• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 10:45
Heb sinds enkele maanden een SPA3102 in gebruik. Allereerst uitbellen via Voipbuster en inkomend bellen via een Ziggo lijn via de PSTN poort. Werkte allemaal goed, en heb het zelfs werkend gekregen dat als ik met mijn 06 naar ons vaste nummer bel, de SPA de oproep beantwoordt en een kiestoon geeft zodat ik een telefoonnummer kan bellen over Voipbuster. Ik kan gratis naar ons vaste nummer bellen (T-Mobile Family) en vervolgens dus ook gratis naar diverse bestemmingen.

Apparaat bevalt zo goed, dat ik de stap heb genomen om Ziggo lijn te beëindigen en over wil stappen naar Budgetphone. Zelfde functionaliteit, scheelt 60 euro per jaar. Werkt perfect, alleen bovenstaande wijze van doorschakelen helaas niet meer. De adapter lijkt alleen een voip - to - pstn functionaliteit te hebben en niet andersom.

Ik heb gepoogd dit op te lossen door de telefoonpoort te verbinden met de PSTN poort met dezelfde instellingen. De PSTN poort en telefoontoestel staan dus parallel geschakeld met een splitter. Als ik naar het vaste nummer bel, zie ik bij de PSTN lijn ook daadwerkelijk de status in ringing veranderen en mijn nummer wordt weergeven. Dit is uiteraard ook het geval bij de Line1 status. Hij pakt het gesprek echter niet op, in tegenstelling tot voor de portering.

Iemand die weet hoe ik dit werkend kan krijgen? Komt het doordat er tegelijkertijd ook al een oproep binnenkomt op de Line1?

• Hugo__Boss
Ondertussen al iets verder gekomen, heb een voip to pstn geconfigureerd ipv andersom en dit werkt wel. phone uitgang met PSTN lijn verbonden met uiteraard ook parallel een toestel op de toestelpoort. Als ik naar Budgetphone nummer bel, pakt deze onmiddelijk op. Enige waar ik mee zit, is dat er een gemiste oproep verschijnt op het toestel, ondanks dat deze niet rinkelt. Als ik een kleine vertraging zou kunnen zetten in het meerinkelen van het toestel, zou het probleem al opgelost zijn denk ik. Weet iemand of die ergens in de stellen is? Voor een PSTN incoming call is het geen probleem, maar kan voor een voip call die optie niet vinden helaas.

• Hugo__Boss
Niemand een idee voor vertraging van het ring signaal bij een voip call?

• Arjen8
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-08-2017
Hugo__Boss schreef op zondag 26 december 2010 @ 23:00:
Niemand een idee voor vertraging van het ring signaal bij een voip call?
Helaas ben ik nog niet zo thuis in deze materie dat ik deze vraag kan beantwoorden. Uit je post over de SPA3102 leid ik af dat je goed thuis bent met deze hardware. Daarom wil ik je een paar vragen stellen. Ik heb de SPA3102 overigens nog niet gekocht.

Ik heb nu nog een buitenlijn van UPC maar ga voor internet naar Lijbrandt glasvezel. Ik heb geen telefonie besteld bij hen maar wil de lijn van UPC porteren naar Budgetphone. Ik sluit niet uit dat als ik over een tijdje een totaalpakket afneem van Lijbrandt ik de lijn alsnog bij hen onderbreng en dan op de fxo port van de SPA3102 aansluit.

1. Kan ik in mijn huis vanuit de meterkast een in de huiskamer aanwezige wandcontactdoos aansluiten op de fxs port en op deze contactdoos dan de draadloze dect telefoon?

2. Zo ja is dit ook mogelijk met een tweede contactdoos op de tweede verdieping waar een tweede dect telefoon staat vanwege problemen met het bereik (beton)? Met een splitter vanaf het UPC kabelmodem zijn de twee draadloze dect telefoons nu zo aangesloten.

3. Indien het onder 2 gestelde niet gaat hoe gebruik je de fxo poort dan in combinatie met budgetphone? Ik kan me geen voorstelling maken van wat je in onderstaande quote beschrijft.
Hugo__Boss schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:57:
Ondertussen al iets verder gekomen, heb een voip to pstn geconfigureerd ipv andersom en dit werkt wel. phone uitgang met PSTN lijn verbonden met uiteraard ook parallel een toestel op de toestelpoort.
Na wat onderzoek ben ik in de SPA3102 geïnteresseerd omdat deze ATA de mogelijkheid biedt op 1 lijn met budgetphone inkomend te bellen en uitgaand via een gratis of goedkopere provider.

