Bieden op nieuwe meubels, wat is de marge?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09-01 13:38

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Ik was gisteren op de meubelboulevard, en daar stond ik oog-in-oog met mijn nieuwe bank O+. Het gaat om deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.chateau-dax.it/fi/immagini/divani-silhouette.jpg

De bank is geheel naar wens te configureren, in zo'n beetje elke kleur stof/leer, maar mijn voorkeur gaat toch wel ongeveer uit naar de config zoals die op de foto staat.

Ik wil eigenlijk binnenkort naar de showroom terug en een offerte krijgen met exact de gewenste config. Ik verwacht dat die uit gaat komen op zo'n 4500 euro. Daarna wil ik heel brutaal een bod uitbrengen, mijn telefoonnr achterlaten en zien wat er gaat gebeuren.

Heeft iemand een idee van de marges in de meubelindustrie, met andere woorden, hoe serieus gaat een bod van bijvoorbeeld 3000 genomen worden? Er zijn meer vestigingen in NL die deze bank aanbieden, ik kan dit geintje meerdere malen doen dus :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14:54
In de laatste consumentengids staat een artikel over afdingen. Ik zie dat dat artikel ook online voor iedereen te lezen is. Gemiddeld 14% korting op meubels staat daar. Mij lijkt dat de marge bij jouw (vrij dure) bank hoger dan gemiddeld is, dus misschien mikken op 15-20%?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Dus eerste bod -25% is niet zo'n gek uitgangspunt, mooi!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Nou ja, je zit met je eerste bod 33% onder de vraagprijs.. Maar niet geschoten is altijd mis natuurlijk

• N3oC
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23:36
Mijn ouder hebben zo ook een bank gekocht bij seats and sofas, vraagprijs was 3000 euro maar ze hebben 2000 geboden met voor dat bedrag ook 6 eet-tafel stoelen (mijn moeder wil nog wel eens vreemd uit de hoek komen :P ) waarna de verkoper even ging rekenen en het er min of meer op neerkwam dat 2200 incl die stoelen mogelijk was (100+ vraagprijs per stoel dacht ik)

Er zit veel marge op dit soort artikelen lijkt mij, en 3000 bieden niet heel erg vreemd is!

https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl

• KroeT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:08

KroeT

[...]

Ik kocht mijn bank en wat andere meubels tegelijk. Op de meubels wilden ze wel korting geven, uiteindelijk zo'n 10%, maar van de bank ging geen cent af in verband met 'prijsafspraken met de leverancier'. Dat zou in het voordeel van de klant zijn... Heb het hard gespeeld, maar toch geen dobbelsteen. Heb er maar wat gratis kussentjes bij gevraagd.

Peace is not simply the absence of war.

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11
SeatRider schreef op woensdag 22 december 2010 @ 10:10:
Ik was gisteren op de meubelboulevard, en daar stond ik oog-in-oog met mijn nieuwe bank O+. Het gaat om deze:

[afbeelding]

De bank is geheel naar wens te configureren, in zo'n beetje elke kleur stof/leer, maar mijn voorkeur gaat toch wel ongeveer uit naar de config zoals die op de foto staat.

Ik wil eigenlijk binnenkort naar de showroom terug en een offerte krijgen met exact de gewenste config. Ik verwacht dat die uit gaat komen op zo'n 4500 euro. Daarna wil ik heel brutaal een bod uitbrengen, mijn telefoonnr achterlaten en zien wat er gaat gebeuren.

Heeft iemand een idee van de marges in de meubelindustrie, met andere woorden, hoe serieus gaat een bod van bijvoorbeeld 3000 genomen worden? Er zijn meer vestigingen in NL die deze bank aanbieden, ik kan dit geintje meerdere malen doen dus :).
Als je dat bij mij zou doen, dan bel ik je nooit terug. Wat je wel kan doen is, zeggen dat het over je budget is, en zo proberen af te dingen... Maar botweg een bod doen en je rug draaien zal meestal op een njet stuiten.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Snuffel
  • Laatst online: 15:42

Snuffel

Vroem!

