Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:06
Beste medetweakers,

Ik heb recent een setje Sony MDR-EX500 in-ears gekocht. Deze klinken heel erg goed, teminste op mijn computer. Zodra ik het op mijn Creative Zen aansluit vind ik de kwaliteit tegenvallen van wat ik ervoor via de PC hoorde. Mogelijk heeft de Creative Zen geen goede DAP's voor de high end klasse in-ears / koptelefoons.

Wat is nou echt een topper als het puur om geluidskwaliteit gaat? Na veel zoeken kwam ik de volgende tegen als aanbevolen:

- Cowon D2+
- Cowon s9
- Sony Walkman X1000 (niet in Europa te krijgen?)
- Sandisk Sansa Clip+

Gewenst:
- Alle belangrijke audio formaten waaronder FLAC / LOSSLESS

Niet gewenst:
- Apple (i.v.m. iTunes)
- Touch screen (liever niet, tenzij niet anders kan)

Prijs maximaal EUR 200,-

Tips meer dan welkom :)

[ Voor 14% gewijzigd door Sir_Hendro op 20-12-2010 15:01 ]

GTA VI - All aboard the hype train!!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-11 22:06

FeaR

In GoT we trust

Draagbare mediaspelers mogen tegenwoordig in Overige Mobiles, dus daar move ik het topic even heen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik ben zelf zeer tevreden met de Cowon J3.
Deze heeft wel een touchscreen, maar ook buttons aan de zijkanten voor de belangrijkste functies. Het touchscreen werkt overigens prima!
En met de uitgebreide instelmogelijkheden krijg je er echt een perfect geluid uit, zeker met de betere headsets.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:19

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Naar het schijnt, maakt Cowon toch wel de beste draagbare mediaspelers als we het over geluidskwaliteit hebben. En persoonlijk kan ik ook niets anders zeggen dat de kwaliteit zéér goed is.

Ook de S9 heeft een touchscreen, maar is goed te bedienen door de knoppen die aan de bovenkant van het apparaat zitten... Ik gebruik mijn touchscreens zelf ook niet veel... Ja, als ik naar een andere album switch.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Goed dat je al een aantal modellen hebt geselecteerd, maar waar zit je zelf aan te denken. Waarom twijfel je nog? Specifieke vragen maken het wat makkelijker ;)

• Sir_Hendro
Ik ken het hele merk Cowon niet (nog nooit van gehoord :$ ) en heb sowieso geen ervaring met high end media spelers. Het liefst zou ik een winkel inlopen waar je zo je koptelefoon in diverse spelers kan prikken maar ze zitten altijd in een doos die niet geopend mag worden :(

Verder zijn er hier veel tweakers met dure mp3 speler die vast hun ervaringen kunnen delen om mij naar de juiste aankoop te begeleiden.

Van wat ik zo al las op het internet en hier ook wordt aangegeven moet Cowon HET merk zijn voor de betere mp3 spelers. Wel raar dat ik er nog nooit van heb gehoord :P

Hoe zit het tevens met Cowon D2+ / s9 vs Sandisk Sansa Clip+ ? Ik hoor veel verhalen dat de niet al te dure Sansa Clip+ ook bij de beste spelers hoord. Wat kunnen jullie mij daarover vertellen? Voor de lage prijs zou ik hem zo halen als die echt zo goed is.

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:09
Wat ik je wel kan vertellen is dat de S9 een betere geluidschip (=geluids chip en dus niet geluid schip :P) heeft dan de D2. De J3 en De S9 hebben precies dezelfde. Ik zou geen S9 als ik jouw was. De J3 is gewoon nét wat beter en is het prijsverschil waard. Ik heb zelf de S9 in bezit gehad en heb nu de J3. Ik moet zeggen dat ik in de verhaaltjes over de geluidskwaliteit met een korreltje zout nam en de speler voor andere redenen heb aangeschaft. Maar het is echt ongelooflijk. Zelfs met goedkope oortjes hoor je een gigantisch verschil tusen bijv. een iPod en de S9/J3. Ook is het geluid heel goed te customizen én heeft deze een boel presets in vergelijking met veel andere spelers die alleen presets hebben.

MVG, Frank

• Sir_Hendro
Door de loop van de dag veel gelezen over de Cowon J3 en die begint mij erg aan te spreken. Om eerlijk te zijn heb ik bijna de knoop al doorgehakt.

Het enige wat me tegen zit is het touch screen en het overspoeld worden met iconen en menu opties. Maar beide zijn gewoon een kwestie van wennen.

Volgens mij wordt ik binnenkort eigenaar van de Cowon J3 :D

//edit
Zojuist mijn Creative Zen met mijn Creative X-Fi Elite Pro vergeleken (neutrale mode zonder enhancers). Wat een wereld van verschil. Mijn PC geeft VEEL meer dynamiek en klinken de mp3 veel gedetailleerder (ook al klinken ze nog te kaal op 128kbps...). Ik zou de Zen echt zo graag kwijt willen en nu mijn in-ears in de Cowon J3 willen prikken :9

[ Voor 33% gewijzigd door Sir_Hendro op 21-12-2010 21:57 ]

• Sir_Hendro
Ook ik heb de knoop doorgehakt en het is geworden:

Afbeeldingslocatie: http://hmdlive.com/images/portable_audio_setup.jpg
Sony Walkman NWZ-A846 32GB i.c.m. Sony MDR-EX500LP

In de eerste instantie wilde ik voor de Cowon J3 gaan maar de Jet Effects (BBE enzo) vond ik niet zo geweldig na deze getest te hebben. Toch had ik veel vertrouwen dat de J3 geweldig geluid zal uitspugen. Helaas kan ik deze alleen online bestellen en ik wilde hem toch eigenlijk snel in handen hebben. Na nog wat vergelijken en twijlen ben ik van keuze veranderd en terug gegaan naar Sony.

Ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb. De sony Walkman NWZ-846 klinkt samen met de Sony oortjes echt onwijs goed. Sowieso al 100x beter dan de 1st Gen Creative Zen. Ik verwacht dat de geluidskwaliteit van de Cowon J3 ongeveer hetzelfde als de Sony moet zijn (als we de effecten enzo vergeten). 1 groot voordeel van de Sony is: GEEN TOUCH SCREEN !! :D

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-11 15:19

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Dat is weer erg jammer... Natuurlijk hoop ik dat jij tevreden zal zijn met de Sony, maar Cowon is toch echt wel beter... Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met Sony, maar vroeger kreeg je er zo'n fijn programm van Sony bij en natuurlijk met AAC...

Nevertheless veel plezier met je Sony...

Ik ga toch nog maar eens kijken of ik mijn S9 uitfaseer en de J3 ga kopen...

edit:
Ik zie trouwens net dat die Sony helemaal geen FLAC ondersteund...

Nogmaals, ik hoop dat jij er blij mee bent, maar een beetje high-end speler ondersteund FLAC

[ Voor 19% gewijzigd door Ginz op 01-01-2011 19:08 ]

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• Sir_Hendro
Klopt hij ondersteunt geen flac of ape. Het kwam vooral door de Creative Zen die zoooo zwaar gecomprimeerd klinkt alsof de pixels zeg maar door de oren vliegen dacht ik minsten flac of ape nodig te hebben voor mooi geluid uit een portable media speler. Maar de Sony laat me horen dat mp3 (320kbps) zeker kan voldoen voor onderweg.

Ik geloof ook best dat de Cowon J3 een dikke concurrent is voor de Sony maar ik ben niet zo gek op touch screens en de menu layout kreeg ik wel wat jeuk van :P De Sony is lekker simpel te bedienen met veel features. Tevens bied de Sony net als de Cowon enhancers aan waarvan zoals ik al eerder melde de Jet Effects al een tryout heb gegeven. Mijn ondervinding is:

Jet Effects:

BBE:
Hersteld verloren kwaliteit van de compressie bij mp3 terug naar CD kwaliteit. Het is naar mijn oren vergelijkbaar maar wat Creative met de X-Fi Crystalizer doet alleen is de BBE wel duidelijk beter. Ze hebben echter wel beide dezelfde problemen die mij storen. Namelijk dat het bij sommige liedjes zeker goed klinkt maar bij andere hoor je duidelijk dat instrumenten niet meer zo klinken zoals ze horen (verneukt zeg maar). Zeg maar dat je 3 instrumenten hebt die opzich goed klinken in je nummer. Dat zet je BBE aan en klinken de eerste 2 instrumenten ineens een stukje beter maar instrument 3 klinkt niet meer realistisch.

BBE Viva:
Een soort Srround / Stereo enhancer. Werkt opzich prima.

Sony Walkman:

DSEE
De herstellende functie van Sony bij mp3's. Deze doet zijn werk anders als BBE en Crystalizer. Het hersteld veel minder maar wel op wijze dat je toch wat verschil hoort in positieve zin. Muziek klinkt wat rijker maar niks wordt verpest maar zoals ik al zei, het effect is minimaal maar zeer aangenaam en staat daarom bij mij aan.

Clear Bass
Een base enhancer die op zeer nette wijze de diepe bass een stapje hoger zet waardoor je deze per stap steeds iets harder hoort. Het is geen vieze bass boost of zo maar een zeer nette opkrik van het laag in de muziek. Ik heb deze dan op +1 staan.

Clear Stereo
Deze optie zal het stereo beeld nog wat verder rekken. Klinkt goed en brengt je zo bij sommige nummers nog een stapje dichter bij het zelf aanwezig zijn bij de opname.

