Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• svpersmart
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 24-01 20:59
Aangezien ik binnenkort met mijn vriendin in een tijdelijke woning vanachter bij iemand anders gaan wonen moet ik een utp kabel leggen van vanvoor het andere huis tot onze woning.

Dit zal ongeveer 65 meter kabel zijn , ik heb al gelezen dat tot 100m dit geen probleem mag zijn.

Nu lieten wij prijs opmaken en deze persoon raadde ons aan om schielded kabel te nemen aangezien deze buiten zal liggen. Deze was 4 euro de meter terwijl de gewone unshielded 0.50 cent de meter is.

Heeft utp echt last van koude of warmte, regen ?, hij zal deels gewoon op het dak liggen en deels in de grond.

Ook raadde hij ons aan om misschien internet over het elektriciteitsnet te nemen via adapters. Dit zou het ganse huis doormoeten om dan via 1 kabel naar onze woning te gaan.

• Invisible_man
  • Registratie: juni 2006
  • Nu online
Shielded kabel (STP) zal wel iets steviger zijn, maar is eigenlijk bedoeld voor omgevingen met veel EMC storing (fabriekshallen enzo) en heeft hier niet veel meerwaarde. Je zou nog naar Foilled kabel kunnen kijken (FTP), maar gezien gewone kabel (UTP) dermate veel goedkoper is, zou ik dat gewoon gaan leggen. Voor het bedrag dat je dan bespaard kan je in het ergste geval altijd nog een nieuwe kabel leggen en alsnog goedkoper uit zijn. Temperatuur zal niet z'n probleem zijn schat ik, de kabel zal hooguit stijf worden door de kou, maar als je hem lekker laat liggen waar hij ligt zal dat weinig problemen opleveren.

[Voor 12% gewijzigd door Invisible_man op 20-12-2010 13:11]

• RedHat
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:19
Je kunt met een normale UTP kabel dus 8x diezelfde kabel vervangen voor hetzelfde geld.

Ik had het wel geweten :)

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• deman.nl
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 23:49
Dit zal ongeveer 65 meter kabel zijn , ik heb al gelezen dat tot 100m dit geen probleem mag zijn.

Nu lieten wij prijs opmaken en deze persoon raadde ons aan om schielded kabel te nemen aangezien deze buiten zal liggen. Deze was 4 euro de meter terwijl de gewone unshielded 0.50 cent de meter is.

Heeft utp echt last van koude of warmte, regen ?, hij zal deels gewoon op het dak liggen en deels in de grond.
Of glasvezel i.v.m. blikseminslag...

• mystie
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Je zou het gedeelte wat in de grond komt kunnen beschermen door een electra buis. De kosten hiervan zijn niet erg hoog

• Gillie
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
Als het een kabel is welke in de buitenlucht geïnstalleerd is, kies voor een UV en temperatuur bestendige kabel.

Kies voor een buitenkabel i.p.v. goedkoop (duurkoop).

De extra kosten die je nu hebt, bespaar je hopelijk later.
1. het leggen van een goedkope kabel nu en later voor vervanging.
2. Nu een goedkope kabel, die later vervangen is door een duurdere kabel.

• B2
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 08:04

B2

wa' seggie?

Mocht je het in de grond gaan leggen, graaf het op ongeveer een halve meter diep, electrabuis eromheen. Op zich maakt het dan niet zoveel uit of je UTP of S(F)TP neemt.
Ik heb het zelf zo gedaan en wel netjes cat6 ftp genomen. Wil je maximale snelheid halen (dus Gigabit) dan zou ik niet op die paar euro kijken.

UTP van 50 cent de meter moet je sowieso links laten liggen.

• R.E.
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22:14
Wat ik zou doen is het vooral niet kaal in de grond/buitenlucht leggen. Dus in een aparte buis, zodat er in ieder geval minder invloed van buiten is. Als je kabel namelijk te lang buiten laat liggen, wordt de buitenkant kort en breekt de kabel snel.

Daarnaast zou ik kiezen voor solid core kabel, wat iets stugger is, maar beter geschikt voor iets wat weinig bochtjes kent en wat zelden of nooit meer wordt verplaatst....

Vette shit!