Ligt er maar aan.
Misschien is het wel een onverkoopbaar model, en zijn ze blij met ieder bod.
Of wil men de bank wel verkopen tegen kost om een nog mooiere jaaromzet neer te zetten (als je hem dit jaar koopt).
M.a.w.: je kan niets zeggen hoe een verkoper reageert zolang je de verkoper niet zelf bent (of de situatie van de winkel).

Niet geschoten is altijd mis.

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:00
Over het algemeen is Seat of Sofas bereidt mee te gaan met de koper. Maar de kwaliteit die zij leveren is prut. Mijn broer heeft 3,5 jaar geleden een bankstel 1x3 zits en 2x 2 zits en deze zijn al op bepaalde plekken versleten. Als je langer dan 4 a 5 jaar met je bankstel wil doen, adviseer ik om geen bankstellen bij seat and sofas te gaan halen. Hetzelfde geldt voor poppeliers.

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:03
In dat zelfde artikel in de tijdschrift van de consumentenbond suggereren ze ook min of meer dat je gewoon keihard moet gaan liegen tegen de verkoper. Gelukkig valt het bij mijn werk goed te controleren en de klant er mee te confronteren dat het niet zo iets.

[ Voor 26% gewijzigd door Deef_K op 22-12-2010 12:37 ]

• Terror
  • Laatst online: 22:23
Afdingen moet voor beide partijen een goede deal opleveren.

Je moet de verkoper het gevoel geven dat hij door nu een mooie deal te maken omzet kan pakken. Daarbij moet hij het gevoel hebben dat hij je niet iets voor de volle prijs kan verkopen omdat je het anders niet koopt.

Door weg te gaan en je telefoonnummer te geven is de mogelijkheid om nu omzet te pakken weg en ben je niet meer interessant. Hij moet je gaan nabellen, mogelijk onderhandelen over de telefoon en maar hopen dat je terug komt. In dezelfde tijd kan hij in de winkel mogelijk direct 3 banken verkopen.

Kortom, gewoon ter plekke regelen. Aangeven dat het ver boven je budget is van 3K, maar dat die bank wel erg mooi is of een andre tactiek kiezen. Loop in ieder gaval nooit weg. Jij wil die bank voor prijs x en ergens in het midden vinden jullie elkaar wel wat betreft prijs. Heb ook niet de illusie dat je het mee krijgt voor je initiële bod.

Ik ben verkoper geweest van electronica en mensen die weglopen had ik geen boodschap aan. Eveneens aan onrealistische biedingen van klanten.

[ Voor 7% gewijzigd door Terror op 22-12-2010 12:57 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's idd een hele coole bank. Zou ik zelf ook zo kopen. Waar heb je dat ding gezien? :)
Reden dat ik dat vraag: In Villa Arena, Alexandrium en Wooon Leiderdorp zit Stupendo. Die doen ook dit soort dingen (Italiaans design), maar dan tegen een iets vriendelijke prijsje :) Zag daar dergelijke combinaties al voor 1500 staan ipv de 4500 die jij noemt :)
Steek daar je licht eens op, wellicht kunnen ze het zelfde leveren tegen een betere prijs. Kun je twee winkels tegen elkaar uit spelen en sta je een stuk sterker :)
Edit: Zie ook http://www.stupendo.nl

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 22-12-2010 12:59 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09

GerritGekke

Gamechanger

Vaak is het wel lastig om veel korting te krijgen bij een product wat apart besteld moet worden of geconfigureerd. Als het om het showroommodel gaat of om het model waar nog wel wat van in het magazijn liggen dan is het vaak andere koek.

