Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Vandaag is de superdrive stuk gegaan van mn Macbook late 2008. Elke keer als ik een schijf erin deed, maakte hij ongebruikelijke geluiden en spuugde hij de schijf pas weer uit na veel gehannes (laptop schuin houden en schudden...). Als ik een schijf erin wilde doen, deed hij een paar pogingen om hem te mountenvan, waarna hij het voor gezien hield.

Omdat ik vandaag toch niets te doen had, heb ik besloten om hem zelf proberen te repareren.

Op iFixit staat hoe je de superdrive eruit moet slopen: http://www.ifixit.com/Gui...l-Drive-Replacement/518/4

En er staan een gids van hoe je de Superdrive open moet maken: http://www.ifixit.com/Gui...c-Removal-Technique/772/1

Ik heb de kap van de Superdrive er dus af gehaald, en daarna enkel de topcase van mn macbook (=toetsenbord+trackpad), de displaykabel en de superdrive weer aangesloten. Daarna de oplaadkabel in de macbook geprikt (_niet_ de batterij dus) en de laptop aangezet. Zo kon ik de delen zien bewegen en zien wat er mis was:

Achteraf is te zien dat om de één of andere reden het tolletje niet helemaal omlaag ging. Nu heb ik het als volgt weer gefixt:

Afbeeldingslocatie: http://cevertse.nl/dump/IMAG0115_1_600.png
klik voor groot
Eerst de rode en oranje omcirkelde onderdelen eraf halen.

Afbeeldingslocatie: http://cevertse.nl/dump/IMAG0108_1_600.png
klik voor groot

Vervolgens het blauw omcirkelde onderdeel eraf. En dan het groen omcirkelde onderdeel even flink heen en weer bewegen (op de foto is dat naar boven en beneden). Als het goed is zie je dan het tolletje op en neer gaan.

Toen ik de onderdelen los had, heb ik wel even stroom gezet op de superdrive, waarbij hij wel weer normaal deed. Het lijkt in het rood omcirkelde onderdeel te zitten. Ik weet achteraf niet of het echt nodig was om hem even aan te zetten zonder de onderdelen, maar ik raad het wel aan.

Vervolgens de onderdelen er weer op geklust (met gezond verstand, het is geen moeilijke puzzel), de superdrive ingebouwd en de laptop weer dichtgeschroefd. En werken!

Ik raad het zeker wel aan als je een paar uurtjes ervoor over hebt. Het scheelt je een hoop geld (zeker als je van plan was om hem bij Apple zelf te laten maken). Ook als je van plan was om zelf de superdrive te verwisselen voor een nieuwe, raad ik aan om toch eerst even je superdrive zelf open te schroeven. Als je de superdrive er eenmaal uit hebt, is het een kleine moeite om de superdrive zelf even open te maken. (een superdrive kost al gauw 50-100 euro)

NOSIG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Goed bezig, toffe tutorial...

Ik heb t zelfde gehad, macbook late 2007, heb m open gesloopt (vergeet niet de nepschoefjes onnodig te verwijderen :P)
Daarna netjes ingebouwd volgens soortgelijk tutorial, drive koste me 80 euro, bij card services inlaten bouwen was iets van 140 ex btw. (beetje jammer)

3 x een audio cd mee gebrand met de nieuwe hardware en hij was weer defect :'( , nu is hij vervangen door de gasten zelf. ze hadden de inbouw ff gecheckt en was helemaal perfect gedaan...
kortom hardware braq. met de 2e nieuwe unit werkt ie weer perfect.

Let wel even op tijdens het verwijderen, er is een kabel die net om de linker bovenhoek loopt, deze is vrij stug en moeilijk te verplaatsen voor het schroefje er onder, wel een beetje uitkijken maar ik had er best wat kracht voor nodig.

Top deze tutorial... succes met do-it-your-self fixes!

ps. ik ben nog wel op zoek naar een stukje software van mac voor een hardware check.
bij de service van card hingen ze m aan de lan en booten m van af daar, toen kreeg ie een hardware check en wallah, klaar was kees. tof stukje software voor de service desks voor je apple, nu moet ik m nog vinden...
iemand suggesties?

iMac 2020 i7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:52

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Dat bedoel ik. Zo'n drive kost 80 euro, terwijl er gewoon iets mechanisch mee aan de hand is wat je zelf kan fixen :P

Met die hardware check kan ik je niet helpen, ik gebruik altijd gewoon de ingebouwde mac hardware info.

NOSIG