Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Als Newby heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een poging gewaagd om OSX86 te installeren op mijn Asus MB P7P55D met 8 Gb geheugen en Intel i5-760 processor.
Het geheel liep op rolletjes.
Momenteel ben ik van !0.6.3 ge-upgraded naar v 10.6.5.
Grafische kaart is een ATI HD5750 en had hier aanvankelijk wat moeite mee, maar na wat rondneuzen op internet kreeg it dit apparaat ook aan de praat op een resolutie van 1920x1200.

Maar nu kom ik allerlei tegenstrijdigheden tegen met mijn 8 Gb geheugen.
De Darwin bootloader geeft netjes 8 Gb aan.terwijl "About this Mac" 4 Gb aangeeft.
De system profiler geeft 2 banken aan van elk 4 Gb
Geekbench zegt dat ik 4 Gb heb en nu weet ik niet of ik nu 4 of 8 gb in gebruik heb.

Ook kan ik er niet achter komen of ik een 32-bit of 64-bit kernel in gebruik heb
De activity-monitor geeft allerlei processen waar achter staat (intel 64-bit) terwijl op andere plaatsen staat EFI32.

Is er hier toevallig iemand die me een eindje op weg kan helpen?

m.v.g. Ben

Op deze machine draait Windows 7 64-bit en Ubuntu 10.10 goed........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
How to boot into 64-bit mode PERMALINK
I recommend testing first, using the two-finger dance approach, below, because rebooting without it gets you right back into 32-bit mode.

Some older Macs with 32-bit firmware cannot boot into 64-bit mode. That’s life.

The two-finger dance
Hold down the '6' and '4' keys when the Mac starts up (until the Apple log). After starting up in 64-bit mode, check About This Mac…, click More Info, then click on Software. In 64-bit mode there will be a “yes” next to “64-bit Kernel and Extensions”.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Ik gebruik op mn echte (;)) mac K64 enabler om te kunnen switchen tussen kernels. To_Tall geeft je echter al een goede tip. Op 32bits kan je geen 8GB geheugen adresseren.

Instagram / YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
To_Tall schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:53:
How to boot into 64-bit mode PERMALINK
I recommend testing first, using the two-finger dance approach, below, because rebooting without it gets you right back into 32-bit mode.

Some older Macs with 32-bit firmware cannot boot into 64-bit mode. That’s life.

The two-finger dance
Hold down the '6' and '4' keys when the Mac starts up (until the Apple log). After starting up in 64-bit mode, check About This Mac…, click More Info, then click on Software. In 64-bit mode there will be a “yes” next to “64-bit Kernel and Extensions”.
Hello To_Tall,

thank you for replying,

I did try the two-finger method without success.
Somewhere on the net, I read that an Hackintosh wil not start the 64-bit kernel if any driver in the system is not a 64-bit driver and I was told that my graphics-driver is not an official 32-bit one, and that should be the reason.
Is this true?

Edit:

I just read this URL:http://www.osnews.com/story/22009/Snow_Leopard_Seeds_Use_32bit_Kernel_Drivers_by_Default

Hallo Aramdin,

Volgens mij kan een 32-bit mac zeker meer dan 4 Gb adresseren als er fysiek meer dan 4 Gb in past.
Ook dit heb ik echter opgevangen ergens op het net. Ik sta niet in voor de juistheid hiervan.
Het barst van de tegenstrijdigheden over de Mac, ik kan er geen touw meer aan vastknopen.

gtx Ben

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:26

mace

Sapere Aude

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:33:
Hello To_Tall,

thank you for replying,

-bla bla-
Hij spreekt gewoon Nederlands hoor. Zijn post is gewoon copypasta. :P

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Apart dat die geen 8gb zou gebruiken. Ik heb met mijn HD4870 gewoon domweg een half jaar 32bit gedraait (kernel hack) en de volle 16gb geheugen kunnen benutten. Daarna over gegaan op 32gb geheugen en werkte ook gewoon.
Nu ik een GTX275 heb draait inderdaad de kernel in 64bit.

OSX = UNIX. *nix kan gewoon al het geheugen aanspreken. 32bit betekend niet dat je niet meer dan 4gb geheugen kan gebruiken, het betekend dat je niet meer dan 4gb in 1x kan addresseren. Oftwel als je 5gb file in het geheugen wilt proppen leest hij het bestand 2x (1e keer t/m 4gb en 2e keer vanaf 4gb t/m 5gb) in. Daarom is 64bit interresant ;)

Dat Windows (consumenten versie) niet meer dan 4gb kan addresseren in 32bit modus ligt gewoon aan Windows ;) Niet aan 32bit of 64bit. Linux kon al jaren voor er 64bit x86's waren op het x86 platform meer dan 128gb memory aanspreken en benutten ;)

Oftewel, jouw issue is wat anders dan 32bit of 64bit draaien. Je kan wel booten in 64bit trouwens met een HD5770: http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.6.4#ATI

Als ik jou was zou'k eventjes kijken naar een hardware profile (zoekhint: smbios.plist)
Succes!

