Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10
Hallo beste Tweakers!

Ik ben op zoek naar een leuke speakerset. Ik heb een Core i7 pc met een Auzentech Prelude 7.1, in combinatie met een fijne Reloop RHP-10 headset komt er werkelijk prachtig geluid uit. Echter komt mijn Kenwood speakerset nog uit de jaren 70 en hoewel je veel bass hebt, klinkt het gewoon niet zuiver.

Nu ben ik dus op zoek naar een leuke (5.1?) speakerset. Ik hou er van om op z'n tijd te gamen/HD film te kijken en zou een mooi omgevingsgeluid ook niet slecht vinden. Nu heb ik een Auzentech Prelude 7.1, met dubbele S/PDIF input & output en dacht deze poorten ook eens te willen gebruiken.

Mijn gedachte viel direct op de Z5500 van Logitech. Goede set zo te lezen op deze en andere site's, echter staat de eerste prijsvermelding hier bij Tweakers op oktober 2004... Is er ondertussen niks nieuws/beters uitgekomen voor een budget rond de 200/250 euro? En is enkel de set genoeg om hem (digitaal coax?) aan te sluiten en het 'maximale' uit mijn Auzentech te halen of heb je ook nog fratsen zoals een versterker nodig?

Ik ben totaal geen audiofiel en heb aardig wat afgezocht naar andere alternatieven naast de Z5500, maar kan ze eigenlijk niet vinden. Hoop dat jullie me wegwijs kunnen maken naar een te vette muziek-ervaring :D

Alvast hartelijk bedankt!

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:26

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

GijsW schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:50:

Ik ben totaal geen audiofiel en heb aardig wat afgezocht naar andere alternatieven naast de Z5500
Wat ben je zoal tegengekomen? specs? prijs? shortlist? waarom zijn ze volgens jou niet beter als de Z5500?
Wat heb je zelf al beluisterd? > AUD beleid ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GijsW
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-07 20:10
Nou, ik heb hier bijvoorbeeld in de Pricewatch gezocht, bij de PC speakersets, en dan selecteer je bij de filter Verbinding 'Audio Digitaal S/PDIF'. Op internet lees ik er veel over dat de geluidskwaliteit van S/PDIF vele malen beter is, veel minder ruis etc. Daarom dat ik dat dus ook graag wil benutten ivm mijn Auzentech.

Nu komt daar dus alleen de Z5500 en een setje van Edifier uit, maar die is enkel 2.1, terwijl ik juist voor de mooie ervaring in films en games naar 5.1 wil gaan. Ben dus ook op zoek geweest op Google, even snel, en als je 'pc speakers digitaal' intikt, kom je alleen maar op searches over de Z5500...

En nu lees ik verhalen dat je een receiver nodig zou hebben voor digitaal geluid, maar aangezien er niet veel mensen zijn met een goede geluidskaart vraag ik me af of dat nu voor mij nodig is, aangezien ik al S/PDIF op mijn geluidskaart heb zitten.

Beluisteren is niet zomaar een optie, woon heel ver buitenaf op het platteland. Mediamarkt is hier ruim een uur vandaan. Saturn in Duitsland ruim een half uur. Maar het is voor mij niet zomaar een optie er zomaar op uit te gaan zonder dat ik weet wat er allemaal te krijgen valt op dat gebied. Kan niet enkel en alleen voor de Z5500 wat gaan ondernemen, ik moet vergelijkbaar materiaal hebben anders heeft beluisteren nog weinig nut.

Nu zullen er vast duurdere setjes te krijgen zijn of in combinatie met een receiver/versterker of wat dan ook, maar het mooiste is toch dat ik de S/PDIF direct aansluit op een speakerset met diezelfde aansluiting? Het enige setje wat ik kan vinden voor rond de 250 euro dat 5.1 is is de Z5500. Ik zeg niet dat ze er niet beter zijn, enkel kan ik er gewoon niet meer vinden?

Heb je AUD beleid van te voren al gelezen en snap ook wel dat je niet van dit soort topic's houdt, maar kan op het moment niks anders vinden dan de Z5500... Wat gezien de leeftijd van de set toch verbaasd, er moet toch al lang wat nieuws/beters zijn?

Farming is a way of life!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06:52

DjVe

Hatsaflats!

