Van W-lan naar bedraad netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben nieuw hier, en heb meteen een vraag.

Ik heb tegenwoordig enkele pc's die altijd op dezelfde plaats staan, dus denk ik dat ik dan voor de snelheid van internet beter over kan gaan op kabels.

op dit moment is de snelheid van mijn abbo 24Mb/s dus met een cat 5 kabel zou dat nog voldoende zijn, echter zie ik dat de prijs van een cat 6 of cat 5e ongeveer hetzelfde is als cat 5.
en kan ik dan ook beter meteen naar cat 6 gaan ipv cat5e? of zijn er ook nadelen aan cat6?

Maar als ik bijvoorbeeld Cat 6 neem moet dan alles (kabel, WCD en plugjes) ook cat6 zijn of werkt het anders ook wel maar dan op cat 5 snelheid, ik heb hier namelijk cat 5 wcd-en

gelukkig heb ik naar alle kamers met een pc al buisjes door de muur naar de meterkast zodat ik geen extra gootjes over de muur hoef.

en kun je de kabel vanaf de router naar de wc gewoon met deze
http://www.netwerkkabelsh...-modulaire-krimptang.html
aan de netwerkkabel maken?

En ook FTP is ongeveer even duur als UTP maar ftp lijkt mij dan toch in alle gevallen beter of is dat niet zo?

bedankt voor het lezen maar hier toch even een samenvatting:
Ik wil naar kabel overstappen en heb de volgende vragen:

Zit er een nadeel aan Cat6 t.o.v. Cat5e behalve de prijs.

Kan een Cat 6 kabel aan een Cat5 WCd

Kun je een kabel aan de wcd zetten met die tang van de link?

en zijn er nadelen van een FTP kabel t.o.v. UTP?

en kan ik ook aan een kabel, aan de ene kan een netwerkplugje en aan de andere kant een wcd zetten?, dan kan ik gewoon de ene kant van de kabel aan de achtekant van de wcd en de andere kant gewoon in de router.

alvast bedankt

Mvgr

Klaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

en zijn er nadelen van een FTP kabel t.o.v. UTP?
FTP en UTP zijn netwerk protocollen heeft niks fysiek met de kabels te maken ;)

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je link is stuk en je post is een beetje onoverzichtelijk, maar welkom! :P

Ja, je kunt het beste gewoon Cat6-kabel halen, dan zul je gegarandeerd gigabit halen. In principe moet een Cat5-WCD ook werken, maar als je ze nog moet kopen zou ik voor Cat6 gaan, het prijsverschil is nihil. De kabel moet je met een punch down tool (of een dunne schroevendraaier als je lef en reserve-WCD's hebt) in de WCD prikken. De tang die jij linkt is om stekkertjes aan de kabel te knijpen.

Aan de ene kant punch je hem dus vast in de WCD, aan de andere kant knijp je een stekker die je in je router steekt. Gaat allemaal goed komen, maar wat had je hier zelf al over gevonden op Google? :)
pm1 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:08:
[...]

Foiled Twisted Pair vs Unshielded Twisted Pair. En zeker als je 'm door de muur gaat trekken (langs elektriciteits- en coaxkabels) is een kabel met een extra mantel aan te raden.

[ Voor 34% gewijzigd door CodeCaster op 21-12-2010 15:21 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

[...]

Foiled twisted pair en unshielded twisted pair zijn wel degelijk kabels ;)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 08:20
FTP en STP zijn verschillende namen voor dezelfde kabel.

- UTP = Unshielded Twisted Pair : niet afgeschermd
- FTP = Foiled Twisted Pair: afgeshermd door middel van gewikkeld laagje metaal (meestal aluminium)
- STP : Shielded Twisted Pair : afgeschermd door middel van een gevlochten draadscherm (zoals bij coax kabel)

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallen
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

ValHallen

Fryslân Boppe!

[...]

FTP en UTP zijn daadwerkelijk wel kabels

- FTP (Foiled Twisted Pair)
- UTP (Unschielded Twisted Pair)

Utp is ook geen protocal (naar mijn weten), bedoeld waarschijnlijk UDP

Terug ontopic:
Het zou geen probleem moeten zijn om CAT6 kabels aan een CAT5 WCD te prikken.

Edit:
Te langzaam :/

Intel i7-12700KF/Giga-Byte B760I Aorus Pro DDR4/MSI Geforce 1080Ti 11Gb/Corsair 2x16.384MB DDR4-3200/Samsung SSD 980 Pro 1 Tb/Crucial MX500 1 Tb/Seagate 1 Tb
.Gertjan.: Er is maar een goede Mac en dat is die gele M langs de snelweg :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor jullie nuttige en snelle andwoorden, ik heb echter nog een vraag over of ik nu kabel met vaste of flexibele kern moet gebruiken.

Ik heb gevonden dat die met vaste kern eigenlijk niet geschikt is voor rj45 pluggen en de felxibele eigenlijk niet geschikt is voor wcd,

is het dan dus wel mogelijk om een kabel aan de ene kant in de router en de andere kant in de wcd te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 19:41

Blord

Hello Kitty !

Normaal gebruik je kabels met vaste kern voor eenmalig bedrading in de muur. Deze kabels bewegen ook niet meer na installatie.
Kabels met flexibele kern worden gebruikt alles daarbuiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
maar in een van postst hierboven is te lezen dat ik een kabel aan de ene kant in mijn router wil en aan de andere kant in de achterkant van een wcd, wat kan ik dan het beste gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat kan dus niet. Daar moet voor het goed te doen een patchkast danwel een wcd tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 11:21:
maar in een van postst hierboven is te lezen dat ik een kabel aan de ene kant in mijn router wil en aan de andere kant in de achterkant van een wcd, wat kan ik dan het beste gebruiken.
Dat zeg ik toch:
CodeCaster schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:11:
Aan de ene kant punch je hem [de kabel] dus vast in de WCD, aan de andere kant knijp je een stekker die je in je router steekt. Gaat allemaal goed komen, maar wat had je hier zelf al over gevonden op Google? :)

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 22-12-2010 11:28 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:10

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Tuurlijk kan dat wel. Het verschil in kernen is meer dat de flexibele kern wat vergevingsgezinder is mbt buigen (wat bij losse kabels natuurlijk veelvuldig gebeurt.

Kijk gewoon welke kabel je kunt krijgen voor een voor jouw acceptabel budget. Belangrijkste waar je op moet letten is dat je je kleurcodering goed hebt (en ja, niet alleen de volgorde, maar ook de gebruikte kleuren zijn van belang). Dat verkeerd doen heeft meer impact op de kwaliteit van je verbinding dan de keuze tussen de aangehaalde kabels.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar ben ik het niet mee eens. Ik zie maar al te veel stugge kabels met daarop gekrompen connectors falen. Het is er gewoon niet voor gemaakt

Stug -> LSA
Soepel -> connector

Verwijderd

Topicstarter
ja maar moet ik daar dan eentje met flexible of vaste kern voor gebruiken?
Pagina: 1