Onvolledige artikel over Windows Mobile 7 verkoop

Pagina: 1
Acties:

• vinx77
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-02 00:02
Mede-auteur:

Verwijderd

In dit artikel wordt gesuggereerd dat er 1.5 miljoen telefoons aan consumenten en bedrijven verkocht zijn, maar dit aantal is geleverd aan o.a. de belwinkels, dus niet de eind-klanten. We hebben het dus gewoon over welke voorraad ingeslagen is voor de komende tijd.

Verder wordt er niets gemeld over dat het om 10 modellen gaat en in 30 landen geleverd is. Dus er zijn per winkel slechts 5 a 10 stuks op voorraad. (via bobwarley)

Het weglaten van deze gegevens geeft een erg onrealistisch beeld. Microsoft heeft vaker dit soort onbruikbare gegevens vrijgegeven (o.a. XboX) en ik verwacht wel dat de Tweakers-redactie daarop bedacht is en niet klakkeloos de persberichten over neemt.

Algoritmes, maar dan supersnel uitgevoerd, dat is zeg maar mijn ding

Verwijderd

Topicstarter
Nog een mooie nuance op Nu.nl
Een ander populair toestel, maar dan uitgerust met Android van Google, is de Galaxy S van Samsung. Dat toestel werd in de eerste 45 dagen ruim een miljoen keer verkocht. Een vergelijkbaar resultaat. Gezegd moet worden dat de Galaxy S maar één toestel is terwijl er veel meer toestellen met Windows Phone 7 zijn uitgerust.

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Exact, het zijn leuke pers-berichten, maar nuance en perspectief zijn altijd nodig... op die manier is menig smartphone-artikel volkomen verkeerd geinterpreteerd door de lezers.

Verwijderd

*knip flame* :{

[ Voor 92% gewijzigd door Rataplan op 22-12-2010 16:41 ]

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Fanboy gezeur? Het is gewoon zo :P
Beetje vage reactie dit kerel...

[ Voor 20% gewijzigd door Rataplan op 22-12-2010 16:44 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
@ahbdv Pardon? Het gaat mij gewoon om de nuances die bij dit soort cijfers altijd nodig zijn. Het kan mij totaal niet schelen of het platform nu wel of niet succesvol is, wel of we de juiste informatie te zien krijgen... ben je daar niet voor?

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:28
Ik snap niet wat er onrealistisch is aan het beeld.
Belwinkels zullen altijd een zo klein mogelijke voorraad willen hebben, zeker van nieuwe toestellen, omdat die dingen in no time in waarde kelderen. Dus het is niet zo gek om de door belwinkels ingekochte toestellen te zien alsof ze aan consumenten geleverd zijn, daar zit echt niet veel tijd tussen.

(dat er slechts 5 a 10 stuks per winkel zijn bevestigd alleen maar dat de winkels een kleine voorraad aanleggen en niet gigantisch inslaan).

En wat doet het er toe dat het 10 modellen zijn? Het gaat toch om het succes van het platform, niet van een individuele telefoon?

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:43:
Belwinkels zullen altijd een zo klein mogelijke voorraad willen hebben
Zeker in het begin als onvoldoende historische gegevens bekend zijn is het lastig de vraag correct te voorspellen. In de launch-window vooral: dan wil je geen "nee" moeten gaan verkopen aan je klant want die loopt dan naar de concurrent om de hoek die ze wel op voorraad heeft, en ben je de klant kwijt.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 22:48 ]

• vanaalten
Nou werk ik niet in een belwinkel, dus weet niet precies hoe dat gaat, maar:
je wilt ook geen grote voorraad hebben, want een telefoon die je een maand op de plank hebt liggen keldert zeker in het begin aanzienlijk in waarde. Met de kleine marges die er zijn wil je misschien liever een keer 'nee' verkopen dan dat je dertig euro of zo moet toeleggen na een maand wegens waardevermindering.