• RedHat
  • Laatst online: 08:19
B2 schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:21:
Mocht je het in de grond gaan leggen, graaf het op ongeveer een halve meter diep, electrabuis eromheen. Op zich maakt het dan niet zoveel uit of je UTP of S(F)TP neemt.
Ik heb het zelf zo gedaan en wel netjes cat6 ftp genomen. Wil je maximale snelheid halen (dus Gigabit) dan zou ik niet op die paar euro kijken.

UTP van 50 cent de meter moet je sowieso links laten liggen.
Zo laat ik ook altijd goedkope HDMI kabels links liggen. Ik heb allemaal Monster kabels :9 .

De kwaliteit van een kabel is natuurlijk van buitenaf nooit vast te stellen enkel op prijs. Misschien is het wel een héle goede UTP-kabel opgekocht uit bedrijfspanden oid.

Diablo3 BattleTag: RedHat#2846
Mijn Diablo 3 Monk Season 16

• B2
  • Laatst online: 08:04

B2

wa' seggie?

RedHat schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:24:
[...]

Zo laat ik ook altijd goedkope HDMI kabels links liggen. Ik heb allemaal Monster kabels :9 .

De kwaliteit van een kabel is natuurlijk van buitenaf nooit vast te stellen enkel op prijs. Misschien is het wel een héle goede UTP-kabel opgekocht uit bedrijfspanden oid.
Tja misschien. Maar in dit geval lijkt het me 'misschiener' dat het goedkope prut is.
Trouwens nog een voordeel om het in de grond te graven en met een buis eromheen, je kunt het niet zomaar 'per ongeluk' kapot steken met spitten o.i.d.

Als ik hier kijk is cat6 ftp net zo duur als utp, en zeker geen 4 euro de meter.

[Voor 11% gewijzigd door B2 op 20-12-2010 13:34]

• Bl@ckbird
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Electra buis is een goede. Je kan eventueel ook kijken naar gewapende tuinslang.
( Van die tuinslang met extra vezels er in. )

Gebruik je electra buis, bestel dan ook wat moffen (koppelstukken) en PVC lijm om het één en ander vocht vrij af te dichten. Grijze electra buis (dus niet de gewone gele) kan wat meer hebben en wordt bijvoorbeeld ook in magazijnen en industriële hallen gebruikt.

~ Goedkoop Leren Vliegen? ~ Send using RFC1149. Disclaimer: No animals were harmed during this data transfer.. ~

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
in een mantelbuisje leggen, en solid kabel nemen.. of je maakt een wireless bridge :)

met 2 access points kan je prima die afstand overbruggen..

voor internet heb je toch geen enorme snelheden nodig ( 22mbit ofzo effectief over een wireless bridge ) is snel genoeg toch ?

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• RoadRunner84
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

Volgensmij leest iedereen hier voorbij het feit dat TS zegt dat het een tijdelijke woning is.

Voor de duurzaamheid hoef je het niet te doen, het is immers tijdelijk. UV bescherming enzo zal dan ook niet zo'n punt zijn. Mocht je je zorgen maken om beschadiging van de kabel, doe er dan over de hele lengte buis omheen, de buis buiten ergens laten eindigen is een slecht idee omdat er dan vrolijk water je buis in kan lekken/condenseren.

Ik zou wel de kabel in een wanddoos laten eindigen, of eventueel een switch die vast zit, dit om hem zo min mogelijk te vervelen met bewegingen en schuren langs raamkozijnen enzo.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

• Dark Ghost
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 27-09-2011
Inderdaad mensen, overdrijven is ook een vak. Ik snap dat we Tweakers zijn... Maarrr... Mijn advies:

- Ga alsjeblieft de tuin niet omploegen
- Zet desnoods een GOEDE Wifi router neer
- Gewoon die kabel leggen, probeer hem desnoods via struiken/heg te leggen zodat hij zelf bescherming krijgt.
- Mocht de kabel falen, dan leg je een nieuwe neer, desnoods gelijk dubbel

Succes :)

Owja en laat je de kop niet gek maken, het is maar tijdelijk.

edit: Excuses voor overmatig gebruik van het woord 'desnoods'

[Voor 6% gewijzigd door Dark Ghost op 20-12-2010 13:54]

MacBook Pro i5 2,4GHz 8GB | iPhone 4 16GB | Xbox 360 | Nintendo Wii

• leuk_he
  • Laatst online: 04-05 13:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Shielded maakt in die omgeving niet uit. Koud warm maakt voor electriciteit ook niet uit.

