Langzame POST / BIOS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvth
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01-2022
Hallo tweakers,
Ik heb net een nieuwe pc samengesteld, zie gegevens onderaan (grafische kaart moet nog komen). Het installeren is goed gegaan alleen bij het opstarten merkte ik meteen al dat de POST vreselijk traag was. Met vreselijk traag bedoel ik dan dat het standaard 8 minuten duurt voordat hij op het beeldscherm de gegevens van mijn pc laat zien. Ook de BIOS setup is erg traag, het begint al bij het binnengaan van de setup. Na dat ik F2 heb ingedrukt tijdens de POST moet ik 2 minuten wachten voordat hij met de BIOS komt. De BIOS laad dan ook erg traag, het verschijnt in delen op het scherm. En na het indrukken van een toets moet ik gemiddeld 15 seconden wachten totdat er iets op het scherm gebeurt. Ik krijg wel 2 meldingen aan het einde van de POST, eerst komt er een melding dat mijn HDD S.M.A.R.T. capable is maar disabled. Daarna een melding over de CMOS values (CMOS settings wrong), na het drukken op F1 (load default values) vraagt de POST welke HDD ik wil opstarten.

Uiteindelijk kom ik dus wel door de POST heen en het is me al gelukt om Win7 te installeren en dat draait verder ook zonder problemen. Het zit hem dus in het opstarten.

Wat ik al geprobeerd heb:
- alles loskoppelen behalve, CPU(+koeler) + 1 geheugenkaart
resultaat: hetzelfde
- CMOS cleared, via de jumper op de mobo en de clrCMOS switch
resultaat: hetzelfde

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan oplossen? Het lijkt me namelijk vreemd dat er iets kapot is aangezien alle onderdelen nieuw gekocht zijn.

- NZXT Lexa S Crafted Series
- Asrock 890GX Extreme4
- AMD Phenom II X4 955 Black Edition
- Corsair CMV4GX3M2A1333C9
- Cooler Master GX 750W
- Samsung Spinpoint F3 HD503HI, 500GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Ik zou sowieso een nieuw batterijtje erin duwen. Als het hier niet aan ligt, dan zou het nog incompatible geheugen kunnen zijn of er is iets kapot aan je moederbord.

Stond je geheugen op de QVL van je mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Mogelijk ligt het aan de bios versie. Ik heb een M2N SLI Deluxe waar ik laatst een bios upgrade voor heb gedaan om het bord compatibel te maken met Phenom 2 processors en met de allernieuwste (beta) bios ging post / bios ook enorm traag. Het duurde een paar minuten voor het bios om de HD's te herkennen oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Nu online
Maxily schreef op woensdag 22 december 2010 @ 01:07:
Mogelijk ligt het aan de bios versie. Ik heb een M2N SLI Deluxe waar ik laatst een bios upgrade voor heb gedaan om het bord compatibel te maken met Phenom 2 processors en met de allernieuwste (beta) bios ging post / bios ook enorm traag. Het duurde een paar minuten voor het bios om de HD's te herkennen oid.
Lijkt me niet het geval hier. Dit is een van de nieuwste bordjes die er op het moment zijn. De BIOS waar zij over beschikken is zelfs geschikt voor X6-processors.
Toch lijkt het me verstandig om de BIOS even opnieuw te flashen, maar doe dit alleen als je er zeker van bent dat je systeem stabiel draait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:47

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Zijn systeem is wel stabiel, windows 7 draait immers prima volgens hem, dan kun je zonder problemen je BIOS ook wel flashen, zowieso wel aan te raden :)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvth
Mijn geheugen staat niet in de QVL van mijn mobo. Ik weet eigenlijk niet wat een QVL is maar betekend dit dat dit geheugen niet geschikt is voor mijn mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capacitor
  • Nu online
Josvth schreef op woensdag 22 december 2010 @ 12:59:
Mijn geheugen staat niet in de QVL van mijn mobo. Ik weet eigenlijk niet wat een QVL is maar betekend dit dat dit geheugen niet geschikt is voor mijn mobo?
Nee, het betekent dat je moederbordfabrikant je geheugen niet heeft getest (of wel heeft getest maar met negatief resultaat). Geheugen op de QVL zal op het aangegeven voltage goed werken icm met je moederbord. Het staat trouwens voor Qualified Vendor List.

Maar heb je al je batterijtje vervangen of een andere (of misschien dezelfde, mag ook) BIOS geflashed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasiccama
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-06 20:27
Heb je toevallig ook een fancontroller?
Ik heb hetzelfde probleem gehad en kwam erachter dat van mijn Zalman ZM-MFC2 fancontroller de usb-kabel (voor het meten van het verbruik van je pc) in de normale USB poort zat.
Deze moet juist op het speciale bracket van Zalman.

Alles iets te vlug aangesloten en had dus ook een hele trage POST en BIOS.
Blijkbaar herkent de POST dus iets niet en reageert hij hier zo op.

Corsair 4000D | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | I7 7700K | Corsair H110i | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB 3200MHz | MSI RTX 3060ti 8 GB | 2 x Samsung 980 500GB | 6 x Corsair ML120 fans | Corsair RM750

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josvth
Nee ik heb geen fan controller. Heb net de BIOS geflashed en het batterijtje vervamgen, maar nog geen resultaat. Ik heb wel even gekeken waar de POST lang over doet (en zit een debug led op mijn mobo). De POST blijft lang staan op 3A: Initialize RTC date/time. Enig idee wat dat betekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SupremeRick
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-09 10:02

SupremeRick

Muse Fan

dat je bios er lang over doet om de tijd te initializeren?

PC: CPU: i9-10900KF @ 4.8GHZ | GFX: MSI Gaming X GTX1080Ti | RAM: GSKILL TridentZ 4x16GB @ 3600MHz | SSD: 2TB | HDD: 1TB | Mobo: Asus Strix Z470-e | Case: Corsair 500D SE | Cooler: Corsair H150i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:25
En als je nu eens opstart met alle USB apparaten losgekoppeld en de HDD's en CD/DVD drives ook losgekoppeld, zodat je alleen een kast met stroom en vga kabel aangesloten hebt? duurt het dan ook zo lang?

Een kapotte HDD kan ook zorgen voor een lange POST.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Zit het CMOS clear jumper wel goed? Want dat zou verklaren dat hij de settings niet vast houd.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Wildfire

Joy to the world!

Welke videokaart? In het geval je niet de integrated ATi video gebruikt maar een add-on nVidia kaart:

Ik had eenzelfde probleem met een GeForce GT210 op een Gigabyte GA-H55M-S2H. Tsja, wel een Intel-based mobo maar het blijkt dat er een incompatibiliteit is tussen sommige videokaarten en mobo's die dan precies het effect geven wat jij hebt. Eenmaal door de POST heen is dan alles OK, omdat het enkel een issue is met het weergeven van de POST en BIOS zelf.

Probleem schijnt dan voornamelijk het mobo te zijn.

Van het nVidia-forum:
Presently, it appears it may be due to the motherboard BIOS, not the card itself. If after examining additional motherboards, the results are the same, this means that the fix will be to ask the motherboard maker to provide a BIOS update with a fix. The fix is very simple. A register in the motherboard BIOS must be enabled which appears some may not have enabled it. Your motherboard must have Memory Type Range Register (MTRR) enabled. To check, you may do the following however this will require some technical knowledge:

First, download the file below:

http://nvidia.s3.amazonaws.com/msd.zip

Unzip the files contents. You will need to run the utility in pure DOS (means you will need to create a DOS boot disk and boot off of the DOS boot disk). Add "device=himem.sys" in config.sys and load smartdrv.exe in autoexec.bat in the DOS boot disk or else the boot disk will take a long time to load. Type "msd.exe" to start the program. Then press TAB and left arrow key to "System Information" and press ENTER. Press PAGE DOWN key and you will see the Item 2. "Memory Information", in the bottom of this item you can see "Physical memory cache status". That's the MTRR setting for your system. If you see A0000~D0000 is uncacheable, that mean that the motherboard BIOS does not have MTRR enabled and is likely the cause of the slow POST issue.
Probleem is dat zelfs een fabrikant als Gigabyte te lam is om het te fixen. Lijkt me sterk dat dan een merk als Asrock het wel fixed.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• Terrier529
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:47
Koppel met name de DVD brander en DVD rom, eens af, als een van deze defect is, kan een bios hier zeer lang over doen, om er door te komen.

Dit kan ook het geval zijn met een defecte harde schijf.
Pagina: 1