Toetsen in de klas met PDA's

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-10-2023
Hallo,
Ben nieuw op dit Forum en ken de spelregels nog niet. Excuus dus als ik 'domme' dingen doe of zeg.
Ik ben leraar natuurkunde op een middelbare school en heb 30 pda's gekocht om daarmee toetsen af te nemen bij mijn leerlingen. Van een kennis kreeg ik een oudere router, een Eminent EM4050 wLINK. Daarmee is het me gelukt om de PDA's toegang te geven op mijn website, welke ik draai op mijn laptop. Leerlingen loggen in op de website en krijgen toegang tot een database met vragen, die ze al bladerend kunnen doorlopen en beantwoorden. Op zich heb ik alles werkend gekregen, maar zit nu nog met een specifiek probleem. Er zijn teveel pda's voor 1 router. Het kan zijn dat ik een andere router moet hebben of meerdere routers achter een switch? Misschien 3 routers die elk een IP-range van 9 pda's bedienen? De pda's zijn ipaq hx4700, al wat ouder dus, maar ze hebben een WiFi aan boord met een snelheid van 11 Mb/s. Nu worden er geen grote brokken data verzonden. Het gaat in hoofdzaak om stukjes tekst van maximaal 10 regels. Enkele kB dus?
Misschien is er op dit Forum iemand die het leuk vind om me te helpen om dit experiment te laten slagen. De eerste reacties van leerlingen zijn erg positief. Ze vinden het leuk en eigentijds. Tot op heden moet ik ze teleurstellen...de pda's doen het nog steeds niet met zijn allen...

Ik hoop op deskundige adviezen.

En ja, tot nu toe heb ik alles uit egen zak betaald. Ik zoek dus een oplossing die betaalbaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:16

allure

Titaan fase 2/3

Hoe is de DHCP-server op je router ingesteld?
Deze zal toch makkelijk 253 clients aan moeten kunnen.

Kijk eens in de web-interface van de router hoe deze is ingesteld. Het meest waarschijnlijke is dat deze range VEEL te klein is ingesteld.

[ Voor 41% gewijzigd door allure op 18-12-2010 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 08:37
janbrab schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:05:
Ik ben leraar natuurkunde op een middelbare school ......
Jullie hebben geen sys/netbeheerder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
Pascal,
Deze mensen kunnen me ook niet helpen. Men leased laptopkarren met een onderhoudscontract. Zijn er problemen dan is een belletje voldoende....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:52
Pascal schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:11:
[...]

Jullie hebben geen sys/netbeheerder?
Ja, die heeft waarschijnlijk toch niets te doen. Want die zitten toch alleen maar op kantoor te wachten tot er een klant/gebruiker/noodzakelijk kwaad binnenkomt lopen 8)7

Dit zou een mogelijke reactie kunnen zijn van een systeembeheerder :p
Maar inderdaad, een router zou toch met het uitbreiden van de DHCP scope meer clients moeten kunnen verwerken. Meerdere routers lijkt mij heel zinloos, als je je oplossng in de hardware zoekt zou je meerdere accesspoints neer kunnen zetten, maar dit gaat altijd gedoe opleveren als je niet weet waar je mee bezig bent.

[ Voor 27% gewijzigd door Hennie-M op 18-12-2010 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
Even vooraf, ik ben een leek als het gaat over netwerken. Wat ik aan de praat gekregen heb is gelukt na adviezen van een kennis en veel uitproberen. Vaak weet ik dus niet goed waarom iets werkt.

Ik keek net in de instellingen van de router (EM4050) bij het tabblad DHCP en zie daar geen vinkje staan achter Enabled. Wel heb ik daaronder als range ingevuld: van 192.168.1.1 tot 192.168.1.100. De pda's hebben ieder een vast IP-adres gekregen. Van 192.168.1.11 tot 192.168.1.40
De 192.168.1.10 is het IP-adres van mijn netwerkkaart waar de router aanhangt.

Bij het testen thuis lukte het wel steeds om met verschillende pda's op de website te komen, ondanks dat die DHCP niet aan stond. Ik heb niet het idee dat het herkennen/koppelen van de pda's aan de router een probleem was, maar puur het aantal pda's. En waarschijnlijk de snelheid waarmee de router al die aanvragen moet afhandelen. Daarom dacht ik aan meerdere routers via een switch aan mijn netwerkkaart hangen.