 Karma

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:13
Er zit veel verschil in de verschillende zaken wat betreft onderhandelingsruimte. Wij gingen voor een complete set meubelen kijken met een totale waarde tussen de 10k en 15k. Bij de één kregen we er 20% vanaf zonder al te veel moeite terwijl we bij de ander met heel veel moeite er 5% vanaf kregen. Mijn beeld daarbij was dat een zaak met kwaliteit meubelen en goede service niet erg geneigd is om te onderhandelen. Zeker omdat ze bij ons eigenlijk al bij het eerste gesprek aangaven dat er eigenlijk geen onderhandeling mogelijk was behalve als we totale inrichting zouden aanschaffen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• DutchTSE
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Toen ik 3 jaar geleden nog bij een meubelzaak in de Villa Arena werkte en je had met je sterke onderhandelings uitstraling een totaalprijs van 4500, 3000 Euro geboden dan had ik lief naar je geglimlacht, opgestaan, je een hand gegeven en een fijne dag gewenst.

In het geval je minder hard het gesprek zou zijn aangegaan dan had ik alleen lief naar je geglimlacht, maar mensen die met zo een mentaliteit een verkoopgesprek aan gaan en denken er even 33% af te lullen ben je als (goede) verkoper snel klaar mee. Ga iemand anders zijn tijd maar verdoen.

Dus aan jou de keuze.. ik werkte dan wel bij een iets luxere zaak dan seats en sofa's.
MrFl0ppY schreef op woensdag 22 december 2010 @ 13:05:
Bij de één kregen we er 20% vanaf zonder al te veel moeite terwijl we bij de ander met heel veel moeite er 5% vanaf kregen. Mijn beeld daarbij was dat een zaak met kwaliteit meubelen en goede service niet erg geneigd is om te onderhandelen. Zeker omdat ze bij ons eigenlijk al bij het eerste gesprek aangaven dat er eigenlijk geen onderhandeling mogelijk was behalve als we totale inrichting zouden aanschaffen.
Ik werkte dus in die laatste categorie zaak ;)

[ Voor 31% gewijzigd door DutchTSE op 22-12-2010 13:06 ]

• GerritGekke
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:09

GerritGekke

Gamechanger

Tja je weet natuurlijk vooraf niet hoe de service is van de "luxere" meubelwinkel. Voor de prijs mag je het dan wel verwachten maar krijg je het ook. Persoonlijk vind ik dat er overal wel over gepingeld mag worden, maar het moet wel realistisch blijven.
Om van een bankmeubel twv 4500 3000 te maken is een groot gat. Dit zou je misschien in de autohandel nog lukken (tweedehansje of derde a vierde).
Maar als jij de bank elders voor 3500 misschien hebt gezien dan kan je dit natuurlijk aan de verkoper vertellen, en er bij vermelden dat je graag hier koopt maar dan wel voor een betere prijs!

 Karma

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:06

St@m

@ Your Service

Raar dat het matschappelijk geaccepteerd is dat meubelboeren een belachelijke hoge prijs rekenen voor hun producten waarna je flink kan onderhandelen, en dat alle keukenboeren evil zijn :D

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:00
Keuken, meubelen, badkamer een pot nat. Ze houden best hoge marges aan. De laatste tijd heb ik offertes laten uit draaien voor keukens bij verschillende leveranciers voor de merk Siematec met Bosch apparatuur. De eerste offerte was eentje van 15.500 euro. Nu zit ik al op 9.200 euro. Ga de marge maar na.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:49

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

karakedi schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:32:
Over het algemeen is Seat of Sofas bereidt mee te gaan met de koper. Maar de kwaliteit die zij leveren is prut. Mijn broer heeft 3,5 jaar geleden een bankstel 1x3 zits en 2x 2 zits en deze zijn al op bepaalde plekken versleten. Als je langer dan 4 a 5 jaar met je bankstel wil doen, adviseer ik om geen bankstellen bij seat and sofas te gaan halen. Hetzelfde geldt voor poppeliers.
Nou sorry, maar ik heb al ruim 10 jaar een bank van Poppeliers (was destijds wel rond de fl 7500) en dat ding is nog steeds top. Hier en daar wel wat beschadigingen, maar dat ligt niet aan de bank. Ik heb er toen een krappe fl 2000 vanaf kunnen praten omdat ik er geen 2 mountainbikes bij wilde en dergelijke onzin.