Als je hem direct in de buitenlucht/grond hangt moet je in gedachten houden dat het tijdelijk is.

Wel zou ik aan beide zijden een "goedkope"switch hangen, en niet direct je dure pc voor als de bliksem in de buurt in slaat.

(overingens maakt het bij directe bliksem inslag helemaal niks meer uit, die heeft net een kilometer door de lcuht overbrucht, dat houd je niet meer met simpele middelen tegen).

Enne.. als ik google naar utp staat in de advertenties http://www.doenetzelf.nl/?subbuttonid=6 100meter ftp voor 21 euro....

dat is makkelijk verdiend toch?

/edit: zie ook pricewatch hier:

http://tweakers.net/price...VAOVSUouT4UJAdZ5ADYYWlrUA

100 meter kopen + tang + 2aansluitingnen (ik heb dit topic aan pricewatch gekoppeld.

Wireless kan uiteraard ook, maar niet voor 35 euro ......

[Voor 21% gewijzigd door leuk_he op 20-12-2010 15:57]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• svpersmart
Even ter verduidelijking , met tijdelijk bedoel ik 1 a 2 jaar

• svpersmart
SMSfreakie schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:45:
in een mantelbuisje leggen, en solid kabel nemen.. of je maakt een wireless bridge :)

met 2 access points kan je prima die afstand overbruggen..

voor internet heb je toch geen enorme snelheden nodig ( 22mbit ofzo effectief over een wireless bridge ) is snel genoeg toch ?
Ik ben nogal fervent gamer en downloader , 32 mbit is een minimum

• SMSfreakie
  • Niet online
svpersmart schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:56:
[...]

Ik ben nogal fervent gamer en downloader , 32 mbit is een minimum
dan doe je het met -N apparatuur

Dell XPS 15-9750, Dell E6440, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• sloth
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Indien je over een LoS tussen de 2 gebouwen beschikt zou ik ook niet twijfelen en voor een wireless bridge gaan.
Haal je tegenwoordig makkelijk 50mbit en meer mee, en voor de latency moet je het ook niet laten.

• svpersmart
sloth schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:00:
Indien je over een LoS tussen de 2 gebouwen beschikt zou ik ook niet twijfelen en voor een wireless bridge gaan.
Haal je tegenwoordig makkelijk 50mbit en meer mee, en voor de latency moet je het ook niet laten.
LoS = ?

En wat zou dat ongeveer kosten zon wireless bridge want opt net vind ik niet echt iets , of is dat gewoon een sterke router

• Crazymonkey
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 05-05 15:09

Crazymonkey

Gek als een aap ;)

LoS = ?
line of sight ;)

• allure
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 20:58

allure

Titaan fase 2/3

Utp kabel kan makkelijk buiten gebruikt worden, we spannen t op t werk geregeld tussen bomen. Bij -30 word je kabel heel breekbaar, maar daar hoef je in NL niet bang voor te zijn.

Ga alsjeblieft niet met stroomnet oplossingen lopen aanrommelen, trek dan liever een kabel.

[Voor 20% gewijzigd door allure op 22-12-2010 16:03]

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 02:48

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Het makkelijkste lijkt mij toch om gewoon een PVC buisje onder de grond te leggen, met daardoorheen de UTP kabel. PVC kost je enkele euro's voor 10m. Dus dat is qua prijs ook makkelijk te doen.

• SMSfreakie
  • Niet online
svpersmart schreef op woensdag 22 december 2010 @ 14:46:
[...]

LoS = ?

En wat zou dat ongeveer kosten zon wireless bridge want opt net vind ik niet echt iets , of is dat gewoon een sterke router
zijn gewoon 2 goede draadloze Accesspoints. bij wijze van spreken..

• Cave_Boy
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 03-05 08:40
Lol ik zou persoonlijk een straalverbinding opzetten. Lukt makkelijk. Kun je ook prima behalen met 2 Pringles bussen (komen vast op met kerst) en dan heb je niet eens zulke dure apparatuur nodig. Wil je perse een lage ping dan is de slimste oplossing in dit geval om PVC electra buis te doen en hier dan normale CAT 5e kabel in te doen. Let op dat als je de PVC electra buis doet dat je de koppelstukjes wel lijmt ivm vocht.