Alvast bedankt voor je reactie.

• Hugo__Boss
1. Als de bekabeling van die dozen in je kamer en boven in de meterkast uitkomen: geen probleem. Ik neem aan dat je modem ook in de meterkast staat. In principe is het dan een kwestie van telefoonkabeltje dat op de telefoonpoort van de UPC modem zit omprikken naar de SPA3102. Zal allebei hetzelfde stekkertje zijn (RJ11)

2. Zie 1.

3. De SPA3102 heeft een poort voor een analoge telefoonlijn waar je op terug kunt vallen als stroom uitvalt of internet wegvalt en waar je op gebeld kunt worden. Daar zou je dus de UPC telefoonlijn op aan kunnen sluiten. Dit had ik eerst ook zo, alleen dan met Ziggo. De SPA3102 kan je zo configureren dat hij een doorschakeling maakt van deze analoge lijn naar Voip. Ik heb nu echter geen analoge lijn meer omdat ik ben overgestapt van Ziggo naar Budgetphone. Ik zou dan theoretisch een doorschakeling van Budgetphone naar Voipbuster willen. Dit is echter niet in te stellen, maar als je een verbinding legt van de toestelpoort op de SPA3102 naar de poort voor de analoge telefoonlijn, denkt het apparaat dat er een gesprek op de analoge lijn binnenkomt en heb je dus dezelfde situatie als eerst met een Ziggo of UPC lijn. Je wil echter ook een toestel over kunnen laten gaan, dus heb ik er nog een splitter tussen gezet, eigenlijk hetzelfde als wat jij nu hebt achter je Ziggo modem met de 2 dect toestellen.

Ik hoor het wel als je nog meer vragen hebt ;)

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 15:39
Ik kan je helaas niet verder helpen met je vraag, maar ben wel benieuwd hoe je onderstaande voor elkaar hebt gekregen, als je gewoon een link naar documentatie hebt is ook prima, maar dit is wel een hele interresante optie.
Hugo__Boss schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 11:24:
Heb sinds enkele maanden een SPA3102 in gebruik. Allereerst uitbellen via Voipbuster en inkomend bellen via een Ziggo lijn via de PSTN poort. Werkte allemaal goed, en heb het zelfs werkend gekregen dat als ik met mijn 06 naar ons vaste nummer bel, de SPA de oproep beantwoordt en een kiestoon geeft zodat ik een telefoonnummer kan bellen over Voipbuster. Ik kan gratis naar ons vaste nummer bellen (T-Mobile Family) en vervolgens dus ook gratis naar diverse bestemmingen.
[...]
Moet zelf de SPA3102 nog helemaal configureren, gebruik op dit moment de Sipura SPA 2002, maar wil deze gaan vervangen voor de SPA3102.

Maar even een vraagje, waarom wil je je Ziggo lijn opzeggen, je zegt zelf dat het je 60 Euro scheelt. Maar een alles in 1 pakket van ziggo is toch goedkoper dan internet en TV los?

Ik bedenk me nu ineens dat jij misshien wel met zo'n SPA 2002 kastje kan realiseren wat je wilt, aangezien je daar 2 VOIP lijnen tot je beschikking hebt, zo kan je lijn bijvoorbeeld gebruiken voor je budgetphone account en lijn 2 voor VOIPbuster, dit moet vast wel door te schakelen zijn. Dit model is trouwens ook bekend als de PAP2 dacht ik.

• Arjen8
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20-08-2017
Hugo__Boss schreef op zondag 09 januari 2011 @ 23:52:

Ik hoor het wel als je nog meer vragen hebt ;)
@Hugo

Bedankt voor je snelle antwoord. Hiermee werd voor mij duidelijk wat je bedoelde. Ik kwam nog een thread tegen in het Budgetphoneforum over iemand met SPA3102 met Budgetphone. Deze gebruiker kon wel uitbellen via zijn andere voip provider maar geen telefoontjes ontvangen van Budgetphone. De oplossing is heel verhelderend maar het houdt wel in dat je met een dialplan moet gaan werken. Daar zag ik eerst wat tegenop maar denk dat ik er nu wel uit kom. En anders kan ik sowieso jouw doorverbindingsoplossing gebruiken.

