Creative X-Fi xtreme gamer vs onboard. Geen verschil!!??

Pagina: 1
Acties:

• powermarcel10
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-01 23:03
Hoi iedereen,

ik heb een HTPC in de woonkamer staan die is aangesloten op mijn televisie, en op een 5.1 set van Logitsch, de Z-5500. Deze heb ik aangesloten via een coaxiale digitale kabel op de onboard geluidskaart van mijn Gigabyte moederbord. Het betreft een azalia audio chip.

Een vriend van me had een "goede" geluidskaart over, namelijk een Creative X-Fi xtreme gamer. Na dat ik wat op internet had gelezen, en lovende reviews tot me had genomen, dacht ik dat deze kaart voor mij ook wel eens een goede upgrade zou kunnen zijn.

Eerlijk gezegt heb ik nooit zo gelooft in het verschil tussen een onboad geluidskaart of een apparte geluidskaart. In mijn optiek is het geluid op een pc altijd digitaal, en is afspelen van muziek, net als het doen van andere toepassingen op een pc niks anders dan het berekenen van nullen en eentjes, en waarom zou een losse geluidskaart dat beter kunnen. Maar misschien zit ik er wel volledig naast.

Ik heb de creative kaart uitvoerig getest, laatste drivers van de website gedownload, en spelen maar. Ik wisselde om te vergelijken constant tussen beide chips. Maar wat schetste mijn verbazing? Ik hoorde totaal geen verschil!

Ook kon ik zelfs bij de creative kaart helemaal niks instellen aan het geluid (was aangesloten via optische kabel), ik vermoed dat dat bij deze kaart alleen kan als je hem anoloog aansluit. Mijn onboard geluidskaart kan je wel helemaal regelen via een equaliezer..

Kan het zijn dat ik een instelling niet goed heb? Ik moet toch iets van verschil kunnen horen?? Het zei in positieve of negatieve zin..

De hardware:

Moneual 932 incl. 7" touchscreen
Intel E7300
4GB OCZ GOLD DDR2
ASUS HD5770, 1GB
OCZ 430 watt voeding
ASUS Bluray speler
Samsung F3 1TB

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
nou je hebt 2 dingen:

De analoge outputs van de onboard zijn gegarandeerd slechter dan die van de XFI aangezien analoog geluid geen nulletjes en eentjes betreft en gewoon gekleurd kan worden door slechte componenten e.d

de digitale outpots verschillen inderdaad niets. een eentje is een eentje en een nulletje een nulletje. Het enige verschil dat je kan hebben is dat je processor minder belast wordt, of dat hij meer signalen kan decoderen ( of je moet hem op bitperfect hebben staan, dan doet de z5500 dit voor je)

kortom voor analoog boeit het echt maar voor digitaal is het alleen maar ''wat handiger''

Heel veel lurken, heel weinig posten..

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 01-02 18:52
Op de site van Creative kan je naast de drivers ook de console en dolby live enzovoort downloaden. Met de console kan je alles instellen van EQ, 3D, EAX, Speaker settings, I/O Panel...

GTA VI - All aboard the hype train!!

• powermarcel10
Speeddragon schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:54:
nou je hebt 2 dingen:

De analoge outputs van de onboard zijn gegarandeerd slechter dan die van de XFI aangezien analoog geluid geen nulletjes en eentjes betreft en gewoon gekleurd kan worden door slechte componenten e.d

de digitale outpots verschillen inderdaad niets. een eentje is een eentje en een nulletje een nulletje. Het enige verschil dat je kan hebben is dat je processor minder belast wordt, of dat hij meer signalen kan decoderen ( of je moet hem op bitperfect hebben staan, dan doet de z5500 dit voor je)