[ Voor 27% gewijzigd door janbrab op 18-12-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt het over 802.11b, oftewel een zeer beperkte band. Het is niet meer dan logisch dat je problemen krijgt wanneer je een dusdanig aantal clients in een zeer beperkte ruimte in diezelfde band neerzet.

De beste oplossing is om inderdaad met 2 wireless routers te gaan werken, je kunt deze dan instellen om een ander kanaal te gebruiken tov elkaar. Zodoende zou het geen probleem meer moeten zijn.

Qua routing en switching capaciteit is een dergelijk aantal clients peanuts, dus in die hoek hoef je het niet te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-09 16:26
Een draadloze router kan toch maar iets van 16 clients aan? Meende dat ik dat hoorde... Gewoon een 2e erbij kopen (dingen kosten toch geen drol, eventueel heb ik er nog wel een paar voor je) en klaar is kees

[ Voor 46% gewijzigd door maarud op 18-12-2010 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
maarud schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:38:
Een draadloze router kan toch maar iets van 16 clients aan? Meende dat ik dat hoorde... Gewoon een 2e erbij kopen (dingen kosten toch geen drol, eventueel heb ik er nog wel een paar voor je) en klaar is kees
Hangt echt helemaal af van het merk en type router. Sommigen kunnen inderdaad meer clients aan dan andere, concurrent clients dus.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
Moet ik dan wel of niet die DHCP aanzetten?
Moet ik bij beiden het aantal IP-adressen zetten op 192.168.1.11 tot 192.168.1.100?
En het enige verschil tussen die beide routers moet dan zijn dat de ene kanaal 1 gebruikt en de andere bv kanaal 6? Trouwens hoe weet een bepaalde pda op welk kanaal hij moet communiceren? In die pda kan ik nergens iets vinden dat je een kanaal kan instellen. Misschien was dat toen nog niet mogelijk bij die oudere pda's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:35
Geen antwoord op je vraag, maar wel: leuk dat je dit doet! Niet alleen maar met de standaardlesmethode aan de slag, maar daadwerkelijk zelf iets bijdragen. Dat zouden meer docenten moeten doen.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
janbrab schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:42:
Moet ik dan wel of niet die DHCP aanzetten?
Moet ik bij beiden het aantal IP-adressen zetten op 192.168.1.11 tot 192.168.1.100?
En het enige verschil tussen die beide routers moet dan zijn dat de ene kanaal 1 gebruikt en de andere bv kanaal 6? Trouwens hoe weet een bepaalde pda op welk kanaal hij moet communiceren? In die pda kan ik nergens iets vinden dat je een kanaal kan instellen. Misschien was dat toen nog niet mogelijk bij die oudere pda's?
Laten we gewoon eens opnieuw beginnen. :) Reset de router (fabrieksinstellingen) en kijk op de website van Eminent na of je een firmware-update kan vinden. Stel de "Wireless Mode" vast in op 802.11b-only en stel de DHCP-range in van 192.168.1.50 tot 192.168.1.100. Kijk of er ergens in de router een optie is om het mac-adres van een client aan bepaald IP-adres te linken, op die manier hoef je op de PDA's geen vaste IP-adressen te configureren. Als die optie er niet is, geef ze dan vaste IP-adressen die buiten de DHCP-scope vallen (bijvoorbeeld van 192.168.1.150 tot 192.168.1.200). Op die manier vermijd je IP-adresconflicten met clients die wel van DHCP gebruik maken, en heb je een duidelijk overzicht welk IP-adres er nu juist bij welke client hoort. Kijk overigens ook eens na of je de meest recente ROM hebt voor de HX4700 PDA's.

EDIT: Om nog even op je vragen te antwoorden: kies een vrij kanaal, bij voorkeur 1, 6 of 11. Je kan met inSSIDer op je laptop een mooi overzichtje zien van alle draadloze netwerken in de buurt met het kanaal, signaalsterkte, encryptie, enz. Op de clients kan je niets instellen van kanaal, aangezien die altijd het kanaal gebruiken waar de router op uitzendt.

