Mac OS X terminal script

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:49
met een script wil ik automatisch de map photoshop kopieren naar een ramdisk en daarna photoshop.app openen.
Bij het sluiten van photoshop zou het leuk zijn als de ramdisk automisch eject.

Tot nu toe heb ik dit:
het maken van de ramdisk lukt, maar het copieren van photoshop mislukt
Waarschijnlijk iets met rechten chmod vermoed ik?
Ik ben een echte leek voor terminal, weet vandaag pas dat je een script moet bewaren met .sh

code:
1
2
3
diskutil erasevolume HFS+ "ramdisk" `hdiutil attach -nomount ram://1165430`
cp -r "/Applications/Adobe Photoshop CS4/*" /Volumes/ramdisk/
open "/Volumes/ramdisk/Adobe Photoshop CS4/Adobe Photoshop CS4.app"

http://www.softfocus.be/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Haal sowieso die '/*' weg. Verder, output?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

g4wx3 schreef op maandag 20 december 2010 @ 02:26:

Ik ben een echte leek voor terminal, weet vandaag pas dat je een script moet bewaren met .sh
Je hoeft een script helemaal geen .sh extensie te geven. Er zijn twee voorwaarden voor een shellscript:
1. executable maken met chmod +x
2. shebang gebruiken

Verder kun je een volume unmounten met dit commando:
diskutil unmount /Volumes/ramdisk

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Onder Unix (dus ook OS X), moet je spaties escapen.
Gebruik dus dit:
code:
1
/Volumes/ramdisk/Adobe\ Photoshop\ CS4/Adobe\ Photoshop\ CS4.app

Niet:
code:
1
"/Volumes/ramdisk/Adobe Photoshop CS4/Adobe Photoshop CS4.app"

Om maar een voorbeeld te noemen.
En waarom een "open" commando?
Werkt het niet zonder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:30

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:56:
Onder Unix (dus ook OSX), werken veel commando's prima met een filepath (inclusief non-escaped spaties) die escaped is met dubbele quotes. Zo ook het 'open' commando. Het commando wat g4wx3 geeft is dus 100% correct en werkt zonder problemen.

Verder moet je in OSX op de commandline een applicatie starten met het commando 'open', omdat op het filesystem een Mac applicatie welliswaar de extensie .app heeft, maar onder water een directory is met resourcebestanden. Alleen in de GUI zie je zulke applicaties als 'executable' en kun je ze openen als zodanig :)

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 11:47

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Wat wil je precies met het script bereiken? Het lijkt erop dat je de opstarttijd van Photoshop wilt verkorten, maar anderzijds ben je die tijd alweer kwijt met het kopiëren van de Photoshop directory naar de ramdisk. Het wordt een stuk makkelijker om je te helpen met je script als we precies weten wat het doel is :)

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
ik wil een script om te automatiseren dat photoshop opstart vanaf een ramdisk.
ik wil die ramdisk alleen maar mounten als ik photoshop gebruik, en liefst zou ik hebben dat ie automatisch unmount als ik photoshop quit.

In de praktijk heb ik is photoshop veel sneller in gebruik vanaf RAMdisk dan vanaf hdd.
Tot nu toe gebruikte ik "esperance dv.pref" om photoshop te starten.
Echter is dit een hele omweg, zeker nu, omdat ik eerst naar 32bit moet overschakelen.

Met esperance kan ik wel automisch mounten bij opstarten, maar dat is zeker niet gewenst, omdat ik dan mateen 1/4de van mijn ram weggooi.

Het kopieren van photoshop (560MB) naar RAM gaat vliegensvlug, dus veroorzaakt het niet echt een opstart vertraging. Maar vooral bestanden bewerken gaat veel sneller als photoshop vanaf ram geheugen word gestart.

De log kun je hier bekijken
http://telecomhof.be/dropbox/ramdisk.sh.log

het script is nu zo:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
cp -r "/Applications/Adobe Photoshop CS4/" /Volumes/ramdisk/

en heb ook chmod erop uitgevoerd.

kan iemand me helpen ? ben echt noob ivm script (bash?) (of hoe je het ook moet zeggen)

[ Voor 34% gewijzigd door g4wx3 op 20-12-2010 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 06:44

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kan dit niet met een Automator scriptje? Op die diskutil na dan, dat moet weer anders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:03

zAo

GPLv2 Fanboy

g4wx3 schreef op maandag 20 december 2010 @ 21:33:
ik wil een script om te automatiseren dat photoshop opstart vanaf een ramdisk.
ik wil die ramdisk alleen maar mounten als ik photoshop gebruik, en liefst zou ik hebben dat ie automatisch unmount als ik photoshop quit.

In de praktijk heb ik is photoshop veel sneller in gebruik vanaf RAMdisk dan vanaf hdd.
Tot nu toe gebruikte ik "esperance dv.pref" om photoshop te starten.
Echter is dit een hele omweg, zeker nu, omdat ik eerst naar 32bit moet overschakelen.

Met esperance kan ik wel automisch mounten bij opstarten, maar dat is zeker niet gewenst, omdat ik dan mateen 1/4de van mijn ram weggooi.

Het kopieren van photoshop (560MB) naar RAM gaat vliegensvlug, dus veroorzaakt het niet echt een opstart vertraging. Maar vooral bestanden bewerken gaat veel sneller als photoshop vanaf ram geheugen word gestart.

