Discriminatie lange mensen vliegtuigmaatschappij

Pagina: 1
Acties:
  • 6.751 views

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 14:35
Heb het al een paar keer gehad, maar nu begin ik me er wel aan te irriteren.

Ik merk dat de stoelen in vliegtuigen tegenwoordig zo dicht op elkaar zijn geplaats, dat normaal zitten bijna onmogelijk is. Ik ben met mijn 1.85 niet zo erg lang, maar een beetje relaxed zitten kan ik niet. Ik kom met me knieen tegen de randen van de stoelen voor me aan aan of moet me benen optillen en tegen de rugleuning plaatsen. Ik moet meer dan 100x van zithouding veranderen, omdat me benen/knieeen en rug na een tijdje pijn gaan doen (meestal door de scherpe randen)

Nu weet ik dat de stoelen boven op de vleugels (waar de nooduitgangen zijn) een stuk ruimer zijn waardoor je fijner kunt zitten. Dus ik vroeg voordat ik mijn ticket kocht, of de aardige mevrouw mij in een van die stoelen kon plaatsten. Antwoord: Neen dat kost u 20 euro extra! O.o wut?

DUS ik word gestraft en moet meer betalen, omdat ik "lang" ben en graag ruimer wil zitten omdat:
A. me benen beter kan plaatsen.
B. geen gekke houdingen hoef aanmenem
C. de mensen naast me geen last hebben, omdat ik me benen nergens kwijt kan. (eigenlijk belangrijkste punt hier, zeker als er wat oudere mensen naast je zitten)

DUS, krijg ik een ander stoel aangeboden die ik netjes accepteer. maar ja, je kun het al raden.
Ik word naast een mevrouw van rond de 140kg geplaats, die me letterlijk van me stoel afduwt, haar benen en kont de helft van mij stoel in beslag neemt etc...

Sorry maar hey, als ze me discrimineren en 20 euro meer willen laten betalen, omdat ik op een andere plek wil zitten om de mensen om me heen niet te storen. Dan moeten ze de mevrouw die normaal 2 stoelen nodig heeft, ook even meer laten betalen! De stoelen bij de middelste nooduitgangen blijven anders toch leeg

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan ik in de toekomst gaan zeuren dat ze discrimineren en hopelijk toch me gewenste stoel geven?

http://www.goeievraag.nl/...toel-aanrekenen-mensen.49
Ik vind het wel een idee om zowel eigen gewicht als bagagegewicht te meten, en wanneer dit boven een bepaalde norm komt dat je moet bijbetalen. Dan discrimineer je mensen met overgewicht niet direct (want die moeten dan maar minder bagage meenemen) en kun je alsnog efficiënt mensen met fors overgewicht meer laten betalen
Tjah het is eigenlijk meer een morele vraag...maar wat ze nu doen vind ik ook niet normaal..

Computers are useless. They can only give you answers.

• monkel
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:47
Tja, ik ben 1.93m en heb eerlijk gezegd nooit ergens last van (varierend van luxe tot de goedkopi vluchten). Misschien moet je wat rechter op gaan zitten, dan kan je je benen prima kwijt.

Vind 20eu voor wat meer luxe overigens niet erg. Dit houdt namelijk in dat ik dus kennelijk 20eu minder betaal omdat ik wat minder lux kan zitten :)

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
1.93 hier ook en alleen bij Vueling heb ik echt dramatisch gezeten. Voor de rest vaak gehad dat de maatschappijen me bij de vleugel plaatsten zonder dat ik daar om hoefde te vragen. Ook een aantal maal een gratis upgrade gekregen als er mensen weg moesten uit de Economy wegens overboeking.
Wat dat betreft dus eigenlijk alleen maar positieve ervaringen.

Daarnaast begrijp ik ook prima dat ze weinig anders kunnen dan extra vragen voor de paar ruimere plaatsen in het vliegtuig. Hou er rekening mee dat veel vliegtuigen 20-30 jaar geleden zijn ontworpen en dat mensen toen nog niet zo lang waren, laat staan de Nederlanders als langste volkje. Ik vrees dus dat dat ook allemaal niet snel gaat veranderen en dat je het dus gewoon moet accepteren.

Wat ik overigens wel extreem irritant vind is wanneer de mensen die voor me zitten denken dat ze hun stoel achterover kunnen leggen.... dat past dus gewoon echt niet en ik vraag dan ook altijd of ze de stoel recht overeind willen houden, anders worden m'n knieen inderdaad echt gesloopt. Wanneer ze die stoel achterover gooien zonder vragen ben ik ook nooit te beroerd om gewoon recht naar voren te gaan zitten met m'n knieen, wat zo'n onconfortabel gevoel oplevert in de rug dat ze altijd weer recht overeind gaan zitten.

