15 euro administratiekosten bij aankoop 79 cent

Pagina: 1
Acties:

• ProCal
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08-2023
Onlangs heb ik via de App-store voor mijn iPhone een applicatie aangeschaft, ter waarde van 79 cent. Dit doe ik al twee jaar op die manier, Clickandbuy schrijft het verschuldigde bedrag dan van mijn rekening af, gaat altijd goed.

Echter, de laatste keer dat ik dit deed, heeft een niet nader te noemen partij geld van mijn girorekening afgeschreven, waardoor de automatische incasso van Clickandbuy niet kon worden voltooid. Ik kreeg de volgende mail:
Geachte heer,

Uw betaling van onze factuur van 01.12.2010 (Rekeninguitdraai 01.12.2010 IN-79224480-22) ten bedrage van € 0,79 is niet door uw financiële instelling voldaan wegens een gebrek aan saldo. Daarom hebben wij uw ClickandBuy-rekening tijdelijk geblokkeerd.

Afschrijvingen die door uw bank worden geweigerd of teruggeboekt, veroorzaken bank- en administratiekosten waarvan wij € 15 aan u doorberekenen.

Wij zullen binnen een paar dagen opnieuw proberen de uitstaande bedragen te innen. Als wij in de tussentijd betalingen van u ontvangen, worden die verrekend met het uitstaande saldo.

Als u direct de openstaande factuur wilt voldoen, klikt u hier.

Uw ClickandBuy-rekening wordt automatisch weer geactiveerd als het gehele uitstaande bedrag, inclusief terugboekingskosten, vereffend is.

Wij behouden ons het recht voor om onze diensten of dit contract zonder voorafgaande kennisgeving te beëindigen als de betalingsachterstand niet wordt verholpen.

Zijn er nog onbeantwoorde vragen?

Antwoorden op de meest gestelde vragen vindt u online onder FAQ.

Bij verdere vragen kunt u contact met ons opnemen via het contactformulier. We helpen u graag bij een verzoek om inlichtingen.

Met vriendelijke groeten,
Uw ClickandBuy Service Team
De links in de e-mail werken niet, deze komen allemaal uit op een 'pagina niet gevonden'-pagina. Inloggen lukt niet, aangegeven wordt dat mijn wachtwoord onjuist zou zijn. Ook met het beantwoorden van de geheime vraag kom ik niet verder. Hoe dan ook, ik vond (en vind) 15 euro administratiekosten op een bedrag van 79 cent wat veel dus heb ik een mail gestuurd via het webformulier:
Dear Sir/Madam,

Recently I bought an application in the Apple Appstore, which would, normally be charged by Cliakandbuy. However, because of a mistake, a company withdrew EUR 2000 from my bankaccount, leaving it 1500 euros in debt. Then Clickandbuy tried to withdraw 0,79 euro, which wasn't on that account. I received an e-mail, saying that there will be 15 euros of administrative costs. Is there any way we can settle this? For instance, I send the 79 cents to your bank-account?

Hoping to hear from you soon.

Yours faithfully,

ProCal
Helaas heb ik op die mail geen reactie mogen ontvangen. Vandaag zag ik dat van mijn girorekening een bedrag van 15,79 euro is afgeschreven.

Ik begrijp dat bedrijven ziek worden van wanbetalers en een boete (of administratiekosten) door een betalingsopdracht die niet gelukt is, kan ik ook begrijpen. Alleen vraag ik me af of 15 euro niet exorbitant veel is. Kan een bedrijf dit zomaar doen?

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
Wat je ook doet verander onmiddelijk je wachtwoord, dit kan een scam achtige praktijk zijn en met je geheime antwoord zijn ze weer een stap verder tot jouw account.

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:58
Is gewoon een vast bedrag en staat in hun voorwaarden.

^^ @ hierboven

Dan is het wel een glazen-bol-scam. Ze wisten precies wat je besteld hebt, dat het niet afgeschreven kon worden en konden ook nog eens je account blokkeren. Respect _/-\o_

[ Voor 64% gewijzigd door RedHat op 20-12-2010 09:10 ]

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-01 14:12
Dat zal ongetwijfeld in de gebruikersvoorwaarden van Clickandbuy staan.