65M graven in ijskoude grond is trouwens geen pretje...

Misschien wel erg stom maar aangezien het volgens mij bij het huis hoort en het ook maar tijdelijk is verwacht ik dat er een stroomkabel ernaartoe gaat. Kun je niet met een Devolo setje aan de gang? Dan hoef je geen draadloos en geen kabels meer aan te leggen. Je behaalt vaak niet de max snelheid die die dingen geven maar 30Mbit haal je makkelijk vaak. Linkje http://www.routershop.nl/...sisset-met-2-adapters.htm

[Voor 34% gewijzigd door Cave_Boy op 22-12-2010 15:54. Reden: Ingeving]

• svpersmart
Cave_Boy schreef op woensdag 22 december 2010 @ 15:45:
Lol ik zou persoonlijk een straalverbinding opzetten. Lukt makkelijk. Kun je ook prima behalen met 2 Pringles bussen (komen vast op met kerst) en dan heb je niet eens zulke dure apparatuur nodig. Wil je perse een lage ping dan is de slimste oplossing in dit geval om PVC electra buis te doen en hier dan normale CAT 5e kabel in te doen. Let op dat als je de PVC electra buis doet dat je de koppelstukjes wel lijmt ivm vocht.

65M graven in ijskoude grond is trouwens geen pretje...

Misschien wel erg stom maar aangezien het volgens mij bij het huis hoort en het ook maar tijdelijk is verwacht ik dat er een stroomkabel ernaartoe gaat. Kun je niet met een Devolo setje aan de gang? Dan hoef je geen draadloos en geen kabels meer aan te leggen. Je behaalt vaak niet de max snelheid die die dingen geven maar 30Mbit haal je makkelijk vaak. Linkje http://www.routershop.nl/...sisset-met-2-adapters.htm
Er ligt daar een meerfasigstroomnetwerk dus dat is geen optie, ik heb trouwens thuis ook zon devolo setje en ik vind dat ongelooflijke brol

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 23:08

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik zou gewoon een goedkope UTP kabel leggen. Mocht het deze winter 20 graden gaan vriezen zodat die kabel na een jaar stuk gaat (onwaarschijnlijk maar mogelijk) dan koop je een nieuwe. Dat is makkelijker goedkoper dan draadloos of ondergronds (maar houdt rekening met de vriendin-factor: "ik heb die lelijke kabel even voor je opgeruimd" )

Bliksem is wel iets om rekening mee te houden bij dit soort losliggende kabels. Iemand suggereerde twee goedkope switches als koppelstukjes te gebruiken, dat lijkt me een prima oplossing.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Freeaqingme
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03:22
Wat de "tijdelijke aard" betreft, wellicht een idee er rekening mee te houden dat/of die kabel er na jullie tijdelijke verblijf blijft liggen. In dat geval kan je 't beter wel "the right way" doen lijkt me...

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

CAPSLOCK2000 schreef op donderdag 23 december 2010 @ 00:46:
Bliksem is wel iets om rekening mee te houden bij dit soort losliggende kabels. Iemand suggereerde twee goedkope switches als koppelstukjes te gebruiken, dat lijkt me een prima oplossing.
behalve dat dat voor geen meter werkt. Wat wel werkt tegen blikseminslag is glasvezel.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jimster
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:16

Jimster

A State of Trance

Ik heb al ongeveer 2 jaar een goedkope UTP kabel liggen tussen 2 woningen, gewoon los zonder bescherming en het werkt probleemloos. Ik zou dus voor de goedkope oplossing gaan.

• fridgeman
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 11-09-2016

fridgeman

SomaFM Secret Agent

leuk_he schreef op maandag 20 december 2010 @ 14:17:
Wel zou ik aan beide zijden een "goedkope"switch hangen, en niet direct je dure pc voor als de bliksem in de buurt in slaat.
Als de bliksem inslaat wordt alles gefrituurd, het goedkope switchje en alle pret die er achter hangt. Als je helemaal pech hebt, gaat de stroompiek door de adapter v/d switch en frituurt ook alles wat aan het stopcontact hangt. * fridgeman doemdenker is.

100% anti bliksem is glasvezel, met de juiste apparatuur minimale latency.

Kan TS niet ergens een rol 100 meter CAT5/6 UTP kopen en de kabel zelf leggen.?