De link: http://www.budgetphone.nl...7b83bb6f4545156b85139e2d4
Phoolie schreef op maandag 10 januari 2011 @ 15:00:

Moet zelf de SPA3102 nog helemaal configureren, gebruik op dit moment de Sipura SPA 2002, maar wil deze gaan vervangen voor de SPA3102.

Maar even een vraagje, waarom wil je je Ziggo lijn opzeggen, je zegt zelf dat het je 60 Euro scheelt. Maar een alles in 1 pakket van ziggo is toch goedkoper dan internet en TV los?

Ik bedenk me nu ineens dat jij misshien wel met zo'n SPA 2002 kastje kan realiseren wat je wilt, aangezien je daar 2 VOIP lijnen tot je beschikking hebt, zo kan je lijn bijvoorbeeld gebruiken voor je budgetphone account en lijn 2 voor VOIPbuster, dit moet vast wel door te schakelen zijn. Dit model is trouwens ook bekend als de PAP2 dacht ik.
@Phoolie

Wat betreft dat totaalpakket betreft heb je helemaal gelijk. Dat is vaak zo voordelig dat porteren naar Budgetphone minder interessant is. Lijbrandt vraagt voor de losse telefoondienst vijf euro per maand extra voor telefonie en bij UPC is dat 10,50.
Ik zou ook eigenlijk een totaalpakket glasvezel willen afnemen van Lijbrandt maar de kwaliteit van de tv streams laat te wensen over. Dat doet UPC op dit moment nog beter en laat ik nu net een 50 inch plasma HD tv gekocht hebben. Uit kwaliteitsoogpunt moest ik dus mijn diensten uitsplitsen want internet via UPC in mijn wijk is de laatste tijd bagger. Wellicht dat iets dergelijks voor Hugo_Boss ook speelt. Daar ben ik ook benieuwd naar.

Ik wil echter wel op 1 toestel mijn telefoontjes ontvangen en ook voordelig/gratis kunnen uitbellen. De SPA2102 waar ik ook naar gekeken heb ondersteunt dit niet. Als het anders is hoor ik van jou als eigenaar van dit model graag.
Zoals in de link staat kun je meerdere providers in voeren onder tabbladen van de interface van de SPA3102. Verder zag ik een ouder model draytek router op het internet met 1 fxs poort waar de spitterkabel bij geleverd werd. Dus splitten moet kunnen op de SPA3102 denk ik.

Om vaste en variabele kosten te besparen laat ik porteren naar Budgethone en wil ik via andere voip providers uitbellen. Mocht ik toch besluiten naar een totaalpakket te gaan dan biedt de SPA3102 het voordeel dan de fxo port voor het doorsluizen van die lijn te gebruiken.

• Hugo__Boss
@Phoolie

Er is hier geen documentatie van en op internet is ook weinig te vinden hierover. Een hoop proberen en uiteindelijk een keer succes hebben :) Ik ben overigens nog steeds niet helemaal tevreden. Doordat de telefoonuitgang met de PSTN uitgang zit verbonden en daar parallel een telefoontoestel op zit, ziet het toestel dit als een gemiste oproep. Hij gaat echter niet rinkelen. Daarom zou ik die rinkeltijd iets willen verhogen, om te voorkomen dat het toestel dit als een gemiste oproep ziet.
Maar het is nu dus mogelijk om op mijn GSM in te toetsen: 076xxxxxxxp013xxxxxxx Met eerst het thuisnummers, de P van pauze en daarna het te bellen externe nummer. Gratis dus, want ik bel gratis naar mijn 076 nummer en 013 is gratis met voipbuster.

Wij hadden eerst Alles in 1 Basis voor 41,50 per maand. De goedkoopste variant, voldeed in principe prima maar net iets meer snelheid zou wel lekker zijn. Telefoonlijn is nu opgezegd, dus houden we Standaard Televisieabonnement van 16,45 per maand over en internet Z1 voor 19,95 met 2,5 keer meer snelheid en 5 euro per maand goedkoper met telefoonlijn. En de telefoonlijn is nu dus 10 euro per jaar.

