Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 222248

Topicstarter
Hoi mensen!

Omdat mijn (enige) HDD in de Mac Pro vol begint te raken, wil ik er een nieuwe bij zetten. De HDD die er nu in zit heeft de volgende specs:
Hitachi HDE721064SLA360:

Capacity: 640.14 GB (640,135,028,736 bytes)
Model: Hitachi HDE721064SLA360
Die nieuwe HDD erin zetten zal niet zo'n probleem worden, ik wordt wel vrolijk als ik naar die orde kijk binnen de Mac Pro ten opzichte van mijn vorige (windows computer). Alleen heb ik vrij weinig specsverstand, en vroeg mij af of er nog dingen zijn waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van een nieuwe HDD.

Bijvoorbeeld, maakt het merk iets uit? Moet ik nog op specifieke dingen letten, gezien ik hem in een Mac wil stoppen?

Dan nog iets, op het moment heb ik dus een 640 GB HDD. Nu heb ik een externe HDD van 1 TB waar Time Machine op draait. Het liefst wil ik Time Machine houden, maar die schijf van 1 TB heeft nu al moeite met de huidige hard disk backuppen. Is het mogelijk om 2 aparte (externe) Time Machine schijven te hebben, voor 2 aparte (interne) harde schijven? Dat ze elk 1 schijf backuppen?

Hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden, ben al 2x bij de Apple Store geweest maar deze kunnen mij ook niet helpen hiermee (zou denken dat er enige kennis gevraagd wordt daar, maar dat valt tegen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

http://manuals.info.apple.com/en_US/MacPro_HardDrive_DIY.pdf

Hier staat alles in op hardware gebied :)

Over Time Machine weet ik te weinig helaas, ik denk niet dat wat jij wil kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heey dat is handig :) Thanks!

Ik begrijp dus goed dat dit het enige is waar ik op moet letten:
Note: Mac Pro can accommodate four serial ATA (SATA) 3 Gbps hard drives in its four internal hard drive bays. In most configurations, a single hard drive occupies the far left bay (bay 1). The hard drives must meet the following specifications:
• • • •

Type: SATA 3 Gbps
Width: 3.9 inches (102 mm)
Depth: 5.7 inches (147 mm)
Height: 1.0 inch
Dat zijn normale afmetingen neem ik dan aan toch? Daar zou deze:

pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

bijvoorbeeld aan moeten voldoen?

Verder ben ik nog erg benieuwd naar het Time Machine verhaal, dus als iemand dat nog weet, graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

In principe zou dus elke SATA schijf er in moeten kunnen zonder enig probleem ja :)

(offtopic: ik heb even tags aan je topic gehangen. Dit helpt in de doorzoekbaarheid van GoT, doe dus mee en koppel in het vervolg ook tags!)

[ Voor 46% gewijzigd door sebastius op 20-12-2010 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:42
@ TS: je kan telkens als je een Time Machine backup draait, aangeven welke disk je die backup op wil draaien. Dat is een optie. Maar, dan moet je wel telkens er aan denken dat je zelf Time Machine aan- en uitzet en handmatig die backup laten starten. Ik weet geen andere optie.

Soort van offtopic: moet je per sé alle oude backups bewaren, je kan ook het e.e.a. verwijderen als je wil. Maar dat moet je uiteraard zelf bepalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 23:59
Anoniem: 222248 schreef op maandag 20 december 2010 @ 17:55:
Dat zijn normale afmetingen neem ik dan aan toch? Daar zou deze:

pricewatch: Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB

bijvoorbeeld aan moeten voldoen?

Verder ben ik nog erg benieuwd naar het Time Machine verhaal, dus als iemand dat nog weet, graag ;)
Toevallig heb ik vier van die SAMSUNG HD103SJ in mijn Mac Pro zitten, dus ik kan je vertellen dat ze perfect passen. ;)

Als ik het goed begrijp, wil je twee HDD's tegelijk back-uppen op twee verschillende Time Machine-schijven? In Time Machine kan je maar één schijf tegelijk selecteren zoals uit Volkan1984's bericht naar voren komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volkan1984
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-07 21:42
@ TS, als je de backups van de 2 aparte interne schijven gescheiden wilt houden, zou ik je sowieso aanraden de backupschijf te partitioneren in 2 gedeeltes. Anders wordt het een rommeltje. Kijk even naar deze link BTW: reviews.cnet.com/8301-13727_7-10330254-263.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zeer nuttige reacties allemaal, bedankt! Volkan1984, ik heb de link bekeken en snap hoe het werkt (goed, nog niet geprobeerd, maar ga er vanuit dat dat werkt). Mijn vraag was meer of je 2 externe HDDs beide kunt gebruiken als Time Machine voor de 2 interne HDDs apart. Dit idee had ik omdat ik dacht dat dit qua prijs iets milder zou zijn, dat zou betekenen dat ik nog 1 externe HDD van rond de 2 TB zou moeten aanschaffen en die naast mijn huidige time machine schijf (1 TB) kunnen draaien.

Als ik dat niet doe moet ik namelijk volgens mij een externe HDD van 4 TB halen om de hele prut op 1 schijf te laten backuppen, en dat lijkt me een iets duurder geintje worden. Zoals eerder gezegd heb ik nu 640 GB, en ik zou dit het liefst uitbreiden naar rond de 2 TB (intern). Dan kan ik niet zoals in die link beschreven ook een Time Machine schijf hebben draaien van 2 TB, want dan heeft Time Machine niet genoeg ruimte voor de backups.

Misschien moet ik maar overwegen om een iets kleinere interne HDD aan te schaffen, dat ik met één externe Time Machine HDD van 2 TB goed weg kom. In ieder geval zeer bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRaptor
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-06 23:59
Anoniem: 222248 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 20:01:
Zoals eerder gezegd heb ik nu 640 GB, en ik zou dit het liefst uitbreiden naar rond de 2 TB (intern). Dan kan ik niet zoals in die link beschreven ook een Time Machine schijf hebben draaien van 2 TB, want dan heeft Time Machine niet genoeg ruimte voor de backups.

Misschien moet ik maar overwegen om een iets kleinere interne HDD aan te schaffen, dat ik met één externe Time Machine HDD van 2 TB goed weg kom. In ieder geval zeer bedankt voor de reacties!
Was je van plan om die interne 2TB HDD direct helemaal vol te stouwen? Zolang jij die 2TB namelijk niet vol hebt, heb je aan een 2TB Time Machine-schijf meer dan voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdkleijn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-06 11:29
Waarom doe je je timemachine backup niet gewoon met een interne harddisk, ik meen dat je namelijk met het schijfhulpprogramma een gecombineerd volume van 2 schijven kunt maken, en zodoende dus bv. 2 schijven van 2Tb kunt combineren. (als je externe disk gewoon een sata schijf is zou je die ook in je mac kunnnen proppen)

Wat je ook zou kunnen doen is schijven in Raid 1 zetten, dan heb je geen gedoe met timemachine maar wordt alles continue naar 2 verschillende disk's geschreven.
Pagina: 1