[ Voor 16% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-12-2010 15:14 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
Peter,
Je noemt een aantal zaken die ik inderdaad al gedaan heb. Op de pda's staat WM6.1 en een recente ROM.
De router staat al op 802.11b only. De school staat in een buurt zonder bedrijven die WiFi routers in de lucht kunnen hebben, er is dus geen of weinig verstoring mogelijk. De laptopkarren gebruiken een heel ander IP gebied. Wat ik niet begrijp in je voorstel is dat ik de DHCP aan zou moeten zetten en instellen op een range van 50 tot 100, terwijl mijn pda's een range krijgen van 150 tot 200. Wat is dan de zin van het aanzetten van die DHCP?
Om de website aan te sturen en ingevulde antwoorden uit te lezen draait er een applicatie naast de website die de ingevulde antwoorden eruit vist en mij de vorderingen laat zien op mijn laptop. Als de leerling klaar is kan ik zo zien wat zijn/haar score is. Ze krijgen dan nog een 2e kans om hoger te scoren, hoogste cijfer telt. Deze applicatie houdt ook in de gaten of de juiste leerling met de juiste pda bezig is...tegen fraude. Ik wil dus absoluut niet afwijken van mijn reeds geprogrammeerde controle-dashbord. De MAC adressen van de PDA in een router zetten wil ik niet, want daarmee verplicht je een PDA om toegang te verkrijgen via een bepaalde router (in geval ik er een andere/tweede router aanhang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Het lijkt me inderdaad verstandig om simpel te beginnen. Een factory reset van de router hoort daarbij om evt. instellingen van de vorige gebruiker te wissen. Ik zou echter niet beginnen met vaste IP adressen op de Pocket PC's en ook niet met enige beperkingen voor de DHCP server in de router. Ga dan eerst eens kijken of de router in staat is 30 IP adressen uit te delen en tegelijk kan bedienen.

Het lastige van Windows Mobile 2003SE is dat je niet makkelijk van draadloze verbinding kunt switchen. Als er eerder een andere verbinding met de PPC's geweest is kan het, in elk geval als dat netwerk ook actief is, lastig zijn met een ander netwerk verbinding te maken.

Ik ben overigens wel geïnteresseerd om te weten waar je 30 hx4700's vandaan hebt gehaald voor blijkbaar weinig geld. Zijn ze allemaal gebruikt of wordt er nog ergens oude voorraad opgeruimd? Ik heb er zelf ook al jaren een en wil best een reserve-exemplaar hebben.

Hou er wel rekening mee dat er een heleboel software in de ROM zit. Zoals een internet browser. Je moet er dus wel voor zorgen dat de leerlingen niet op de een of andere manier het internet op kunnen om even wat antwoorden op te zoeken of dat ze met elkaar kunnen communiceren. De hardware van de hx4700 kan ook aardig wat. Ze zetten zo via Bluetooth een onderlinge verbinding op en sturen elkaar berichten. Desnoods zelfs via infrarood. Kan allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Wat een gedoe allemaal?

Laat DHCP lekker aan, niet klooien met IP's. Gaat toch allemaal wel goed. Als je alles standaard laat, werkt het prima. De Ipaq krijgt een ip adres en kan internetten.

Hoeveel PDA's kan je tegelijk aansluiten dan? Misschien zit je wel tegen de limiet van de router aan. Dan is dat het probleem en niet DHCP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je hebt terwijl ik zat te schrijven meer info gepost. Besef wel dat die WM6.1 firmware NIET door HP gemaakt is maar dat dit een hack is van een andere WM6 ROM gemaakt door enthousiaste particulieren en dat je er dus niet van mag uitgaan dat alles probleemloos werkt.

HP heeft zelf als laatste een (betaalde) WM5 upgrade uitgebracht maar die is niet erg goed ontvangen. De hardware van de hx4700 is qua geheugentype niet gemaakt voor WM5 en hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Hang twee of drie accesspoints op. Natuurkunde1, Natuurkunde2 en Natuurkunde3.