Maar inderdaad, met wat langere benen dan gemiddeld genomen over de wereld, zit je eigenlijk altijd met je benen wijd of schuin in je stoel. C'est la vie!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Vraag me nog steeds af hoe dit discriminatie is. Jij krijgt gewoon dezelfde plaatsen als andere mensen voor dezelfde prijs. Wil je wat beter zitten moet je meer betalen, zoals andere mensen.
Is het niet discriminatie als jij een betere plek krijgt voor eenzelfde prijs als de "slechtere" plekken?

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Napo schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:46:
Vraag me nog steeds af hoe dit discriminatie is. Jij krijgt gewoon dezelfde plaatsen als andere mensen voor dezelfde prijs. Wil je wat beter zitten moet je meer betalen, zoals andere mensen.
Is het niet discriminatie als jij een betere plek krijgt voor eenzelfde prijs als de "slechtere" plekken?
Inderdaad, je hebt de keuze om meer te betalen voor een betere plek.

Anders zou ik ook kunnen zeggen dat ik gediscrimineerd word omdat ik bij een concert meer moet betalen om iets te kunnen zien (ik ben 1,54m).

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Yup. Komt bij dat de zon niet voor niets opgaat. Als je een 'dure' lijnvluchttarief betaalt mag je verwachten dat daar al aardig wat in zit qua extra's en dus dat je om te beginnen al relatief meer beenruimte hebt, en vervolgens ook dat men niet te moeilijk doet met waar je qua zitplek terechtkomt. Sterker nog, de betere luchtvaartmaatschappijen (ik noem Emirates, met wie ik laatst nog gevlogen heb) geven je de gelegenheid om zelf je zitplek te kiezen en geven daar netjes aan welke rijen meer beenruimte gunnen. Dat was comfortabel vliegen van Kaapstad naar Dubai :)

Andere uiteinde is juist de budgetmaatschappijen. Daar is werkelijk niets meer dan vervoer van A naar B inbegrepen in de prijs, en is het geheel logisch dat je voor werkelijk iedere extra meer betaalt. Dat gezegd, mijn ervaring is dat ze niet de moeite nemen om welke vorm van zitplaatsspecificatie te doen, je stormt gewoon aan boord van het vliegtuig en gaat ergens zitten. De ervaren reiziger weet waar hij het beste kan zitten.

Wat je overhoudt zijn de min-of-meer chartermaatschappijen als Vueling of Martinair, die in de regel goedkoper zijn dan lijnvluchten en overeenkomstig minder inbegrepen hebben in de basisprijs. Het is ligt dan ook in de lijn der verwachtingen dat je hier bij moet betalen voor extra's, zoals extra beenruimte.

Kortom, je krijgt gewoon waar je voor betaalt. Als je vol tarief betaalt bij een high-end maatschappij zou ik iig verontwaardigd zijn als je bij moet betalen voor service, maar als je een goedkoper alternatief neemt moet je niet raar opkijken als daar consequenties aan vastzitten. Iets anders verwachten is gewoon voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten :o

Oslik blyat! Oslik!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik vind het geen discriminatie omdat iedereen er mee te maken heeft en je kan kiezen voor een grotere stoel. Het is soms wel vervelend maar goed je krijgt de keuze. Wat ik wel heel erg irritant vind is wanneer je naast mensen zit de gewoon weg veel te dik zijn. Die hebben soms echt 2 plaatsen nodig en dat moeten ze vind ik dan ook gewoon verplichten en dat ze dat zelf betalen. Je kan echt nauwelijks fatsoenlijk zitten als zo iemand naast je zit.

Stel de dikke mensen mogen gratis 2 stoelen gebruiken en de lange personen moeten extra betalen voor beenruimte dan vind ik het niet eerlijk. Als ze beiden voor extra ruimte moeten betalen vind ik dat geen discriminatie.

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

theHoff schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:10:
Hou er rekening mee dat veel vliegtuigen 20-30 jaar geleden zijn ontworpen en dat mensen toen nog niet zo lang waren, laat staan de Nederlanders als langste volkje.
Grapjas :P 30 jaar geleden waren de stoelen veel ruimer dan nu. Er zitten tegenwoordig veel meer rijen stoelen in een vliegtuig dan vroeger.

En, juist de Nederlandse maatschappijen staan bekend om hun enorm beperkte beenruimte. Bij oosterse maatschappijen heb je veel meer. Ja, we zijn lang (ik ben 1,96 en zit dus per definitie kut in een NL kist), maar erger, we kiezen een andere maatschappij omdat deze 20,- goedkoper is.

Ik betaal, als het kan, bij voor meer beenruimte. Helaas kan dit vaak ook niet.

/EDIT: Voel me overigens niet gediscrimineerd. Hoogstens is het slechte service.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 20-12-2010 19:28 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:43
Je moet toch ook voor een grotere auto betalen?

Tegenwoordig gaat het sommige luchtaartmaatschappijen meer om geld, en dus een zo hoog mogelijke dichtheid mensen in een blikje, dan op service en om comfort.

Kies een andere Luchtvaarmaatschappij.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:11
Napo schreef op maandag 20 december 2010 @ 16:46:
In feite is het natuurlijk discriminatie omdat je door moeder natuur meegegeven lichamelijke eigenschappen (lengte, niet dikte!) teveel van de door de vliegtuigmaatschappijen gebruikte gemiddelden afwijkt, daardoor niet past en dus een duurdere dienst moet afnemen.