[Voor 13% gewijzigd door fridgeman op 23-12-2010 01:42]

Doet niet aan ontwikkelingssamenwerking.

• alex3305
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 28-04 21:22
Persoonlijk zou ik twee goede Wifi routers nemen met desnoods (een) gerichte antenne(s) en daardoor een wireless bridge bouwen. Met Wifi-N kun je echt wel goede snelheden halen zonder al te veel ping. Ben maar niet bang voor je ping dus!

• painkill
  • Registratie: december 2007
  • Laatst online: 05-05 20:47

painkill

Pain(k)(ill)

[/quote]
Een 100 meter UTP kabel is altijd wel ergens in de aanbieding voor een euro of 30..
Wireless is maar altijd afwachten wat er van terecht komt IMHO..
En gaat het kabeltje kapot, dan koop je een nieuwe :P
Shielded etc voegt niks toe, is alleen maar tegen dataverlies als het naast andere leidingen ligt..

Mijn SNES verzameling!

• Blackspot
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 24-01-2018
Ik heb bijna een jaar lang een UTP kabel door een bos, gracht (onder water) en over een bouwterrein laten lopen. Was in totaal 200 meter met in het midden een switch en de kabel is alleen door menselijke fout een aantal keer stuk gegaan.

Kost bijna niets dus als het fout gaat leg je gewoon een nieuwe kabel.

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:45
Goedkoopste optie lijkt me gewoon UTP over de grond laten lopen, bij schade nieuwe leggen, kost geen drol.
Wil je ook tegen het meest onwaarschijnlijke geval verzekerd zijn dat de bliksem inslaat, dan zou ik 2 media converters neerzetten + fiber ertussen. Fiber zelf is goedkoop te kopen via een bekende glasvezel-leverancier, wil niet spammen maar doe eens creatief in je url balk ;)

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 05-05 19:50
Zelfde ervaring hier met kabel in de open buitenlucht. Liep bij mij over het platdak heen voor 2 jaar. Lag vaak in plassen regen, heeft hoge temperaturen moeten doorstaan (lag op een zwart dak op het zuiden) maar nooit een krimp gegeven. Naderhand kon ik er met een doekje overheen gaan en leek hij als nieuw. ;)

Wellicht niet de beste, maar wel de goedkoopste manier!

• Gutteguttegut
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 30-04 17:23

Gutteguttegut

CEO of TFD

Ook hier enige jaren probleemloos gewerkt met een low budget UTP kabel tussen twee dakgoten gespannen door een boom heen.

Dus zoals hierboven al een paar keer is aangegeven...doe het lekker goedkoop.

The birds turned into The Flying Dutchmen!

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:45
The Realone schreef op donderdag 23 december 2010 @ 02:40:
[...] maar nooit een krimp gegeven. [...]
I see what you did there :/

• svpersmart
Oke mensen bedankt , ik heb zojuist een Netgear 5 GHz Wireless-N HD Access Point/Bridge voor 40 euro op de kop kunnen tikken. Deze ga ik eerst proberen maar aangezien het signaal door heel wat muren in het hoofdgebouw moet twijfel ik daaraan. Werkt dit ni verkoop ik hem door en koop ik een gewoon simpel utp kabeltjes van 30 euro en leg ik dat.

Bedankt voor de hulp allemaal

• jubeth
  • Laatst online: 01-05 23:37
Wilde hier nog even aan toevoegen;
Mijn vader woont hier in Zuid Frankrijk, ik heb daar een goedkope beige UTP-kabel gelegd tussen twee gebouwen, die voor zo'n 5 meter in de open lucht hangt, en nog 10 meter op de grond ligt (en in dit geval is dat onbebouwde met o.m. bramen begroeide berggrond). De UTP hangt en ligt er nu al 16 jaar. Beetje harder geworden aan de buitenkant, maar nog steeds de volle 100Mbit/s ;-) In de winter ligt er sneeuw op de hangende delen, in de zomer wordt 'ie zon-verwarmd tot over de 55 graden (schat ik). Als het een beetje redelijke plastics zijn, dan gaan ze zeker 25 jaar mee voordat ze verkrummeld raken.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Nu online

rens-br

Moderator Mobile & IN
@svpersmart bedankt voor je toevoeging, maar na 8 jaar voegt dat in dit topic niet meer zoveel toe.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True