HP 6730b heeft geen opstartapparaten meer

Pagina: 1
Acties:

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12 00:00
Hoi!

Ik heb een van mijn werk een HP 6730b als werkstation gekregen. Deze heeft meer dan een jaar lang prima gedraaid, maar sinds donderdagochtend besloot het apparaat niet meer op te starten. Omdat het apparaat al meer dan een jaar oud is (en dus de garantie verlopen is) heb ik een nieuwe gekregen en mocht ik de oude mee naar huis nemen.

De computer stond in slaapstand (woensdagmiddag in slaapstand achter gelaten, zoals ik altijd doe). Ik klap de deksel open, zet hem aan, hoor de DVD-Drive opstarten en vervolgens gaf hij geen beeld meer. Ik heb hem na 2 minuutjes maar even uit en weer aan gezet, waarna hij vervolgens nooit meer verder komt dan het ExpressBoot scherm.

Hij gaf aanvankelijk een System Board error aan (door middel van de knipperende numlock/capslock led'jes, 5x), maar sinds vandaag een CPU error (1x). Nog altijd geen opstartapparaten, zowel in de BIOS als verop in de opstartprocedure. Ook wanneer ik een USB stick er in druk herkent hij deze niet als opstartapparaat.

Ik heb inmiddels de machine volledig uit elkaar gehad, alle aansluitingen gecontroleerd, de CPU even uit de socket gehad en er opnieuw goed ingedrukt, geheugen eruit gehaald en opnieuw geplaatst, DVD en HD eruit gehad, BIOS batterij en de gewone batterij meer dan 24 uur eruit gehad, maar geen resultaat. Hij laat 1x zowel de Num-lock als Caps-lock knipperen en komt niet meer verder.

Overigens kom ik nog wel in de BIOS, maar hier tref ik dus een lege opstartvolgorde aan.

Het is dus van de een op de andere nacht gebeurd, zonder dat er iets of iemand aangezeten heeft (machine staat 's nachts in een afgesloten ruimte waar verder niemand toegang tot heeft).

Wat kan hier aan de hand zijn, en hoe los ik het op?

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-12 14:01
Het klinkt een beetje als een probleem met je mobo. Wellicht dat je kunt proberen om zoveel mogelijk andere onderdelen uit te sluiten. Heb je ander geheugen en een andere HDD die je kunt proberen bijvoorbeeld?

Desktop | Server | Laptop

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-12 00:00
Jups, dat heb ik ondertussen ook al geprobeerd. Ook alle overige apparaten (bluetooth printje, Wifi PCI kaartje, geluidskaart, DVD-Drive) heb ik intussen los gehad, maar geen resultaat..

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95