om motivatie te vinden. Zoals men hiervoor ook al zegt, is het waarschijnlijk het verstandigst om met een decaan/studieadviseur te gaan praten over de stappen die je gaat ondernemen. Misschien kun je zelfs wat extra begeleiding krijgen bij het schrijven van je scriptie.

Toen ik las dat je een wiskundevak moest volgen, vroeg ik me af op wat voor manier je dit krijgt. Is de docent iemand met een wiskundige achtergrond en is de literatuur bedoeld voor exacte studies? Mocht dat niet het geval zijn, dan zou je kunnen overwegen om iemand van een andere (exacte) studierichting in te schakelen voor wat huiswerkbegeleiding. Ik heb zelf namelijk het vermoeden dat iemand met zo'n achtergrond de wiskunde veel inzichtelijker kan maken: wiskunde moet je kunnen begrijpen, niet uit je hoofd leren. Het maken van opgaven helpt je alleen maar om er handiger in te worden, maar is dus wel net zo belangrijk!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-11 18:35
Los van dat ik denk dat af maken de beste optie is... Wat nou als je in deze sector gaat werken? Als je tijdens je studie al compleet geen zin meer erin hebt dan betwijfel ik of je dalijk 40 jaar dat vak dag in dag uit, 40 uur per week kunt gaan doen?

Verwijderd

Ook om over na te denken, is een wo bachelor zonder master wel zoveel waard? Ga dit na binnen je vakgebied. Bij economie, rechten e.d. heb je er niet zoveel aan namelijk.

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18-11 12:05
Vraag jezelf eerst eerlijk af: is de studie te moeilijk voor mij? Als je bij wiskunde alle college's volgt, al het huiswerk doet, bijles neemt, vragen aan de docent stelt, ga je het dan halen? Denk je van niet, ga dan een andere studie doen. No shame in that. Genoeg studenten haken elk jaar af, al zal niemand ooit toegeven dat ze dat deden omdat het te moeilijk was. Het is altijd ik had het wel gekund maarrrr "ik was lui", "geen discipline" of "niet interessant". Dat is geen excuus, er zijn ook luie studenten zonder discipline die het wel halen!

Maar denk je de studie wel aan te kunnen dan moet je niet piepen :P. Ga langs je decaan, maak een plan. Maak afspraken met je ouders. Een psycholoog. Ga bij een huiswerkgroep. Neem wiskundebijles. Zo dwing je jezelf om het te halen. Als je het wel kan en je haakt nu af om taxichauffeur te worden ben je slecht bezig. Dat weet je zelf ook wel - anders had je dit topic niet gestart. Taxichauffeur kun je ook nog worden nadat je je diploma hebt gehaald.

Mijn ongezouten mening. Een gesprek met je decaan / ouders lijkt me een goede start. Die hebben waarschijnlijk meer kijk op de zaak dan wij. Succes!

Onvoorstelbaar!

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-11 21:46
Avalaxy schreef op woensdag 22 december 2010 @ 20:46:
Los van dat ik denk dat af maken de beste optie is... Wat nou als je in deze sector gaat werken? Als je tijdens je studie al compleet geen zin meer erin hebt dan betwijfel ik of je dalijk 40 jaar dat vak dag in dag uit, 40 uur per week kunt gaan doen?
Inderdaad als je echt een studie hebt gekozen waar je veel interesse in hebt dan lijkt mij juist het schrijven van de bachelor scriptie 1 van de interessantste aspecten van de studie. Dat je je hier dus niet toe kan zetten zou je inderdaad moeten doen afvragen of dit wel het juiste vakgebied voor je is waar je 40 jaar in zou willen werken.

En daarnaast ontstaat motivatie ook doordat je veel met de stof van de studie bezig blijft. Dus als je nu al een tijd zo door kwakkelt als jij en weinig er aan doet dan verlies je inderdaad je motivatie. Terwijl als je er genoeg tijd aan besteedt je motivatie ook weer toeneemt. Dus ik zou zeker wel die laatste 30 ects zo snel mogelijk proberen te halen.
Pagina: 1