Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 13:41
Hallo GoT;

Voor dat ik begin laat ik eerst even vertellen waarom ik een nieuw topic heb aangemaakt.
Mijn vorige topic ging eigelijk van de ene naar de andere vraag over, plus het topic stond niet in de goede sectie omdat ik dit per ongelijk fout heb gedaan via mijn telefoon. Excuus daarvoor.

Het probleem:
Ik heb allemaal nieuwe apparatuur gekocht met de bedoeling dat ik Gigabit door mijn huis heen heb, zodat ik gemakkelijk grote bestanden kan verplaatsen van computer naar NAS en vice versa. De andere reden is omdat ik Full HD wil streamen naar o.a. mijn TV via mijn PS3 Slim 320GB.

Nu heb ik van mijn router een 20m Cat6 kabel doorgetrokken naar mijn Switchbox, die vervolgens met Belkin 3m Cat6 kabels naar mijn PS3, PC, NAS en UPC Mediabox gaan.

Op mijn switchbox zitten LED indicatoren voor elke poort, een lampje onder en een lampje boven. Het lampje onder geeft aan of er een actieve LAN Kabel inzit, de bovenste welke snelheid erdoorheen gaat (Uit = 10Mbit/s, Oranje = 100Mbit/s en Groen is 1Gpbs+). Voor mijn PC heb ik een Gigabit PCI kaart gekocht (alle producten gekoppeld).

Nu is het probleem dus dat ik geen Gbps snelheid bij mijn apparaten krijg. De Router -> Switchbox geeft aan dat de snelheid 1Gbps+ is (Groen lampje). Maar de Switchbox -> NAS, Switchbox -> PC, Switchbox -> PS3, Switchbox -> UPC Mediabox hebben een Oranje lampje, 100mbit dus. Het rare is dus dat de Switchbox ->NAS en Switchbox -> PS3 toen ik ze aansloot wel groen waren, maar de volgende dag Oranje.

Hoe komt het dat ik geen Gigabit krijg bij mijn apparaten die wel Gigabit ondersteunen? Ik heb Cat6 kabeltjes gebruikt. De Router -> Switchbox blijft wel groen.

Wat ook raar is, is dat als ik bij het Control Panel kijk naar de status van de PCI kaart (die voor één of andere rare reden wordt gezien als een Realtek PCI GBE Family Controller), staat daar dat de snelheid 100Mbps is. Ik heb uiteraard overal de laatste drivers en firmware van.

Ik snap er dus helemaal niets van, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Alle reacties en/of help die ik kan krijgen wordt zeer gewardeerd!

Alvast bedankt!

There is no real life, there is just AFK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Zou je kunnen testen wat de echte doorvoersnelheid is ipv te kijken naar het lampje? Er staat me namelijk bij dat het kleurtje voor een Gbit verbinding oranje hoort te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
In mijn boekje staat dat Groen gigabit is.
Ik heb het getest, en 700mb file duurde 01:06. Een 4Gb file duurde 43:02

Lijkt me geen gigabit dus.

Pagina Twee: http://download.conceptro...A/CGIGA5A_MAN_ML_v1.1.pdf

[ Voor 25% gewijzigd door Mastermind-- op 18-12-2010 22:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:06

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb het getest, en 700mb file duurde 01:06. Een 4Gb file duurde 43:02
Even ervan uitgaande dat je MB en GB bedoelt: dat zijn natuurlijk erg gekke waardes. 700MB in 1 minuut is een (erg goede) 100Mbit verbinding. 4GB in 43 minuten slaat helemaal nergens op, dat is net 1,6MB/s.

Je hebt op dit moment dus niet eens een normaal functionerend 100Mbit netwerk, dus er is wat meer aan de hand dan dat alleen je switch aangeeft dat alles op 100Mbit draait.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Ja, maar wat?
Ik zal nog eens een 700mb file proberen, kijken wat hij nu doet .

800MB: 01:20
6GB: 09:14 @ 10.6 MB/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Dat is een nette 100Mbit verbinding. Wat gebeurd er als je enkel je PC aansluit? Of enkel je NAS? Wanneer wordt de verbinding juist teruggeschakeld op 100Mbit?

[ Voor 25% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-12-2010 23:36 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Ik snap waar je heenwilt. Als één apparaat geen Gigabit ondersteund maar de max snelheid ervan 100mbit is, gaat de rest ook naar 100mbit.

Naar mijn wete doen alleen Hubs dit, Switches niet.
An trouwens, waarom blijft de Router -> Switchbox dan nog wel op gigabit?

Ik zal het morgen testen maar ik denk dat het niets uitmaakt.