Daarnaast is het best mogelijk dat de winkels meer hebben besteld, maar er gewoon niet meer uitgeleverd kon worden. Een productiefabriek richt je niet in qua capaciteit voor de piek-afname, maar voor een gemiddelde afname gedurende de tijd dat een product loopt. In heb begin zal je daardoor wat toestellen tekort komen (en kan je van die geweldige persberichten plaatsen dat de grote vraag schaarste creert...).

Ofwel, je kan alle kanten op redeneren.
Overigens zijn belwinkels ook gewoon bedrijven, dus hoe dan ook klopt die zin waar de TS mee begon gewoon. :)

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 19:50:
Wat een ongelooflijk fanboy gezeur... Te zielig om er uberhaupt verder op in te gaan.
Dus jij hebt liever vertekende berichtgeving? Juist ja.

Als dat klopt zijn die cijfers zwaar opgeblazen, en sowieso dienen berichten van de PR-afdeling van eender welk bedrijf altijd met een korreltje zout genomen. Voor zover ik weet wil Tweakers.net kwaliteit en een kritische blik brengen, en dan is context onontbeerlijk.

Dat geldt trouwens net zozeer voor artikels over Android-verkopen... Voor eender welk artikel :). Tweakers.net is het stadium van voor en door overclockers ondertussen voorbij.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Dit soort artikelen gaat het altijd over leveringen aan de winkels.
En cijfers van de fabrikanten zijn altijd zwaar opgeblazen, en daar houd je als lezer dan ook rekening mee.

Je zou pas echt vertekende berichtgeving krijgen als je Microsoft ineens anders gaat behandelen dan andere bedrijven.

Maar nu zie ik gewoon een neutraal artikel dat op dezelfde manier is opgesteld als artikelen over de iPhone Android etc etc.

[edit:]
Als je vind dat ALLE artikelen (dus niet alleen dit artikel) voortaan in jip-en-janneke stijl opgesteld moeten worden en dat lezers "beschermd" moeten worden tegen elke stukje PR in pers artikelen, dan kun je daar volgens mij beter een aparte discussie over openen, waarbij je niet uitgaat van dit ene artikel op T.net, maar een stuk of 5 artikelen als voorbeelden hanteert, om te laten zien dat het een structureel probleem is.

[ Voor 34% gewijzigd door mjtdevries op 22-12-2010 09:15 ]

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Vaak moet ik in Geachte Redactie fouten van mezelf of collega's toegeven, maar in dit geval moet ik aangeven waar Nu.nl faalt.

mjtdevries heeft gelijk: vaak gaat het over leveringen aan winkels. Onder meer Samsung rekent op die manier met de Galaxy S en Galaxy Tab en het is onbekend of Apple ook zo rekent. Omdat ze het niet zeggen - en dus weet je het niet.

In de bron van het artikel staat:
We are pleased that phone manufacturers sold over 1.5 million phones in the first six weeks
Als ik dat vertaal staat er: we zijn blij dat telefoonfabrikanten meer dan 1,5 miljoen telefoons hebben verkocht in de eerste zes weken. En dat is dus exact wat Bauke heeft opgepend. Nu.nl interpreteert door te zeggen dat het gaat om exemplaren die verkocht zijn aan retailers, maar dat staat nergens.

De vergelijking met de Galaxy S slaat nergens op, omdat het niets zegt en onjuist is ingestoken: de Galaxy S is zoals gezegd niet eens toestel, maar veertien. Bovendien is die uitgebracht met Android, een platform dat inmiddels niet nieuw meer is en dus een bewezen product is.

De wiskunde van bobwarley is aardig bedacht, maar dat ligt ook iets genuanceerder. In Nederland, een van de landen waar WP7 te koop is, zijn slechts drie toestellen op de markt: LG Optimus 7, Samsung Omnia 7 en HTC 7 Trophy. Via grijze import kun je nog de HD7 van HTC krijgen. Maar de Samsung Focus kun je hier echt niet krijgen, of de HTC Surround. Of de LG Quantum. In al die landen zijn slechts enkele toestellen te koop: vandaar dat de wiskunde niet zo makkelijk kan worden toegepast.

