Waterschade videokaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-03 11:45

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
beste tweakers,

Ik heb laatst een lek gehad van mijn waterkoel systeem, deze lek bevond zich precies boven mijn HD5850 videokaart, helaas.
Er was kortsluiting geweest waardoor de fan van de kaart 100% ging draaien wat gelijk staat met een 17 traps turbofan motor, hierdoor zoog hij het water wat op de kaart lag langs de bovenkant van de kaart zo naar onder door de fan en spoot het bij de DVI en HDMI pluggen er weer uit tegen de achterkant van mijn kast.

Uiteraard meteen de fohn gepakt, muismat aan de waslijn gehangen en me kamer gedweild want het was een rotzooitje.
Na een kwartiertje fohnen leek alles wel verdampt en ging ik hem proberen, hij werkte.
Helaas viel hij na een minutje of 10 weer uit, maar na een fohnbeurt deed hij het weer een half uurtje, daarna niet meer.
Dat was twee dagen geleden, nu probeer ik het elke dag regelmatig even en af en toe doet hij het eens een half uurtje en kan ik gewoon Nail'd spelen, voor de rest verteld de kaart mij dat ik het zelf maar moet doen.

Dus nu mijn vraag? als hij het af en toe doet, dan kan er niet veel kapot zijn? en wat moet er dan kapot zijn en hoe kom ik daar achter?
Welke componenten zijn het meest gevoelig voor water en of kortsluiting? of een combinatie daarvan.
Ik kan met een soldeerbout omgaan, ik heb een multimeter en heb wel wat verstand van elektronica, dus ik heb goede hoop hier wat aan te kunnen doen.
Ondertussen is er al een andere 5850 onderweg dus dat is geen probleem.

Wie ow wie kan mij helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koffercomputer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-09 12:24
Het is jammer dat je de kaart steeds weer aan hebt gesloten en hebt laten werken. Daardoor zal er alleen maar meer schade zijn opgetreden.
Misschien dat je nu alleen nog last hebt van opgeloste zouten die uit het water zijn opgedroogd. Die geleiden en kunnen zo je videokaart storen.

Verder is een föhn een enorm electronen-kanon waardoor je kaart ook nog eens beschadigingen op kan lopen, bij voorbeeld in het geheugen.

Wat je kunt doen is je videokaart uit de PC halen. De videokaart vervolgens goed doorspoelen met gedemineraliseerd water (kun je gewoon in de supermakt krijgen). Eventueel de ventilator er eerst even afhalen.
Als je de kaart meerdere malen hebt doorgespoeld en nergens witte aanslag ziet zitten kun je het rustig laten drogen. Dus geen föhn er op! Als je het sneller wilt kun je eventueel spoelen met zuivere alcohol (IPA - Isopropyl alcohol). Dat verdrwijft het water en verdampt zelf snel. Pas wel op met vuur en warmtebronnen!

Als de kaart volledig droog is kun je hem weer eens testen. Vergeet niet de ventilator er weer op te zetten.

Ik heb het opgegeven om nog correct Nederlands te blijven typen. 22.10.02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
koffercomputer,

Dankje voor de tips, ik heb hier voor mijn systeem enkele flessen ged water staan dus dan ga ik dat eens proberen.
Dat een fohn zo een probleem is wist ik niet, dankjewel.

AnonNymous! gaat nu videokaart in bad doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Het drogen van elektronica kan heel lang duren doordat de ruimte onder IC's erg klein is. Het water blijft er door de capillare werking onder zitten.

Je kan de print in een oven verwarmen (net boven de 100 graden) voor enkele uren of de print op de verwarming voor een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

NIET IN BAD DOEN!

Excuses voor het capslock. Verder met computerkoffer.

IPA (Isopropylalcohol) erover en veel ook. Compleet schoonspuiten en dan laten drogen aan de lucht. geen verwarming,geen foehn.

Maar gezien je gedrag denk i kdat je beter een nieuwe kaart kunt halen ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anonnymous!

Anonnymous!

Are You Man or Mouse?

Topicstarter
Een bad gedestilleerd water heeft het opgelost, heb hem er een kwartiertje in gelegd en met een kwastje alles een beetje gepoetst.
Hij is gedroogd door hem op de radiator van mijn pc te leggen die natuurlijk warm word, heeft er de hele dag op gelegen.

Op dit moment werkt hij weer, drogen hoeft niet zo lang omdat er afgezien van de condensatoren en wat spoelen er bijna geen componenten zijn waar water onder kan blijven zitten, daarnaast geleid gedestilleerd water niet zo goed.