Ik heb mijn informatie hier vandaan:
http://www.tek-tips.com/faqs.cfm?fid=1442 + een aantal vrienden aan de TU delft die mij precies hetzelfde vertelde.

Ik zal het wel proberen morgen!

Dank voor uw reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Ik begrijp vanuit je TS dat je en sitecom kaartje in je PC hebt hangen maar dat deze als Realtek word gezien? Ik zou daar eerst even naar kijken, zorg dat de up-to-date driver ook echt de juiste driver is.

En probeer het is met een andere gigabit switch. Zet je router anders eens neer ipv de switch. En zorg dat beide apparaten waarmee je het test ook genoeg bandbreedte hebben om over de 100mbit heen te gaan. Het liefst met 2 laptop's/PC's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik snap waar je heenwilt. Als één apparaat geen Gigabit ondersteund maar de max snelheid ervan 100mbit is, gaat de rest ook naar 100mbit.
Dat was inderdaad precies waar ik heen wilde ;) Officieel zouden switches inderdaad niet zulke problemen mogen geven, maar ik heb wel al eens een exemplaar gehad dat ongeveer dezelfde symptomen gaf. Heb je toevallig meer dan een Gigabit-poort op de router waarop je rechtreeks kan testen?
Ik begrijp vanuit je TS dat je en sitecom kaartje in je PC hebt hangen maar dat deze als Realtek word gezien? Ik zou daar eerst even naar kijken, zorg dat de up-to-date driver ook echt de juiste driver is.
Dat is heel normaal hoor. Op dat Sitecom kaartje zit gewoon een Realtek-chipset (de 8169 om precies te zijn).

[ Voor 48% gewijzigd door Petervanakelyen op 19-12-2010 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer ook eens CAT5e kabels ipv de huidige, kan best zijn dat de switch niet kan babbelen over de CAT6 kabels op 1Gb. Al lijkt me dit sterk, proberen is een kleine moeite.

Overigens had je het merk en type van de switch(box) wel even in de TS mogen zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Bedankt voor jullie reacties!
Er wordt voorgesteld dat ik andere apparatuur gebruik, maar dat kan dus niet.
Ik heb wat ik heb en ik heb geen geld om extra apparatuur/kabels te kopen.

Ik kan helaas ook niet de router verplaatsen ivm het feit dat de Moden van UPC dan raar gaat doen.
Vraag me niet precies hoe of wat, maar zodra ik een stekkertje uit de modem haal reageert de modem niet meer, ik moet dan naar de UPC bellen, die vervolgens het ding komen resetten, dan doet hij het weer. Helaas moet ik hier wel voorrij kosten over betalen, en geld is iets wat ik niet heb.

Ovregens heb ik het geprobeerd om te kijken of de suggestie van Petervanakelyen werkte, maar het maakte niets uit.

Helaas!

Er moet toch een andere oplossing zijn? :'(

Alle hulp wordt zeer gewardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar als je nu tussen de UPS modem en switch een werkende 1Gb verbinding hebt dan kunt je toch ipv die modem de PS3 aansluiten om te kijken of er dan wel een 1Gb verbinding is. Je hebt hiermee al een andere kabel getest.

Het is niet dat je veel mogelijkheden hebt om te testen met beperkte hardware.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Welke router en welke modem heb je juist? Het wordt moeilijk om dingen te testen als je niet eens iets aan je config kan veranderen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:49

nIghtorius

Poef!

kabels zelf gemaakt of kant en klaar in de winkel gekocht?

indien zelfgemaakt. controleer de stekkertjes op de volgende kleur codering:

WOranje, Oranje, Wi-Groen, Blauw, WI-Blauw, Groen, Wi-Bruin, Bruin

met het lipje uiteraard onderaan.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

@ hierboven: gekochte kabels zo te zien aan de merknaam genoemd in de TS.

Het wil ook nog wel eens voorkomen dat de Autosensing en duplex switching op netwerkkaarten bij sommige netwerkapparatuur niet goed werkt.
Dan merk je dat ook aan verschillen in in- of uitgaand verkeer bij kopieeracties. Kun je snel genoeg achterhalen door stap voor stap te werken, eerst eens een kaart op 1Gbit fixed te zetten en kijken of het dan wel goed blijft gaan, en zo doorwerken.

[ Voor 8% gewijzigd door alt-92 op 19-12-2010 12:15 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Petervanakelyen schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:59:
Welke router en welke modem heb je juist? Het wordt moeilijk om dingen te testen als je niet eens iets aan je config kan veranderen :P
De router staat in de TS, de modem weet ik niet aangezien er geen nummers opstaan en er ook niets in de brieven van UPC stond.
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 00:18:
Probeer ook eens CAT5e kabels ipv de huidige, kan best zijn dat de switch niet kan babbelen over de CAT6 kabels op 1Gb. Al lijkt me dit sterk, proberen is een kleine moeite.

