Op zoek naar NAS, bos en bomen en zo

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-05 07:29

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Zoals de titel al aangeeft ben ik me aan het oriënteren naar een NAS, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Dit heeft voor een deel te maken met de wisselende reviews die ik heb gelezen bij mogelijke kandidaten. Hopelijk kunnen jullie me helpen een beetje orde te scheppen?

Hier eerst de specificaties van wat ik zoek, en wat ik ermee wil doen.

Must-haves:
- ruimte voor 2 HDD's
- Voldoende snelheid voor het afspelen van HD content op mijn media player (via netwerk)
- directory beveiliging
- gemakkelijk in de bediening/configuratie
- Budget zo rond de 200 Euro **EDIT: dit is exclusief HDD's**

Nice-to-haves:
- nzb download
- iTunes server
- Print server

De bedoeling is dat het apparaat in de meterkast komt te staan waar ook mijn router zich bevind. Ik wil het voornamelijk gebruiken om mijn mediabestanden op kwijt te kunnen en af te spelen op mijn LG DP1W media speler. Dus muziek, dvd films en hd films.

Ik heb een aantal kandidaten gezien op de Pricewatch:

Netgear Readynas Duo rnd2000
Netgear Readynas nv+
LG N2R1D

Ik heb, behalve deze drie, nog meer gevonden (bijvoorbeeld Synology) maar ik ben eerlijk gezegd de draad een beetje kwijtgeraakt. Vragen die bij me opkwamen terwijl ik door de pricewatch spitte:

1) Er wordt gezegd dat 5400 toeren HDD's voldoende zijn voor een NAS. maar ook als ik hd content wil afspelen?
2) De RND2000 heeft sata-300, de NV+ heeft sata-150? Terwijl de NV+ bijna 2x zoveel kost? Hoe zit dat dan precies?
3) Is mijn budget wel toereikend voor de eisen/wensen die ik aan het apparaat stel? M.a.w. zijn de voorbeelden die ik gelinked heb geschikt voor mijn doeleinden?
4) Ik lees dat een merk/type NAS nog wel eens issues heeft met HDD's van bepaalde merken/types. Hoe weet ik welke HDD geschikt is voor het NAS van mijn keuze?

Hopelijk heb ik jullie genoeg informatie gegeven om mij een stukje de goede richting op te duwen.
Alvast bedankt voor de reacties!

[ Voor 0% gewijzigd door alt1579 op 20-12-2010 16:31 . Reden: N.a.v. vraag BioHazard ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:38

BioHazard

*\o/*

Synology modellen met ruimte voor 2 HDD's zijn ook erg goed, en doen wat jij vraagt. Ik heb zelf een DS210J en die bevalt zeer goed. Ik zie dat een 211J nu te krijgen is voor zon 181 euro. Dat is binnen je budget, of is je budget inclusief nieuwe harde schijven?

Ik heb er zelf 7200 toeren schijven in zitten, dus kan niet zeggen of dit veel maakt.

Voor Synology producten heb je een lijst welke aangeeft welke HDD's compatible zijn.

edit: Zie alleen dat een Synology 211J in ieder geval geen printserver bevat.
edit2: Exclusief HDD's dus, dan valt Synology buiten de boot denk ik. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door BioHazard op 20-12-2010 16:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0m0r3
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-05 13:19
Ik heb jaren gebruik gemaakt van een Conceptronic CH3SNAS. hier kunnen twee schijven in tot 2TB, dus max 4TB opslag.
doosje heeft altijd prima dienst gedaan als fileserver, mp3 streamer en dvd/hd leverancier voor mijn xbmc. zelfs met 5400rpm schijven.
Stabiel en eenvoudig te beheren met beveiliging op mapjes etc. enige nadeel is de overdrachtssnelheid van ~18mb. is een beetje langzaam als je grote bestanden van of naar de NAS wilt kopieren, tenzij je geduld hebt ;-) maar voor films is dit voldoende.

volgens mij kan je deze nog wel vinden op marktplaats voor weinig.

anders zou ik voor een netgear gaan, zelf geen ervaring mee maar schijnen deugdelijke devices te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door n0m0r3 op 20-12-2010 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 20:21

leuk_he

1. Controleer de kabel!

HD content = BR content = maximaal 50 Mbit datarate (100 volgens anderen..). dus 6 Megabyte per seconden. Een recemte "green" 5400 toeren disk haalt 15 tot 20 voudige. dat is dus niet je bottleneck, eerder de tijd die het kost content er l a n g z a a m op te zetten.

Sata-150 is genoeg voor dergelijke schijven. Met sata-300 gaat het iets sneller naar je diskcache, maar aangezien netwerk toch een grotere bottleneck is zul je het verschil niet zien in je nas. (Met SSD op een PC kan het een heel ander verhaal zijn)

de nv+ is voor 4 schijven he? dus darom alleen al 2x duurder wellicht.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ikzelf heb een Dlink 323 en een Readynas Duo en ben over beide tevreden over ze. Ik begon met de Dlink en later de Readynas.

HD content kunnen ze alletwee gewoon aan ook met 5400RPM schijfjes. HD is maar pakweg 50Mb/s (5 a 6MB/s) een HDD heeft doorgaans richting de 100MB/s doorvoer (grof genomen).

Het budget wordt wel lastig. De goedkoopste uit jouw lijst is de Readynas voor 139,xx euro. Doe je daar 2 1000GB schijven bij (pakweg 50 euro (Samsung Spinpoint HD103SJ) dan heb je een leuke setup. De Readynas kun je trouwens nog wat versnellen door een SOdimm te vervangen naar een grotere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Allemaal dank voor de reacties! Die geven al een hoop duidelijkheid.
leuk_he schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:32:

de nv+ is voor 4 schijven he? dus darom alleen al 2x duurder wellicht.
DOH! 8)7
Je hebt gelijk, daar had ik overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt1579

alt1579

Deus Ex Machina

Topicstarter
Allemaal nogmaals bedankt, mijn keuze is gevallen op de Readynas Duo rnd2000.
Ik ben van plan om daar 2 stuks Samsung Ecogreen f3 hd153wi 1,5TB in te steken, ik neem aan dat deze geen issues geven in combinatie met de Readynas?

@Cave_Boy, welke dimm kan je me aanbevelen?
Pagina: 1