Teufel is minder bekend hier in NL, maar maakt ook zeer leuke setjes voor op de pc:

http://www.teufelaudio.co...10ddea8433f5cacf7bfab0993

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-07 17:16
Ik heb de Z-5500 nu bijna een jaar.
Geen spijt van gehad!
En ja, hij is er een heel aantal jaren te koop, maar 6.1-speakersets voor bij de pc zijn er gewoon geen beter qua prijs/kwaliteit!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Ik ben zeer benieuwd of iemand anders nog meer suggesties heeft, want ook ik ben zoekende naar een top speaker setje

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de SoundTouch controlepaneel van de Logitech Z5500.
De Teufel Concept E200 control beschikt ook over een leuk controlepaneel (al is deze qua design niet zo mooi). Ik zal hier eens wat meer over gaan lezen.

• yannickie111
Loadichus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:31:
Ik ben zeer benieuwd of iemand anders nog meer suggesties heeft, want ook ik ben zoekende naar een top speaker setje

Zelf ben ik zeer gecharmeerd van de SoundTouch controlepaneel van de Logitech Z5500.
De Teufel Concept E200 control beschikt ook over een leuk controlepaneel (al is deze qua design niet zo mooi). Ik zal hier eens wat meer over gaan lezen.
SoundTouch van de Z-5500?
Ik zie niks speciaals aan de controlpod van de Z-5500? }:O

• Loadichus
Kan persoonlijk zijn maar dit is toch gewoon te gek!?!?

Afbeeldingslocatie: http://s.s-bol.com/imgbase0/SOFTWARECOVER/FC/1/4/1/5/7/1415799_ts3.gif

Zo kun je netjes alle speakers weg werken, en op je bureau alleen de controller tonen.
Ik snap dat je via je PC ook het geluid kan regelen, maar persoonlijk vind ik dit geweldig.

Voor zover ik kan zien kan je alleen niet een USB headset op de controller van Z5500 aansluiten(?)

• yannickie111
Loadichus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:56:
Kan persoonlijk zijn maar dit is toch gewoon te gek!?!?

[afbeelding]

Zo kun je netjes alle speakers weg werken, en op je bureau alleen de controller tonen.
Ik snap dat je via je PC ook het geluid kan regelen, maar persoonlijk vind ik dit geweldig.

Voor zover ik kan zien kan je alleen niet een USB headset op de controller van Z5500 aansluiten(?)
Ok, ik vind dat "gewoon een normale controlpod", maar het is maar net hoe je het ziet, hij ziet er inderdaad zeker niet lelijk uit, je kunt hem gewoon netjes op je bureau zetten. :)

En een USB-headset aansluiten, bedoel je dus dat er een USB-poort op de controlpod moet zitten?
Dan gaat dat niet lukken nee.

De aansluitingen oop de controlpod zijn:

Achterkant
  • Analoog 6-channel direct
  • Digitaal Optisch S/PDIF (Toslink)
  • Digitaal Coax
Zijkant (rechts)
  • Koptelefoon aansluiting
  • Ingang, 3.5mm mini-jack, voor bijvoorbeeld iPod

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-07 22:55

InFamous

excommunicado

[b]Loadichus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 22:56Voor zover ik kan zien kan je alleen niet een USB headset op de controller van Z5500 aansluiten(?)
Nee een usb headset gaat niet op de z-5500. Vind het welliswaar een prachtig ding en heb de set een paar dagen geleden ook aangeschaft, toch zijn er hier en daar want min puntjes te vinden. Punt 1 er zit geen uitknop op de control pot enkel op de subwoofer wat nou niet bepaald handig is als deze onder het bureau staat. Punt 2 er zit een heel mooi knopje op de pod die aanduid headphones echter als ik in de zijkant een hoofd telefoon plug en druk op het knopje hoor ik helemaal niks meer, ik denk zelf dat dit alleen geld voor en usb headset die op je pc zit aangesloten(als een soort mute knop). Punt3 de pootjes onder de speakers zijn niet makkelijk op te hangen doormiddel van alleen schroeven, hier dien je nog een extra ring te gebruiken anders trekt de schroef het rubbertje in de voet eruit. Punt 4 ik heb hier ook de z-608 staan eigenlijk de voorganger van dit setje iets verouderd en deze heeft stalen voetjes onder de speakers, dit vind ik niet alleen mooier maar maakt het geheel ook robuster. Punt 5 het z-608 setje heeft precies de zelfde effecten en settings als de z-5500 dus niet veel veranderd dan puur het uiterlijk, wat ik dan weer zonde vind.

just my 2 cents.