Incasso's zijn geautomatiseerd, maar storneringen blijven vaak toch handwerk. Het kost het bedrijf dus daadwerkelijk winst dat de incasso mislukt is. Niet geheel onterecht dat ze die in rekening brengen dus.

Persoonlijk zou ik me eerder focussen op de partij die onterecht geld van je rekening heeft afgeschreven waardoor deze situatie ontstaan is. Zij zijn de enige partij die fout zit.

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 24-01 15:08
Zoek maar eens op google, heel internet staat er wel vol mee. Ik heb inmiddels CLICKANDBUY ook opgezegd. Vind het gewoon ronduit belachelijk om daar 15 euro voor te vragen.

gewoon nee.

• ProCal
M'n account is niet compromised of iets dergelijks. Ik heb inderdaad een applicatie gekocht ter waarde van 79 cent. Dat is dus allemaal in orde.

Nogmaals, dat een bedrijf kosten in rekening brengt na een incasso die niet gelukt is, begrijp ik. Het gaat me er alleen om dat ik 15 euro nogal veel vind, zeker op een aankoopbedrag van nog niet eens een euro.

Dus een bedrijf kan ook in z'n voorwaarden zetten dat bij een mislukte incasso administratiekosten in rekening worden gebracht, ten bedrage van 150 euro?...

Ik zal eens gaan zoeken naar die AV van Clickandbuy.

/edit: @SanderPS3: Ja dat heb ik ook "overal" gelezen. Daarom was ik ook blij dat ik deze problemen nooit heb gehad met Clickandbuy. Ik ga die rommel wel meteen opzeggen ja. Doe het wel weer met de CC.

/edit2:

In de AV staat ondermeer het volgende:
10.5 Payment failure: In case a payment You make to a Merchant using the Service fails, results in a chargeback and/or cannot be cleared for any reason, other than due to a reason caused by Us, We will charge an administration fee to You according to the fee table.
En punt 17, de Fee table:
17. Fee table

Handling Fee for Withdrawal
1.85 EUR

Chargeback
15.00 EUR
etc.

[ Voor 38% gewijzigd door ProCal op 20-12-2010 09:27 ]

Verwijderd

frickY schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:10:

[...]

Persoonlijk zou ik me eerder focussen op de partij die onterecht geld van je rekening heeft afgeschreven waardoor deze situatie ontstaan is. Zij zijn de enige partij die fout zit.
Misschien lees ik ergens overheen, maar volgens mij stelt de TS nergens dat een partij onterecht geld van zijn rekening heeft afgeschreven. Hij heeft het alleen over een "niet nader te noemen" partij, die geld heeft afgeschreven.

• ProCal
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:32:
[...]

Misschien lees ik ergens overheen, maar volgens mij stelt de TS nergens dat een partij onterecht geld van zijn rekening heeft afgeschreven. Hij heeft het alleen over een "niet nader te noemen" partij, die geld heeft afgeschreven.
Klopt, dat is niet onterecht afgeschreven. Had alleen niet verwacht dat het al zo snel zou gebeuren, waardoor ik dus ineens in het rood stond :9

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:29

boesOne

meuh

Nou dan heb je dus gewoon pech. Click and Buy zijn een stelletje afzetters met hun 15E administratiekosten, maar ze geven wel aan dat ze hufters zijn in hun AV.

Take your loss en ga voortaan met een fatsoenlijke partij in zee.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• ProCal
boesOne schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:49:
Nou dan heb je dus gewoon pech. Click and Buy zijn een stelletje afzetters met hun 15E administratiekosten, maar ze geven wel aan dat ze hufters zijn in hun AV.

Take your loss en ga voortaan met een fatsoenlijke partij in zee.
Ja, nou, het is dan niet anders. Shit happens, zeg ik dan altijd maar... Oplichters zijn het wél. Vanaf nu ga ik m'n aankopen in de Appstore weer via m'n creditcard doen.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-01 02:31
RedHat schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:09:
Is gewoon een vast bedrag en staat in hun voorwaarden.

^^ @ hierboven

Dan is het wel een glazen-bol-scam. Ze wisten precies wat je besteld hebt, dat het niet afgeschreven kon worden en konden ook nog eens je account blokkeren. Respect _/-\o_
Las het bericht tussendoor, oftewel de kernwoorden ;)
Ik sla altijd aan als bepaalde links niet funtioneren of je op de verkeerde website's brengen.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
ProCal schreef op maandag 20 december 2010 @ 09:21:
Dus een bedrijf kan ook in z'n voorwaarden zetten dat bij een mislukte incasso administratiekosten in rekening worden gebracht, ten bedrage van 150 euro?...
In de VS is dit zeer gebruikelijk. Voor de meest bizarre en futile zaken moet je bij financiele dienstverleners diep in de buidel tasten. Soms is er zelfs een lawine effect waar een opgelegde boete ervoor zorgt dat je een andere boete moet betalen, etc. etc.

Lees daarom ook voorwaarden voor je met een partij in zee gaat. En, probeer waar mogegelijk met NL of EU dienstverleners in zee te gaan, want de consumentenbescherming gaat hier veel verder.

• ProCal
Rukapul schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:06:
[...]

In de VS is dit zeer gebruikelijk. Voor de meest bizarre en futile zaken moet je bij financiele dienstverleners diep in de buidel tasten. Soms is er zelfs een lawine effect waar een opgelegde boete ervoor zorgt dat je een andere boete moet betalen, etc. etc.

Lees daarom ook voorwaarden voor je met een partij in zee gaat. En, probeer waar mogegelijk met NL of EU dienstverleners in zee te gaan, want de consumentenbescherming gaat hier veel verder.
Echt belachelijk. Maar goed, I'll take my loss, zoals me eerder ook al werd aangeraden. Het gaat uiteindelijk 'maar' om 15 euro natuurlijk. Overigens is dat Clickandbuy een Engels bedrijf.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:18

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ProCal schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:13:
Echt belachelijk. Maar goed, I'll take my loss, zoals me eerder ook al werd aangeraden. Het gaat uiteindelijk 'maar' om 15 euro natuurlijk. Overigens is dat Clickandbuy een Engels bedrijf.
Zo draaien die meeste payment services, relatief weinig reclame en ze draaien enkel op de fee's en administratiekosten (kijk maar eens wat paypal per jaar beurt aan die 1,4% provisie).

Ik doe al jaren zaken met diverse, click2buy, click&buy, paypal of mooneybookers, je raakt gewent aan dit principe :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mwah, om eerlijk te zijn vind ik E15 voor een administratieve handeling helemaal niet zo veel geld eigenlijk. Het is een redelijk standaard bedrag. Het lijkt nu alleen een beetje belachelijk in verhouding tot het werkelijke bedrag.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:07
Janoz schreef op maandag 20 december 2010 @ 10:44:
Mwah, om eerlijk te zijn vind ik E15 voor een administratieve handeling helemaal niet zo veel geld eigenlijk. Het is een redelijk standaard bedrag. Het lijkt nu alleen een beetje belachelijk in verhouding tot het werkelijke bedrag.
Dat ligt eraan.

De hoogte van deze bedragen vinden typisch hun oorsprong in het bouncen van cheques wat grotendeels een handmatige bezigheid was en dus relatief duur om op te lossen.

Dit soort betaalproblemen wordt waarschijnlijk echter direct binnen het financiele systeem automatisch afgehandeld en dan is 15 euro een hoog bedrag.