Voor Nederlanders is dat een beetje zuur omdat wij relatief gezien het meeste afwijken van die gebruikte gemiddelden. Echter, de realiteit is dat als de zitplaatsen standaard ruimer worden gemaakt een ticket ook duurder zal worden omdat er minder mensen op één vlucht meegaan. Dus hoe je het wendt of keert, lange jan is gewoon de klos. Ik betaal dan wel een tientje of een, twee meer om bij de nooduitgang te mogen zitten, zo vaak vlieg ik toch niet om me er druk over te maken :P

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Brainsz schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:54:
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Kan ik in de toekomst gaan zeuren dat ze discrimineren en hopelijk toch me gewenste stoel geven?
Sorry, maar dit geeft toch een sterk "iekke gediskrimineerd word" niveau. Ik reis vaak met het vliegtuig, ben 1.90 en helaas ook te breed, en ben best bereid te betalen voor een beetje extra comfort. Je wilt juist speciale behandeling terwijl je niet eens echt lang bent.

Groei eens naar >2m en kom dan terug? :p

Het verschilt trouwens per maatschappij. Maar als je voor een dubbeltje op de eerste rij wilt zitten, en nog gaat klagen ook omdat er voor jou geen uitzondering wordt gemaakt, tja.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:34
DUS ik word gestraft en moet meer betalen, omdat ik "lang" ben en graag ruimer wil zitten omdat:
Eigenlijk discrimineer jij kortere mensen. Die willen namelijk ook liever ruim zitten en hun (korte) benen kunnen strekken. Waarom zou jij meer recht hebben op beenruimte dan een kort persoon?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik ben zelf 1.98m en heb er zelf zeker wel last van. Het is natuurlijk niet relaxed, maar het is vaak wel te doen. Als ik 20 euro kon betalen voor een nooduitgang dat had ik het wel geweten!! Hoe vaak ik wel niet heb moeten bedelen voor een nooduitgang (Amsterdam - LA - Auckland is geen pretje in een normale rij!)

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
Vind je het ook discriminatie als je een lichamelijke afwijking hebt waardoor je meer eet, en dus meer eten moet bestellen? Of moeten de winkels het eten goedkoper maken voor jou, omdat jij een lichamelijke afwijking hebt waardoor je meer eet.

Ik vind het niet heel vreemd dat ze extra vragen voor die plekken. Echter, er zou wel een vergoeding voor moeten zijn van een soort verzekering o.i.d. zodat je met een soort schriftelijke verklaring van je lengte een soort subsidie/uitkering kan krijgen voor de eventuele extra kosten die je draait i.v.m. je lengte of andere lichamelijke afwijking.

Overigens ben je 1.85. Dat is nou niet echt bijzonder lang :P

[ Voor 5% gewijzigd door Gamebuster op 20-12-2010 19:31 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• PWM
  • Niet online

PWM

Megamind schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:28:
Ik ben zelf 1.98m en heb er zelf zeker wel last van. Het is natuurlijk niet relaxed, maar het is vaak wel te doen. Als ik 20 euro kon betalen voor een nooduitgang dat had ik het wel geweten!! Hoe vaak ik wel niet heb moeten bedelen voor een nooduitgang (Amsterdam - LA - Auckland is geen pretje in een normale rij!)
Ik vlieg erg veel intercontinentaal, en ben in de afgelopen jaren niet tegengekomen dat ik niet bij kon betalen. KLM/NWA biedt al jaren voor 30,- of 40,- de emergency exit aan.

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:25

Snow_King

Konijn is stoer!

Tja, wij willen toch allemaal goedkoop vliegen? Dan moet er ergens bezuinigd worden :) Het is geen liefdadigheidsinstelling.

Al zijn er wel regels bij maatschappijen rondom dikkere mensen, kijk maar eens rond op het internet, genoeg passagiers die een tweede ticket moesten kopen.

Ik ben echter voor het betalen per KG wat je totaal mee neemt dat toestel in. Als ik soms zie wat mensen meenemen aan handbagage! Dat is pas asociaal.

Gewoon: Persoon + Bagage = totaal

Dat moet onder een bepaald aantal KG's zijn en op basis daarvan gaan afrekenen, dat is fair lijkt me :)

Een vliegtuig gebruikt naar ratio van het gewicht, daar moet je dus ook op afrekenen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

PWM schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:31:
Ik vlieg erg veel intercontinentaal, en ben in de afgelopen jaren niet tegengekomen dat ik niet bij kon betalen. KLM/NWA biedt al jaren voor 30,- of 40,- de emergency exit aan.
Ik heb vorig jaar nog gewoon de beste nooduitgang stoelen kunnen boeken op mijn vlucht van Amsterdam-Beijing en terug, zonder bijbetaling. Maar ik had die 20 euro er zo voor gelapt. Vroeger heb ik bij Martinair (naar Orlando) ook 50 euro per enkele vlucht bijgelapt op in een betere klasse te zitten, en zowel meer zitruimte en een entertainment station te hebben.

