Er worden diverse zinnen/conclusies die rechtstreeks uit de bron zijn overgenomen (copy-paste) naast elkaar geplaatst waardoor het lijkt alsof deze op elkaar betrekking hebben (juxtapositie), terwijl dit feitelijk onjuist is. Bijvoorbeeld:
Onder derden vallen onder andere advertentieproviders die de data gebruiken om relevante advertenties aan de gebruiker van de telefoon te tonen. Uit het onderzoek van The Wall Street Journal blijkt dat Rovio Mobile, maker van Angry Birds, naast het identificatienummer van de telefoon en de locatie, ook contacten die in de telefoon staan naar derden doorstuurt.
De zin in bold en de zin in italics hebben geen betrekking op elkaar, maar door het gebruik van twee keer "derden" doen jullie dit wel voorkomen. In het geval van Angry Birds blijkt er na enig onderzoek (van mijn kant, door jullie nagelaten) sprake te zijn van slechts één "derde", die bovendien niets met advertentieproviders van doen heeft. Bovendien blijkt de informatie die verstrekt wordt helemaal niet buiten medeweten van de gebruiker verstuurd te worden.
Vervolgens wordt er gemeld dat Greystripe het toestemming geven voor het gebruik van locatiegegevens heeft weten te omzeilen. Terwijl Greystripe helemaal geen gebruik maakt van de locatiegegevens zoals de iPhone die kan verstrekken, maar van een heel ander - totaal iPhone-ongerelateerd - gegeven, namelijk IP-geolocatie. Dat is hetzelfde als zeggen dat ik de beveiliging van de kluis van De Nederlandse Bank heb weten te omzeilen door te pinnen.
Van jullie kant vind ik conclusies trekken (als ze niet gewoon gekopieerd zijn) op basis van één bron niet erg wetenschappelijk. M.b.t. die ene bron vind ik het onwetenschappelijk dat er niet op voorhand wordt aangegeven wat en hoe er onderzocht is. Er wordt eerst FUD verspreid waardoor het net lijkt of al die apps stiekem privacy-gevaarlijke informatie verspreiden naar onbepaalde derde partijen of schimmige advertentiebedrijven. Pas in de uitleg op een ver weggestopte link blijkt dat de onderzoeker zelf accounts heeft aangemaakt, zelf zoekopdrachten heeft gestart en altijd toestemming heeft gegeven voor het gebruik van locatiegegevens. Er wordt verder ook geen onderscheid gemaakt tussen apps die gegevens verzamelen die van belang zijn voor de werking van de app (Foursquare verstuurt locatiegegevens? Joh!) of direct daaraan gerelateerde services, en apps die echt privacy-schendend bezig zijn door gegevens ofwel zonder noodzaak ofwel zonder medeweten van de gebruiker te verzamelen/versturen.
Dat een ad-supported app verbinding maakt met een third-party advertentienetwerk, zou de gebruiker niet mogen verbazen. Dat een andere app contact legt met een highscore site, nadat je je daarvoor hebt aangemeld, mag je op z'n minst impliciete toestemming van de gebruiker noemen. Dat daarvoor logingegevens worden gebruikt, is nou ook niet echt iets om je druk over te maken (aangezien het gaat om logingegevens voor die specifieke site en niet om je Apple login of zo). Er gebeurt uiteindelijk dus helemaal niets buiten medeweten van de gebruiker om. Alszodanig is er dus niets aan de hand wat een dergelijk artikel rechtvaardigt.
In het specifieke geval van Angry Birds is er helemaal niets aan de hand: gebruik je Crystal niet, of laat je Crystal niet naar vrienden zoeken, wordt er helemaal niets met het adresboek gedaan. De titel is echter dermate suggestief, dat diverse tweakers Angry Birds al hebben verwijderd of hebben aangegeven dit nooit te zullen kopen. Waarom Angry Birds eruit pikken (zonder hoor en wederhoor en nog altijd zonder update met de reactie van Rovio die via mail, Twitter en diverse fora beschikbaar is)? Ik kan alleen maar concluderen dat dit sensatiezoekerij is en dat de naam Angry Birds eyeballs naar jullie eigen advertentienetwerk trekt (dat vast ook locatiegevens gebruikt zonder dat de gebruiker daarvan op de hoogte is).
Ik heb trouwens geen relatie met Rovio/Angry Birds anders dan die van (tevreden) gebruiker.
[
Voor 17% gewijzigd door
Herko_ter_Horst op 21-12-2010 00:15
]