Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

gigabyte realtek audio driver problemen

Pagina: 1
Acties:

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
edit: al opgelost, je hoeft het hele verhaal niet te lezen (of alleen uit interesse).

beste medeforummers,

ik zit met een probleem en ik kom er na de hele avond knoeien niet uit.
relevante info:
win7 64b
gigabyte GA P35C DS3R rev 1.x moederbord met realtek onboard audio

ik krijg met geen mogelijkheid geluid uit mn 5.1 speakersetje.
onder win xp media center werkt alles (nog steeds) prima, het lijkt dus echt aan de win7 drivers te liggen.

wat ik al geprobeerd heb:
moederbord cd drivers
realtek website drivers (AL889 HD audio driver), R2.55 maar ook oudere.
gigabyte website drivers voor de GA P35 DS3R
AC97 drivers
VIA drivers
(driver kan ook codec zijn)

op 1 of andere manier installeert ie wel drivers, maar ik heb op win xp ook een hd audio manager deze kan ik echter niet vinden voor win7 (voor win xp ook niet meer overigens).
wanneer ik een geluidsbestand afspeel zie ik wel een volume bij de mixer, volgens win7 wordt er dus wel wat afgespeeld lijkt me.
kan het zijn dat ik de manager nodig heb om de uitgangen van de 5.1 te definieren?

please help me.

mvg,
gefrustreerde member.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 22-12-2010 01:13 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerst eens kijken rechts onderin bij de klok en dan met je rechtermuis op het speakertje klikken en vervolgens afspeelapparaten aanklikken. Dan kijk je welk apparaat als standaars afspeelapparaat staat aangevinkt en daarin kies je dan voor je Realtek geluidskaart en die als standaard instellen.

Alleen als je echt 5.1 surround wilt krijgen dan kan ik je nu al zeggen dat dit via een gewoon mp3 bestand niet gaat lukken omdat hierin geen surroundsignaal verwerkt is maar ik neem aan dat je dat wel al weet.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:51
bedankt voor je snelle reactie.
het gaat me in eerste instantie niet om surround, elk geluid zou een verbetering zijn, instellen etc kan later wel.

ik heb bij afspeelapparaten meerdere keuzes, zie printscreen (sorry voor de grootte).
http://img5.imageshack.us/img5/3441/audio1n.jpg
zoals je ziet bij de balkjes registreert ie wel geluid.

bij 'realtek digital output' hoor ik niks, bij 'luidsprekers' ook niet, maar dan kan ik wel configureren en de speakers testen (dan komt er wel geluid uit).
ati DP kan ik niet instellen, zal wel een verkeerd geinstalleerde driver/codec zijn.

onder win xp gaf de manager een popup wanneer ik een jack er opnieuw in stopte, met de vraag welk signaal daar naartoe moest, dit heb ik in win7 dus nog niet kunnen instellen.

edit: probleem opgelost.
heb in program files ergens de audio manager gevonden: RAVBg64.exe
deze in opstarten gezet, en de jacks er 1 voor 1 in gedaan, hierbij kon ik gelijk kiezen welke jack voor wat was en nu lijkt alles te werken, zelfs in surround :)

gelukkig maar een uur of 3 mee bezig geweest 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door mitsumark op 22-12-2010 01:09 ]