Formerly known as Ragdoll

• Loadichus
Ik had dit al verwacht, maar bedankt voor de uitleg.
Voor mij persoonlijk vind ik een controlepad wel belangrijk en handig.

De Hercules XPS 5.1 70 SLIM vind ik opzich ook geen slechte zet, alleen zit je op een RPM van 70 ipv 500+ bij Logitech Z5500 ...

• Loadichus
InFamous schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:13:
Punt3 de pootjes onder de speakers zijn niet makkelijk op te hangen doormiddel van alleen schroeven, hier dien je nog een extra ring te gebruiken anders trekt de schroef het rubbertje in de voet eruit.

Punt 4 ik heb hier ook de z-608 staan eigenlijk de voorganger van dit setje iets verouderd en deze heeft stalen voetjes onder de speakers, dit vind ik niet alleen mooier maar maakt het geheel ook robuster.
Ik was zelf wel van plan de speakers op te hangen, dus dit is zeker iets waar ik rekening mee houd.
Met een extra ring, bedoel je alleen een klein metalenringetje of echt iets anders?

• InFamous

InFamous

excommunicado

Loadichus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:21:
[...]

Ik was zelf wel van plan de speakers op te hangen, dus dit is zeker iets waar ik rekening mee houd.
Met een extra ring, bedoel je alleen een klein metalenringetje of echt iets anders?
nee gewoon een plaat ringetje ten grote van het rubbertje.

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-03 11:38
InFamous schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:13:
[...]

Punt 1 er zit geen uitknop op de control pot enkel op de subwoofer wat nou niet bepaald handig is als deze onder het bureau staat. Punt 2 er zit een heel mooi knopje op de pod die aanduid headphones echter als ik in de zijkant een hoofd telefoon plug en druk op het knopje hoor ik helemaal niks meer,
Hehe, dat is volgens mij omdat die "headphone" knop de uit-knop vervangt. Omdat de Z5500 in "stand-by" nog te veel vebruikte mocht deze niet voorzien worden van een standy-by knop met het internationaal On/Off logo en de Z5500 wordt nu dus uitgezet met die headphone knop (althans de nieuwere versies) ik zou dus net niet blij zijn moest ik nog steeds geluid horen wanneer ik op die knop druk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Loadichus schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:21:
[...]

Ik heb mijn rearspeakers van de Z-5500 ook opgehangen.
Het ging niet echt makkelijk, omdat de speaker een beetje in de weg zit, maar ik heb verder geen ring o.i.d. nodig gehad. Alleen de kop van de schroef die je gebruikt moet wel groot genoeg zijn dat hij niet door het rubbertje gaat.
n0valyfe schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:44:
[...]

Hehe, dat is volgens mij omdat die "headphone" knop de uit-knop vervangt. Omdat de Z5500 in "stand-by" nog te veel vebruikte mocht deze niet voorzien worden van een standy-by knop met het internationaal On/Off logo en de Z5500 wordt nu dus uitgezet met die headphone knop (althans de nieuwere versies) ik zou dus net niet blij zijn moest ik nog steeds geluid horen wanneer ik op die knop druk :)
Ik heb een versie van bijna een jaar oud, en ik heb op de afstandsbediening op de knop rechtsboven staan: power.
geen headphones ofzo;)
maar de Z-5500 verbruikt inderdaad (te) veel op standby, beetje jammer, misschien nog ooit een stekkerblok tussen hangen.

[ Voor 39% gewijzigd door yannickie111 op 31-12-2010 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous

InFamous

excommunicado

n0valyfe schreef op donderdag 30 december 2010 @ 23:44:
[...]

nou ja echt vervangen van de uitknop noem ik het niet speaker set staat altijd nog steeds aan, echter krijg je er geen geluid meer over dus voor mij is het dan gewoon een simpele mute knop die er al op zit.
yannickie111 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 00:05:
[...]

Ik heb mijn rearspeakers van de Z-5500 ook opgehangen.
Het ging niet echt makkelijk, omdat de speaker een beetje in de weg zit, maar ik heb verder geen ring o.i.d. nodig gehad. Alleen de kop van de schroef die je gebruikt moet wel groot genoeg zijn dat hij niet door het rubbertje gaat.