PDA1 tm PDA10 configureer je op Natuurkunde1
PDA11 tm PDA20 configureer je op Natuurkunde2
PDA21 tm PDA30 configureer je op Natuurkunde3

Op zich zou dit niet nodig hoeven zijn met een router die 30 wireless clients kan hebben. De Apple Airport Extreme kan tot 50 clients aan. Er zullen er wel meer zijn, maar van deze staat het ook echt bij de specificaties van de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
maarud schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:50:
Wat een gedoe allemaal?

Laat DHCP lekker aan, niet klooien met IP's. Gaat toch allemaal wel goed. Als je alles standaard laat, werkt het prima. De Ipaq krijgt een ip adres en kan internetten.

Hoeveel PDA's kan je tegelijk aansluiten dan? Misschien zit je wel tegen de limiet van de router aan. Dan is dat het probleem en niet DHCP.
Volgens mij ben ik bij het aankaarten van mijn probleem hier ook mee begonnen. Dát is hetgene waar ik tegen aan loop. Hoe kan ik achterhalen/Wat moet ik doen om aan de weet te komen waar het probleem ligt. Als gesteld wordt dat het aan de router kan liggen, ja dat was mijn vraag ook. Hoe kom ik dat aan de weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
sebastius schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:59:

Op zich zou dit niet nodig hoeven zijn met een router die 30 wireless clients kan hebben. De Apple Airport Extreme kan tot 50 clients aan. Er zullen er wel meer zijn, maar van deze staat het ook echt bij de specificaties van de fabrikant.
Kijk, dat komt in de buurt van mijn hulpvraag. Hoe kom ik aan de weet of een Eminent EM4050 wLINK 10 - 20 - 30 - of meer clients aankan? Want als ik dat weet, dan is de volgende stap, de juiste router kopen, en weer testen in de klas. Tsja, welke router dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Gewoon, de PDA's één voor één aanzetten, en kijken vanaf welke PDA het niet meer lukt :)

En anders koop je gewoon 3 routers. Heb er nog wel 2 voor je die je mag hebben voor een paar euro, ze liggen hier toch maar te verstoffen :)

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 18-12-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sebastius schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:59:

Dit is inderdaad de meest waarschijnlijke oplossing. Elke router geef je een statisch IP adres in dezelfde range, bijv. 192.168.1.1 t/m 192.168.1.3, en vervolgens hang je ze aan een switch. DHCP heb je niet nodig als je je PDA's toch al vaste IP's hebt gegeven, dus die kan overal uit. Wil je toch DHCP, dan hoeft die maar op 1 van de routers aan te staan.

Enige wat je dan nog moe doen, is elke router zo'n eigen wifi netwerk geven zoals Sebastius al beschrijft, met elk een eigen kanaal (1,6,11 als eerder genoemd). Daarmee zal het wel lukken.

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
maarud schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 15:50:
Wat een gedoe allemaal?

Tot op dit moment heeft die DHCP nog niet aan gestaan in de router. Ik weet dat het vanzelf goed komt als je geen IP adressen toekent in de PDA, maar dat is nu juist hetgene wat ik WEL nodig heb. Om fraude te voorkomen lees ik in mijn software/Dashbord uit van welk IP-adres de aanroep naar de website komt en dan kan ik zien van welk leerling het komt. Op de PDA staat met viltsift een bepaald nummer, dat ook bij die bepaalde leerling hoort. Zo kan ik altijd controleren of ze onderling geen PDA-ruiltje doen.... Ik kan namelijk ook naar die ene specifieke PDA een bepaald berichtje sturen, wat ze dan zien in hun browser. Daarmee kan ik controleren of de juiste persoon reageert op mijn berichtje...wat met een PDA-ruiltje dus aan het licht komt.
Trouwens, ze kunnen helemaal niet even internetten, alleen contact tussen hun browser en mijn website is mogelijk. En een BT aanzetten en een ander raadplegen gaat ook niet lukken, want ze weten toch vooraf niet met welk nummer/code ze toestemming moeten geven aan de ander om te matchen? Bovendien heb ik een BT-dongel aan staan, die reageert als er een BT verbinding in de lucht komt. In mijn Dasbord heb ik bij elke PDA staan wat het MAc-adres is van de BT radio. Ik weet dan direct welke leerling probeert om met een BT verbinidng contact met een ander te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
Aah, dat maakt het duidelijker :)

