kort vraagje over laptop input

Pagina: 1
Acties:

• willymichiels
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-03 14:56
Zoals in titel, ik wil een laptop met extern 7inch touchscreen in mijn auto inbouwen. Hiervoor vraag ik mij alleen af wat de input van de laptop precies inhoudt. Is de adapter een converter van 230V AC naar 12V DC voordat ie de voeding ingaat? Dus kan ik mijn laptop rechtstreeks aan de accu hangen ? (uiteraard wel gezekerd en met een schakelaar ertussen)

Reden van de vraag: ik heb nog geen laptop gekocht, dus kan het zo niet testen. mocht dit niet mogelijk zijn ga ik voor een mini ITX systeem met een PicoPSU

De HP Elitebook die ik heb heeft een adapter die gaat naar 18,5V DC. Maar de laptop die in de auto komt is natuurlijk een stuk lichter.

[ Voor 11% gewijzigd door willymichiels op 20-12-2010 14:27 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:20
Ik snap je verhaal niet helemaal. De voeding is het zwarte bakje en zet 230V wisselspanning om in doorgaans iets van 18-19V gelijkspanning. En daarmee heb ik denk ik ook gelijk je vraag beantwoord, doorgaans hebben laptops toch even wat meer nodig als die 12V.

• willymichiels
Dat zwarte blok is toch alleen een adapter? in de laptop zelf zit toch nog een voeding met een bepaalde input en een output van 12V, 5V en 3,3V Zoals in een gewone PC? Maar het is dus zo dat alle laptops altijd een hogere input hebben dan 12V DC?

Ga je namelijk kijken naar laptop accu's zit het voltage gemiddeld wel rond de 12 V.

• GENETX
willymichiels schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:59:
Dat zwarte blok is toch alleen een adapter? in de laptop zelf zit toch nog een voeding met een bepaalde input en een output van 12V, 5V en 3,3V Zoals in een gewone PC? Maar het is dus zo dat alle laptops altijd een hogere input hebben dan 12V DC?

Ga je namelijk kijken naar laptop accu's zit het voltage gemiddeld wel rond de 12 V.
Nee, de adapter is vaak synoniem voor voeding. In de laptop zit vast nog wel een klein circuit, maar de reden van de adapter/voeding extern is natuurlijk de warmte. Daardoor kan de voeding zoals in de PC niet in de laptop, maar dus erbuiten, oftewel de voeding.

Accu's zijn idd wat lager, maar vergeet niet dat dan ook de schermhelderheid wordt begrensd. De laptop zal dus ook minder nodig hebben. De meeste accu's hebben zelfs maar 11V.

En de meeste laptops hebben 18-19V nodig, netbooks volgens mij wel wat minder, maar volgens mij nog steeds meer dan 12V. Maar pin me er niet op vast, het beste kun je gewoon even zoeken op het web. Al heeft Asus bv ook adapters voor in de auto voor Eee PC's. Daar kun je ook even naar kijken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of gewoon een generieke notebook adapter in de auto. Die heb ik ook standaard in m'n auto liggen en werkt prima op verschillende notebooks. Setje pluggen erbij voor de juiste plug in de notebook en instelbaar tussen 12 en 20V oid (in stapjes van 1.5V, dus nauwkeurig genoeg voor een notebook).

• willymichiels
Zo'n notebook auto adapter is ook een optie, maar kost wat meer, vanaf de 50 euro.
(Budget voor de laptop is 100 euro, hoeft ook geen windows te draaien, maar linux en dan muziek/dvd's)

En betreft de schermhelderheid, het scherm wordt gewoon helemaal uitgeschakeld dus kost ook geen stroom, de laptop wordt onder een stoel gemonteerd met een 7 inch touchscreen erop aangesloten die in het dashboard komt samen met een USB DVD drive.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-12 10:49
Of gewoon een auto-lader van de fabrikant gebruiken. Deze kun je vaak ook nog eens in het vliegtuig gebruiken wanneer je een over-priced ticket neemt ;)
En voordeel is dat deze adapters vaak juist niet groot van formaat zijn. Bij de gene die ik heb heb ik totaal geen adapter blok maar toch wel een 90w voeding
Afbeeldingslocatie: http://images.bizrate.com/resize?sq=400&uid=1709238119
Zoals je al van het plaatje kunt afleiden is bij DC gebruik het adapter gedeelte niet nodig

edit:
Zie nu je bovenstaand budget staan, dus vergeet deze adapter dan maar :P

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 20-12-2010 22:07 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• GENETX
willymichiels schreef op maandag 20 december 2010 @ 22:01:
En betreft de schermhelderheid, het scherm wordt gewoon helemaal uitgeschakeld dus kost ook geen stroom, de laptop wordt onder een stoel gemonteerd met een 7 inch touchscreen erop aangesloten die in het dashboard komt samen met een USB DVD drive.
Heel leuk en aardig, maar daar heb je niks aan aangezien je niet weet hoe de laptop reageert op een te laag voltage. Ik denk dat dit knap lastig gaat worden met 100 euro...
Pagina: 1