Mijn conclusie:
Jet Effects is zeker een leuke stukje software dat de geluidskwaliteit een stapje hoger kan zetten met wat kleine probleempjes. De effecten op de Sony Walkman zijn wat terughoudender waarmee ik bedoel dat de effecten slechts kleine verbeteringen zijn. Maar ze doen dit in ieder geval wel goed zonder andere dingen te verprutsen.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir_Hendro op 01-01-2011 20:01 ]

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Is het niet zo dat automatisch verbeteren van muziek is gebaseerd op aannames en daarom nooit echt een verbetering kan zijn? Volgens mij is het gewoon meer de muziek proberen weer te geven naar de algemene smaak van mensen en niet naar hoe het oorspronkelijk zou moeten klinken.

Huur mij in als freelance SEO consultant!

• Sir_Hendro
Volgens mij worden bij de Crystalizer van Creative en de BBE van Jet Effects gaatjes gevuld. Zeg maar tussen bit A en bit B wordt bit C gezet die via bepaalde berekening de missende bit moet terugzetten. Hou nauwkeurig dit is verschil per fabrikant. Tevens wordt er denk ik ook veel met EQ gerommeld bij enhancers, vooral bij de Crystalizer. Niet veel als in direct alles op +10 of -10 maar meer dat over de hele frequentie reeks velen kleine EQ aanpassingen worden gemaakt.

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-11 14:28
Sir_Hendro schreef op maandag 20 december 2010 @ 12:45:
Gewenst:
- Alle belangrijke audio formaten waaronder FLAC / LOSSLESS
Heb altijd begrepen dat Sony dat juist niet ondersteund? :?

• Sir_Hendro
troftnom schreef op zaterdag 01 januari 2011 @ 20:39:
[...]

Heb altijd begrepen dat Sony dat juist niet ondersteund? :?
Dat klopt, lees mijn vorige comment.

mp3's klinken zeer goed op de Sony waardoor FLAC geen must meer is. Het neemt tevens ook veel ruimte in beslag wat ik nu kan gebruiken voor meer muziek en wat video clips. Mijn FLAC naar mp3 conversies op 320kbps zijn erg prettig om te luisteren :)

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:53

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Maar Flac is ook gewoon overrated. Zeker voor op een mobiel audio device is het echt overbodig. Ik denk niet dat het verschil tussen een goede 320kb/s danwel VBR mp3 en Flac door mensen hoorbaar is.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-11 14:28
Door de meeste mensen niet, al zal dat ook wel aan de hoofdtelefoon liggen.
Maar blijft vreemd dat een van de voornaamste wensen in de startpost plotseling wegvalt. Als iAudio gebruiker zou ik voor geluidskwaliteit ook een Cowon genomen hebben. Het lijkt nu meer een impuls aankoop geworden te zijn, waarom anders lossless in je draadje/titel zetten....

Equilizer en dergelijke effecten moet je toch zo min mogelijk gebruiken. Ook een iPhone/iPod kan goed klinken als je maar de line out en een (low end) hoofdtelefoon versterker gebruikt naar mijn mening.

• Sir_Hendro
Ondertussen heb ik de Sony Walkman A846 nu enkele dagen en ben er uiterst gelukkig mee. Hij is zo gebruiksvriendelijk met zijn interface en het product voelt ook heel degelijk aan. Het belangrijkste is natuurlijk de geluidskwaliteit. Na vele uren luisteren kan ik je vertellen dat deze Walkman echt onwijs goed geluid geeft. Ik heb mijn EQ uit staan.
Zo heb ik gisteren maar eens dit ding op mijn Sony STR-DA1200ES aangesloten die 4x JBL E80 aanstuurt. Wat ik hoorde was een grote verrassing. Het geluid dat van dit kleine apparaatje over mijn zuilen te horen was klonk echt geweldig. Alles klonk heel neutraal met goede stage en veel detail. Veel mooier dan het geluid wat ik via mijn XBMC XBOX of een mp3 CD via mijn Philips DVD speler te horen krijg.

Van wat ik zo al lees moet de Sony A840 serie aardig in de buurt zitten van het geluid van een J3. Dat ze zonder enhancers zeg maar hetzelfde klinken en dat de enhancers (BBE vs DSEE en EQ settings) dan mensen uiteindelijk hun voorkeur geven. Meerderheid vind de Cowon beter klinken.

Ik zelf ben niet zo weg van de BBE dus ben ik beter af met de Sony die een veel fijnere interface heeft onder touch screen. Maar dat is uiteraard slechts mijn persoonlijke voorkeur.

Verhaal kort: ik ben helemaal gelukkig met de A846 :D

P.S. ik zit er aan te denken om de Sony MDR-EX700 te kopen. In Engeland zijn deze voor maar ongeveer EUR 180,00 te krijgen ipv EUR 250,00 wat ik hier ervoor moet betalen :9

[ Voor 6% gewijzigd door Sir_Hendro op 05-01-2011 12:17 ]

Pagina: 1