[Regex] Alleen losstaande woorden matchen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 13:56
Ik probeer een regulair expression te maken die een bepaalde patroon selecteert. Nu is mij dat gelukt met de onderstaande regex code:

code:
1
(appel)

Punt is dat er ook een true komt op de tekst appelgebak want daar zit het woord appel in. Kan iemand mij een duwtje in de goede richting geven om alleen het woord appel te selecteren in bijvoorbeeld de volgende strings:

code:
1
app appelgebak appel appeltaart

code:
1
appel appeltaart appelgebak app

code:
1
appel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wil een true hebben als het woord "appel" in een zin voorkomt maar niet als deze onderdeel is van bv: "appeltaart", je hoeft verder niet de positie of iets dergelijks te weten?

Je kunt je patroon dan beginnen met 0 of meer whitespaces en ook daarmee eindigen. Een ander teken is niet geldig.

http://www.regular-expressions.info/wordboundaries.html

Ah, mijn onderbuur was sneller... moest het even opzoeken aangezien ik geen held ben met regex.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

Zoek maar eens op word boundaries (\b). Daar kun je dit mee oplossen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 14:42
De \b of 'W boundaries zijn inderdaad wat je zoekt; kwestie van kijken of het karakter er voor en na juist geen letter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Normaal gesproken doe ik titelchanges gewoon stilletjes, maar kon je nou echt geen betere titel bedenken dan "Regex appel"? 8)7 Een topictitel is het visitekaartje van je topic. Een goeie titel die de lading dekt trekt mensen naar je topic toe, een slechte titel jaagt ze weg. Zie ook *** Over topictitels in PRG - lezen voor topic openen!!! ***.

Maar goed, titelfix dus. Probeer volgende keer zelf iets beter je best te doen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeroXT
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 13:56
Het is opgelost. Bedankt daarvoor.

ps. de topictitel was gewoon leuk (come on, geef toe :+ ) en ik dacht dat ik zo wel de nodige reacties zou krijgen ;)
Pagina: 1