Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Terughalen verzonden berichten buiten de backup om

Pagina: 1
Acties:

• wicked1980
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03-2024
Goedemiddag

Bij mij draait een Exchange 2007 server die elke avond om 21:00 een volledige backup doet.

Nu hebben we een werknemer X die op staande voet is ontslagen.
Voor de zekerheid heb ik een transactielog opgevraagd van al zijn mail activiteiten met het commando "get-messagetrackinglog" van de afgelopen maand.

Daaruit blijkt dat hij op zijn laatste dag heel veel mailtjes heeft doorgestuurd naar zijn priveaccount, en direct daarna heel zijn mailbox heeft opgeschoond.
Hierdoor zijn ze dus nooit in de reguliere backup terecht gekomen.

Ik heb dus een stuk of 100 records in het trackinglog, inclusief MessageID, die ik terug wil halen omdat het vermoeden bestaat dat hij klantbestanden en dergelijke mee naar huis heeft genomen.

Is er een manier om dit terug te halen? Kan iemand me in de juiste richting wijzen?

edit:

Crap, typo in de titel :+

Moet zijn: Terughalen verzonden berichten buiten de backup om

[ Voor 6% gewijzigd door wicked1980 op 20-12-2010 12:58 ]

Verwijderd

heb je deleted item retention aanstaan op je exchange server?

• zezke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-11 23:26
Ben je zeker dat je de privacy van die werknemer wil schenden, zelf al is hij ontslagen?

• wicked1980
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:26:
heb je deleted item retention aanstaan op je exchange server?
Yes, die staat aan ja. Op dertig dagen geloof ik

• wicked1980
zezke schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:29:
Ben je zeker dat je de privacy van die werknemer wil schenden, zelf al is hij ontslagen?
Heel zeker, de potentiële schade die hij aan kan richten is te groot.

En daarnaast, welke privacy? Het is een zakelijke account onder het domein van de werkgever, prive zaken doe je dan ook maar via je prive account, of je gaat ermee akkoord dat je baas mee kan lezen.

Maar goed, dat is een discussie voor een ander topic denk ik.

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:25

E-Vix

Nu met sneeuw!

Het kan heel makkelijk.
Open met Outlook zijn exchange account. Klik op het menu Extra, en klik op "verwijderde items herstellen". Ik stond er zelf de eerste keer ook van te kijken dat het zo simpel kon zijn nadat iemand 'per ongeluk' alles weg had gegooid en het ook niet meer in zijn verwijderde items had staan.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• wicked1980
E-Vix schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:18:
Het kan heel makkelijk.
Open met Outlook zijn exchange account. Klik op het menu Extra, en klik op "verwijderde items herstellen". Ik stond er zelf de eerste keer ook van te kijken dat het zo simpel kon zijn nadat iemand 'per ongeluk' alles weg had gegooid en het ook niet meer in zijn verwijderde items had staan.
Helaas, dit levert niets op...

Verwijderd

http://technet.microsoft....997155%28EXCHG.80%29.aspx

lees dit document anders even door. hier staat nog een andere manier in

• wicked1980
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:59:
http://technet.microsoft....997155%28EXCHG.80%29.aspx

lees dit document anders even door. hier staat nog een andere manier in
Dit is in principe ook wat ik gedaan heb aan de hand van de hint van E-Vix

Ik vermoed dat het ook mogelijk moet zijn aan de serverzijde. Je kan namelijk in het geval van een total failure de mailstore laten rebuilden aan de hand van de mail logs. Misschien kan dat ook in het "mini" aan de hand van het messagelog?

• fatshark
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:15

fatshark

fat to da bone

Als je de DB hebt + transaction logs kan je misschien icm een Recovery Storage Group een DB naar een bepaalde tijd terug brengen

fat to da bone

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:25
Het is ook mogelijk dat de persoon zijn e-mails nooit op heeft geslagen in de Verzonden items-map.

(Outlook 2010)

Per mail: Nieuwe mail > Opties > Verzonden item opslaan in > Niet opslaan

Algemeen: Bestand > Opties > E-mail > Berichten opslaan > Kopie van berichten opslaan in de map Verzonden items

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
wicked1980 schreef op maandag 20 december 2010 @ 15:14:
En daarnaast, welke privacy? Het is een zakelijke account onder het domein van de werkgever, prive zaken doe je dan ook maar via je prive account, of je gaat ermee akkoord dat je baas mee kan lezen.

Maar goed, dat is een discussie voor een ander topic denk ik.
Kan wel een zakelijke account zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat je zomaar in alle mailboxen mag gaan snuffelen als werkgever zijnde.
Pas hiermee op zou ik zeggen.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:06
Je kan dan wel zijn mail gaan lezen.

Maar op het moment dat je het tegen hem wilt gaan gebruiken zal het terug bouncen op je werkgever.
Omdat je illegaal aan de mailtjes gekomen bent.

Het mag dan wel een zakelijk account zijn. Maar dat betekend nog niet dat de baas zomaar privacy regels mag schenden.

daar kun jij als systeembeheerder en je baas nog een groot probleem mee krijgen.
Pagina: 1