Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Heb hier een ReadyNAS duo met 2 x 1 TB schijven, deze wil ik gaan gebruiken voor wat backup zaakjes.
In theorie zou ik dan een backup-to-disk folder kunnen maken en daar naar toe backuppen vanuit BackupExec 2010 R2 (versie 13.0 Rev. 4164).

Wat ik doe:
- Maak een share op de Netgear, deze is vanuit de server te benaderen, ik kan er in schrijven etc.
- In BackupExec ga ik een backup-to-disk folder maken
- Browse naar (en in) de NAS om de juiste share aan te klikken
- Ga verder en kies eventueel een allocatie van ruimte
- Druk op Finish en krijg een "Access is denied"
- Als ik dan weer in de explorer \\NAS-01\share doe (wat voor de setup wel werkte), krijg ik ook daar een "Access is denied".

Het lijkt erop dat BackupExec de share dus 'stuk' maakt :/

Op de Netgear website staat zelfs beschreven hoe dit in BackupExec te doen. Echter werkt het niet.

- Server draait op Server 2003
- BackupExec is volledig up-to-date
- Netgear ReadyNAS is volledig up-to-date
- Share permissies op Netgear heb ik alle opties al nagekeken en nagegaan

Heeft iemand nog een idee, wat ik over het hoofd zou kunnen zien?

[ Voor 8% gewijzigd door the-edge op 20-12-2010 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Heeft je logon account in BE wel rechten op de share op je NAS?

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Gunner schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:47:
Heeft je logon account in BE wel rechten op de share op je NAS?
Ik verwacht dat dit het probleem ook is, nog een groter probleem is dat de NAS niet met domein credentials kan werken alleen met 'lokale' users.

Aan de andere kant 'everyone' heeft read/write rechten op de share. Ik kan er dan ook vanaf elke PC bij en schrijven. De server in eerste instantie ook, totdat de backup-to-disk folder setup eroverheen vlamt.

[ Voor 24% gewijzigd door the-edge op 20-12-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

als je username en wachtwoorden allebei overeenkomen dan zou dat in principe geen probleem mogen zijn.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
Nog steeds kom ik niet veel verder, heb in de Netgear dezelfde account aangemaakt zodat daar geen misverstand over kan verstaan. Echter werkt het nog niet.

De share is volledig toegankelijk.. Totdat BackupExec met de 'Access denied' melding komt, dan is de share ineens voor niemand meer toegankelijk.

Sterker nog, ik moet de share dan in de Netgear opnieuw maken omdat ik er niets meer mee kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:16
Je kunt eens aanmelden via ssh op de netgear en de samba logs inzien, hierin staat vast een reden. Probeer ook eens in backupexec bij login credentials de notatie 'domainname\username' waarbij domainname de naam is van de netgear.

[ Voor 11% gewijzigd door salvador4 op 21-12-2010 22:43 ]

• the-edge
salvador4 schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 22:38:
Je kunt eens aanmelden via ssh op de netgear en de samba logs inzien, hierin staat vast een reden. Probeer ook eens in backupexec bij login credentials de notatie 'domainname\username' waarbij domainname de naam is van de netgear.
Helaas, ik krijg nog steeds de "Network access is denied" melding. Ik heb op de NAS een account aangemaakt en in BackupExec bij Logon accounts de "\\NAS-01\xxxx" waar xxxx voor de user staat toegevoegd.

Vervelende is, als ik het ga testen en het werkt niet dan moet ik de share verwijderen en een nieuwe share aanmaken.

Trouwens via SSH (Putty) kom ik er niet in, hebben ze überhaupt wel SSH toegang?

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:23
the-edge schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:29:
[...]

Helaas, ik krijg nog steeds de "Network access is denied" melding. Ik heb op de NAS een account aangemaakt en in BackupExec bij Logon accounts de "\\NAS-01\xxxx" waar xxxx voor de user staat toegevoegd.

Vervelende is, als ik het ga testen en het werkt niet dan moet ik de share verwijderen en een nieuwe share aanmaken.

Trouwens via SSH (Putty) kom ik er niet in, hebben ze überhaupt wel SSH toegang?
Zo te zien moet je daarvoor even een plugin installeren: http://www.shadowandy.net...ccess-on-readynas-duo.htm

• barry457
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 16:30
Volgens mij moet je verplicht een wachtwoord gebruiken. Doe je dit ook?
Heb thuis hetzelfde systeem, alleen met Qnap nas. Hier moest ik namelijk ook een wachtwoord gebruiken.

Windows laat ik automatisch doorloggen. Via NTLM wordt mijn wachtwoord van windows doorgesluisd naar de NAS en mag ik de share's gebruiken. Dit draait bij mij.

• the-edge
barry457 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 11:35:
Volgens mij moet je verplicht een wachtwoord gebruiken. Doe je dit ook?
Heb thuis hetzelfde systeem, alleen met Qnap nas. Hier moest ik namelijk ook een wachtwoord gebruiken.

Windows laat ik automatisch doorloggen. Via NTLM wordt mijn wachtwoord van windows doorgesluisd naar de NAS en mag ik de share's gebruiken. Dit draait bij mij.
Je bedoelt het niet gebruiken van "Allow guest access" ?
Thanks!
Dat inmiddels gedaan, krijg alleen niet echt gevonden hoe ik de logs kan lezen. Pas als ik die voor ogen heb kan ik wat gerichter zoeken naar mijn probleem, het is nu nog met hagel schieten..
Kan op internet ook niet veel vinden over het uitlezen via SSH..

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-09 19:16
Ok ik dacht dat ik duidelijk genoeg was, en dat je kennis had van linux en samba. Op de netgear draait namelijk gewoon debian linux (een iets afgeslanktere variant) en de shares worden door samba verzorgd, en de logs zijn terug te vinden in /var/log/ net als bij elke ander linux distro. De specifieke samba logs staan in /var/log/samba

Hierin staan twee bestanden

code:
1
2
3
4
5
6
7
nas:/var/log/samba# ls -al
total 208
drwxrwxrwx    3 root     admin       16384 Dec 23 06:25 .
drwxr-xr-x   10 35005    35000       16384 Dec 23 06:25 ..
drwxrwxrwx    4 root     root        16384 Nov  8 14:12 cores
-rw-r--r--    1 root     root         4593 Dec 23 06:25 log.nmbd
-rwxrwxrwx    1 root     root       133670 Dec 23 19:57 log.smbd

Vervolgens kun je deze bestanden inzien me de teksteditor vi

Hierin staan alle authenticatie pogingen, indien er foutmeldingen optreden bij jou aanmeldpogingen kun je hier verder op zoeken op internet.

Voorbeeld;

code:
1
2
[2010/11/14 12:44:15, 2] auth/auth.c:check_ntlm_password(319)
  check_ntlm_password:  Authentication for user [pascal] -> [pascal] FAILED with error NT_STATUS_WRONG_PASSWORD

Wil je de echte samba config inzien kijk dan in /etc/samba/smb.conf

Na wijzigingen moet je samba herstarten

/etc/init.d/samba restart

Als laatste moet je in Backup Exec bij login credentials bij username "nas\username" in vullen en NIET \\nas\username!!

[ Voor 11% gewijzigd door salvador4 op 23-12-2010 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Kun je de readynas niet gewoon via iSCSI aansluiten ipv het apparaat via een share te benaderen?

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

Pagina: 1