Toon posts:

Samsung LED TV - Niet overal even zwart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Zakkenwasser
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik kan iets in mijn nieuwe TV totaal niet verklaren. :/

Zodra de screensaver aanspringt of ik tijdens POST een zwart beeld ziet is het alsof het zwart niet overal even zwart is.

De TV is nog geen week oud, ik kan terug gaan naar de winkelier en die wilt hem oom omruilen. Maar omdat ik geen zin heb om zomaar met een TV terug te gaan zeulen wil ik eerst zeker weten of ik misschien iets over het hoofd heb gezien.

is dit normaal voor LED schermen?

PSP 1000 @ 6.60 Pro C2 [+256GB]
PSVita @ Henkaku Enso [+256GB]
3DS @ Luma (B9S) [+160GB]
Nintendo Switch 3.0.1 [+256GB]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Normaal gesproken krijg je nooit echt helemaal zwart op een lcd tv of monitor, maar eerlijk gezegd vind ik dit ook wel vrij extreem. Hetgeen je wel nog zou kunnen proberen is om in het menu van je tv even te zoeken en kijken waarop je backlight ingesteld staat en dat terug zetten.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:33

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dit is vrij normaal bij CCFL-LCD's en LED-LCD's waarbij de leds aan de zijkant zitten. Wat een beetje helpt is de brightness flink terugdraaien, vaak staat deze toch veel te hoog ingesteld voor in een huiskamer.

Andere oplossing is een plasma tv kopen of een LED-LCD waarbij de ledjes meteen achter de LCD zitten.

edit: ook full-led kan voor vlekken zorgen, zoals te zien is in de foto bij deze review.

[Voor 25% gewijzigd door Gizz op 18-12-2010 23:22]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Zakkenwasser
  • Niet online
Gizz schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:18:
Dit is vrij normaal bij CCFL-LCD's en LED-LCD's waarbij de leds aan de zijkant zitten. Wat een beetje helpt is de brightness flink terugdraaien, vaak staat deze toch veel te hoog ingesteld voor in een huiskamer.

Andere oplossing is een plasma tv kopen of een LED-LCD waarbij de ledjes meteen achter de LCD zitten.
Full LED ipv edge LED. Verkoper kon me vertellen dat zwart gewoon zwart moet wezen. dit kan bijvoorbeeld.niet veroorzaakt worden door bijvoorbeeld RGB DIY ambilight ledstrips die ik achterop mijn tv heb geplakt?

Zoals CRT op magnetisme reageert maar dan minder extreem.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

de foto is natuurlijk zwaar overbelicht waardoor wij een overdreven indruk krijgen
check het windows logo

dus dat + de brightness van je backlight terugdraaien moet volgen mij al een heleboel schelen

[Voor 32% gewijzigd door Fish op 18-12-2010 23:28]

Iperf

• Zakkenwasser
  • Niet online
fish schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:26:
de foto is natuurlijk zwaar overbelicht waardoor wij een overdreven indruk krijgen

check het windows logo
klopt, het is anders moeilijker te omschrijven vandaar de overbelichting.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verkoper kon me vertellen dat zwart gewoon zwart moet wezen.
Dat is in ieder geval al een vaag statement, want een LCD kan nooit 100% het licht van de backlight tegenhouden. Bij een LCD met vaste verlichting zul je altijd zien dat hij licht geeft als je een zwart beeld hebt. En het vervelende is dat dat doorschijnen vaak niet altijd overal even erg is, zoals jij nu ook merkt.

Maar gooi dus je brightness flink naar beneden. Neem aan dat je geen kalibratieapparatuur hebt, maar voor veel tv's / beeldschermen kun je zo naar 10% tot 20% van de maximale brightness gaan voor een normaal beeld. Of koop een tv die minder last heeft van dit fenomeen (plasma/crt).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

let wel. niet je brightness van je beeld, maar van je backlight

Iperf

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-03 19:58
edit: ook full-led kan voor vlekken zorgen, zoals te zien is in de foto bij deze review.
Welk punt probeer je nu eigenlijk te maken, je hebt het over full-led en verwijst vervolgens naar een review van een edge-lit tv?

• Kryz
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-07-2018
Wat versta jij onder full led? Dit is een "edge-lit led-backlight" tv, volgens dit verhaal.

Of ja, wat hierboven gezegd wordt dus. ;)

[Voor 5% gewijzigd door Kryz op 18-12-2010 23:37]

The easiest virtue to obtain, is that of never being wrong: simply agree with me. - Visit kryz.org

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Excuus, dan heb ik even de verkeerde aangeklikt (stonden er veel bij elkaar). Punt is dat je bij LCD altijd het doorschijnen houdt, totdat we full-led hebben met dimming per individuele led. In alle andere gevallen blijft er altijd wat schijnen, wat vervolgens weer door de LCD tegengehouden wordt, wat niet 100% lukt.