Misschien doet een router met DD-WRT erop dat wat beter dan... misschien kan die meer IP-adressen aan. Eminent is nou niet bepaald het beste merk hiervoor denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
maarud schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:35:
Aah, dat maakt het duidelijker :)

Misschien doet een router met DD-WRT erop dat wat beter dan... misschien kan die meer IP-adressen aan. Eminent is nou niet bepaald het beste merk hiervoor denk ik :P
Wat is DD-WRT?
Speelt het geen rol dat de PDA's met 802.11b werken?
Daarom dacht ik namelijk dat geen N-router zou moeten gebruiken.
Mij was verteld dat een router in snelheid terug schakelt als hij 'praat' met een 'traag' b-apparaat.
Vandaar dat ik in de richting van meerdere routers gestuurd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou een goede router schakelt terug in snelheid, dus dat kan prima. Ik zou liever een moderne router die 50 clienten aankan sturen kiezen dan 3 ouderwetse. Maar het werkt allebei op zich natuurlijk.

Ik vind je concept wel erg gaaf, ik ben zelf met iets dergelijks bezig op de basisschool namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
janbrab schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:40:
[...]

Wat is DD-WRT?
Speelt het geen rol dat de PDA's met 802.11b werken?
Daarom dacht ik namelijk dat geen N-router zou moeten gebruiken.
Mij was verteld dat een router in snelheid terug schakelt als hij 'praat' met een 'traag' b-apparaat.
Vandaar dat ik in de richting van meerdere routers gestuurd was.
DD-WRT is een aangepaste firmware waardoor routers een stuk geavanceerder worden :) Maar dat werkt helaas alleen op een paar specifieke, bijvoorbeeld een WL-500g van Asus.

Een N-router schakelt idd terug, naar het langzaamste apparaat wat er is. In dit geval b, dus dat maakt niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-09 17:15

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Wacht nou eens heel even jongens.....

Valt het nou echt serieus niemand op dat in de router dus blijkbaar DHCP UIT staat/stond?
En de PDA's dus blijkbaar van een andere router in het schoolnetwerk(of welk ander netwerk dan ook) een IP adres krijgen?

Die scope van die originele DHCP server is denk ik te klein. ;)

Of ik sla de plank volledig mis! :+

Edit :
En besef je heel goed dat kinderen tegenwoordig slimmer zijn dan je denkt, kans is aanwezig dat er een leerling bij zit die je site gaat nalopen op fouten, en als die ze vind, er ook misbruik van maakt.
disclaimer : Het is mij niet duidelijk om welke leeftijdsgroep het gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-12-2010 16:59 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:51:

Valt het nou echt serieus niemand op dat in de router dus blijkbaar DHCP UIT staat/stond?
En de PDA's dus blijkbaar van een andere router in het schoolnetwerk(of welk ander netwerk dan ook) een IP adres krijgen?

Die scope van die originele DHCP server is denk ik te klein ;)
Vooraf....ik ben de leek hoor, maarree....
Als ik in de PDA opgeef dat hij met 192.168.1.1 contact moet maken en ik geef de PDA een eigen uniek IP=adres, bv 192.168.1.21 voor PDA nummer 11 dan kan hij toch geen ander IP adres krijgen?

En als die DHCP uitstaat, hoe kan de oorzaak dan zijn dat de scoop van die DHCP te klein is?

[ Voor 6% gewijzigd door janbrab op 18-12-2010 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik heb het over je originele situatie, niet alles wat je erna nog geprobeerd hebt.
Je vertelde dat in je wlan router DHCP uit stond.
Als dit zo is dan betekend dit automatisch dat er dus iets anders op je netwerk DHCP staat uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

koe161

koe(c)

janbrab schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 14:30:
Ik keek net in de instellingen van de router (EM4050) bij het tabblad DHCP en zie daar geen vinkje staan achter Enabled. Wel heb ik daaronder als range ingevuld: van 192.168.1.1 tot 192.168.1.100. De pda's hebben ieder een vast IP-adres gekregen. Van 192.168.1.11 tot 192.168.1.40
De 192.168.1.10 is het IP-adres van mijn netwerkkaart waar de router aanhangt.
DHCP heeft in dit geval geen functie en kan dus uitgeschakeld blijven.
De pda's hebben ieder een vast ip.