Overigens had je het merk en type van de switch(box) wel even in de TS mogen zetten.
De switch staat in de TS, stond ie al toen ik het topic aanmaakte.
Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 11:57:
Maar als je nu tussen de UPS modem en switch een werkende 1Gb verbinding hebt dan kunt je toch ipv die modem de PS3 aansluiten om te kijken of er dan wel een 1Gb verbinding is. Je hebt hiermee al een andere kabel getest.

Het is niet dat je veel mogelijkheden hebt om te testen met beperkte hardware.
Ik heb de snelheid getest met het PS3 >Verbinding Testen<.
Download = 19.3Mbps
Upload = 2.6Mbps
alt-92 schreef op zondag 19 december 2010 @ 12:14:
@ hierboven: gekochte kabels zo te zien aan de merknaam genoemd in de TS.

Het wil ook nog wel eens voorkomen dat de Autosensing en duplex switching op netwerkkaarten bij sommige netwerkapparatuur niet goed werkt.
Dan merk je dat ook aan verschillen in in- of uitgaand verkeer bij kopieeracties. Kun je snel genoeg achterhalen door stap voor stap te werken, eerst eens een kaart op 1Gbit fixed te zetten en kijken of het dan wel goed blijft gaan, en zo doorwerken.
Inderdaad gekochte kabels.
Hoe kan ik dit instellen op mijn netwerkkaart? Bij status/properties heb ik niets gevonden en er zit geen CP of iets dergelijks bij.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties zover!

[ Voor 5% gewijzigd door Mastermind-- op 19-12-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14
Knappe jongen als je een Gbit hub kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:23

F.West98

Alweer 16 jaar hier

Mastermind-- schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:36:
[...]

De router staat in de TS, de modem weet ik niet aangezien er geen nummers opstaan en er ook niets in de brieven van UPC stond.

[...]

De switch staat in de TS, stond ie al toen ik het topic aanmaakte.

[...]

Download = 19.3Mbps
Upload = 2.6Mbps

[...]

Inderdaad gekochte kabels.
Hoe kan ik dit instellen op mijn netwerkkaart? Bij status/properties heb ik niets gevonden en er zit geen CP of iets dergelijks bij.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties zover!
wat voor PS3 heb je? een slim?
slim kan tot 1gb aan, niet-slim tot 100mb

2x Dell UP2716D | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
F.West98 schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:50:
[...]

De andere reden is omdat ik Full HD wil streamen naar o.a. mijn TV via mijn PS3 Slim 320GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wat heb je voor switch? Vind de term switchbox wat verwarrend, wellicht even opheldering voordat we blijken met 1 of ander exotisch stuk gietijzer van doen te hebben :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Een Conceptronic CGIGA5A, zoals bij de gelinkte producten staat ;) Moet ik hier nu echt alles gaan uitleggen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
Petervanakelyen schreef op zondag 19 december 2010 @ 22:22:
Een Conceptronic CGIGA5A, zoals bij de gelinkte producten staat ;) Moet ik hier nu echt alles gaan uitleggen? :+
Sommige mensen hebben de productkoppelingen in het forum niet aan staan. En veel mensen zijn er gewoon aan gewend dat er netjes een lijstje in de TS staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 21:01
F.West98 schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:50:
[...]

Alle PS3's hebben gbit nic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Mastermind-- schreef op zondag 19 december 2010 @ 21:36:
[...]
Download = 19.3Mbps
Upload = 2.6Mbps
Voordat het verwarring opleverd, een foutje van mijn kant.
Maar dat is de snelheid die ik met downloaden van het internet op mijn PS3 krijg, door de switch heen. Ik heb een 30Mbit abo bij UPC. Op mijn gewone PC haal ik 29.84 Mbit/s.

Ik heb in de PS3 nergens iets kunnen vinden over hoe ik de snelheid binnen het netwerk kan testen.

Het is gewoon een switch, sorry voor de verwarring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
Ik zou toch eens proberen wat voor snelheid je haalt met de ingebouwde Gbit-switch van de TP-Link. Op deze manier geraken we echt geen stap verder.

Het kan me niet schelen dat er telkens een technieker langs moet komen van UPC om je modem te resetten als je het UTP-kabeltje eruit trekt, als dat inderdaad het geval is (wat me zou verbazen eerlijk gezegd) is het een probleem met de modem en moeten ze het maar in orde brengen. Je wil geen extra apparatuur kopen, dat snap ik, maar dan zal je toch met de huidige apparatuur moeten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou niet uitsluiten dat die switch niet OK is.
Heb je nou al een keer elk device apart aan de switch gehangen en gekeken wat dan de link speed is? Als dat is wat je bedoelde in Mastermind-- in "Geen gigabit meer!" dan blijft volgens mij alleen de switch over als potentieel gevaarlijk/stuk onderdeel.