Allemaal te danken aan LCD ansich. Daarom is de term LED-tv ook zo gek, het suggereert een compleet nieuwe techniek terwijl je nog steeds met de nadelen van LCD zit. LCD met CCFL wordt toch ook niet als CCFL-tv verkocht? :P

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 21:00
Ga de tv gewoon eens gebruiken en kijk dan of je je er aan stoort (of of het je überhaupt opvalt).

The devil is in the details.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-03 21:28
Gizz schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 23:38:
Excuus, dan heb ik even de verkeerde aangeklikt (stonden er veel bij elkaar). Punt is dat je bij LCD altijd het doorschijnen houdt, totdat we full-led hebben met dimming per individuele led. In alle andere gevallen blijft er altijd wat schijnen, wat vervolgens weer door de LCD tegengehouden wordt, wat niet 100% lukt.

Allemaal te danken aan LCD ansich. Daarom is de term LED-tv ook zo gek, het suggereert een compleet nieuwe techniek terwijl je nog steeds met de nadelen van LCD zit. LCD met CCFL wordt toch ook niet als CCFL-tv verkocht? :P
Dit..

Makkelijk om de consument te misleiden met leuke benamingen toch ;)

• Roel1966
  • Niet online
Bij mijn Samsung heb je dus een aparte instelling voor het backlight die gewoon backlight heet en verder niet brightness. Hoe dit bij het type van de TS is weet ik niet direct maar het zou mij niet verbazen als dit hetzelfde is als bij de mijne die wel al wat ouder is ( ongeveer 1 jaar zoiets ).

• Ed.Teunissen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01 16:28
Lcd geeft tegenover een plasmascherm een vlakker en paletachtig beeld weer. een plasmascherm geeft het zwart beter weer en geeft meer diepte in het beeld.

Groetjes, Ed Teunissen

• Ed.Teunissen
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-01 16:28
P.s.

Een led tv heeft te maken met backlighting maar zegt niets over de beeldkwaliteit en wordt vaak gebruikt als marketingitem voor een hogere omzetsnelheid.

• Roel1966
  • Niet online
Enigste wat LED backlight wel als voordeel kan hebben is bij bv laptops dat het verbruik lager is waardoor het batterijverbruik weer wat minder is bij toch een aangename lichtsterkte van het scherm. Ook bij een tv is het verbruik lager maar of dat nu dan een koopargument kan zijn en je daarvoor dan wel weer meer betaald is iets wat ik mij af vraag.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:57

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Roel1966 schreef op zondag 19 december 2010 @ 18:10:
Enigste wat LED backlight wel als voordeel kan hebben is bij bv laptops dat het verbruik lager is..
Er zijn nog wel meer voordelen. Denk aan (veel) groter kleuren spectrum en de mogelijkheid voor gesegmenteerde backlight voor beter contrast (met name bij films e.d.).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Jarwik
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-03 21:37
Bij mijn Samsung Lcd TV (dus geen LED) is al eens het scherm vervangen omdat ik een soortgelijk iets had ,
alleen zag je ook kleurverschil bij verschillende kleurweergaves en wat jij zei bij het aanzetten was het zwarte ook niet volledig zwart.
Dit kwam volgens de monteur van Samsung dat de witte plaat in het scherm vanuit de fabriek niet goed was schoongemaakt en dat deze stoffig/vettig was geworden.

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-02 12:58
Als dit backlightbleeding is kom je er waarschijnlijk niet helemaal vanaf.
Brightness terugschroeven of backlight zachter zetten (indien mogelijk) kan helpen.

Het is 2 jaar geleden precies de reden waarom ik mijn nieuwe Samsung (series 6 dacht ik) lcdtv had omgeruild met een Panasonic, deze stonden niet bekend om backlight bleeding problemen.
Er bestaan zeker wel LCD tv's/schermen die dit gewoon niet hebben, dit lijkt me ook voor de nieuwere edgelit led schermen.

• tufima
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-12-2021
Ik had hetzelfde probleem met mijn Samsung UE40C6700

TV is na 3 keer opgestuurd te zijn door de Media Markt ingenomen en ik heb tegoedbonnen gekregen.

Ik denk dat het te maken heeft met de EDGE LED verlichting van het scherm.

Bij mij deed de klacht zich eigenlijk alleen 's avonds voor, als er weinig extern licht was en met name tijdens het kijken van films via Blu ray speler en mediaspeler. Overdag was ik extreem tevreden over de beeldkwaliteit.

Nu sta ik voor een dilemma bij de aanschaf voor een nieuwe TV.

Ik ben bang dat als ik weer een LED TV neem dat ik weer dit probleem krijg omdat ik steeds meer berichten krijg van mensen die zeggen dat dit "clouding" of "backlight bleeding"inherent is aan LED en LCD TV's.

Daarom neig ik nu naar de Panasonic TX-P42GT20 (een 3d plasma tv).
Zeker ook omdat je nu een gratis 3d blu ray speler erbij krijgt en de 3d dvd van Avatar.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee