Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[MySQL] Query sneller maken

Pagina: 1
Acties:
  • 615 views

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Goedemiddag Tweakers,

Ik heb weer eens een issue :) Ik ben al een heeeeel eind gekomen, maar nu kan ik wel even een beetje hulp gebruiken. Let me explain:
Ik heb 2 tabellen in MySQL. Tabel "T1" & "T2".
In Tabel 1 word elke 24 uur een CSV file van een leverancier ingeladen met productinformatie, zo'n 55.000 records.
In Tabel 2 word elke 24 uur een CSV ingeladen met alle VOORRAADposities van de leverancier. Zo'n 57.000 records.
Dit gaat tot zover prima! Nu wil ik op onze website de live voorraad van de leverancier uitlezen. Met een leuke MySQL query.
Om duidelijk te zijn, dat is deze:
code:
1
SELECT stock, partnr, omschrijving FROM T1 JOIN T2 ON T1.lev_artnr = T2.sku WHERE T1.partnr = '".$this->artikel["partnummer"]."' LIMIT 0,1

Ook top :) Werkt. Probleem is alleen dat het lijkt alsof MySQL nogal moeite heeft om die 2 tabellen naast elkaar te leggen. Als er bijvoorbeeld geen match is duurt het uitvoeren van die query bijna 2 seconden! En dat komt de snelheid van de site niet echt ten goede.
Ik ben dus erg benieuwd of er mogelijkheden zijn om die query/databaseindeling sneller te krijgen. Want 2 seconden wachten duurt gewoon te lang.

Ik hoop dat jullie een idee hebben, want ik kan redelijk met MySQL overweg. Maar met "zoveel" data heb ik tot nu toe nog niet gewerkt :P

Thanks alvast weer _/-\o_

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik zie een open deur, maar ... explain? Indexen?

[ Voor 56% gewijzigd door CodeCaster op 21-12-2010 15:49 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• DennusB
  • Niet online
CodeCaster schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:48:
Ik zie een open deur, maar ... explain? Indexen?
Ik heb op de kolom "T1.lev_artnr" & "T2.sku" al een index. "Unique". Dat moet genoeg zijn toch?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik zou een index op t1.partnr nemen ipv. lev_artnr

Who is John Galt?

• DennusB
  • Niet online
justmental schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:52:
Ik zou een index op t1.partnr nemen ipv. lev_artnr
Okee. Kan je de reden daarachter even uitleggen? Ik dacht dat de 2 kolommen die vergeleken werden wel het zwaarst zouden zijn. :)

• frankivo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-06 13:53
als de data maar 1x per 24 uur veranderd, waarom worden deze resultaten dan niet in een cache geplaatst?

iRacing Profiel

• DennusB
  • Niet online
frankivo schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:55:
als de data maar 1x per 24 uur veranderd, waarom worden deze resultaten dan niet in een cache geplaatst?
Dat kan ook nog :) Maar omdat het gaat over ~2500 artikelen is dat denk ik toch geen optie.
Want de eerste bezoeker die dan voor het "eerst" dat product bezoekt na een refresh van de data, die kan dik 2/3/4 seconden gaan wachten op de pagina... :>

• justmental
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

DennusB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:53:
Okee. Kan je de reden daarachter even uitleggen? Ik dacht dat de 2 kolommen die vergeleken werden wel het zwaarst zouden zijn. :)
Zoals in de where staat zoek je op partnr, dat kan dan in de index.
Van de gevonden records worden dan de lev_artnr's opgezocht en daarmee wordt in de t2 tabel op de sku's gezocht, ook via een index.

Zonder die eerste index krijg je een full scan op t1.

Who is John Galt?

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

DennusB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:53:
[...]

Je WHERE-clause filtert primair de records uit de resultset, niet de JOIN-clause. Oftewel de kolom T1.partnr moet geindexeerd worden om meer performance te halen. :) Filteren kost namelijk veel tijd (is wel afhankelijk van datatype).

Om het zoeken van de bijbehorende T2 records snel te houden is de index op de kolommen uit de join natuurlijk ook belangrijk dus die is prima :)

[ Voor 21% gewijzigd door Cloud op 21-12-2010 15:59 . Reden: ik is edit slet :+ ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• DennusB
  • Niet online
Cloud schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:57:
[...]

Je WHERE-clause filtert primair de records uit de resultset, niet de JOIN-clause. Oftewel de kolom T1.partnr moet geindexeerd worden om meer performance te halen. :) Filteren kost namelijk veel tijd (is wel afhankelijk van datatype).

Om het zoeken van de bijbehorende T2 records snel te houden is de index op de kolommen uit de join natuurlijk ook belangrijk dus die is prima :)
Duidelijk :)
Probleem is nu dat er (blijkbaar) toch duplicates voorkomen bij de import. Dus ik kan geen UNIQUE index maken op de T1.partnr. Hmmmm... shit. :P

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Je hoeft ook niet perse een UNIQUE index te maken, in MySQL kan je ook gewoon een index maken (b-tree) Dat gaat je al veel snelheidswinst opleveren

... MMORPG Addict.

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cloud schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:57:
[...]
Maar de index op T1.lev_artnr zal daar niet voor gebruikt worden, immers is die al beschikbaar door het filter op T1.partnr

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• cariolive23
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-10-2024
Kun je al een resultaat van EXPLAIN tonen? Dan krijgen we een beter idee van het probleem dan wat nu het geval is, we moeten er nu nog naar raden.

• DennusB
  • Niet online
cariolive23 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:07:
Kun je al een resultaat van EXPLAIN tonen? Dan krijgen we een beter idee van het probleem dan wat nu het geval is, we moeten er nu nog naar raden.
Sure.
Afbeeldingslocatie: http://file.dennusb.nl/user_uploads/dennusb8b0d/mysql.png

BTW : Ik heb nu de index weggehaald op T1.lev_artnr en een index gemaakt op T1.partnr.
Resultaat:
code:
1
2
SELECT stock, partnr, omschrijving FROM T1 JOIN T2 ON T1.lev_artnr = T2.sku WHERE T1.partnr = 'B100888' LIMIT 0,1;
/* 0 rows affected, 0 rows found. Duration for 1 query: 7,816 sec. */

Wtf? |:( 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door DennusB op 21-12-2010 16:12 ]

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

Je snapt dus niets van SQL en je gaat op de bonnefooi indexen verplaatsen en vraagt je dan af waarom het een lange tijd duurt? Lees je überhaupt wel wat o.a. Cloud uitlegt?

Je kan gewoon 2 indexen op 1 tabel hebben, dus waarom niet een index op T1.lev_artnr EN T1.partnr
de index op lev_artnr is PRIMARY en UNIQUE en partnr niets speciaals

... MMORPG Addict.

• DennusB
  • Niet online
CRiMiNaL schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:19:
Je snapt dus niets van SQL en je gaat op de bonnefooi indexen verplaatsen en vraagt je dan af waarom het een lange tijd duurt? Lees je überhaupt wel wat o.a. Cloud uitlegt?

Je kan gewoon 2 indexen op 1 tabel hebben, dus waarom niet een index op T1.lev_artnr EN T1.partnr
de index op lev_artnr is PRIMARY en UNIQUE en partnr niets speciaals
Kan jij een beetje je gemak houden met je grote klep? Ik kom hier niet voor niks hulp vragen.
Als er dan zo iemand als jou met z'n grote muil komt vertellen dat je er niks van kan wil ik je toch vriendelijk vragen eens bij jezelf te kijken of jij wel iets weet van "Sociaal doen" ;)
Back ontopic : 2 indexen nu in T1. Query duurt nu ongeveer nog 1,7 seconde. Het gaat al beter :)

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
DennusB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:23:
Kan jij een beetje je gemak houden met je grote klep? Ik kom hier niet voor niks hulp vragen.
Als er dan zo iemand als jou met z'n grote muil komt vertellen dat je er niks van kan wil ik je toch vriendelijk vragen eens bij jezelf te kijken of jij wel iets weet van "Sociaal doen".
DennusB, ik wou je helpen maar als je zo reageert krijg je m'n hulp niet.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• CRiMiNaL

CRiMiNaL

Witlof ^^

We zijn hier niet om "Sociaal" te doen: We zij hier met z'n allen om mogelijke oplossing te suggereren voor problemen en daarbij word wel verwacht dat iemand met bepaalde basis informatie komt.
Een query van 1.7 seconden zegt niets, post eens een EXPLAIN van die 1.7 seconde durende query.

... MMORPG Addict.

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-11 10:25

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Dus deze query:

SQL:
1
2
3
4
SELECT stock, partnr, omschrijving 
FROM T1 
JOIN T2 ON T1.lev_artnr = T2.sku 
WHERE T1.partnr = 'B100888' LIMIT 0,1;

duurt nu (met indices op T1.lev_artnr, T1.partnr en T2.sku) 1,7 seconden?

Zou je daar nog eens de output van EXPLAIN statement willen geven? Gezien de aantallen rijen vind ik het persoonlijk nog steeds veel te veel namelijk.

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Zo, 't was weer gezellig. :|

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.