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Verwijderd

Topicstarter
teh_twisted schreef op donderdag 23 december 2010 @ 04:46:
Apart dat die geen 8gb zou gebruiken. Ik heb met mijn HD4870 gewoon domweg een half jaar 32bit gedraait (kernel hack) en de volle 16gb geheugen kunnen benutten. Daarna over gegaan op 32gb geheugen en werkte ook gewoon.
Nu ik een GTX275 heb draait inderdaad de kernel in 64bit.
Ja,ik ben (en was) van mening dat je met een 32-bits machine zonder problemen meer dan 4 Gb moet kunnen addresseren maar ondanks het feit dat mijjn Darwin bootloader keurig 8 Gb aangeeft
meldt "About this Mac" dat ik 4 Gb geheugen heb.
De system profiler geeft aan 4 Gb en als ik in de system profiler kijk bij "Hardware/Memory/ worden netjes
2 bankjes van 4 Gb gemeldt.

Het programma Geekbench geeft aan dat ik 2 bankjes van 4 Gb heb en vervolgens heb ik nog
"Check-Up Pro" gebruikt en die geeft "grafisch" aan dat er bij mij 2 bankjes bezet zijn, maar dan zegt dit programma (ook grafisch met een balk die loopt van 0 tot 16 Gb) dat er fysiek 4 Gb aanwezig is.
Ik heb het gevoel dat de Hackintosh maar wat zegt.....
[
Oftewel, jouw issue is wat anders dan 32bit of 64bit draaien. Je kan wel booten in 64bit trouwens met een HD5770: http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/HCL_10.6.4#ATI

Als ik jou was zou'k eventjes kijken naar een hardware profile (zoekhint: smbios.plist)
Succes!
Deze lijst was ik ook tegengekomen maar staat, dat de HD5750 niet op 64 bit kan booten.
Jij hebt naar de HD5770 gekeken.

Met een terminal commando kun je zien of je een EFI32 of EFI64 hebt en dat schijnt bepalend te zijn of je ook in 64-bit mode kunt booten

En mijn vraag is eigenlijk :
1. wie of wat bepaalt er nu of een Mac een 32-bit EFI of een 64-bit EFI heeft (gebruikt),
want dat is (volgens mij) bepalend of er in een 64-bit kernel kan worden geboot of niet.

2. wat moet ik daar aan doen om dat kreng met deze hardware toch op 64-bit te laten draaien?

Overigens zie ik het niet kunnen "zien" van 8 Gb en het niet kunnen booten in 64-bit mode als 2 verschillende problemen.

m.v.g. Ben

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2010 09:08 ]

• teh_twisted
Verwijderd schreef op donderdag 23 december 2010 @ 08:07:
[...]

Ja,ik ben (en was) van mening dat je met een 32-bits machine zonder problemen meer dan 4 Gb moet kunnen addresseren maar ondanks het feit dat mijjn Darwin bootloader keurig 8 Gb aangeeft
meldt "About this Mac" dat ik 4 Gb geheugen heb.
De system profiler geeft aan 4 Gb en als ik in de system profiler kijk bij "Hardware/Memory/ worden netjes
2 bankjes van 4 Gb gemeldt.

Het programma Geekbench geeft aan dat ik 2 bankjes van 4 Gb heb en vervolgens heb ik nog
"Check-Up Pro" gebruikt en die geeft "grafisch" aan dat er bij mij 2 bankjes bezet zijn, maar dan zegt dit programma (ook grafisch met een balk die loopt van 0 tot 16 Gb) dat er fysiek 4 Gb aanwezig is.
Ik heb het gevoel dat de Hackintosh maar wat zegt.....

[...]

Deze lijst was ik ook tegengekomen maar staat, dat de HD5750 niet op 64 bit kan booten.
Jij hebt naar de HD5770 gekeken.

Met een terminal commando kun je zien of je een EFI32 of EFI64 hebt en dat schijnt bepalend te zijn of je ook in 64-bit mode kunt booten

En mijn vraag is eigenlijk :
1. wie of wat bepaalt er nu of een Mac een 32-bit EFI of een 64-bit EFI heeft (gebruikt),
want dat is (volgens mij) bepalend of er in een 64-bit kernel kan worden geboot of niet.

