• timmaa
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-01-2025
Op mijn zoektocht naar een compactcamera "voor erbij" ben ik uitgekomen bij de Leica D-LUX5 en de Panasonic DMC-LX5.

Volgens het internet zijn de camera kwa hardware gelijk aan elkaar. Wel las ik dat de software van de Leica anders is.

Daarnaast geeft Leica 3 jaar garantie en zal je op de Panasonic 2 jaar krijgen. Maar om hier ongeveer 300 euro voor bij te betalen is wel een beetje veel

Graag hoor ik meer van jullie, wand ik kan echt niet veel over vinden.

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07-2025
Volgens mij krijg je bij de leica ook extra software. Adobe Lightroom 3.

Dus:
- Andere firmware
- Ander uiterlijk
- Langere garantie
- inclusief Lightroom 3
- Mooie rode stip ;)

Als je nog geen lightroom had, en je deze wel wilt hebben dan is het een mooie deal. Ook zal de andere firmware je andere beelden geven zo uit de camera, maar wat het verschil precies is weet ik niet.
De extra lange garantie is ook wel erg fijn. Maar of dat je het extra geld waard is, ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.

Hier nog een goede review:
http://www.stevehuffphoto...the-leica-d-lux-5-review/

Deze reviewer gebruikt veel leica (M's) en is misschien een klein beetje objectief. Maar geeft volgens mij wel een eerlijk beeld van de camera.

[ Voor 3% gewijzigd door RobertJRB op 21-12-2010 13:38 ]

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
RobertJRB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:36:

Dus:
- Andere firmware
- Ander uiterlijk
- Langere garantie
- inclusief Lightroom 3
- Mooie rode stip ;)

Als je nog geen lightroom had, en je deze wel wilt hebben dan is het een mooie deal. Ook zal de andere firmware je andere beelden geven zo uit de camera, maar wat het verschil precies is weet ik niet.
De extra lange garantie is ook wel erg fijn. Maar of dat je het extra geld waard is, ligt natuurlijk helemaal aan jezelf.

Deze reviewer gebruikt veel leica (M's) en is misschien een klein beetje objectief. Maar geeft volgens mij wel een eerlijk beeld van de camera.
Oh, en ik weet niet of dat ook voor camera's anders dan de leica M en S geld, maar volgens mij kun je ook een account krijgen op de leica owners site. Krijg je af en toe voordelen.
En natuurlijk op LFI mocht je vragen hebben.

Voor wat het waard is ;)

Leica MM + Sony A9

• timmaa
RobertJRB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:36:

Dus:
- Andere firmware
- Ander uiterlijk
- Langere garantie
- inclusief Lightroom 3
- Mooie rode stip ;)

Bedankt voor je reactie. Ik heb al eerder op zijn site gekeken en daar stond inderdaad veel informatie op. Helaas heb ik weinig aan Lightroom 3 wand ik gebruik Aperture. Maar toch is het wel netjes dat het erbij zit.

Maar wat www.stevehuffphoto.com ook zeg over de camera dat hij hetzelfde is als de LX5. De body is natuurlijk wel een stuk mooier en de garantie is geweldig.

Ik ben ook even verder gaan kijken naar de accesoires. Deze zijn van de Leica veel luxer en handiger zo kan je ook een handgreep kopen enz.

Nog even goed nadenken en de camera's even uitproberen. Het is en blijf wel een ontzettend groot prijsverschil.

• RobertJRB
timmaa schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:56:
[...]

Bedankt voor je reactie. Ik heb al eerder op zijn site gekeken en daar stond inderdaad veel informatie op. Helaas heb ik weinig aan Lightroom 3 wand ik gebruik Aperture. Maar toch is het wel netjes dat het erbij zit.

Maar wat www.stevehuffphoto.com ook zeg over de camera dat hij hetzelfde is als de LX5. De body is natuurlijk wel een stuk mooier en de garantie is geweldig.

Ik ben ook even verder gaan kijken naar de accessoires. Deze zijn van de Leica veel luxer en handiger zo kan je ook een handgreep kopen enz.

Nog even goed nadenken en de camera's even uitproberen. Het is en blijf wel een ontzettend groot prijsverschil.
Tja, de leica is duidelijk een wat luxere camera. Luxere afwerking, software, accessoires. Als je daar voor valt zou ik zeker de leica nemen, maar verder ben je met de panasonic net zo goed af.
Ik weet echter niet wat het verschil in firmware doet. Hoeveel invloed dat heeft op de foto's.

Leica MM + Sony A9

• RobertJRB
Ik kwam trouwens de volgende links tegen op het Leica forum:

http://www.l-camera-forum...s-why-you-should-get.html

http://thephoblographer.c...-lux-5-vs-panasonic-lx-5/

Let wel, nogal leica gericht ;)
Op het algemene digitale gedeelte van het forum zitten trouwens heel veel D-lux 5 gebruikers. misschien dat je daar meer info kan vinden.

http://www.l-camera-forum.com/leica-forum/digital-forum/

Leica MM + Sony A9

• timmaa
RobertJRB schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:18:
[...]

Tja, de leica is duidelijk een wat luxere camera. Luxere afwerking, software, accessoires. Als je daar voor valt zou ik zeker de leica nemen, maar verder ben je met de panasonic net zo goed af.
Ik weet echter niet wat het verschil in firmware doet. Hoeveel invloed dat heeft op de foto's.
Ik weet dat dus ook niet helemaal, hoorde wel iemand praten dat de jpeg van de Leica kleurrijker zijn door de firmware. Maar ik weet niet zeker of dit waar is.

• RobertJRB
timmaa schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:27:
[...]

Ik weet dat dus ook niet helemaal, hoorde wel iemand praten dat de jpeg van de Leica kleurrijker zijn door de firmware. Maar ik weet niet zeker of dit waar is.
Zoiets lees ik ook in de commentaren op het leica forum. Maar kom je volgens mij alleen maar achter door zelf die foto's te maken en te vergelijken. Dan weet je precies wat de omstandigheden waren.

Leica MM + Sony A9

• timmaa
Eigenwijs geweest en een Canon S90 gekocht op mijn werk. Toch bedankt allemaal voor de reacties. Ik heb voor de S90 gekozen omdat deze toch wat kleiner is. De panasonic en de leica is toch vrij groot voor een extra cameratje. Hij moet ook mee kunnen in de broekzak en dat ging niet zo lekker.
Pagina: 1