Mappen delen in netwerk probleem XP/Windows 7

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-07 13:55
Beste mede tweakers,

Ik heb dagen op internet naar een oplossing gezocht maar ik heb niks gevonden. Mijn probleem is als volgt:

Ik draai een server met windows xp als os (geen licenties voor een andere os en linux is geen optie). Hierop deel ik een aantal mappen om een centrale opslag schijf te hebben binnen mijn netwerk. Hier verbinden xp/windows 7/vista clienten mee om er bestanden op te doen of eraf te halen. Met enkele bestanden en kleine bestanden gaat alles vlekkeloos. Wanneer ik een grote map of bestand wil gaan kopiëren naar deze gedeelde mappen via mijn windows 7 x64 pc, loopt heel vaak het netwerk vast en krijg ik een melding dat de verbinding naar deze netwerkschijf verbroken is. Exacte vermeding: "Er is een probleem met het krijgen van toegang tot X:\bestanden". Vervolgens is het onmogelijk om bestanden te kopiëren naar de netwerk map.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

Driver upgrade van zowel windows 7 pc als de xp server.
Volledig toegang gegeven aan de mappen voor iedereen in de netwerk.
met autotuninglevel binnen windows 7 gespeeld.

Hardware:

Server: MSI K9A2GM V3 (MS-7302) moederbord onboard realtek gigabit nic
Client: Maximus formula x38 met onboard marvel gigabit nic
Switch: Sweex 5 poorts gigabit switch 3 clienten, de server en een router op verbonden.
Router: Engenius ESR-9850

Misschien is dit een bekend probleem of heeft iemand hier ook last van gehad. Ik hoor het graag. ;w

[ Voor 10% gewijzigd door Empo op 21-12-2010 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Dit is zo frustrerend....Ik kan nergens een oplossing vinden. Kan niemand mij hiermee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 13:19
Weet je zeker dat het je server of je client is die het probleem veroorzaakt? Zitten er geen routers oid tussen die de verbinding even verliezen of het aantal connectie niet aankunnen? Valt de server nog wel te pingen op het moment dat de melding ontstaat?

[ Voor 8% gewijzigd door Rupie op 21-12-2010 08:15 ]

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:48
Heb je jumbo frames ingeschakeld? En zo ja, schakel dit eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Controleer eens of er een bios update beschikbaar is (gaat het om een insteek kaart, of zit de NIC onboard?).
Verder mis je ongeveer alles qua onderbouwing (geen Linux) en informatie (hardware) dus zou het handig zijn als je dat ook nog even kan toevoegen...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Ik heb allebei de drivers van de kaarten geupdate. Het zijn onboard nics. Server moederbord: MSI K9A2GM V3 (MS-7302). Wanneer ik de server reboot lijkt het even goed te gaan. Tussen de server en de clienten zit een sweex gigabit switch (jumbo frames staan uit/ aan heb ik ook geprobeerd) Tussen de switch en internet zit een engenius ESR-9850 gigabit router. Mijn pc als client heeft een maximus formula x38 moederbord.

Bedankt voor jullie reacties. Ik hoop dat we samen tot een oplossingen kunnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

lier

MikroTik nerd

Controleer eens of er een bios update beschikbaar is
alles qua onderbouwing (geen Linux)

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:23

RammY

Dát!

lier schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:23:
quote:

quote:
Controleer eens of er een bios update beschikbaar is

quote:
alles qua onderbouwing (geen Linux)
Empo schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 12:19:
... sweex gigabit switch (jumbo frames staan uit/ aan heb ik ook geprobeerd)
Dude .. Wat is je probleem!
Lezen is ook moeilijk!
Zowiezo als hij geen Linux wil gebruiken wil hij dat niet... waarom zou hij dan dit moeten onderbouwen!

[ontopic]
Probeer eens te testen als je een client met die server verbind met een cross-cable ...
Sluit zo uit of het aan de switch ligt.

Wat je ook eens kunt proberen is of je het zelfde probleem hebt als je je snelheid op een andere manier test met bijv Netperf...