Seats & Sofas is over het algemeen inderdaad crap. Ik noem ze ook niet voor niets Shits & Sofs :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• twiFight
  • Niet online
Ik vind het uberhaupt al raar dat verkopers zulke hoge marges en verkoopprijzen durven neer te zetten. Het zal mijn eerlijke hart wel weer zijn, maar als ik aan een klant een bank verkoop voor 4000 euro, terwijl die maar 2500 euro kost, dan zou ik niet meer kunnen slapen die maand.

• ralpje
  • Laatst online: 00:21

ralpje

Deugpopje

Ook als je weet dat van die 1500 euro verschil onder andere jouw salaris betaald wordt?
edit: ik vind het overigens een afschuwelijke bank, dus ik kan me voorstellen dat ze hem graag kwijt willen :+ Smaken verschillen, gelukkig ;)

[ Voor 45% gewijzigd door ralpje op 22-12-2010 14:35 ]

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• twiFight
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:34:
Ook als je weet dat van die 1500 euro verschil onder andere jouw salaris betaald wordt?
edit: ik vind het overigens een afschuwelijke bank, dus ik kan me voorstellen dat ze hem graag kwijt willen :+ Smaken verschillen, gelukkig ;)
Ja, er even vanuitgaande dat bij die 2500 euro al een winstmarge zit om het bedrijf + personeel van te betalen. Goed, je hebt dan 1500 euro extra in de kassa, je kunt een Audi A8 rijden, word je daar dan gelukkig van? Ik niet in ieder geval.

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Je weet aan het einde van het jaar pas hoe je uiteindelijke winst is, tot die tijd kan je er niets over zeggen. Je hebt betere maanden en slechtere maanden.

Hoe meer marge je pakt op je meubels hoe beter. Uiteindelijk is het de keuze van de mensen zelf of ze het aanschaffen of niet voor die prijs.

Daarnaast is inkoop en verkoop vergelijken vaak niet te doen, aangezien je inkoop in excl. BTW prijzen word gerekend en je verkoop wel BTW afdracht vereist natuurlijk. Dus 19% mag je er al afhalen.

En wakker liggen van teveel marge doet geen enkele verkoper hoor, eerder lekkerder slapen :P

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2025

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

De winstmarges liggen erg hoog op al dat spul, gaat wel 2 tot 3 keer over de kop.

Probleem is enkel dat ze erg moeilijk doen over afdingen op het moment. We hebben net een huis gekocht en zijn een paar maanden aan het shoppen geweest overal. We hebben bij Practica Amsterdam (naast arena) leuke meubels gekocht maar veel kon er niet af. We hebben eerst een offerte laten maken, daarna proberen af te dingen, niet gelukt, weggelopen en tijdens een 2e bezoek nog eens geprobeerd. Uiteindelijk hebben we gratis bezorgen en montage gekregen (die man was van s'ochtens 9 tot s'avonds 7 bezig) dus uiteindelijk zo'n 10% korting gehad op het totaal bedrag.

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 23:13
St@m schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:25:
Raar dat het matschappelijk geaccepteerd is dat meubelboeren een belachelijke hoge prijs rekenen voor hun producten waarna je flink kan onderhandelen, en dat alle keukenboeren evil zijn :D
Het verschil zit het hem in dat je bij de gemiddelde meubelboer 10% kunt afdingen en bij de gemiddelde keukenboer minstens 30% en maximaal 60%.

Overigens is de marge bij verkoop niet alleen maar winst. De service achteraf moet er ook van betaald worden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
The Eagle schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:57:
Da's idd een hele coole bank. Zou ik zelf ook zo kopen. Waar heb je dat ding gezien? :)
Reden dat ik dat vraag: In Villa Arena, Alexandrium en Wooon Leiderdorp zit Stupendo. Die doen ook dit soort dingen (Italiaans design), maar dan tegen een iets vriendelijke prijsje :) Zag daar dergelijke combinaties al voor 1500 staan ipv de 4500 die jij noemt :)
Steek daar je licht eens op, wellicht kunnen ze het zelfde leveren tegen een betere prijs. Kun je twee winkels tegen elkaar uit spelen en sta je een stuk sterker :)
Edit: Zie ook http://www.stupendo.nl
Het is bij Chateaux d'Ax (inderdaad Italiaans) in Alexandrium, Ze zitten (dichtbij) ook in Wooon Leiderdorp, en op nog 6 of 7 plekken.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:06

St@m

@ Your Service

MrFl0ppY schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:02:
[...]