• air2
  • Laatst online: 08-12-2025
Volgens mij moeten in nederland opererende bedrijven zich gewoon aan de nederlandse wet houden. En daarin staat de de administratie kosten ook de daadwerkelijke administratie kosten moeten zijn EN in verhouding moeten zijn met het bedrag van de transactie.
dus je hebt wel een case, want ik kan me niet voorstellen dat dit een handmatige handeling is geweest en dan is 15 euro wel wat veel (ondanks dat die herincasseer feature in de software natuurlijk ontwikkeld moet worden en dat ook geld kost, lijkt me 15 euro wel wat onredelijk zeker in verhouding met 79 cent)
(https://www.consumentenbond.nl/forum/viewtopic.php?t=10904)

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
daar komt bij dat het een automatische incasso is, en je deze dus kunt storneren. gezien wat air2 al aangeeft sta je zeer sterk, dus de kans dat ze daar achter aan gaan is minimaal.
inderdaad zou dit ook voor mij reden genoeg zijn om mijn account daar definitief op te zeggen.

Verwijderd

iceheart schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 00:55:
daar komt bij dat het een automatische incasso is, en je deze dus kunt storneren. gezien wat air2 al aangeeft sta je zeer sterk, dus de kans dat ze daar achter aan gaan is minimaal.
inderdaad zou dit ook voor mij reden genoeg zijn om mijn account daar definitief op te zeggen.
Moet je willen storneren als ze gewoon volgens hun voorwaarden handelen?

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Het is niet alleen C&B die er geld voor vraagt, banken brengen ook kosten in rekening voor mislukte incasso's.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Als dat andere bedrijf foutief 2kEUR afgeschreven had, kun je die rekening niet gewoon bij hen neerleggen dan? :P
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:15:
[...]

Moet je willen storneren als ze gewoon volgens hun voorwaarden handelen?
Nee, want dat regelt bij hen weer een chargeback-fee zodat je weer 15 euro extra aangerekend krijgt.

[ Voor 99% gewijzigd door CyBeR op 21-12-2010 01:25 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

air2 schreef op maandag 20 december 2010 @ 11:14:
Volgens mij moeten in nederland opererende bedrijven zich gewoon aan de nederlandse wet houden. En daarin staat de de administratie kosten ook de daadwerkelijke administratie kosten moeten zijn EN in verhouding moeten zijn met het bedrag van de transactie.
Aan welk wetsartikel refereer je?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

Volgende keer google erop loslaten......
Zijn behoorlijk wat 'oplichter' topics over te vinden....

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

CyBeR schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:23:
Nee, want dat regelt bij hen weer een chargeback-fee zodat je weer 15 euro extra aangerekend krijgt.
Maar ja... als je daarna nooit meer iets met hun van doen hebt, lijkt het me stug dat ze daarvan een zaak maken. Dus is het wel klaar.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik zou de incasso storneren en netjes de €0,79 overmaken. In de Nederlandse wet staan regeltjes die dit soort zaken moeten voorkomen. Dat bedrijf kan in z'n algemene voorwaarden zetten wat ze willen maar zolang ze een klant in Nederland hebben dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden.

Verwijderd

http://blog.iusmentis.com...iet-onredelijk-bezwarend/

Engiszins achtergrond materiaal. Kortom, ik denk dat men kan betogen dat men kosten maakt vanwege het feit dat er niet betaald is en dat deze kosten in de AV vermeld staan. Ik denk dat daaruit volgt dat de kosten hier terecht zijn.

• 8088
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

8088

NaN

Joolee schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:43:
In de Nederlandse wet staan regeltjes die dit soort zaken moeten voorkomen.
Waar dan?

Do you seek to engage in or have you ever engaged in terrorist activities, espionage, sabotage, or genocide?

Verwijderd

CyBeR schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 01:23:
Ik had het niet over fee's ;) Dat is de praktische situatie, maar ik zie moreel gezien ook niet hoe dit oneerlijk is. Ja, het is een klap geld, maar zoals door velen anderen opgemerkt is het niet onterecht dat 1) een bedrijf zijn onkosten doorberekend en 2) jij aan de voorwaarden wordt gehouden.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 22 december 2010 @ 01:05:
[...]