Ik had al een nieuwe gekocht, dus dat word een mooi crossfire setupje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11
Probleem is opgelost das mooi :)
Boudewijn schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:49:
NIET IN BAD DOEN!

Excuses voor het capslock. Verder met computerkoffer.

IPA (Isopropylalcohol) erover en veel ook. Compleet schoonspuiten en dan laten drogen aan de lucht. geen verwarming,geen foehn.

Maar gezien je gedrag denk i kdat je beter een nieuwe kaart kunt halen ;).
Maar ehh wat is erop tegen om hem in bad te doen? Met gedestilleerd water dan wel te verstaan? Zolang je hem daarna helemaal netjes laat drogen is er niets op tegen lijkt me zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Laatst online: 21:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Er zijn verschillende insteken om waterschade op te lossen. Geen van allen zijn zaligmakend en vaak genoeg gaat het toch (veel later) mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Craven schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:59:
Probleem is opgelost das mooi :)

[...]

Maar ehh wat is erop tegen om hem in bad te doen? Met gedestilleerd water dan wel te verstaan? Zolang je hem daarna helemaal netjes laat drogen is er niets op tegen lijkt me zo?
Je spoelt eventuele sedimenten niet weg. Als je gaat spuiten spuit je ook de achtergebleven troep weg ;).

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:11
En met sedimenten bedoel je de troep in water zoals kalk? Kan me er ook wel iets bij voorstellen dat IPA/alcohol daar beter voor is.

• Part
  • Laatst online: 14-09 12:56

Part

Helemaal niets.....

Anonnymous! schreef op woensdag 22 december 2010 @ 22:55:
....

Op dit moment werkt hij weer, drogen hoeft niet zo lang omdat er afgezien van de condensatoren en wat spoelen er bijna geen componenten zijn waar water onder kan blijven zitten,...
Dus geen BGA chips?
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/video/aiw-9700-pro/Memchip.jpg

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Craven schreef op donderdag 23 december 2010 @ 09:31:
En met sedimenten bedoel je de troep in water zoals kalk? Kan me er ook wel iets bij voorstellen dat IPA/alcohol daar beter voor is.
Jup kalk en overige zut die in je waterkoeling zit.
Maar ook stof dat op de kaart zat en andere verontreiniging uit die hoek.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 12:07
koffercomputer schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:12:
Verder is een föhn een enorm electronen-kanon waardoor je kaart ook nog eens beschadigingen op kan lopen, bij voorbeeld in het geheugen.
Ik denk dat dit ietwat overdreven is. Een föhn is geen enorm elektronenkanon, dat zou betekenen dat een föhnbeurt wel eens dodelijk zou kunnen zijn en de laatste keer dat ik keek, zat er geen waarschuwingssticker op :P

Je krijgt wel last van statische ladingsverschillen voornamelijk omdat de lucht droog wordt, en door de wrijving van koude en warme lucht. Ik moet wel zeggen dat het mij nog nooit gelukt is om op deze manier iets te slopen, maar ik kan me wel voorstellen dat het mogelijk is.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Anonnymous! schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:25:
Na een kwartiertje fohnen leek alles wel verdampt en ging ik hem proberen
je hebt je kaart vakkundig om zeep geholpen. een zure levensles, maar: electronica die zwemt in het water, altijd minstens 2 dagen op de verwarmingsradiator (mits aan) laten drogen.. fohnen was ook goed, maar nog niet lang genoeg..

verder zou je kunnen proberen wat dr gebeurt als je de kaart alsnog (koelblok dr af, daar zit het ook onder enzo) op de verwarming legt, misschien dat ie t dan nog besluit te gaan doen zonder problemen, maar ik ben bang dat t einde oefening is..

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:03

St@m

@ Your Service

AlexanderB schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:28:
[...]

je hebt je kaart vakkundig om zeep geholpen. een zure levensles, maar: electronica die zwemt in het water, altijd minstens 2 dagen op de verwarmingsradiator (mits aan) laten drogen.. fohnen was ook goed, maar nog niet lang genoeg..

verder zou je kunnen proberen wat dr gebeurt als je de kaart alsnog (koelblok dr af, daar zit het ook onder enzo) op de verwarming legt, misschien dat ie t dan nog besluit te gaan doen zonder problemen, maar ik ben bang dat t einde oefening is..
De kaart werkt alweer verteld ie :D

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Pagina: 1