Dat UPC niet in staat is je een mdoem te leveren dat zonder interventie van een monteur aan en uit kan, is overigens hun probleem. laat ze een werkend modem sturen en weiger voorrijkosten te betalen, want dat is natuurlijk je reinste waanzin... áls het klopt.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-12-2010 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Hallo iedereen!

Ik heb jullie advies opgevold en de router als switch neer gezet, nu geeft mijn computer aan dat ik een 1Gbps verbinding heb, op dezelfde plek waar eerst werd aangegeven dat ik een 100Mbps verbinding heb.

Er is dus iets mis met de switch, maar wat? En vooral: hoe kan ik het oplossen :scaredface:

Een 6.8 Gigabyte file duurt 6:24 @ 17.4 MB/s
De nas ondertsteunt Gbps en zit op precies dezelfde manier aangesloten als mijn PC, toch heb ik niets in de buurt van één gigabyte per seconde. :more scaredface:

[ Voor 24% gewijzigd door Mastermind-- op 21-12-2010 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12-09 15:08

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Mastermind-- schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:57:
Er is dus iets mis met de switch, maar wat? En vooral: hoe kan ik het oplossen :scaredface:
Die switch is stuk, garantie claimen, of voor een appel en een ei een nieuwe halen.

offtopic:
En gebruik normale smilies

Over je edit;
17.8MB/s is niet slecht, ervanuitgaande dat je een nogal oude computer hebt (je had namelijk geen onboard gbit zoals vrijwel elk mobo de afgelopen 5 jaar heeft). 17.8MB/s is dan ongeveer wat je harde schijf kan lezen en/of de harde schijf in je nas kan schrijven.

1gigabyte/s wegschrijven haal ik net met een raid van 6 (hele dure) SSD's, nog afgezien van het feit dat het 8GBit/s is, en je daar een 10GBit/s netwerk voor nodig hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Kees op 21-12-2010 14:09 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou, je hebt de technische tekeningen, soldeerbout, tin en reserve onderdelen nodig. Hiermee kun je de switch vast repareren. Niet vergeten om jezelf te ontladen met zo'n polsbandje.

....

Zonder gekheid, ik zou hem laten testen door iemand anders en dan garantie claimen of een andere halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Ja, ik ga maar eens een mailtje sturen dan.

Jammer van de snelheid, als het het netwerk niet is.... :)

Ik dacht dat ik wel goed zak met m'n pc'tje! Hij kan de nieuwste games nog op High spelen met gemak. (Dit ovregens wel te danken aan het feit dat ik een tijdje terug de videokaart heb vervangen).

offtopic:
Heb een Intel Core 2 Quad Q6600 @ 2.4 Ghz
3GB Ram
en EVGA 9800GT Hybrid Power als video kaart. (het 1GB model)

[ Voor 70% gewijzigd door Mastermind-- op 21-12-2010 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Mastermind-- schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:57:
De nas ondertsteunt Gbps en zit op precies dezelfde manier aangesloten als mijn PC, toch heb ik niets in de buurt van één gigabyte per seconde. :more scaredface:
Dat is een snelheid die je ook nooit zult halen, gigabit is absoluut niet gelijk aan een gigabyte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:43
Mastermind-- schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 14:10:
Ja, ik ga maar eens een mailtje sturen dan.

Maare.... hoe zit het met die slakkensnelheid @ gbps? :?

dank voor de reacties! _/-\o_
Voor transfers over gigabit mag je heel blij zijn met 100 MB/s. De limiet is nu waarschijnlijk de processor van de nas. Als je hardware het ondersteunt kan je met jumboframes de overhead terugbrengen en gaat de snelheid omhoog.

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
1 gigabit = 128 megabyte

Damn, ik wist niet dat het verschil zo groot was, ik dacht dat het ergens rond de 700 MBps lag.

Maarja, dit hele gigabit was toch maar een extraatje. Het ging er vooral om dat ik een nieuwe router kocht en een switch zodat ik over bedraad internet heb. Ik heb dit topic o.a. gemaakt omdat het me opviel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels9
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-03-2024
Trek thuis over een gigabit netwerk op z'n max. 65MB/s. Jou snelheden zijn dus aanzienlijk lager, maar zeker niet wereld schokkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind--
Och, iets is beter dan niets toch? :D

Nou, het lijkt mij dat het probleem is opgelost!

Ik wil graag iedereen heel hartelijk bedanken voor z'n hulp!

Groetjes,
--MM

Pagina: 1