Het verschil zit het hem in dat je bij de gemiddelde meubelboer 10% kunt afdingen en bij de gemiddelde keukenboer minstens 30% en maximaal 60%.

Overigens is de marge bij verkoop niet alleen maar winst. De service achteraf moet er ook van betaald worden.
Tja, het is natuurlijk een verschil in marge, maar de praktijk blijft hetzelfde natuurlijk. De vraagprijs is veel te hoog. Of dat 10 of 30% is, dat doet niet zo ter zake wmb. Ikzelf heb >50% van de offerte van mijn keuken afgekregen, het hoort erbij. Ik vind het niet erg hoor, maar als ik in het topic over de keukenboeren kijk dan worden ze daar met de grond gelijk gemaakt vanwege hun praktijken en in deze topic vind ik het nog wat lauwtjes :D

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:11
twiFight schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:38:
[...]

Ja, er even vanuitgaande dat bij die 2500 euro al een winstmarge zit om het bedrijf + personeel van te betalen. Goed, je hebt dan 1500 euro extra in de kassa, je kunt een Audi A8 rijden, word je daar dan gelukkig van? Ik niet in ieder geval.
Of: je hebt een stock te betalen van een klein 100 meubelen. Die 15 man personeel staat er ook niet gratis. Nog het megagroot magazijn dat omgetoverd is tot showroom op waarschijnlijk een drukke grote boulevard. Niet iedereen kan overleven van kleine marges. En tegenwoordig doet iedereen al vies als een bedrijf winst wil maken. Kan je het niet betalen? Pech dan zijn er alternatieven, maar niemand moet verplicht zijn marge laten vallen omdat je het een mooie bank vind.

Mensen willen wel alles zo goedkoop mogelijk , maar over hun loon zijn ze dan weer anders.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• twiFight
  • Niet online
tc982 schreef op woensdag 22 december 2010 @ 18:06:
[...]

Of: je hebt een stock te betalen van een klein 100 meubelen. Die 15 man personeel staat er ook niet gratis. Nog het megagroot magazijn dat omgetoverd is tot showroom op waarschijnlijk een drukke grote boulevard. Niet iedereen kan overleven van kleine marges. En tegenwoordig doet iedereen al vies als een bedrijf winst wil maken. Kan je het niet betalen? Pech dan zijn er alternatieven, maar niemand moet verplicht zijn marge laten vallen omdat je het een mooie bank vind.

Mensen willen wel alles zo goedkoop mogelijk , maar over hun loon zijn ze dan weer anders.
Goed, misschien was de term kostprijs verkeerd gekocht, iets dat ik trouwens in de post die je quote al toegelicht had, maar ik zal het nog eenmaal duidelijk maken: als een meubel x euro kost, om het hele bedrijf mee te runnen, dus personeel betalen, pand betalen, verzekeringen, reserves, de hele reutemeteut EN waar je zelf nog een degelijk loon aan overhoudt om fatsoenlijk van te leven, dan vind ik het DAARBOVEN niet te begrijpen dat verkopers het vinden kunnen om nog eens 10%, 20% ... 50% boven te gaan zitten. Je weet dat de meubel die je verkoopt het geld in principe niet waard is. Nu weet ik dat 99% van de mensen klanten graag het vijfvoudige zouden laten betalen om nog een keer extra per jaar op vakantie te gaan, maar IK zou dat dus niet kunnen. Maar ik had al jaren geleden begrepen dat ik bij de minderheid van minder dan 0,01% hoor die zo denkt.
Pagina: 1