De log kun je hier bekijken
http://telecomhof.be/dropbox/ramdisk.sh.log

het script is nu zo:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
cp -r "/Applications/Adobe Photoshop CS4/" /Volumes/ramdisk/

en heb ook chmod erop uitgevoerd.

kan iemand me helpen ? ben echt noob ivm script (bash?) (of hoe je het ook moet zeggen)
Ik heb het met CS4 geprobeerd en het werkte gewoon met:
cp -Rp /Applications/Adobe\ Photoshop\ CS4/ /Volumes/ramdisk/
open "/Volumes/ramdisk/Adobe Photoshop CS4.app"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 30-07 23:56
Verwijderd schreef op maandag 20 december 2010 @ 08:56:
Gebruik dus dit:
code:
1
/Volumes/ramdisk/Adobe\ Photoshop\ CS4/Adobe\ Photoshop\ CS4.app

Niet:
code:
1
"/Volumes/ramdisk/Adobe Photoshop CS4/Adobe Photoshop CS4.app"

Om maar een voorbeeld te noemen.
En waarom een "open" commando?
Werkt het niet zonder?
onzin, het is OF escapen OF quoten. Alleen je wilt meestal single-quoten: ' dus omdat dubbel-quoten " dus tegen (bash in dit geval) zegt: expand wat in de quote staat en doe er dan wat mee. Maar in dit geval staat er niets dat te expanden valt dus het duurt gewoon alleen domweg langer.
Alleen bij scp moet je dubbel quoten EN escapen, vreemde bug.

Ontopic:
Wat ik me afvraag, gaat Photoshop echt sneller draaien? Hij zal sneller opstarten maar dat verschil heb je weggehaalt door het eerst te kopieeren...

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
teh_twisted schreef op maandag 20 december 2010 @ 22:45:
Wat ik me afvraag, gaat Photoshop echt sneller draaien? Hij zal sneller opstarten maar dat verschil heb je weggehaalt door het eerst te kopieeren...
Waarschijnlijk zal het een stuk sneller opstarten.

<rant>
Alle software van Adobe is zo wild slecht geschreven dat dit soort hacks nodig is om het een beetje werkbaar te krijgen.
</rant>

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
Net eventjes getest, het aanmaken van de ramdisk kost:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
twixted:~ root# time diskutil erasevolume HFS+ "ramdisk" `hdiutil attach -nomount ram://1165430`
Started erase on disk8
Unmounting disk
Erasing
Initialized /dev/rdisk8 as a 569 MB HFS Plus volume
Mounting disk
Finished erase on disk8 ramdisk

real    0m1.549s
user    0m0.026s
sys 0m0.023s

En kopieeren:

time cp -Rp /Applications/Adobe\ Photoshop\ CS4/ /Volumes/ramdisk/

real    0m1.647s
user    0m0.108s
sys 0m1.307s

Opstarten is ongv. even snel, lijkt ietsje sneller te gaan, (kan niet testen met time) sinds open failed:
LSOpenURLsWithRole() failed with error -10810 for the file /Volumes/ramdisk/Adobe Photoshop CS4.app.

Alleen, als ik time zelf met openen van Photoshop vanaf m'n disk (gewoon simpele 7200rpm disk) is de tijdwinst nihil en net zo lang als ik het aanmaken en kopieeren erbij optel :)

Zal eventjes een time doen van CS5:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
twixted:~ root# time diskutil erasevolume HFS+ "ramdisk" `hdiutil attach -nomount ram://8475854`
Started erase on disk8
Unmounting disk
Erasing
Initialized /dev/rdisk8 as a 4 GB HFS Plus volume
Mounting disk
Finished erase on disk8 ramdisk

real    0m1.564s
user    0m0.027s
sys 0m0.023s

twixted:~ root# time cp -Rp /Applications/Adobe\ Photoshop\ CS5/ /Volumes/ramdisk/

real    0m3.640s
user    0m0.099s
sys 0m1.521s

Openen vanaf de disk volgens stopwatch: 2.3s
Openen vanaf ramdisk: 2.0s
Dus met openen een tijdwinst van wel wauw 0.3s terwijl we dus 1.564s + 3.640s = 5.204s verloren hebben met kopieëren dus totaal kost de ramdisk dus dan: 7.204s.
Vanaf disk draaien is dus domweg sneller voor opstarten ;)

Verder ben ik volledig voorstander van ramdisks _/-\o_

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g4wx3
@iedereen: Bedankt allemaal

dankzij zAo heb nu een werkend script om photoshop met 1 click op te starten vanaf een ramdisk
het verschil is de copy - rp, waar ik alleen copy -r heb.

@teh_twisted: Over opstartijd was ik dus fout, maar het belangrijkste, het bewerken van grote bestanden gaat wel beter. (het strandballetje/klokje krijg ik veel minder te zien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
g4wx3 schreef op maandag 20 december 2010 @ 23:55:
@teh_twisted: Over opstartijd was ik dus fout, maar het belangrijkste, het bewerken van grote bestanden gaat wel beter. (het strandballetje/klokje krijg ik veel minder te zien)
Ah, tja dat probleem heb ik met Photoshop CS5 volledig niet meer gehad. Heb gisteren nog 5x een 8mp foto van m'n Canon laten 'mergen' en dat was gewoon eventjes een minuutje wachten en hij was klaar :)
Gewoon lomp veel geheugen hebben helpt enorm:
Afbeeldingslocatie: http://gemetria.bastardoperatorfromhell.org/~twisted/skitch//Preferences-20101221-002918.png
Zoals je kunt zien kan Photoshop hier gewoon 21gb geheugen gebruiken en eigenlijk domweg nooit de 'scratch' disks aanraakt.
Ook als je de mogelijkheid hebt tot upgraden kan ik zeker CS5 aanraden want ik heb t.o.v. CS4 eigenlijk alleen maar positieve ervaringen!

Pagina: 1