kortom voor analoog boeit het echt maar voor digitaal is het alleen maar ''wat handiger''
Bedankt voor je reactie! Ik heb het dus digitaal aangesloten, en hoor inderdaad geen verschil. Toch neem ik aan dat de meesten die een dure geluidskaart kopen, het digitaal aansluiten, en dit met een reden doen! Tegenwoordig heeft volgens mij elk moederbord digitale uitgangen. Waarom zou je dan nog aan een dure geluidskaart beginnen?! Alleen als mensen een audio setje hebben die neit digitaal aan te sturen is misschien, maargoed, waarom zou je voor zo'n goedkoop setje een dure geluidskaart kopen.. Ik kan trouwens ook niks aan het geluid instellen. Zou dat kunnen komen omdat hij misschien op bitperfect heeft gestaan, en mijn geluidskaart alleen een onbewertk signaal kan versturen? Weet je zeker dat er niet meer verschil is?

@ Sir_hendro: Ik heb die programma's allemaal gedownload, alleen kan ik niks mee instellen. Ik denk dat dit komt omdat ik het digitaal heb aangesloten.

Verwijderd

Je koopt een dure kaart vanwege de kwaliteit analoge componenten die erop zitten en niet voor de extra digitale kwaliteit want, die is er "niet".
Bij digitale aansluiting zou ik alleen zorgen voor een kwaliteit kabel met voldoende isolatie en gewoon lekker onboard blijven.
Of je moet dol zijn op de EQ en alle instel mogelijkheden die de drivers bieden.

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Waarom denk jij dan dat mensen een dure geluidskaart digitaal aansluiten? Er zijn kort door de bocht 3 redenen voor een aparte geluidskaart:
- je wilt iets als dts live, dus 5 kanalen geencodeerd over digitaal, handig voor surround in games naar je receiver over 1 digitaal kabeltje
- je hebt een zware koptelefoon die je op je PC wilt aansluiten, analoog uiteraard.
- je hebt een stereo versterker en wilt gebruik maken van de DAC van een goede geluidskaart. Analoog dus.

Alle andere gevallen is onboard audio genoeg. Ik zei kort door de bocht he ;)

• Sir_Hendro
Niet alle onboard chipjes ondersteunen 96/24 i.c.m. Dolby Live / DTS Connect. Als je tevens aan opnames doet is het ook handig om een goede geluidskaart te hebben.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Nu zou ik de X-Fi Xtreme Gamer niet goed willen noemen maar ik kan me voorstellen dat hij goed genoeg is dat het beter klinkt wanneer je hem analoog aansluit. (beter dan onboard of de xfi digitaal).

Alhoewel de bron eigenlijk altijd digitaal is is geluid uiteindelijk toch analoog en zit het hem voornamelijk in hoe goed je digitaal-analoog conversie en je versterker zijn. Ik verwacht dat de DA conversie van je xfi, alhoewel niet denderend, veel beter is dan die van de z-5500 (heb er zelf tot voor kort ook een gehad en weet dat deze erbarmelijk is).

Dus als je het digitaal laat zou ik de xfi lekker terug geven maar misschien moet je hem gewoon een keer analoog aan proberen te sluiten.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• powermarcel10
martijnve schreef op woensdag 22 december 2010 @ 16:36:
Nu zou ik de X-Fi Xtreme Gamer niet goed willen noemen maar ik kan me voorstellen dat hij goed genoeg is dat het beter klinkt wanneer je hem analoog aansluit. (beter dan onboard of de xfi digitaal).

Alhoewel de bron eigenlijk altijd digitaal is is geluid uiteindelijk toch analoog en zit het hem voornamelijk in hoe goed je digitaal-analoog conversie en je versterker zijn. Ik verwacht dat de DA conversie van je xfi, alhoewel niet denderend, veel beter is dan die van de z-5500 (heb er zelf tot voor kort ook een gehad en weet dat deze erbarmelijk is).

Dus als je het digitaal laat zou ik de xfi lekker terug geven maar misschien moet je hem gewoon een keer analoog aan proberen te sluiten.
Is dat ergens in te stellen ofzo? Of je de D->A conversie door je versterker, of door de geluidskaart laat doen?