Ik had het niet over fee's ;) Dat is de praktische situatie, maar ik moreel gezien ook niet hoe dit oneerlijk is. Ja, het is een klap geld, maar zoals door velen anderen opgemerkt is het niet onterecht dat 1) een bedrijf zijn onkosten doorberekend en 2) jij aan de voorwaarden wordt gehouden.
Ja, snap ik, maar daarmee maak je 't alleen maar moeilijker dus dat zou ik niet doen :P

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
Er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geweest. Hieruit kwam eigenlijk de conclusie dat 15 euro op zo'n klein bedrag uit verhouding is, maar dat het bedrag zelf niet uit verhouding is. Met andere woorden, in dit geval is het pech gehad.

Zie ook:
applicatie gekocht op itunes via click & buy
Boete na mislukte transactie bij ClickandBuy

• Nukar
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-01 13:02
De veronderstelling dat je NL rechten krijgt omdat je Nederlander bent gaat toch echt niet op.
TS koopt bij een US maatschappij en valt daar onder US recht.
TS betaald via een UK maatschappij dus daar valt wellicht wat te halen.

Echter TS zal bij de C&B ergens een vinkje hebben gezet waarmee hij akkoord gaat met de AV. Ondanks dat de verhouding ver te zoeken is ben ik bang dat TS gewoon die 15 euro verschuldigd is
ConsuWijzer

Wilt u iets kopen in een buitenlandse webwinkel?
Binnen de EU

Koopt u bij een webwinkel uit een ander land van de Europese Unie? Dan gelden ongeveer dezelfde regels als in Nederland. Hebt u een klacht over een webwinkel uit de Europese Unie? Dan kunt u bellen met het ECC (Europees Consumenten Centrum), telefoonnummer 033-4699021.

* Website Europees Consumenten Centrum (ECC)

Buiten de EU

Bij de webwinkels buiten de EU gelden geen algemene regels. Iedere webwinkel mag zelf beslissen aan welke regels zij zich houdt. Daardoor weet u soms niet goed wat uw rechten zijn als u problemen krijgt met zo'n webwinkel. Wees u bewust van dit risico als u iets wilt kopen bij een webwinkel buiten de EU.
edit: typos

"Today is the worst day since yesterday"

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:39
Joolee schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 09:43:
Ik zou de incasso storneren en netjes de €0,79 overmaken. In de Nederlandse wet staan regeltjes die dit soort zaken moeten voorkomen. Dat bedrijf kan in z'n algemene voorwaarden zetten wat ze willen maar zolang ze een klant in Nederland hebben dienen ze zich aan de Nederlandse wet te houden.
Moia, ik denk dat de nederlandse wet niet echt veel te zeggen heeft over een bedrijf in het buitenland. Als je als nederlander met een dergelijk bedrijf in zee ga, is dat volgens mij je eigen verantwoordelijkheid. Zo zal bijvoorbeeld deal extreme niet hoeven te voldoen aan "spijtaankoop" regeling.

Als ze echter automatische incasso kunnen doen, dan moeten ze wel een nederlandse registratie hebben, en aan bepaalde wetten voldoen lijkt me.

• yournamezz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 03-12-2019
LoL nu ik dit allemaal lees sluit ik mijn account maar :P , gebruik het niet meer omdat steam ideal betaalmogelijkheden nu heeft dus voor mij geen click and buy meer :P

Got problems with Windows? - ReBooT Got problems with Linux? - Be RooT

• ProCal
Zo... FF een paar dagen niet lezen en meteen zo veel reacties :) Waarvoor dank!

Inmiddels heeft C&B 15,79 euro van m'n rekening afgeschreven en een mail gestuurd dat m'n account gedeblokkeerd is. Wel nog met als tip in de mail dat ik voortaan maar moet voorkomen dat ze een bedrag niet kunnen afschrijven omdat de kosten dan hoog kunnen oplopen...

Eigenlijk heb ik geen zin om voor die 15 euro van alles aan de hand te halen, dus laat maar zitten. Overigens heb ik die zooi wel opgezegd en betaal ik vanaf nu met m'n creditcard.

Nogmaals bedankt voor de reacties!
Pagina: 1