Iedereen mag inderdaad van ons verwachten dat we niet 'klakkeloos' persberichten overnemen. Het voorzien van eigen interpretatie aan persberichten zonder die te stoelen op feiten, zoals Nu.nl onder andere doet, is echter een journalistieke zonde die ik als vele malen erger zie: dan heb ik liever dat Bauke zich bij de feiten houdt.

Al met al zie ik daarom geen reden om het artikel aan te passen :)

• vinx77
Gezien het aantal reacties dat hierover gaat, lijkt het me al voldoende reden om het artikel aan te passen. Er worden appels met peren vergeleken in deze business en als journalist heb je de taak de formulering juist en de feiten helder te krijgen. De teksten zijn echter suggestief door het vermelden van een tijd en doet af aan de journalistieke kwaliteiten die ik gewend ben van T.Net. "Het boek had een eerste oplage van 300.000" is compleet anders dan "De drukkerij heeft 300.000 boeken verkocht aan de boekenwinkels in 3 weken".

Ik vind het spijtig dat je met deze zichzelf tegensprekende zinnen het probeert te verantwoorden om niet tot een rectificatie te komen. Het enige feit is dat telefoonverkopers *verwachten* wereldwijd 1,5 miljoen telefoons te verkopen in de eerste levering.

Jammer dat je op de wiskunde achter de telefoonvoorraden ingaat. Je zegt net zelf dat dit artikel niet gaat over de uiteindelijke verkoop en wat boeit het dan dat er slechts 10 telefoons op voorraad zijn per winkel.

Verder vergelijk je Android 2.1 met Windows Mobile 7, welke zich bewezen heeft met o.a Windows Mobile 6.0 en 6.5.

Ik ben dus totaal niet content met je uitleg. Jullie moeten je helaas continu bewijzen dat jullie onafhankelijk zijn en met deze uitleg suggereer je dat dit niet zo is. Dan kun je gaan klagen dat het belachelijk is dat wij lezers kritisch zijn, maar ik zou het belang van de lezer voorop zetten als je de lange termijn belangrijk vindt.

• vanaalten
vinx77 schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 01:35:
Ik vind het spijtig dat je met deze zichzelf tegensprekende zinnen het probeert te verantwoorden om niet tot een rectificatie te komen. Het enige feit is dat telefoonverkopers *verwachten* wereldwijd 1,5 miljoen telefoons te verkopen in de eerste levering.
Huh?! Nee, niet als ik de uitleg van Arnoud lees:
Het originele artikel zegt: "phone manufacturers sold over 1.5 million phones in the first six weeks"; precies dat staat ook in het Tweakers.net artikel. Dus niet dat telefoonverkopers *verwachten* te verkopen, maar dat ook gedaan hebben. Het artikel gaat dus wel degelijk over levering aan eind-klanten.

Wat Arnoud dus schrijft is dat het artikel van nu.nl het verkeerd geinterpreteerd heeft en tweakers.net het juist correct heeft geschreven. En dat er, omdat het correct is geschreven, er juist geen rectificatie nodig is.

• vinx77
Arnoud's uitleg vind ik onvoldoende; er wordt in de titel al gesuggereerd dat het om levering aan eindklanten gaat en niet aan telefoonboeren. Je zegt zelf nu:
Het artikel gaat dus wel degelijk over levering aan eind-klanten.
Dus je geeft ook aan dat het niet duidelijk is.

Verder in het artikel van vandaag:
Microsoft bracht Windows Phone 7 in oktober op de Europese markt, een release in de Verenigde Staten volgde in november. De eerste zes weken na release werden 1,5 miljoen smartphones met het nieuwe OS verkocht, al is het onduidelijk of het gaat om naar retailers verscheepte toestellen of om het aantal toestellen dat daadwerkelijk over de toonbank ging.
Hier wordt de suggestie gewekt dat beide "meningen" waar kunnen zijn.

