Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:07

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Goedemiddag,

Of ik in het juiste deel van got zit weet ik niet maar ik heb hier een laptop, het blijkt dat de HD die erin zit voorzien is van GPT partitie.

Nu heb ik al geprobeerd om met GParted de hd te wipen maar hij blijft aangeven dat die GPT er nog steeds op zit.

Hoe kan ik deze verwijderen, of moet ik eerst Windows installeren en dan daarna de partitie verwijderen.

Graag hulp

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• EoG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-08 09:06

EoG

BOFH

Heb je al gegoogeld? Mijn eerste hit was direct een oplossing! Je loopt al wat langer rond op GoT dus ik ga er van uit dat je de FAQ hebt gelezen :)

[ Voor 40% gewijzigd door EoG op 21-12-2010 14:02 ]

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Ik heb ook op google gekeken, er zit 1 disk in die laptop. Met diskpart nadat ik windows erop gezet heb, kan ik hem niet verwijderen.

Welke hit jij hebt weet ik niet maar ik krijg het niet voor elkaar

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:30
kan je niet bij disk management aan de gang dan? Welke windows gebruik je uberhaupt?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
haarbal schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:54:
kan je niet bij disk management aan de gang dan? Welke windows gebruik je uberhaupt?
Ik heb windows 7, en natuurlijk kan ik met dm aan de gang, alleen ik kan die partitie dus niet verwijderen 8)7

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Pierre61 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:49:
Met diskpart nadat ik windows erop gezet heb, kan ik hem niet verwijderen.
Nee, tuurlijk kun je 'm niet verwijderen vanuit een draaiende Windows. Start gewoon op vanaf de Windows cd en verwijder zo je partities.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:30
Partities kan je met de disk manager gewoon maken, resizen en wegdonderen. De GPT zal idd niet weggaan, maar dat maakt toch niks uit?

Mechwarrior Online: Flapdrol

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:37
GPT is bij mijn weten "Guided Partition Table" de nieuwe standaard voor het opslaan van de hdd indeling in partities (de oude standaard ging maar tot partities van een bepaalde grootte). Ik zou dus niet weten warom je er vanaf zou willen?

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• EoG

EoG

BOFH

Pierre61 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:49:
Ik heb ook op google gekeken, er zit 1 disk in die laptop. Met diskpart nadat ik windows erop gezet heb, kan ik hem niet verwijderen.

Welke hit jij hebt weet ik niet maar ik krijg het niet voor elkaar
Vreemd, heb je de optie "clean" gebruikt in diskpart? In theorie moet dit werken!

Verwijderd

GPT is de "opvolger" van het MBR, ook wel populair bekend als sector 0. Met de overgang van BIOS naar EFI is deze stap gemaakt. Een GPT is dus onvermijdelijk op je boot schijf als je computer van EFI voorzien is (alle moderne/nieuwe computers dus).
In plaats van het GPT te verwijderen behoor je deze te vullen met je partities (met een partitiemanager, bijvoorbeeld windows installer).
[edit] Ohja, zowel de MBR als de GPT zijn partitietabellen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 15:31 ]

• EoG

EoG

BOFH

martijnve schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:27:
GPT is bij mijn weten "Guided Partition Table" de nieuwe standaard voor het opslaan van de hdd indeling in partities (de oude standaard ging maar tot partities van een bepaalde grootte). Ik zou dus niet weten warom je er vanaf zou willen?
Nee, "Guid Partition Table"; is met alles compatible, behalve met Windows 32-bit versies.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Die laptop is trouwens niet van mezelf, ik begrijp nu dat er geprobeerd is om Ideneb (OSx) op te laten draaien. Dat is niet gelukt vandaar dat hij bij mij ligt om windows 7 er opnieuw op te zetten.

• Dreamstar
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-09 10:39
Prop de iDeneb CD er weer in om de indeling aan te passen, dat werkte hier namelijk ook prima.
Volgens mij heb ik ze ook wel eens succesvol weg gekregen met een bootable usb/cd versie van Acronis DiskDirector, maar dat weet ik eigenlijk niet eens meer zeker.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
En anders even je hd wipen/zero fillen. Meeste tooltjes kunnen ook alleen de eerste sectoren van de schijf doen, ben je ook je partitie gegevens kwijt en duurt niet zo lang. Op ubcd staan wel een aantal wipe tooltjes, meeste diagnostische hdd tools kunnen 't ook.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Done, ik heb Parted Magic gedownload, er staat daar een tooltje op om die HD te wipen.

Dat heb ik gedaan en opnieuw windows 7 geïnstalleerd, GPT partitie is weg, topic mag dicht.

Hartelijk dank voor hulp :)

Verwijderd

Nielson schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:45:
En anders even je hd wipen/zero fillen. Meeste tooltjes kunnen ook alleen de eerste sectoren van de schijf doen, ben je ook je partitie gegevens kwijt en duurt niet zo lang. Op ubcd staan wel een aantal wipe tooltjes, meeste diagnostische hdd tools kunnen 't ook.
En dan start je laptop niet meer op, zie vorige post.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:57:
[...]
Booten van dvd, windows installeren klaar.

• EoG

EoG

BOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 15:57:
[...]