Je krijgt gewoon waarvoor je betaalt. Bij Ryanair betaal ik ook voor priority boarding, kan ik tenminste kiezen voor het plebs aan boord komt :P

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:34

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Ik ben 1.91 en heb er ook weinig last van. de laatste keer dat ik met Transavia vloog kon ik ook gewoon voor een stoel bij de nooduitgang kiezen. Ik vind het ook prima om extra te betalen voor meer ruimte. Maar als dat geldt voor lengte dan zou je ook voor extra gewicht moeten betalen, helemaal omdat de kosten van vliegen grotendeels worden bepaald door het te vervoeren gewicht. Maar ja, als je zegt dat te zware mensen meer moeten betalen, dán schop je ineens tegen een hoop zere beentjes. Een systeem zoals ge-quote in de TS lijkt mij zeer rechtvaardig. En voor echt brede mensen moeten dan maar bredere, duurdere zitplaatsen beschikbaar komen.
Hou er rekening mee dat veel vliegtuigen 20-30 jaar geleden zijn ontworpen en dat mensen toen nog niet zo lang waren, laat staan de Nederlanders als langste volkje. Ik vrees dus dat dat ook allemaal niet snel gaat veranderen en dat je het dus gewoon moet accepteren.
Je vergeet even dat elk vliegtuig om de 4 à 5 jaar (afhankelijk van het gebruik) volledig gestript wordt; nieuwe verf, nieuw interieur, extensieve inspectie van het airframe. Als de huidige markt er om vraagt kunnen ze dan dus makkelijk de cabin-layout aanpassen.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:58

paQ

Ik moest me al verbijten bij de tig me's (ipv m'n of mijn) maar je vindt dat die mevrouw naast je maar 2 tickets moet kopen, zodat jij van dat extra geld zeker makkelijker kunt zitten?
1.85 is niet superlang hoor.
Bij sommige maatschappijen is het geen punt, bij andere maatschappijen (meestal de prijsvechters) moet je er (iets) extra voor betalen.

live with it.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou liever willen dat de stoelen wat hoger waren in plaats van meer beenruimte. Ik kijk tijdens het vliegen altijd jaloers naar kortere mensen die hun hoofd heerlijk tegen de steun hebben en zo slapen terwijl als ik mijn hoofd achterover doe hij bovenop de steun komt te liggen en mijn nek een 90 graden knik maakt :+

• PWM
  • Niet online

PWM

gambieter schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:34:
[...]

Ik heb vorig jaar nog gewoon de beste nooduitgang stoelen kunnen boeken op mijn vlucht van Amsterdam-Beijing en terug, zonder bijbetaling.
Dan had je een oude kist :) De KLM heeft op bijna alle routes kisten vliegen met de Comfort Class. De toestellen die hem nog niet hebben worden in 2011 gedaan.

EDIT:

December 2009 is de laatste omgebouwd :) http://corporate.klm.com/...fort-in-klm-economy-class

Intercontinentaal geldt:
  • Comfortclass (80-150 euro extra)
  • Premium seats (zoals emergency exit, 20-50 euro extra)
Prijs afhankelijk van vluchtduur. Aangezien ik Gold ben, gaan deze prijzen door de helft. Dan is het een prima aanbod.

[ Voor 33% gewijzigd door PWM op 20-12-2010 20:19 ]

• Thetallguy
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 20 december 2010 @ 19:33:
Tja, wij willen toch allemaal goedkoop vliegen? Dan moet er ergens bezuinigd worden :) Het is geen liefdadigheidsinstelling.

Al zijn er wel regels bij maatschappijen rondom dikkere mensen, kijk maar eens rond op het internet, genoeg passagiers die een tweede ticket moesten kopen.

Ik ben echter voor het betalen per KG wat je totaal mee neemt dat toestel in. Als ik soms zie wat mensen meenemen aan handbagage! Dat is pas asociaal.

Gewoon: Persoon + Bagage = totaal

Dat moet onder een bepaald aantal KG's zijn en op basis daarvan gaan afrekenen, dat is fair lijkt me :)

Een vliegtuig gebruikt naar ratio van het gewicht, daar moet je dus ook op afrekenen.
Dan kan je niet meer online inchecken en alleen met handbagage naar de gate, want dan is je gewicht niet gecheckt. Heb je teveel kilo's zou je moeten bijbetalen, wat weer een administratief proces oplevert (huh CC? ik heb alleen cash), en daarnaast ook tijd. En tijd is geld, dus als je goedkoop wilt vliegen is dit ook een behoorlijk slecht alternatief.