[...]

Ik heb een versie van bijna een jaar oud, en ik heb op de afstandsbediening op de knop rechtsboven staan: power.
geen headphones ofzo;)
maar de Z-5500 verbruikt inderdaad (te) veel op standby, beetje jammer, misschien nog ooit een stekkerblok tussen hangen.
ja ik gebruik normale schroeven met een plug in de muur dan moet je wel een ring gebruiken en mijn serie de nieuwste met zwarte subwoofer heeft rechtsboven in ook headphones staan en geen uitknop helaas.

[ Voor 29% gewijzigd door InFamous op 31-12-2010 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382536

Moet het persé een 5.1 zijn?

Ik heb gister de soundsticks III van Harman Kardon binnen gekregen en ben heel tevreden over de kwaliteit van het geluid. Heel zuiver en de bass liegt er ook niet om.

Misschien is dat iets voor jou, al is dat dan wel 2.1...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Anoniem: 382536 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 14:54:
Moet het persé een 5.1 zijn?

Ik heb gister de soundsticks III van Harman Kardon binnen gekregen en ben heel tevreden over de kwaliteit van het geluid. Heel zuiver en de bass liegt er ook niet om.

Misschien is dat iets voor jou, al is dat dan wel 2.1...
Die Soundsticks mag je echt niet vergelijken met een Z-5500 hoor!
Het grootste verschil is natuurlijk 2.1 vs. 5.1, maar ook de geluidskwaliteit.

De prijs is ook absurd hoog, je betaalt erg veel voor het uiterlijk en de naam, dus lijkt me geen goede keuze...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

yannickie111 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:52:
[...]

De prijs is ook absurd hoog, je betaalt erg veel voor het uiterlijk en de naam, dus lijkt me geen goede keuze...
Die Soundsticks klinken anders best wel briljant! Heb ze een keer live beluisterd in de Apple Store @ Nijmegen en god, wat een geniaal geluid ;) Die sub is ook uitstekend ontworpen. Tho, de gehele set vind ik lelijk dus voor het uiterlijk zou ik het sowieso nooit kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Blue-Tiger schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 18:50:
[...]

Die Soundsticks klinken anders best wel briljant! Heb ze een keer live beluisterd in de Apple Store @ Nijmegen en god, wat een geniaal geluid ;) Die sub is ook uitstekend ontworpen. Tho, de gehele set vind ik lelijk dus voor het uiterlijk zou ik het sowieso nooit kopen.
Heb je ook ooit een Z-5500 gehoord?
Je kunt ze in ieder geval niet vergelijken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 382536

yannickie111 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 15:52:
[...]

Je doet hier die soundsticks echt te kort met je commentaar. Soundsticks kosten ten eerste helemaal niet duur. Je hebt de nieuwste na wat speurwerk al voor rond de 140 Euro.

Het grootste verschil is de geluidskwaliteit volgens jou? Heb je ze wel eens gehoord? Dat is dus zeker niet het grootste verschil. :9

5.1 en 2.1 is natuurlijk wel een groot verschil. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:39

Fid3lity

Spectre X

yannickie111 schreef op vrijdag 31 december 2010 @ 19:06:
[...]

Heb je ook ooit een Z-5500 gehoord?
Je kunt ze in ieder geval niet vergelijken :9
Is ook weer andere prijsklasse, ander "arrangement". Vind dus ook totaal niet dat het daarmee vergeleken mag worden. Neem dan de Z-2300, dat zou opzich nog wel kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Blue-Tiger schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 03:37:
[...]

Is ook weer andere prijsklasse, ander "arrangement". Vind dus ook totaal niet dat het daarmee vergeleken mag worden. Neem dan de Z-2300, dat zou opzich nog wel kunnen ;)
Tsja, ieder zijn ding, ik zou gewoon liever een Z-5500 hebben dan de soundsticks, maar dat is inderdaad een andere prijsklasse.

En de Z-2300 is gewoon ongeveer deze;fde set als de Z-5500, alleen dan 2.1.
En als je (best) veel gamet en films kijkt zou ik echt voor 5.1 gaan als je de mogelijkheid hebt.
Pagina: 1