2. wat moet ik daar aan doen om dat kreng met deze hardware toch op 64-bit te laten draaien?

Overigens zie ik het niet kunnen "zien" van 8 Gb en het niet kunnen booten in 64-bit mode als 2 verschillende problemen.

m.v.g. Ben
1) als OSX in 64bit KAN booten doet die dan domweg gewoon.
2) andere videokaart kopen dat wel een driver heeft dat werkt met OSX. Oftwel geen gekke kernel hacks voor de 4xxx en 5xxx serie. Sommige doen het, sommige niet.
Als je gewoon wilt dat die het doet pak je gewoon een NVIDIA :) Ik heb voor €96 mijn GTX275 gekocht met nog 2 jaar garantie. Gewoon eventjes op eBay snuffelen ;)

Je kan eventjes een ramdisk aanmaken:
code:
1
diskutil erasevolume HFS+ "ramdisk2" `hdiutil attach -nomount ram://15000000`
Dit maakt een ramdisk aan van 7.6gb.
Sleep hier eventjes wat bestanden heen als kopie tot die volstaat. Kan die niet vol? Dan heb je geen aanspraak op 7.6gb memory :p
Ik kan hier 4x 8gb ramdisks volduwen zonder enkel probleem. Jammere is dat ik nog niet iets heb gevonden op moment dat sneller gaat vanaf de ramdisk :s CPU is echt bottleneck voor video-encoding (x264 gaat op 600fps vanaf dvd naar iPod compatible) en gaat maar 4-5fps sneller vanaf de ramdisk :) En ook naar een andere weer terug... Dus ach ;)

Verder: gebruik legale routes waar mogelijk. Ik heb meerdere Mac Mini's dus voelde me niet meer verplicht SL extra nog een keer aanteschaffen (heb 'em al 2x) dus dan 'leen' je hem. Maar buiten dat gewoon EmpireEFI gebruiken. Zit je niet met rommel en gekke extensies. Distro's is vragen om problemen.

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
1) als OSX in 64bit KAN booten doet die dan domweg gewoon.
ik heb hier ergens gelezen dat dit bepaald wordt door de aanwezige? (gemaakte?) EFI:

ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi
It will return either “EFI32″ or “EFI64.”
OS News notes that only Macs with a 64-bit EFI are able to boot the 64-bit Snow Leopard kernel and kexts; an artificial limitation imposed by Apple, even though a 32-bit EFI can boot a 64-bit kernel “just fine.”

Vraag blijft voor mij:

Wie bepaalt of de bovenstaande EFI string 32 of 64 weergeeft.
2) andere videokaart kopen dat wel een driver heeft dat werkt met OSX. Oftwel geen gekke kernel hacks voor de 4xxx en 5xxx serie. Sommige doen het, sommige niet.
Als je gewoon wilt dat die het doet pak je gewoon een NVIDIA :) Ik heb voor €96 mijn GTX275 gekocht met nog 2 jaar garantie. Gewoon eventjes op eBay snuffelen ;)
Daar was ik al bang voor!
Zou ik zelf op een of andere manier die driver voor mijn huidige kaart kunnen bewerken?
Ken jij een internetsite waar ze met drivers rommelen?
Je kan eventjes een ramdisk aanmaken:
code:
1
diskutil erasevolume HFS+ "ramdisk2" `hdiutil attach -nomount ram://15000000`
Dit maakt een ramdisk aan van 7.6gb.
Sleep hier eventjes wat bestanden heen als kopie tot die volstaat. Kan die niet vol? Dan heb je geen aanspraak op 7.6gb memory :p
Dat leek me een goed idee.
Maar nadat ik 5 ramdisks had aangemaakt, die ik vol kon stouwen met elk 7.5 Gb begon ik te begrijpen
dat dat niks zegt over de hoeveelheid fysiek aanwezige geheugen.
Deze "ramdisks" worden eindeloos in swapspace aangemaakt nadat het fysieke geheugen vol zit en daarna tot de swapspace op is, denk ik.
Verder: gebruik legale routes waar mogelijk. Ik heb meerdere Mac Mini's dus voelde me niet meer verplicht SL extra nog een keer aanteschaffen (heb 'em al 2x) dus dan 'leen' je hem. Maar buiten dat gewoon EmpireEFI gebruiken. Zit je niet met rommel en gekke extensies. Distro's is vragen om problemen.
Als newby heb ik geen enkel idee wat de legale routes zijn.
Ik heb een legale versie van "OSX Snow Leopard" aangeschaft voor $29,- en toen geprobeerd deze aan de praat te krijgen met behulp van allerlei info gevonden op internet..