En wat voor mensen met zwaar ondergewicht die alleen handbagage bij zich hebben? Wegen 50 kilo maar moeten misschien wel voor het 'gemiddelde' tarief van 90 kilo betalen. Ook 'discriminatie'

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04
Tja, elke lichaamsvorm heeft z'n voor- en nadelen:
Lange mensen vinden makkelijker een vriendin (vrouwen vallen op langere mannen)
Dikke mensen hebben betere overlevingskansen bij ernstige ziektes (meer reserves)
Korte mensen hebben minder kans op bijvoorbeeld een klaplong
Magere mensen zitten niet zo krap in een vliegtuigstoel
... en ga zo maar door.
Oh, en mensen met lange benen zitten krapper in het vliegtuig.
Leer d'r maar mee leven en geniet van de voordelen die je lichaam ook met zich meebrengt.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Boeing 747-400 met vracht, dus ja ;) .
Prijs afhankelijk van vluchtduur. Aangezien ik Gold ben, gaan deze prijzen door de helft. Dan is het een prima aanbod.
Ik ben maar zilver... :D

• PWM
  • Niet online

PWM

Dan gaat er alsnog 25% af :P

Naar China een Emergency exit voor 35,- is echt prima. Overigens lukt het je op het vliegveld ook vaak gratis, maar als je ff betaald weet je zeker dat je hem hebt, en hoef je niet moeilijk te doen.

Verwijderd

Brainsz schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:54:
Ik ben met mijn 1.85 niet zo erg lang
Zeikerd! :+ Ik ben 2.10 en heb om heel eerlijk te zijn niet heel erg veel last van krappe ruimte tijdens mijn vluchten. Vooral binnen Europe vlieg ik gewoon lekker met Ryan Air. Om het half uur even mijn stoel uit transformeren (inclusief bijhorend transformer geluidje) en een klein beetje lopen en ik heb nergens last van

Op lange vluchten naar Tokyo wordt ik altijd prima geholpen door de KLM. Echt niets meer dan lof voor de crew van KLM. Tijdens mijn laatste vlucht had ik helaas geen tijd om te vragen of er emergency seats beschikbaar waren tijdens de check-in. (Typhoon verstoorde mijn schema). In het vliegtuig nog voor het opstijgen kwam de head stewardess naar mij toe gelopen met de vraag of ik een stoel met meer been ruimte wou.

Vriendelijk van het aanbod gebruik gemaakt, en heerlijk mijn benen voor mij uit kunnen leggen tijdens de vlucht. Eerlijk is eerlijk, super comfortabel zit het nog steeds niet maar dat ik mijn benen kwijt kan is voor mij zo'n geestelijke opluchting dat de krappe stoelen mij weinig uit kunnen maken. :+

Op de heenweg heb ik overigens tijdens de check-in gevraagd of er een emergency stoel vrij was, ook geen probleem. :) Op mijn vorige vluchten van en naar Tokyo ook geen probleem.

Wat dat betreft niets meer dan lof voor de heren,dames van KLM! _/-\o_
(Plus hun nieuwe sexy Japanse stewardessen mogen er ook best zijn :+ )

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
En daarom zit ik altijd 1. bij de nooduitgang (alleen indien het kostenloos kan - en dit kan met de maatschappij waar ik voornamelijk mee vlieg), of 2. aan het gangpad zodat ik m'n benen tenminste nog kan strekken.

:)

[ Voor 11% gewijzigd door MaZo op 20-12-2010 20:37 ]

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:56

painkill

Pain(k)(ill)

Ik moet gelijk aan disneyland parijs denken, die space mountain. Ik ben 1.85m maar ik pas er nog maar net in, die beugel over je hoofd drukte zo hard tegen mijn schouder dat ik er serieus nog uren last van had...

Ook in vliegtuigen voel ik mij een reus, iedereen kan zijn hoofd op de stoel leggen terwijl mijn hoofd dan zowat achter de stoel terecht komt... Als ik in het midden of aan de zijkant moet zitten dan krijg ik zo'n enorme last van mijn nek dat ik maar al te graag iemand zoek om te ruilen ;)

Mijn SNES verzameling!

Verwijderd

Mijn vader en ik zijn ook beide erg lang (1,94 & 1,95) en lopen tegen dezelfde problemen aan.
Benen tegen scherpe randen, 100 keer van zithouding moeten wisselen, dat soort dingen.
Gelukkig is mijn vader Platinum elite for life bij KLM/Airfrance, en krijgt hij (en ik als ik met hem meereis) 99% van de tijd een upgrade van economy naar business class (zakelijk vliegt hij sowieso al business class).
DE oplossing, toch? :)

Als ik alleen reis, als ik op vakantie ga bijvoorbeeld, is het natuurlijk wel een ramp :'(

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik (net iets meer dan anderhalve meter) heb trouwens ook weleens bij de nooduitgang gezeten, toen ik met een vriendin op vakantie ging die 1,85m is. Was gratis :)