Als ik hem anoloog aansluit, kan ik dan nog wel DTS en Doly digital luisteren? Nee toch? :?

[ Voor 4% gewijzigd door powermarcel10 op 23-12-2010 12:51 ]

• Sir_Hendro
DTS Connect en Dolby Live zijn alleen voor digitale doorvoer. Als je wilt kun je digitale streams zoals DTS en Dolby Digital laten decoderen door de geluidskaart zodat deze direct naar analoog gaan ipv via een receiver.

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-01 21:29
Even een aanvulling op Sir Hendro,

DTS en Dolby Digital zijn standaarden voor opslag en digitale overdracht van audio maar zeggen weinig tot niets over de uiteindelijk gehoorde audiokwaliteit. Geluid is namelijk altijd een analoog iets, ergens moet je digitale signaal omgezet worden naar analoog en hoe goed dat gebeurt heeft een zeer belangrijk effect op de geluidskwaliteit.

Nu krijgt je z5500 het DTS of DD signaal van je geluidskaart (welke dus voor je onboard en je xfi identiek is) en zet dit om naar analoog geluid (hierbij gaat veel kwaliteit verloren omdat hij hier erg goekope electronica voor gebruikt) versterkt dit en stuurt het naar de speakers.

Wat je dus ook kunt doen is het geluid met die kabel met aan 2 kanten 3 gekleurde stekkers analoog naar set sturen. Het enige wat er dan veranderd is dat nu je geluidskaart het DTS of DD signaal omzet naar analoog ipv dat je dat je z5500 laat doen. Ik verwacht dat je xfi dit een stuk beter kan en het dus beter zal klinken.

Ik weet dat met een echt goede geluidskaart dit niet zomaar een beetje beter is maar echt een wereld van verschil, hoe groot het verschil met de xtreme gamer is weet ik niet maar het is het proberen waard denk ik.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

• powermarcel10
martijnve schreef op vrijdag 24 december 2010 @ 13:29:
Even een aanvulling op Sir Hendro,

DTS en Dolby Digital zijn standaarden voor opslag en digitale overdracht van audio maar zeggen weinig tot niets over de uiteindelijk gehoorde audiokwaliteit. Geluid is namelijk altijd een analoog iets, ergens moet je digitale signaal omgezet worden naar analoog en hoe goed dat gebeurt heeft een zeer belangrijk effect op de geluidskwaliteit.

Nu krijgt je z5500 het DTS of DD signaal van je geluidskaart (welke dus voor je onboard en je xfi identiek is) en zet dit om naar analoog geluid (hierbij gaat veel kwaliteit verloren omdat hij hier erg goekope electronica voor gebruikt) versterkt dit en stuurt het naar de speakers.

Wat je dus ook kunt doen is het geluid met die kabel met aan 2 kanten 3 gekleurde stekkers analoog naar set sturen. Het enige wat er dan veranderd is dat nu je geluidskaart het DTS of DD signaal omzet naar analoog ipv dat je dat je z5500 laat doen. Ik verwacht dat je xfi dit een stuk beter kan en het dus beter zal klinken.

Ik weet dat met een echt goede geluidskaart dit niet zomaar een beetje beter is maar echt een wereld van verschil, hoe groot het verschil met de xtreme gamer is weet ik niet maar het is het proberen waard denk ik.
Bedankt voor de reacties!

Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga de boel maar eens anoloog aansluiten om te kijke hoe groot dat kwaliteitsverschil is. Als ik daarmee dus uiteindelijk ook gewoon DTS of dolbydigital geluid krijg, waarbij alle kanalen dus wel afzonderlijk van elkaar te horen zijn, (center, front, rear en sub) dan zal dat wel eens voor beter geluid kunnen zorgen.

Had nooit verwacht dat anoloog beter zou kunnen zijn dat digitaal, maar nu ik een beetje begrijp ohe het in elkaar zit kan vind ik het zeker de moeite waard om mee te gaan expirimenteren.

Ik laat weten wat het verschil is!
Pagina: 1