Overigens begin ik OSX86 best leuk te vinden...........

m.v.g. Ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Verwijderd schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 10:28:
[...]

ik heb hier ergens gelezen dat dit bepaald wordt door de aanwezige? (gemaakte?) EFI:

ioreg -l -p IODeviceTree | grep firmware-abi
It will return either “EFI32″ or “EFI64.”
OS News notes that only Macs with a 64-bit EFI are able to boot the 64-bit Snow Leopard kernel and kexts; an artificial limitation imposed by Apple, even though a 32-bit EFI can boot a 64-bit kernel “just fine.”

Vraag blijft voor mij:

Wie bepaalt of de bovenstaande EFI string 32 of 64 weergeeft.
Geen idee verder wat dat veranderd, ik krijg netjes terug (wat klopt) dat ik 64bit draai.
[...]

Daar was ik al bang voor!
Zou ik zelf op een of andere manier die driver voor mijn huidige kaart kunnen bewerken?
Ken jij een internetsite waar ze met drivers rommelen?
Nee helaas is met de 'driver rommelen' niet zo eenvoudig ;)
Ik kan je adviseren even op #hackint0sh op irc.osx86.hu te vragen, ik zit er ook onder de naam: twisted
[...]

Dat leek me een goed idee.
Maar nadat ik 5 ramdisks had aangemaakt, die ik vol kon stouwen met elk 7.5 Gb begon ik te begrijpen
dat dat niks zegt over de hoeveelheid fysiek aanwezige geheugen.
Deze "ramdisks" worden eindeloos in swapspace aangemaakt nadat het fysieke geheugen vol zit en daarna tot de swapspace op is, denk ik.
Ehr, yep.
[...]

Als newby heb ik geen enkel idee wat de legale routes zijn.
Ik heb een legale versie van "OSX Snow Leopard" aangeschaft voor $29,- en toen geprobeerd deze aan de praat te krijgen met behulp van allerlei info gevonden op internet..

Overigens begin ik OSX86 best leuk te vinden...........

m.v.g. Ben
Dan zit je al op de 'legale' route. Alleen de vraag is welke bootloader gebruik je? EmpireEFI is de beste die je op moment kan pakken. Je hebt andere maar die zijn allemaal gebasseerd op EmpireEFI en het voordeel daarvan is dat je de developer gewoon kan aanspreken (prasys op #hackint0sh) mochten er problemen zijn :)

Verder is de hackint0sh community heel actief, zolang je maar op de goeie kanalen zit ;)
Advies dus: download even Colloquy (http://colloquy.info/) en join het IRC kanaal daar en vraag het eventjes na :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb mijn OSX met iBoot geinstalleerd en toen ik daar how-to's van had gezocht werd er elke keer aangegeven om de install te doen met enkel 4GB geheugen.
Ik denk dat er tijdens het installeren van een Hackintosh toch iets niet helemaal soepel verloopt qua geheugen adresseren of iets in die richting...

Ik heb dat echter genegeerd en nou zit ik ook met 4GB geheugen terwijl ik er 8GB in heb zitten.
Dit weekend maar ff proberen een nieuwe install te doen met eerst 4GB en later de andere 4GB erbij prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Probeer het gewoon even met de boven aangegeven EmpireFI. Ik heb dat gedaan en ALLEEN m'n HD4870 toen d'r tijd eruit gehaalt. Daarmee wilt die namelijk niet booten.
Geheugen was geen enkele issue.

Mijn advies: volg de tutorials van jongens zoals prasys en je komt er wel. Niet een of ander maf bloggertje die eigenlijk helemaal niets met het proces te maken heeft gehad ;)
iBoot is namelijk gebasseerd op EmpireEFI :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Na de kerstdagen genuttigd te hebben met internetvoer ben ik er in geslaagd om mijn machine bijna optimaal aan de praat te krijgen.

Er wordt nu 8 GB gedetecteerd en de kernel loopt in 64 bit mode.

Nu nog een probleempje met hdmi audio voor de ATI HD 5750 en al mijn Hackintosh problemen zijn opgelost.

De oplossing heb ik gevonden op de volgende URL:

http://www.root86.org/sho...ter-10.6.4-und-5-in-64bit

Ik wens iedereen die dit leest veel hackplezier en een voorspoedig 2011
Pagina: 1