• vanaalten
vinx77 schreef op zondag 26 december 2010 @ 11:15:
Arnoud's uitleg vind ik onvoldoende; er wordt in de titel al gesuggereerd dat het om levering aan eindklanten gaat en niet aan telefoonboeren. Je zegt zelf nu:

[...]

Dus je geeft ook aan dat het niet duidelijk is.
Hoezo onduidelijk?!? Er staat toch *nergens* in het artikel (zowel origineel als tweakers) dat er aan telefoonboeren / GSMwinkels geleverd is? Dat wordt in dit topic gesuggereerd, door mensen die het foutieve artikel op nu.nl gelezen hebben, maar het tweakers artikel heeft zich netjes en correct gehouden aan de feiten van de originele bron. Daar is i.m.o. totaal geen onduidelijkheid.
Verder in het artikel van vandaag:

[...]

Hier wordt de suggestie gewekt dat beide "meningen" waar kunnen zijn.
Yep. Daar ben ik het met je eens, die omslag is wel wat vreemd.

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 26 december 2010 @ 12:03:
[...]

Hoezo onduidelijk?!? Er staat toch *nergens* in het artikel (zowel origineel als tweakers) dat er aan telefoonboeren / GSMwinkels geleverd is? Dat wordt in dit topic gesuggereerd, door mensen die het foutieve artikel op nu.nl gelezen hebben, maar het tweakers artikel heeft zich netjes en correct gehouden aan de feiten van de originele bron. Daar is i.m.o. totaal geen onduidelijkheid.
We are pleased that phone manufacturers sold* over 1.5 million phones in the first six weeks, which helps build customer momentum and retail presence .

* Phone manufacturer sales – phones being bought and stocked by mobile operators and retailers on their way to customers.

Staat expliciet in de bron dat stukje essentiele informatie is weggelaten en daardoor uit z'n context gehaald.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-12-2010 12:10 ]

• vanaalten
Mja, inderdaad. Heb ik over heen gelezen. Ofwel, je hebt gelijk - vandaar dat in het artikel van vandaag er wat genuanceerder geschreven wordt.

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-02 09:49

arnoudwokke

Redacteur
Hoe je het ook wendt of keert, Microsoft zegt nergens precies of duidelijk wat bedoeld wordt en daarom laten wij het in het midden. Dat die twee zinnen achter elkaar staan, kan erop duiden dat je gelijk hebt en het lijkt me ook logisch, maar ik weet het niet zeker. Ik heb vaker gezien dat bedrijven zich ongelukkig uitdrukken. Dat andere media menen zeker te weten dat het leveringen aan winkels zijn, betekent niet dat wij het ook aan moeten nemen. Zoals onze eindredacteur graag zegt: assumption is the mother of all fuck ups. Daarom heb ik in het artikel van vandaag explicieter aangegeven dat we het niet weten :)

• vinx77
Moet er dan niet bijgezegd worden dat het niet duidelijk is wat er bedoeld wordt? >:)
Of is de voorkeur dat de lezer niet teveel geholpen moet worden en daardoor een deel van de lezers op die gezellige verjaardagsfeestjes zegt: "Nee, dat klopt niet, want op Tweakers heb ik gelezen dat....".
Impliceren of het impliciet in het midden laten vind ik dan weer een doodzonde.

Ik wil u we even herinneren aan de introductie van de Xbox 360 waar Microsoft rond de kerst van 2007 de verkoopcijfers opkrikte door het aantal aan winkels geleverde xboxen te melden als "verkochte xboxen" en niet gerept heeft over de daadwerkelijke verkoopcijfers. Dus ze zijn bekend met het trucje en weten hoe veilig het is. http://www.dutchcowboys.nl/gaming/12418

Pagina: 1