Geheugen? 10600/ 12800, low voltage, wie legt het me uit??

Pagina: 1
Acties:

• pt1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-04-2021
Hoi,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen op basis van X58a bord met i7 950.

Nu zit ik te klooien met mijn geheugen. Ik wil er 12 gig in hebben, liefst als 3x 4 gb (geen must)
( en ja ik draai 64 bits) ;)

Alleen struikel ik nu over de verschillen en ik zie door de bomen het bos niet meer.
10600 vs 12800? het laatste is sneller, maar duurder.
Maar is het merkbaar sneller of zijn het minimale verschillen??

Dan low voltage: schijnt beter te zijn en sneller, maar ook duurder.
Merkbaar genoeg om ook het prijsverschil te rechtvaardigen?

Wie wil me de verschillen eens uitleggen en me eventueel wat goed geheugen adviseren?
De merken waar ik naar kijk zijn Corsair, Kingston, Geil en OCZ.

Ik wil wat overclocken maar niet extreem.

merci!

[ Voor 3% gewijzigd door pt1 op 20-12-2010 14:13 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het socket 1366 heeft bakken geheugenbandbreedte dankzij de triple channel interface. Zelfs met 1066MHz DDR3 heb je al veel bandbreedte. Als je niet gaat overklokken, is dat meer dan voldoende. De geheugencontroller ondersteunt officieel zelfs maar tot 1066MHz overigens.

De toevoeging "low voltage" slaat alleen op het feit dat de snelheden gehaald worden bij een spanning van 1,65V of lager. Niet elk merk hanteert die benaming overigens. Op het socket 1366 platform adviseert Intel om geen modules te gebruiken die meer dan 1,65V nodig hebben. De standaardspanning is overigens 1,5V.

• pt1
dank voor je reactie. met andere woorden: als ik er gewoon het goedkoopste setje in zet:
Corsair CMX12GX3M3A1333C9 12GB Triple Channel Kit DDR3-kit (10600)
is dat noemenswaardig sneller dan een vergelijkbare set van 12800?

Corsair werkt trouwens op 1,6 volt: dat zou dus geen aanrader zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Officieel zou low voltage DDR3 op 1.35V moeten werken (als je kijkt naar de JEDECspec). Helaas houden veel fabrikanten zich daar niet echt aan en wordt alles wat op minder dan 1.65V al low voltage genoemd (maar dat is het dus niet).

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ja, echt low voltage vind ik 1,65V ook niet, maar goed.
Een kit met geheugensnelheid van 1333MHz is trager dan één met een snelheid van 1600MHz (timings even niet meegerekend), maar je gaat bij jouw setup het verschil niet merken. Voor wat licht overklokken is dat 1333MHz geheugen al snel genoeg.

1,6V < 1,65V, dus dat is prima.

Verwijderd

OCZ bedoeld met 'low voltage' low vergeleken met de eerste generatie ddr3 geheugen voor P35/P45, wat vaak 1.8V nodig had. Vergeleken met de huidige ddr3 standaard van 1.5V is het gewoon high. Als geheugen 1.65V nodig heeft, betekent dat sowieso dat je het zelf moet overklokken om op de gespecificeerde snelheid te komen.

Echt low voltage (1.35V) is het qua energiebesparing niet echt waard, tenminste niet in een systeem als dan van jouw. Wel kan het vaak goed overklokken.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:26

Dark

who tweaked the light?

Ja die LV met 1.65v max voltage heb ik ook, ik vind dat ook niet echt laag.

Het is wel zo dat ze het ook spd profile gewoon op 1.5v doen, dus wellicht bedoelen ze dat... om er meer uit te halen kan je er 1.65v max op zetten.

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

kijk ook even naar de QVL van je moederbord, en ik zou OCZ vermijden. Daar heb ik problemen mee gehad, en er zijn meer mensen die hier problemen mee hebben.

• pt1
Thanx, ik kijk ff, maar als ik de pricewatch hier zie komt er dus of corsair of kingston in.

Moet trouwens zeggen dat ik in mijn vorige systeem ook veel problemen had met OZC (reaper)
Toch kom ik steeds weer bij dat merk terug.
Gewoonte denk ik :D

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Het geheugen van OCZ heeft wel altijd mooie specs en looks voor een scherpe prijs

• jbkappirossi
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 01-08-2025
pt1 schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:11:
Hoi,

Ik ben een nieuw systeem aan het samenstellen op basis van X58a bord met i7 950.

Nu zit ik te klooien met mijn geheugen. Ik wil er 12 gig in hebben, liefst als 3x 4 gb (geen must)
( en ja ik draai 64 bits) ;)

Alleen struikel ik nu over de verschillen en ik zie door de bomen het bos niet meer.
10600 vs 12800? het laatste is sneller, maar duurder.
Maar is het merkbaar sneller of zijn het minimale verschillen??