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

2 Meter.. tja.. je went er aan. Bij het vliegen is het meestal wel overkomelijk, omdat je met 2 meter weer net lang genoeg bent om met een babbeltje een betere stoel te krijgen. Laatste kreeg ik 3 stoelen bij de nooduitgang - dat is dan lekker 7 uur slapen :) . Bij veel andere dingen in het dagelijks leven is het eigenlijk wel treurig. Thuis heb ik alles - uiteraard - aan de eigen lengte aangepast, maar o wee als ik ergens moet werken aan standaardbureau's met zo'n standaardstoel. Aan het einde van de dag kan je me wel afvoeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 21:18 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-11 18:18
Dit is natuurlijk niet alleen bij vliegtuigmaatschappijen zo, maar ook bij het openbaar vervoer in 't algemeen. Tegenwoordig zorg ik dat ik altijd een two-seater neem, en dan ga ik dwars zitten. Als er dan iemand bij wilt, dan kijken ze meestal wel eerst even anders. Als de bus/ trein vol zit schik ik mij wel een beetje, of vraag ik of ik aan 't gangpad mag zitten. Meestal is dat geen probleem. Groot zijn, tja. Het heeft voordelen, maar ook nadelen. Extra betalen voor een plaats met meer ruimte vind ik dan ook vrij normaal. Als ze het gratis aanbieden - of standaard al veel ruimte aanbieden (Zweedse Spoorwegen zijn daar goed in) - des te beter, maar anders ga ik niet klagen. Als er geen "premium"-optie is wel, maar dat is een ander verhaal.

Verwijderd

Tig keer van zithouding moeten veranderen is inherent aan vliegen in alles onder Businessclass. Het is met name wat je er zelf voor waarde aan hangt. Als je écht lang bent, kan je ook bij rechtop zitten je benen niet kwijt, maar als je intercontinentaal standaard met benen wijd al tegen randen zit met 1.85, dan probeer je de stoel als relax-stoel te gebruiken om onderuit te zakken. Dat je dat liever zou hebben... Ja, dat zou iedereen liever hebben. Alleen hoor je niet iedereen er over klagen.

En zoals al eerder gezegd, de ervaren vlieger kent de weg... Binnen europa hebben de boeings vaak verstelbare bovenklasse tot de eerste 10 rijen. Die zijn dus ruimer, maar in 99% van de gevallen zijn alleen de eerste 4 echt gescheiden met bovenklasse-gordijn.

Ik vlieg veel naar Montréal, en daar is tegenwoordig een MD-11 voor in gebruik. Die heeft economy, economy+ met 3 inch extra, en business class. Standaardkeuze: Stoel 7H in economy-comfort omdat die nog meer beenruimte heeft dan de meeste business-class stoelen :P

Sinds dit jaar vlieg ik zo veel mogelijk KLM, wat niet zozeer veel voordeel heeft op de vlucht, maar wel dat je niet in de rij staat bij de bagagecounter en de paspoortcontrole (frequent-flyer). Ook dat soort kleine dingen heeft grote impact op je reiservaring - hoewel je mij voor de hobby ook niet naar schiphol ziet gaan hoor :P
Canaria schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:12:
Ik (net iets meer dan anderhalve meter) heb trouwens ook weleens bij de nooduitgang gezeten...
En je was niet ingecheckt als handbagage? ;) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 23:31 ]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ach je kan wel blijven zeiken.

Ik zie de nekklachten voor je al komen als je een keer een kleinere vrouw (of vent, wat jij wilt) date en je d'r een kus wilt geven.

Verder ben ik benieuwd wat voor bouw je hebt, gezien 1.85 helemaal niet zo lang is (ik doe er geloof ik een kleine 10 overheen), ik kan in bijv. Ryanair nog net zitten (kleine cm over tussen de stoel voor me als ik met m'n kont strak in de leuning zit) en een normale verhouding van benen/rest van het lichaam heb.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Aankomende zomer vlieg ik weer eens naar SF met KLM. Angst spookt alweer door m'n hoofd (en niet alleen van de 11 uur zonder nicotine). Binnen Europa is opgevouwen in zo'n luchtbus zitten vanwege de korte afstanden nog wel te doen, als je op tijd online incheckt heb je nog wel eens kans dat je stoelen bij de nooduitgang te pakken kan krijgen. Bij intercontinentaal kan je geloof ik bij KLM iets van 90 dagen van de voren al je wensen uitspreken met betrekking tot een plaats met wat meer beenruimte, maar het is natuurlijk altijd even afwachten wat er nog beschikbaar is.

Enerzijds is het een schande dat het allemaal zo op elkaar gepropt is tegenwoordig, anderzijds weet je ook dat je vlucht een stuk duurder zou zijn als dat niet het geval was geweest.

