Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Windows7] Bootmanager verkeerde partitie

Pagina: 1
Acties:

• FastPinguin
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 18-10 00:53
Ik heb twee schijven die best oud beginnen te raken een warnings beginnen te vertonen bij SMART. Ik wil deze twee vervangen, maar ik heb iets gevonden waar ik niet blij mee ben. De schijven hebben vroeger gediend als boot schijf en zijn gemarkeerd als een actieve partitie.

Tot mijn verbazing bleek dat hierdoor de bootmanager op 1 van die oude schijven is komen te staan (i:) maar de schijf is niet mijn Windows schijf (c: schijf). Ik had schijfbeheer geopend en zag dat mijn c: schijf helemaal niet actief is en nooit de bootmanager bevat heeft blijkbaar.

Nu de vraag: Als ik mijn C: schijf nu actief maak hoe krijg ik het makkelijkst de bootmanager overgezet op mijn C: partitie?

Dit komt uit VistaBootPRO:

Windows Boot Manager
--------------------
identifier {bootmgr}
device partition=I:
description Windows Boot Manager
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
default {current}
resumeobject {8e33c51e-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
displayorder {current}
toolsdisplayorder {memdiag}
timeout 0

Windows Boot Loader
-------------------
identifier {current}
device partition=C:
path \Windows\system32\winload.exe
description Windows 7
locale nl-NL
inherit {bootloadersettings}
recoverysequence {8e33c520-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
recoveryenabled Yes
osdevice partition=C:
systemroot \Windows
resumeobject {8e33c51e-f214-11de-880a-9b09c2c8c252}
nx OptIn

Windows Memory Tester
---------------------
identifier {memdiag}
device partition=I:
path \boot\memtest.exe
description Windows Geheugencontrole
locale nl-NL
inherit {globalsettings}
badmemoryaccess Yes

Dat programma geeft nogal veel fouten bij het opstarten omdat het gemaakt is voor Vista, maar ik zie alleen een optie om de bootloader opnieuw op te bouwen en niet de bootmanager.

Als ik het goed begrijp zou het ook via BCDedit kunnen, maar ik heb totaal geen ervaring mee. Als iemand de commando/stappen kan uittypen om de bootmanager naar de c: partitie te kopiëren/maken zou ik daar heel blij mee zijn.

Of heeft iemand nog ergens een handig tooltje klaar liggen voor zoiets? Of kan ik ook gewoon de i: schijf eruit trekken en vervolgens met de Windows 7 DVD de bootmanager op de C: schijf herstellen?

Ik las ergens dat het zo simpel was om de repair console van de DVD te starten en xcopy bootmgr c:\ te typen, klopt dit? Ik zit niet te wachten om heel me OS opnieuw te gaan installeren, daarom wil ik het gelijk goed doen zonder verrassingen ;)

Hier nog een overzicht van mijn Volumes (de 120GB en 250GB gaan eruit):
Afbeelding

• stijnislike
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-11 20:04
Misschien niet helemaal het antwoord dat je zoekt, maar ik had hier gisteravond ook last van. Had 3 partities, 1 met ubuntu, 1 met win 7 en 1 met vista. Wilde vista verwijderen, wilde niet omdat daar de bootmanager opzat. Opgelost door alles er af te flikkeren en win 7 en fedora opnieuw te installeren. Leek me de oplossing die het minste moeite kost en een verse win 7 install is ook wel prettig. Daarnaast was ik ubuntu ook zat.

• FastPinguin
Het is inderdaad niet het antwoord dat ik zoek ;) Ik heb Windows 7 net lekker lopen. Vooral al mijn programma's opnieuw installeren zie ik niet echt zitten. Ik heb daarbij ook nog is een studente licentie van Windows 7 en ben bang dat ik ook weer gezeik krijg bij het activeren. Volgens mij is dat 1 keer activeren en dan weer bellen. Niet dat het zo'n groot probleem is, maar meer mijn programma's opnieuw installeren en alles naar me smaak instellen zie ik niet zitten. Ik had gehoopt dat iemand een oplossing uit zijn mouw schud waar ik maar 5 minuten mee bezig ben. ;) Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-11 12:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

FastPinguin schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 21:20:

Of kan ik ook gewoon de i: schijf eruit trekken en vervolgens met de Windows 7 DVD de bootmanager op de C: schijf herstellen?
Ja

(en als het niet lukt kun je nog altijd de schijf terug zetten he?)

[ Voor 17% gewijzigd door leuk_he op 22-12-2010 18:06 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Verwijder die disk inderdaad en start even op van de W7 dvd, die zal als het goed is je vertellen dat je bootgedoe corrupt is en of je dat wil repareren.

• FastPinguin
Oké en moet ik dan de C: schijf zelf actief maken in schijfbeheer of doet hij dat vanzelf?

Edit: Helaas is het niet zonder verrassingen gegaan zoals gehoopt maar het is me gelukt. Windows kan de bootmanager niet herstellen als het op een andere schijf staat die niet meer aangesloten zit (logisch eigenlijk). Ik heb de bootmanager van mijn i: schijf moeten kopiëren naar me c: schijf en vervolgens met de Windows 7 DVD herstellen starten. Nu heeft hij wel wat te herstellen en maakt de zooi weer netjes in orde.

Voor mensen die dit probleem ook hebben in de toekomst en mijn verhaal te vaag vinden om er wat mee te kunnen doen heb ik hier een Guide die het stap voor stap uitlegt: http://www.techenclave.co...t-manager-bcd-114342.html

In ieder geval bedankt voor de reacties. :)

[ Voor 80% gewijzigd door FastPinguin op 22-12-2010 22:56 ]

Pagina: 1