@Arjen8

Je zal inderdaad een dialplan moeten maken. Je hebt een hoofdprovider zegmaar, daar vul je Budgetphone, want daar moet je telefoontjes mee ontvangen. Verder kun je nog 4 andere "gateways" invullen voor uitgaande gesprekken. Een daarvan is dus voipbuster in mijn geval. Voipbuster accepteert alleen telefoonnummers in internationaal formaat. In je dialplan kun je dat dus handig programmeren zodat je gewoon nummers kan intoetsen zoals je gewend bent, en dan zet de SPA er automatisch 0031 voor. Tevens moet bij VoIP het telefoonnummer in een keer verstuurd worden, in plaats van cijfer voor cijfer via het normale telefoonnet. Er volgt dus een pauze voordat het nummer daadwerkelijk gebeld wordt. Dit kun je ook programmeren door af te sluiten met S0 in je dialplan, zodat hij meteen gaat draaien als er bijvoorbeeld 10 cijfers zijn ingetoetst. En zo zijn er nog vele mogelijkheden in te stellen in je dialplan. Over het dialplan is zat te vinden op internet. Maar ik kan gerust mijn dialplan een keer laten zien hoor ;)

• Phoolie
Arjen8 schreef op maandag 10 januari 2011 @ 20:52:
[...]

@Phoolie

Ik wil echter wel op 1 toestel mijn telefoontjes ontvangen en ook voordelig/gratis kunnen uitbellen. De SPA2102 waar ik ook naar gekeken heb ondersteunt dit niet. Als het anders is hoor ik van jou als eigenaar van dit model graag.
[...]
Het schijnt wel mogelijk te zijn om telefoontjes die binnenkomen door te schakelen, alleen moet je dan niet opgeven dat ze naar een andere lijn moeten gaan, maar naar een ander VOIP-nummer en daar kon je dacht ik ook je @voipbuster.com username opgeven. Had ooit eens een topic op het budgetphone forum gevonden waar dat beschreven stond, maar kan het even zo snel niet meer vinden. Daarnaast was er dacht ik ook een mogelijkheid om dit online ergens in te stellen, maar ik weet natuurlijk niet of je daar op zit te wachten.

Ook veel informatie heb ik hier van tweakers uit het Voipbuster topic gehaald:
Voordelig bellen met Voipbuster [deel 5]
Hugo__Boss schreef op maandag 10 januari 2011 @ 22:16:
@Phoolie

Er is hier geen documentatie van en op internet is ook weinig te vinden hierover. Een hoop proberen en uiteindelijk een keer succes hebben :)
Ok, maar hoe krijg jij het voor elkaar dat als je met je mobiel naar je huis belt, dat je dan een kiestoon krijgt op je SPA3102 en dat niet gewoon de telefoon over gaat? Ik zie hieronder wel dat je aangeeft dat je 076xxxxxxxp013xxxxxxx belt, maar ik neem aan dat je op het apparaat wel iets ingesteld hebt dat wanneer er met jouw mobiele nummer gebeld wordt dat je dan die kiestoon krijgt en dat dat niet met iedere mobiele telefoon mogelijk is toch?
Ik ben overigens nog steeds niet helemaal tevreden. Doordat de telefoonuitgang met de PSTN uitgang zit verbonden en daar parallel een telefoontoestel op zit, ziet het toestel dit als een gemiste oproep. Hij gaat echter niet rinkelen. Daarom zou ik die rinkeltijd iets willen verhogen, om te voorkomen dat het toestel dit als een gemiste oproep ziet.
Maar het is nu dus mogelijk om op mijn GSM in te toetsen: 076xxxxxxxp013xxxxxxx Met eerst het thuisnummers, de P van pauze en daarna het te bellen externe nummer. Gratis dus, want ik bel gratis naar mijn 076 nummer en 013 is gratis met voipbuster.
Ok, kan je dan niet gewoon een extra "p" toevoegen? Ik weet dat ik vroeger toen ik mobiel nog via Orange belde een snelnummer had toegevoegd waar ik 3 keer een "p" moest gebruiken voordat ik de pincode voor mijn saldo invoerde. Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar wie weet werkt het.
Wij hadden eerst Alles in 1 Basis voor 41,50 per maand. De goedkoopste variant, voldeed in principe prima maar net iets meer snelheid zou wel lekker zijn. Telefoonlijn is nu opgezegd, dus houden we Standaard Televisieabonnement van 16,45 per maand over en internet Z1 voor 19,95 met 2,5 keer meer snelheid en 5 euro per maand goedkoper met telefoonlijn. En de telefoonlijn is nu dus 10 euro per jaar.
[...]
Ok, ik begrijp het, heb zelf het Alles in 1 Plus pakket van 51,50 per maand, ik zou dan inderdaad om kosten te kunnen besparen voor Z2 kunnen kiezen en daar dan TV bij nemen, maar dan gaat mijn snelheid wel iets achteruit, dat heb ik voor die paar Euro niet over.

