Ik heb twee schijven die best oud beginnen te raken een warnings beginnen te vertonen bij SMART. Ik wil deze twee vervangen, maar ik heb iets gevonden waar ik niet blij mee ben. De schijven hebben vroeger gediend als boot schijf en zijn gemarkeerd als een actieve partitie.
Tot mijn verbazing bleek dat hierdoor de bootmanager op 1 van die oude schijven is komen te staan (i:) maar de schijf is niet mijn Windows schijf (c: schijf). Ik had schijfbeheer geopend en zag dat mijn c: schijf helemaal niet actief is en nooit de bootmanager bevat heeft blijkbaar.
Nu de vraag: Als ik mijn C: schijf nu actief maak hoe krijg ik het makkelijkst de bootmanager overgezet op mijn C: partitie?
Dit komt uit VistaBootPRO:
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=I:
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {8e33c51e-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 0
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows 7
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {8e33c520-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
recoveryenabled Yes
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
nx OptIn
Windows Memory Tester
---------------------
identifier {memdiag}
device partition=I:
path \boot\memtest.exe
description Windows Geheugencontrole
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
badmemoryaccess Yes
Dat programma geeft nogal veel fouten bij het opstarten omdat het gemaakt is voor Vista, maar ik zie alleen een optie om de bootloader opnieuw op te bouwen en niet de bootmanager.
Als ik het goed begrijp zou het ook via BCDedit kunnen, maar ik heb totaal geen ervaring mee. Als iemand de commando/stappen kan uittypen om de bootmanager naar de c: partitie te kopiëren/maken zou ik daar heel blij mee zijn.
Of heeft iemand nog ergens een handig tooltje klaar liggen voor zoiets? Of kan ik ook gewoon de i: schijf eruit trekken en vervolgens met de Windows 7 DVD de bootmanager op de C: schijf herstellen?
Ik las ergens dat het zo simpel was om de repair console van de DVD te starten en xcopy bootmgr c:\ te typen, klopt dit? Ik zit niet te wachten om heel me OS opnieuw te gaan installeren, daarom wil ik het gelijk goed doen zonder verrassingen
Hier nog een overzicht van mijn Volumes (de 120GB en 250GB gaan eruit):
Afbeelding
Tot mijn verbazing bleek dat hierdoor de bootmanager op 1 van die oude schijven is komen te staan (i:) maar de schijf is niet mijn Windows schijf (c: schijf). Ik had schijfbeheer geopend en zag dat mijn c: schijf helemaal niet actief is en nooit de bootmanager bevat heeft blijkbaar.
Nu de vraag: Als ik mijn C: schijf nu actief maak hoe krijg ik het makkelijkst de bootmanager overgezet op mijn C: partitie?
Dit komt uit VistaBootPRO:
Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=I:
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 0
Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows 7
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {8e33c520-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
recoveryenabled Yes
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
nx OptIn
Windows Memory Tester
---------------------
identifier {memdiag}
device partition=I:
path \boot\memtest.exe
description Windows Geheugencontrole
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
badmemoryaccess Yes
Dat programma geeft nogal veel fouten bij het opstarten omdat het gemaakt is voor Vista, maar ik zie alleen een optie om de bootloader opnieuw op te bouwen en niet de bootmanager.
Als ik het goed begrijp zou het ook via BCDedit kunnen, maar ik heb totaal geen ervaring mee. Als iemand de commando/stappen kan uittypen om de bootmanager naar de c: partitie te kopiëren/maken zou ik daar heel blij mee zijn.
Of heeft iemand nog ergens een handig tooltje klaar liggen voor zoiets? Of kan ik ook gewoon de i: schijf eruit trekken en vervolgens met de Windows 7 DVD de bootmanager op de C: schijf herstellen?
Ik las ergens dat het zo simpel was om de repair console van de DVD te starten en xcopy bootmgr c:\ te typen, klopt dit? Ik zit niet te wachten om heel me OS opnieuw te gaan installeren, daarom wil ik het gelijk goed doen zonder verrassingen
Hier nog een overzicht van mijn Volumes (de 120GB en 250GB gaan eruit):
Afbeelding