Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
Ik wil mijn xbox 1 passief gaan koelen, omdat hij een ontiegelijke herrie maakt vind ik. De ventilator heb ik al op 10% gezet maar dan vind ik het geluid nog te hard.

Is er een koelblok dit out of the box werkt of moet hij toch een air-flow hebben tbv de hardeschijf bijv? Zou een papst koeler dan echt iets helpen?

Ik kon op het fora en google niet iets zinnigs hier over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Een 100% passieve koeling word sowieso al lastig, omdat de warmte dan niet weggevoerd word.

Waarom koop je geen stille fan, maak je de xbox geheel netjes schoon en vervang je alle koelpasta?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20:54
Het probleem met volledig passief koelen is dat er geen indirecte airflow meer is. Dit betekent dat het apparaat of op de tocht moet staan, of dat je gebruik moet maken van convectie. Vaak koelt de fan van de CPU ook de omliggende componenten, deze moeten dan dus ook van betere koeling voorzien worden. Wellicht is het mogelijk om een veel grotere, langzamere fan te monteren, waardoor je nog wel de benodigde lucht verplaatsing hebt, maar minder turbulentie (=herrie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05:58
(jarig!)
D4NG3R schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:24:
Een 100% passieve koeling word sowieso al lastig, omdat de warmte dan niet weggevoerd word.
Hoezo wordt de warmte niet weggevoerd ? Het hele idee van een passieve koeling is dus dat dit wel gebeurd alleen zonder de hulp van actieve elementen (zoals een ventilator).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

Als looks je niet uit maken, dan schroef je er gewoon een enorme, moderne, heatpipe koeler op en laat je de xbox open staan? Alles wat in die relatief kleine ruimte van een xbox kan, is niet echt geschikt om passief te koelen... behalve een waterkoelings setup, maar voor dat geld kun je net zo goed een 360 halen..

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:59

D4NG3R

kiwi

:)

Juicy schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:28:
[...]

Hoezo wordt de warmte niet weggevoerd ? Het hele idee van een passieve koeling is dus dat dit wel gebeurd alleen zonder de hulp van actieve elementen (zoals een ventilator).
Dat is dus lastig, aangezien je dan gebruik moet maken van luchtstroming (Warme lucht die opstijgt stuwt koude lucht mee naar boven, welke dan door de heatsink(s) heengaat en warmte meeneemt). En dit is er niet heel veel in een klein doosje. Vandaar dat een stille fan mij een betere oplossing lijkt.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
Heephstan schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 17:30:
Als looks je niet uit maken, dan schroef je er gewoon een enorme, moderne, heatpipe koeler op en laat je de xbox open staan? Alles wat in die relatief kleine ruimte van een xbox kan, is niet echt geschikt om passief te koelen... behalve een waterkoelings setup, maar voor dat geld kun je net zo goed een 360 halen..
hmm.. misschien gewoon idd een flinke koeler erop en een gat in de bovenkap maken. Looks doen me idd niet veel. Misschien kan ik ook een 120mm fan in de kap maken ...

Ik had gehoopt dat er wellicht een out-of-the-box oplossing voor was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Op het Internet vind je manuals om van de standaard 70mm een 80mm fan te modden,
Je dient hiervoor de HDD caddy te zagen/dremelen, maar aangezien dit toch in de Xbox zit zie je er niks van en geeft dit zelfs extra koeling voor de HDD.
http://www.llamma.com/xbox/Xbox%2080mm%20Fan%20Mod.htm

In mijn Xbox zat een 70mm Deltac fan, deze heb ik geswitched naar een 70mm Papst fan. Dit is minder werk, omdat ik dan niet hoefde te dremelen.
De Deltac fan is een high RPM fan en de Papst fan is een medium RPM fan, dus het zal wel minder gaan koelen. 70mm Papst fans zijn alleen vrij prijzig en een 80mm Fan mod zal meer geluidsreductie opleveren.

Ter "compensatie" heb ik ook AS5 gebruikt.
Ik heb mijn Xbox1 nu ± 8 jaar en het werkt nog steeds.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10-09 21:01
GoT schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 11:06:

In mijn Xbox zat een 70mm Deltac fan, deze heb ik geswitched naar een 70mm Papst fan. Dit is minder werk, omdat ik dan niet hoefde te dremelen.
De Deltac fan is een high RPM fan en de Papst fan is een medium RPM fan, dus het zal wel minder gaan koelen. 70mm Papst fans zijn alleen vrij prijzig en een 80mm Fan mod zal meer geluidsreductie opleveren.
ooit gehoord van weerstand :P gewoon dit kopen

en de weerstand gebruiken :)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Toen ik XBMC op mijn Xbox 1 had staan was hij ook al een stuk stiller, omdat XBMC de fan automatisch regelt, en hem standaard op 10% ofzo laat draaien ipv 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
gewoon een nieuw en cheap fannetje erin duwen, ben je gelijk van alles af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
ThinkPadd schreef op zaterdag 25 december 2010 @ 22:37:
Toen ik XBMC op mijn Xbox 1 had staan was hij ook al een stuk stiller, omdat XBMC de fan automatisch regelt, en hem standaard op 10% ofzo laat draaien ipv 100%
Ja ik heb hem op 10% draaien maar het is nog echt een takke herrie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39
De enige echte oplossing is om er gewoon een andere fan in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Misschien maakt hij een herrie omdat hij te warm wordt door al het stof dat er door de jaren heen in is gaan zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• topaj
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:56
Wat in ieder geval een fan wat stiller maakt is een drupje olie te doen in de fan:
YouTube: How to Fix a Computer Fan

Je kan ook een drupje olie doen in plaats van dat spul in die spuitbus.

Groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:39
FastFred schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 15:26:
Misschien maakt hij een herrie omdat hij te warm wordt door al het stof dat er door de jaren heen in is gaan zitten?
De xbox1 maakt al sinds aanschaf een brommend geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:18
Dan is het gewoon een brak kut apparaat en koop je een 360, of een computer :)
Pagina: 1