Deze advertentieplaats is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Ik heb zojuist de bios van mijn server geupdate. Op dit moment kan ik een grote film van 8gb uploaden hoewel het maar met 22 MB/s gaat. Even kijken hoelang het goed blijft werken... Ik ga ook even de switch ertussenuit halen en de router er tussen doen kijken hoe dat werkt. Ik heb geen lange crossover kabel om de server direct met mijn pc te verbinden.

Downloaden van de server gaat enorm snel 60/70 MB/s maar uploaden gaat traag.

[ Voor 10% gewijzigd door Empo op 21-12-2010 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Uploaden kan dus ook aan jou client liggen.
Probeer het eens andersom... vanaf de server van je client downloaden...

Lijkt me een probleem op je client nu ... maar dat is dus maar de vraag.
Als je een 100mb.bin / 1000mb.bin download met je server... gaat dat wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Met de server downloaden van mijn pc (client) lijkt gecapped op 40 MB/s.
Downloaden van de server leek ook gecapped op 40MB/s maar na 10 sec is de cap naar 50MB/s verschoven vervolgens weer terug gegaan naar 40MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Dat eerste snap ik maar dat 2e is me niet duidelijk...

Wat en hoe test je nou iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
RammY schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:53:
Dat eerste snap ik maar dat 2e is me niet duidelijk...

Wat en hoe test je nou iets...
Ik deel een map op de client vervolgens verbind ik met de server dmv remote desktop en kopieer ik de bestanden in de map naar de hdd in de server. Met windows 7 kan je zien hoe snel het gaat met xp niet. Daar gebruik ik Netlimiter om te kijken hoe snel het gaat. Hier ging het dus 40MB/s

Als ik met de client (windows 7) wat van de gedeelde map van de server kopieer/download naar de hdd van de client gaat het ook 40MB/s (heel even 50MB/s).

Wat ik wil zeggen is dat het lijkt alsof er een cap is van 40MB/s. Maar beide richtingen gaat het ongeveer even snel dus daar ligt het probleem niet denk ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Empo op 21-12-2010 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

OK .. maar dan is het nu de vraag waar de bottleneck zit.
Is dit de server of de client...

Ik weet niet hoe snel je verbinding is, maar dan zou je een download test op zowel je server als op je client kunnen doen.

Een van de beide systemen komt niet boven de 40 MB/sec uit.
Welke dat is zou je dus zo kunnen testen.

Test het anders ook even met een andere client... gaat deze wel hoger icm de server, dan is het dus je 1e client.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Ik ga nu op de andere pc even kijken hoe snel de netwerk daar is. het gehele netwerk is een gigabit netwerk dus theoretisch zouden de snelheden ver boven 40MB/s moeten komen.

EDIT: De andere client (windows vista) download met 20MB/s (maar dit komt denk ik omdat de schijf druk bezig is want de download begon met 40MB/s) De upload is trouwens ook 20MB/s...

Dit heeft denk ik met autotuning van windows vista/7 te maken.

[ Voor 42% gewijzigd door Empo op 21-12-2010 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RammY

RammY

Dát!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Empo
Geprobeerd, lijkt niet te helpen. Maar je bent toch ook afhankelijk van de snelheid van de schijven? De schijf in de server kan maximaal 72MB/s lezen de schijf in de client 100MB/s. Betekent dit niet dat de maximale doorvoer snelheid door de netwerk ook 72MB/s is? En als de schijf van de server bezet/bezig is dat de kopieersnelheid ook beïnvloed kan worden?

EDIT: Ik heb het probleem met de kopieer snelheid gevonden. Zoals hierboven aangegeven is de doorvoersnelheid afhankelijk van de snelheid van de internet hdd. Ik heb ook een ssd in de server. Hier heb ik een bestand van 1gb op gedaan en gedeeld. Downloaden van deze bestand ging 130MB/s.

Dus uploaden/downloaden naar de netwerkschijf gaat even snel als de snelheid van de schijf (70MB/s). Dit is niet de oorzaak van het oorspronkelijke probleem.

Wanneer ik een bestand kopieer naar de netwerkstation en het loopt vast, kan ik onder windows 7 (client) geen één applicatie starten tot wanneer ik de melding krijg dat de verbinding met de netwerkstations is verloren.

Met ftp uploaden naar de server gaat probleemloos.

[ Voor 85% gewijzigd door Empo op 21-12-2010 19:29 ]

Pagina: 1