Dan low voltage: schijnt beter te zijn en sneller, maar ook duurder.
Merkbaar genoeg om ook het prijsverschil te rechtvaardigen?

Wie wil me de verschillen eens uitleggen en me eventueel wat goed geheugen adviseren?
De merken waar ik naar kijk zijn Corsair, Kingston, Geil en OCZ.

Ik wil wat overclocken maar niet extreem.

merci!
hoi, het geheugen bij i7 950 draait op stockspeed op 8x133=1066mhz.
Ga, je overclocken tot zeg maar 4000mhz, betekent dit dus dat met een overclock van 4Ghz, minimaal een Baseclock van (173,9x23=4000mhz) 173,9mhz nodig is. omdat je multiplier op zijn hoogst tot 23x kan.
Dus wil je het geheugen 1 op 1 laten lopen (dat het geheugen de CPU niet bottleneckt) met de baseclock moet de MemDevider op minimaal 8x draaien dus kom je op 8x179,3=1391mhz op het geheugen.

Dit is dus van het minimale uitgegaan met een cpu snelheid van 4Ghz. en ik kan je vertellen dat een blck van 200 ook geen probleem zal zijn voor jou i7 950. Want met je verhaal van ik wil een beetje overclocken, nou geloof mijn maar dit werkt zeer verslavent en wil je al gauw tot het maximum gaan daarom mijn berekening tot 4000mhz, want dat doet ook elke i7 950.

Dus ik zou zeker geen 1333mhz geheugen nemen. minimaal 1600mhz om 1 op 1 4Ghz met een base van 200mhz te draaien.

• Admiral Freebee
  • Niet online
brilsmurfffje schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:41:
Het geheugen van OCZ heeft wel altijd mooie specs en looks voor een scherpe prijs
Dat is de reden waarom ik ook al een tijdje OCZ heb. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, maar sommigen wel. Langs de andere kant heb ik wel problemen gehad met Corsair. Het is dus moeilijk om echt te kunnen zeggen: "Merk X of Y is slecht".

• mushia
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-03-2024

mushia

In a World of LCD

Ik zou iets nemen uit de QVL dan zit je altijd safe!

Q6600@3,2GHz (8*400) || Tuniq Tower 120 || Gigabyte P35 DS4 || Antec 900 + NeoHE Power 550 Watt || 4*1GB Kingston HyperX 4-4-4-12 || HD3850 || 2*WD-Raptor 74GB (Raid-0) || 2*Samsung Spinpoint F4 - 2TB (Raid-1) || 1*Samsung Spinpoint F1 - 1TB

• Admiral Freebee
  • Niet online
Als je de juiste revisie te pakken krijgt wel ja. Maar vaak veranderen fabrikanten onderweg ergens van geheugenchips of PCB zonder het type aan te passen. En dan is het soms alsnog incompatibel :)

• pt1
Thanks, duidelijk antwoord.

Moet missch. idd maar voor wat sneller geheugen gaan.
Want ook ik ken mezelf en ga best wat grenzen opzoeken... ;)
jbkappirossi schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 10:14:
[...]

hoi, het geheugen bij i7 950 draait op stockspeed op 8x133=1066mhz.
Ga, je overclocken tot zeg maar 4000mhz, betekent dit dus dat met een overclock van 4Ghz, minimaal een Baseclock van (173,9x23=4000mhz) 173,9mhz nodig is. omdat je multiplier op zijn hoogst tot 23x kan.
Dus wil je het geheugen 1 op 1 laten lopen (dat het geheugen de CPU niet bottleneckt) met de baseclock moet de MemDevider op minimaal 8x draaien dus kom je op 8x179,3=1391mhz op het geheugen.

Dit is dus van het minimale uitgegaan met een cpu snelheid van 4Ghz. en ik kan je vertellen dat een blck van 200 ook geen probleem zal zijn voor jou i7 950. Want met je verhaal van ik wil een beetje overclocken, nou geloof mijn maar dit werkt zeer verslavent en wil je al gauw tot het maximum gaan daarom mijn berekening tot 4000mhz, want dat doet ook elke i7 950.

Dus ik zou zeker geen 1333mhz geheugen nemen. minimaal 1600mhz om 1 op 1 4Ghz met een base van 200mhz te draaien.

• Blord
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-11-2025

Blord

Hello Kitty !

Supersnel geheugen heb je niet echt nodig bij het overclocken. Je kunt altijd een lagere geheugenmultiplier kiezen om de snelheid van geheugen weer in spec te krijgen.
De bandbreedte van DDR3 geheugen is tegenwoordig zoveel dat dit bijna nooit de bottleneck vormt.
Pagina: 1