Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Hallo,

Ik heb er naar gegoogled en ook via Tweakers naar gezocht maar kan mijn antwoord eigenlijk niet vinden. Ik gebruik nogal vaak het circumflex teken (shift+6, ^ ) op mijn telefoon voor in sms berichten te typen. Wat mij opvalt is dat dit twee tekens kost terwijl ik er maar 1 neer type.

Dit is natuurlijk geen fout, want dit is op elke telefoon zo, maar waarom kost juist dit teken twee tekens van je sms bericht?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 170345

Kosten deze tekens dan ook 2 tekens: ô, û, ü, ö?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-06 13:56

E-Vix

Nu met sneeuw!

Waarschijnlijk heeft dit teken een speciale betekenis in een SMS bericht en moet het dus ge-escaped worden. Er wordt dan dus weer een ander teken voor gezet. Je telefoon is slim genoeg om dit te herkennen en laat het escape teken niet zien, maar rekent het wel mee in het aantal karakters. Als je het SMSje naar een hele oude telefoon zou sturen, dan krijg je waarschijnlijk wel het escape teken te zien.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:03

Umbrah

The Incredible MapMan

Dit heeft te maken met het feit dat het een niet gangbaar teken is voor de tekenset die het antieke SMS aanhoud, op die manier moet het dus als een speciaal teken meegestuurd worden, en kost het dus meer ruimte. Ik geloof dat Chinese tekens op die manier ook meer ruimte nodig hebben. SMS is helaas niet in unicode.

Over de specificatie is hier meer te lezen: Wikipedia: GSM 03.38

Het komt er in feite op neer dat je NIET maar 160 tekens in een SMS mag verwerken, maar in feite mag je 140 BYTES in een SMS verwerken. Dat sommige karakters meer bytes zijn, tsja... dat is problematisch. Je mag in feite van geluk spreken dat er een 7 bit character set gebruikt wordt in plaats van een gangbare 8 bit.

Overigens uit persoonlijke nieuwsgierigheid: waarom gebruik je de ^ zo vaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-06 08:54
E-Vix schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:09:
Waarschijnlijk heeft dit teken een speciale betekenis in een SMS bericht en moet het dus ge-escaped worden. Er wordt dan dus weer een ander teken voor gezet. Je telefoon is slim genoeg om dit te herkennen en laat het escape teken niet zien, maar rekent het wel mee in het aantal karakters. Als je het SMSje naar een hele oude telefoon zou sturen, dan krijg je waarschijnlijk wel het escape teken te zien.
Net als bij een enter. Enter is namelijk waarschijnlijk een /n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-06 18:19

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Zoals boven staat vermeld in die link tellen de volgende tekens dubbel:
<formfeed>, ^, {, }, \, [, ~, ], |, €

Dit komt omdat er technisch gezien het karakter 0x1B voorgeplakt wordt vanwege de GSM encoding

Als je onder of op de 160 tekens zit, dan is dat de maximale lengte van 1 bericht.

Kom je boven de 160 karakters, dan mag een samengesteld bericht maar 153 karakters per bericht bevatten. Dit heeft te maken met een header die meegestuurd moet worden die aangeeft om hoeveel delen het gaat en welk deel een individuele sms is. Deze header (UDH genoemd) is voor reguliere tekstberichten altijd 7 posities lang (vandaar 160-7=153)

Het is ook mogelijk om unicode berichten te sturen. Dat wordt ondersteund op sommige telefoons. Het totale aantal karakters wat in 1 sms past is 70. Dit heeft te maken met het feit dat de encoding gedaan wordt met UCS2 (een oudere UTF-16 standaard, waarbij elk teken altijd 2 bytes in beslag neemt). Voor samengestelde berichten is de limiet vanwege de benodigde header maximaal 67 tekens.

Het derde type bericht is een binair bericht, zoals een ringtone. Die mogen maximaal 140 bytes in beslag nemen of 134 als het totale bericht over de 140 bytes heengaat en gesegmenteerd moet worden.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Umbrah schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:11:
Overigens uit persoonlijke nieuwsgierigheid: waarom gebruik je de ^ zo vaak?
Aah bedankt voor de antwoorden, weer wat geleerd!

Ik gebruik ^ best vaak omdat ik deze 'emoticon' vaak in het sms-bericht type: ^-^

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Meestal is het scherm van de ontvanger anders of anders ingedeeld, grote kans dat je 'emoticon' verkeerd aankomt waardoor de helft op de volgende regel wordt weergegeven ;)
Pagina: 1