• Hugo__Boss
Inderdaad, mijn mobiele nummer heb ik ingeprogrammeerd, dus hij ziet dat ik het ben en geeft alleen dan de kiestoon. Bij andere nummers gaat gewoon het toestel af. Je hebt ook de mogelijkheid om te werken met een pincode, dan zou je theoretisch vanaf elk toestel deze functie kunnen gebruiken, maar ik vind het niks.

Nee, dit gaat niet werken met extra p's. Als ik bel, gaat het toestel blijkbaar al zo kort over, nog voordat hij ziet dat ik het ben. Vandaar dat er een gemiste oproep verschijnt.

• Phoolie
Hugo__Boss schreef op dinsdag 11 januari 2011 @ 15:16:
Inderdaad, mijn mobiele nummer heb ik ingeprogrammeerd, dus hij ziet dat ik het ben en geeft alleen dan de kiestoon. Bij andere nummers gaat gewoon het toestel af. Je hebt ook de mogelijkheid om te werken met een pincode, dan zou je theoretisch vanaf elk toestel deze functie kunnen gebruiken, maar ik vind het niks.
Ok, zou je me iets op weg kunnen helpen? Ik hoef niet de exacte instellingen te weten, maar waar in het apparaat kan ik dit instellen dan? Als ik dat weet kom ik er vast verder zelf wel uit.
Nee, dit gaat niet werken met extra p's. Als ik bel, gaat het toestel blijkbaar al zo kort over, nog voordat hij ziet dat ik het ben. Vandaar dat er een gemiste oproep verschijnt.
Ok, jammer. Zal eens wat gaan experimenteren zodra ik de mijne goed heb ingesteld.

• Hugo__Boss
In de tab PSTN line vul je de sip provider nogmaals in, in ieder geval degene waarmee je uit wil bellen. Tevens moet je even opnieuw een dialplan inrichten, precies wat jij wil kunnen intoetsen op je mobiel straks (lokaal kunnen bellen enz). Bij PSTN to Voip moet je kijken of deze actief staat. Eigenlijk hoef je alleen maar PSTN Caller ID Pattern in te vullen, daar zet je de nummers neer waar de SPA3102 de oproep moet oppakken en een kiestoon moet geven. Let alleen even op hoe de inkomende nummerweergave is. Bij een analoge lijn (UPC / Ziggo / KPN) is dit volgens mij gewoon 06xxxxxxxx, maar bij mij bij Budgetphone icm T-Mobile wat ik heb wordt het in internationaal formaat gedaan. Dan moet je 0031 gebruiken. Controleer op de Info tab of er bij PSTN Line onderaan Registered staat, en dan zou het moeten werken.

Nog een nadeel: als je met je mobiel toch een keer gewoon naar je vaste lijn thuis wil bellen (dus dat er iemand het toestel op kan pakken), zul je #31# op je mobiel voor het nummer moeten doen. Er wordt dan geen nummer mee naar buiten gestuurd, dus de SPA ziet niet dat jij het bent. Ook een nadeel, maar helaas niks aan te doen.

• henk1957
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 29-05 13:12
Hoi,

Is het mogelijk van de instellingen met doorverbinden van PSTN to VOIP en het bellen naar je huisnummer om via de spa dan een ander te bellen om daarvan schermafdrukken te maken zodat ik alle instellingen heb??

Mail mij anders op h_ub@hotmail.com

Alvast bedankt
Gr
Henk
Hugo__Boss schreef op woensdag 22 december 2010 @ 19:57:
Ondertussen al iets verder gekomen, heb een voip to pstn geconfigureerd ipv andersom en dit werkt wel. phone uitgang met PSTN lijn verbonden met uiteraard ook parallel een toestel op de toestelpoort. Als ik naar Budgetphone nummer bel, pakt deze onmiddelijk op. Enige waar ik mee zit, is dat er een gemiste oproep verschijnt op het toestel, ondanks dat deze niet rinkelt. Als ik een kleine vertraging zou kunnen zetten in het meerinkelen van het toestel, zou het probleem al opgelost zijn denk ik. Weet iemand of die ergens in de stellen is? Voor een PSTN incoming call is het geen probleem, maar kan voor een voip call die optie niet vinden helaas.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee