mosfet als goedkoop alternatief voor een buizenversterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
Hallo tweakers,

Ik ben eigenlijk op zoek naar een 2ehands stereo buizen voorversterker van rond de €100,-
op marktplaats kan ik niet echt iets vinden, maar ik kwam de Sony TA-4650 wel tegen.

Het schijnt dat dit qua sound enigszins in de buurt van een buizenversterker komt, en ik lees vaak dat oude Sony's prima versterkers zijn. Wat ik me nu afvraag; ik ben op zoek naar een voorversterker omdat ik actieve monitoren gebruik. Heeft een versterker als dit dan nut? Of gebruik ik de mosfet-dinges helemaal niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

Exirion

Gadgetfetisjist

Koop dan gewoon een buizenvoorversterkertje want jij hebt helemaal niks aan een versterker met een bepaald type eindtrappen als je die niet gebruikt (logisch, nietwaar?). Er bestaan ook, van bijvoorbeeld Luxman, hybride versterkers met een buizenvoortrap en mosfet-eindtrap.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Misschien kun je aangeven wat jij bedoelt met een "buizen sound"? Ik denk dat je van daar uit namelijk wel iets kunt vinden. Voor € 100 kun je op ebay wel een buizen voorversterker vinden. Ik weet alleen niet welke sound je nastreeft.
Die Mosfets van de Sony zitten inderdaad in de eindtrap. Er zijn echter ook wel fet-opamps (voor in bijvoorbeeld line-drivers of buffers) te vinden, dus ik verwacht dat er ook voorversterkers met fets te koop zijn. Ik heb mosfets echter nooit op een bepaalde sound kunnen betrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdwagenaar
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:04
Een buizenvoorversterkertje is inderdaad misschien wel een goede optie, maar die kon ik niet vinden op marktplaats. Zo'n hybride versterker lijkt mij wel wat, omdat ik wel van plan ben om in de toekomst op andere speakers over te gaan.

Het idee wat ik van een buizen-sound heb, is dat het een warm geluid is, met veel detail op lagere volumes en een lichte aangename vervorming op hogere volumes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:31
Op marktplaats kan ik ze ook niet vinden, maar op ebay staan er genoeg.

http://cgi.ebay.com/Tube-...ain_0&hash=item1c12fe9d03

http://cgi.ebay.com/High-...ain_0&hash=item1c0ccf45ae

De laatste heeft overigens nog geen potmeter. Die zul je zelf moeten aansluiten.

Het is leuk spul om mee te experimenteren, maar ik verwacht niet dat je hiermee meer details (op laag niveau) krijgt. Ik verwacht ook niet dat je op hoog volume fijne vervorming krijgt. Een eindversterker zal dat misschien doen, maar een voorversterkers als het goed is niet.Het blijft wel leuk spul om mee te spelen, dus als je audio als hobby ziet, zou ik er zeker een kopen. Als het "gewoon" moet werken zou ik lekker nog even doorsparen. Mijn oude Audio Innovations buizenbak kon op hoog niveau wel lekker vervormen. Dan ging het al wel asociaal hard overigens.