Verwijderd

Even ter illustratie van de vorige post:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/swYyb8SNx3cpTlvE13SS6Mq4/full.jpg

Weten waar je moet zijn en tijdig boeken kunnen een hoop schelen :)
Alle andere lichtblauwe stoelen hebben exact dezelfde prijs. En ja, ik ben niet lang, en die specifieke stoel wordt relatief vaak alsnog opgevraagd voor een lang persoon indien er ruimte is in business-class: waar ik dan terechtkom :P

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 21-12-2010 00:10 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ebia schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:47:
Bij intercontinentaal kan je geloof ik bij KLM iets van 90 dagen van de voren al je wensen uitspreken met betrekking tot een plaats met wat meer beenruimte, maar het is natuurlijk altijd even afwachten wat er nog beschikbaar is.
Ik zou me maar niet teveel van de invulling van die wens voorstellen. Ik vlieg momenteel door terminale ziekte van mijn vader vaak van Norwich naar Amsterdam (30 min vlucht) en geef bij elke boeking aan dat ik gangpad wil hebben. En als ik dan online incheck, zit ik altijd bij het raam... ;)
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:56:
Even ter illustratie van de vorige post:
Weten waar je moet zijn en tijdig boeken kunnen een hoop schelen :)

Alle andere lichtblauwe stoelen hebben exact dezelfde prijs. En ja, ik ben niet lang, en die specifieke stoel wordt relatief vaak alsnog opgevraagd voor een lang persoon indien er ruimte is in business-class: waar ik dan terechtkom :P
Seatguru en dergelijke sites kunnen inderdaadf heel nuttig zijn, maar dan geven we wel het geheim van de frequent flyer weg :p .

• Brainsz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-11 14:35
Aardig wat reacties en ervaringen...

Ok, ik ben misschien niet zo lang met mijn 1.85m . Maar:

Ik lees veel post waar men spreekt over "betere plekken" & "betere plaatsen". En dat ik niet moet zeiken, rechtop moet zitten, of meer moet betalen...Dus als men meer comfort en luxe wil, ook meer moet betalen,
ben ik mee eens. Maar...de zitplaatsen bij de Emergency Exist vind ik gewoon een zitplek waar lange mensen meer been ruimte hebben, waar je benen iets meer ruimte geniet + anderen niet stoort omdat je steeds van zithouding moet veranderen. Het is volgens mij gewoon een breder plek en niet beter.... Ik krijg daar geen extra luxe of extra service...

Uit een eerder post heb ik dus begrepen dat deze plaatsen (betere?) Premium Seats worden genoemd, wat mij betreft grote onzin. Hoezo premium.. Krijg ik een extra gebakje? Extra drinken? Neen. Ik krijg wel extra verantwoordelijkheid, want mocht er wat gebeuren, dan voel ik me verantwoordelijk om die deuren snel open te krijgen en mensen eruit te halen..maar zo ben ik ...

Tevens zijn deze plaatsen meestal leeg tijdens een vlucht, Soms zie ik wel een gast van >2m zitten die wel 20€ extra heeft betaald, maar ik vind dat hij 20€ te veel heeft betaald. Z'n gast past niet in een normale stoel en zou voor de normale ticketprijs bij de Emergency Exit mogen zitten. Ik vind dat hij daar recht op heeft.

Even weer terug naar het begin, "voor meer luxe en comfort moet je meer betalen" Oke, maar hoe zit het met mensen die twee stoelen in beslag nemen, waardoor ik voor hetzelfde geld MINDER comfort heb dan de persoon naast me. (heb niets tegen bredere mensen, alleen als voorbeeld nothing personal). Dan heb ik maar een halve stoel voor me zelf over. Als ik zou weten dat deze mensen voor bv. twee stoelen betalen of iets extra, dan heb ik daar vrede mee. Maar dat is niet het geval....
Vind je het ook discriminatie als je een lichamelijke afwijking hebt waardoor je meer eet, en dus meer eten moet bestellen? Of moeten de winkels het eten goedkoper maken voor jou, omdat jij een lichamelijke afwijking hebt waardoor je meer eet.
Dat kan gebeuren, mensen kunnen een lichamelijk afwijking hebben. Dat ze daar zelf niets aan kunnen doen...oke, maar er is dan ook een keus om zulke mensen gratis bij de Emergency Exit te plaatsen. Meer comfort voor hun en anderen.

Computers are useless. They can only give you answers.

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-11 13:04
Zelf ben ik 2.02m en ik ken je probleem. Na een paar keer krap te hebben gezeten kijk ik eerst hoeveel beenruimte een maatschappij aanbied voordat ik er boek. Tussen maatschappijen kan er makkelijk 3" zitten wat gewoon een wereld van verschil is. Handige site daarvoor is bijvoorbeeld seatguru. En op lange vluchten boek ik indien mogelijk een comfort klasse. Maar dat is geheel een afweging die je zelf moet maken.

Ik ben wel eens met het feit dat de mensen die meer dan 1 stoel innemen ook hier voor mogen aftikken.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Brainsz schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:15:
Aardig wat reacties en ervaringen...

Ok, ik ben misschien niet zo lang met mijn 1.85m . Maar:

Ik lees veel post waar men spreekt over "betere plekken" & "betere plaatsen". En dat ik niet moet zeiken, rechtop moet zitten, of meer moet betalen...Dus als men meer comfort en luxe wil, ook meer moet betalen,
ben ik mee eens. Maar...de zitplaatsen bij de Emergency Exist vind ik gewoon een zitplek waar lange mensen meer been ruimte hebben, waar je benen iets meer ruimte geniet + anderen niet stoort omdat je steeds van zithouding moet veranderen. Het is volgens mij gewoon een breder plek en niet beter.... Ik krijg daar geen extra luxe of extra service...

[...]

Even weer terug naar het begin, "voor meer luxe en comfort moet je meer betalen" Oke, maar hoe zit het met mensen die twee stoelen in beslag nemen, waardoor ik voor hetzelfde geld MINDER comfort heb dan de persoon naast me. (heb niets tegen bredere mensen, alleen als voorbeeld nothing personal). Dan heb ik maar een halve stoel voor me zelf over. Als ik zou weten dat deze mensen voor bv. twee stoelen betalen of iets extra, dan heb ik daar vrede mee. Maar dat is niet het geval....

[...]

Dat kan gebeuren, mensen kunnen een lichamelijk afwijking hebben. Dat ze daar zelf niets aan kunnen doen...oke, maar er is dan ook een keus om zulke mensen gratis bij de Emergency Exit te plaatsen. Meer comfort voor hun en anderen.
Mensen die korter zijn dan 1.85 hebben op die plaatsen ook meer comfort en ruimte. Zelfs iemand van 1.50 kan zijn benen niet strekken in een normale stoel en zal dus meer ruimte hebben bij de nooduitgang. Waarom zou jij er dan 'recht' op hebben? Een typisch Nederlandse gedachtengang om te menen dat je overal maar 'recht' op zou moeten hebben. Als je die stoel wilt dan moet je bijbetalen. Het lijkt me volkomen normaal, de airline biedt een dienst en jij besluit om die dienst onder die voorwaarden af te nemen. Vervolgens blijkt dat je door meer bij te betalen meer comfort kunt hebben en dan vindt je dat je daar (gratis) recht op hebt omdat je krap zit?

Mensen die twee stoelen in beslag nemen die moeten daar ook voor betalen, de regels zijn vaak dat de stoel leuningen naar beneden moeten kunnen.

Mensen met 'een lichamelijke afwijking' mogen vaak niet eens bij de emergency exit zitten. Kinderen, dikke mensen, gehandicapten, doven, blinden etc. mag allemaal niet op een exit row zitten. En dat is overal op de wereld zo (of er overal op gelet wordt is een ander verhaal).

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik vlieg niet zoveel maar de stewardess kwam een keer informeren of ik een andere stoel wilde, dan had ik wel meer beenruimte maar was de stoel weer smaller, dus dat was ook niet alles.
Leukste bij inchecken is als ze voor je vragen om stoelen met extra beenruimte terwijl ze een kop kleiner zijn.

Ik vond Easyjet op de dronken Engelsen na wel aardig kon je tenminste zelf een plekje uitzoeken.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:04

ZieMaar!

Moderator General Chat
Ach, recht erop hebben, dat gaat te ver. Ik zou het juist beter vinden als ze het gewoon tegen betaling aan zouden bieden, zodat je niet razendsnel of frequent flyer hoeft te zijn.

Zelf ben ik 1,96m, maar ik vind het probleem wel meevallen. Ik zoek voor lange vluchten de vlucht er wel op uit (en betaal dus in feite al voor extra ruimte). Zeker als er van die ER opties zijn, vind ik dat wel € 100,- waard. En anders gangpad (wat ok zit, behalve als mensen tegen je stoel of benen aan lopen). Bij 3-4-3 en met zijn 2-en reizen heb je dan ook alleen last van elkaar voor toiletbezoek e.d. In veel vliegtuigen is de nooduitgangplek bij het raam ook niet ideaal, dan zit je een beetje scheef door die glijbaan (of wat dat dan ook is).

Economyclass intercontinentaal is gewoon altijd k*t, maar er zijn wel wat opties om het iets draaglijker te maken. Gewoon goede maatschappijen (singapore/malaysian/klm met ER/emirates) en zo zijn er vast nog een hele hoop die standaard gewoon 34" aanbieden.

Verwijderd

Ik ben 77 jaar en 1 meter 96 lang, wil graag blijven vliegen, maar ontdek steeds meer dat dit onmogelijk wordt gemaakt door diverse luchtvaartmaatschappijen.
Vooral de charters maken zich schuldig, om zo veel mogelijk stoelen met gemiddelde beenruimte te creeren, waardoor er minder ruimte ontstaat voor de lange mens.
Voorheen kon ik nog wel eens plaats bij de exit opperen, maar deze worden tegenwoordig ook al tegen betaling vergeven.
Ik ben echter van mening, dat men wat meer rekening dient te houden, met de lange mens en daarvoor voldoende ruimte moet maken, wil het voor deze groep nog leuk blijven.
Dikke mensen kunnen nog wat doen tegen hun, haar dikte.
Lengte valt niet aan te tornen.
.

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Zo! Toen dit topic startte was je nog maar 70! :')

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• PWM
  • Niet online

PWM

Een topic van 7 jaar oud kicken Is niet helemaal de bedoeling
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.