Dat klopt niet helemaal; EFI moet in dat geval ook ondersteund worden door het OS, Windows ondersteund dit niet; dus loopt de aansturing van de hardware niet via EFI.

Bij Mac's daar in tegen ;)

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
EoG schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:05:
[...]
Bij Mac's daar in tegen ;)
Heb geen Mac maar daar was ik ook al achter ;)

Verwijderd

@Pierre: en dan gaat windows weer vrolijk je GPT terugzetten, omdat een hardeschijf altijd gepartitioneerd is (al is het meer 1 partitie van 100% schijfcapaciteit).

@EoG: Uhm... dat windows geen EFI snapt (de oude windowzen iig) betekent niet dat de computer geen EFI heeft, maar in plaats van windows te starten wordt een BIOS emulator gestart, die vervolgens weer windows start. Hoe dan ook is een EFI machine in principe voorzien van een GPT op de bootschijf. Gelukkig ondersteund de BIOS emulator wel MBR, maar ja, dan draai je dus in legacy mode i.p.v. gewoon zoals je machine bedoeld is.

• EoG

EoG

BOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:09:
@EoG: Uhm... dat windows geen EFI snapt (de oude windowzen iig) betekent niet dat de computer geen EFI heeft, maar in plaats van windows te starten wordt een BIOS emulator gestart, die vervolgens weer windows start. Hoe dan ook is een EFI machine in principe voorzien van een GPT op de bootschijf. Gelukkig ondersteund de BIOS emulator wel MBR, maar ja, dan draai je dus in legacy mode i.p.v. gewoon zoals je machine bedoeld is.
Ik snap je punt, en daar heb je ook gelijk in, maar het blijft feit dat z'n laptop wel "gewoon" zal opstarten. Niet "as designed", maar bij een OS als Windows dus totaal overbodig om te gebruiken. Je zult er in ieder geval niet op achteruit gaan in performance.

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:09:
@Pierre: en dan gaat windows weer vrolijk je GPT terugzetten, omdat een hardeschijf altijd gepartitioneerd is (al is het meer 1 partitie van 100% schijfcapaciteit).
@RoadRunner84 : die GPT is toch echt wel weg kan ik je zeggen. Als ik in Disk Management kijk zie ik 1 disk C: van 75 GB

Verwijderd

EoG schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:13:
[...]

Ik snap je punt, en daar heb je ook gelijk in, maar het blijft feit dat z'n laptop wel "gewoon" zal opstarten. Niet "as designed", maar bij een OS als Windows dus totaal overbodig om te gebruiken. Je zult er in ieder geval niet op achteruit gaan in performance.
Waarschijnlijk gaat z'n performance er niet op achteruit, wellicht dat je wat mist qua power saving modes. Op Wikipedia staat dat Windows Vista en Windows 7 gewoon kunnen opstarten van een GPT als het een EFI computer is. Linux/BSD kunnen ook starten van een GPT als het geen EFI computer is.

• EoG

EoG

BOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 16:20:
[...]

Waarschijnlijk gaat z'n performance er niet op achteruit, wellicht dat je wat mist qua power saving modes. Op Wikipedia staat dat Windows Vista en Windows 7 gewoon kunnen opstarten van een GPT als het een EFI computer is. Linux/BSD kunnen ook starten van een GPT als het geen EFI computer is.
Ik denk dat dat weinig invloed heeft op z'n power saving modes; deze worden in Windows gewoon vanuit het OS aangestuurd, de BIOS heeft die powerstate's gewoon tot z'n beschikking.
Daarnaast is EFI juist bedoelt om het aantal drivers terug te schroeven naar 1, ik zie niet hoe dit invloed heeft op z'n power options? ;)

Linux/BSD loopt op sommige punten dan ook gelukkig voor! Zo worden er toch nog echt vernieuwende dingen ontdekt.

Verwijderd

Ik bedoel dat een BIOS de beschikking heeft over DE S0,1,2 etc. modes, terwijl EFI daar een iets abstractere wijze van aansturen bij gebruikt. Alles waar een BIOS windows denkt direct tegen de hardware te spreken, spreekt zij feitelijk tegen een emulatielaag bovenop EFI, deze laag zal op zijn best alle EFI optie ter beschikking stellen op de ene of andere wijze, maar nooit méér.

Het schijnt zo te zijn dat een schijf hybride GPT/MBR kan zijn, in dat geval zal de eerste sector MBR informatie bevatten, die liefst alleen één partitie bevat van het type GPT (vandaar de voorheen genoemde GPT partitie). Door deze constructie zal een OS dat geen GPT snapt wèl herkennen dat de schijfruimte in gebruik is.

Het is ook mogelijk om vervolgens tot drie extra partities (MBR ondersteund niet meer dan 4 partities per schijf) aan te maken die in de ruimte van de GPT partitie liggen! Deze ronduit vieze truck zorgt ervoor dat een MBR OS werkt op een initieel GPT geformateerde schijf. Partitie utilities en ook OSen gaan hier allemaal anders mee om, het is dan ook officieel geen geldige indeling (er liggen partities op elkaar i.p.v. achter elkaar).

De combinatie met logische partities (één van de vier MBR partities met daarin weer een nieuwe partitietabel) schijnt helemaal tot chaos te leiden en wordt dan ook door geen enkele partitie tool ondersteund.
Pagina: 1