Het is waarschijnlijker dat het aantal connecties niet wil lukken.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 16:51:

Die scope van die originele DHCP server is denk ik te klein. ;)
Het is al diverse mensen opgevallen, en ook dat de TS vaste IP adressen had toegekend aan de PDA's :)
Of ik sla de plank volledig mis! :+
Dat dus ;)

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik was er al bang voor. :+
Maar dan nog eigenlijk, ik vraag me af.....

Zit die router verbonden met de wan poort op een netwerk?

Of is het puur alleen de laptop en de PDA's?

[ Voor 41% gewijzigd door CrankyGamerOG op 18-12-2010 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
CrankyGamerOG schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:01:
Ik was er al bang voor. :+
Maar dan nog eigenlijk, ik vraag me af.....

Zit die router verbonden met de wan poort op een netwerk?

Of is het puur alleen de laptop en de PDA's?
Op de laptop draait de website. Aan de netwerkkaart van de laptop zit de router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koe161
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:16

koe161

koe(c)

Op deze site: link staat het volgende:

Aantal gebruikers (max.): 16

Dit zou de beperkende factor kunnen zijn.

Er is een tijd van werken en een tijd van genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ja daar waren ze al achter, :+ ik was alleen te lui om te lezen. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbrab
koe161 schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 17:07:
Op deze site: link staat het volgende:

Aantal gebruikers (max.): 16

Dit zou de beperkende factor kunnen zijn.
Inderdaad, dat wist ik niet. Dus dan wordt de volgende stap: Nog een router erbij, een switch ertussen, en weer proberen. Wat is dan het beste, eenzelfde router als ik nu heb, of proberen met een modernere router die wel bv 40 clients aan kan? Als het even kan wil ik het gedoe met een switch ertussen proberen te vermijden. Je hele bureau komt vol te staan met spullen. Je moet alles van voedingen voorzien en nog meer kabels ertussen. Als ik een router koop die bv 40 clients aan kan, heb ik dan ook de garantie dat het gaat werken? Welke andere dingen kunnen nog roet in het eten gooien?

Tot zo ver iedereen bedankt voor de hulp. Het wordt zeker vervolgd. Opgeven....nooit!

[ Voor 4% gewijzigd door janbrab op 18-12-2010 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik dacht dat het ding nog voor meer dan alleen de PDA's werd gebruikt, daarom dat ik DHCP aan liet staan.
Als je met meerdere routers wil werken, is een switch overigens helemaal niet nodig (je kan router twee gewoon aan router één hangen op een LAN-poort). Het lijkt me overigens wel gemakkelijk om gewoon voor één goede router te gaan (en daarbij zou ik zeker kijken naar DD-WRT support). Er staan er aantal in de pricewatch hier op T.net. Ik zou eens kijken naar de D-Link DIR-600. Niet heel krachtig, maar heeft wel Wireless-N en DD-WRT support (een aantal clients erop zal geen probleem zijn) en is spotgoedkoop. De TP-Link WR1043N en de Netgear WNDR3700 zijn meer populaire keuzes (o.a. krachtigere hardware) maar hier draait die D-Link heel goed (de WRT54GL is er niets tegen) :)

[ Voor 28% gewijzigd door Petervanakelyen op 18-12-2010 19:09 ]

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Een compact en veelzijdig apparaatje is de ASUS WL-330gE. Ook evt. te voeden vanuit een USB poort. Scheelt weer een snoer. WiFi b/g en kan maximaal 253 IP adressen aan. Goede reviews bij Newegg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Aantal IP adressen ed maakt niets uit. Qua switching en routing voldoet vrijwel iedere router wel. Het probleem zit em in de beperkte bandbreedte op het 802.11b signaal. Ook al staat een router gespecificeerd als het kunnen hebben van zeg 50 clients dan nog zal het niet werken. In de handleiding staat dan waarschijnlijk dat 50 clients alleen behaald kunnen worden bij gebruik van het 802.11g signaal.
Pagina: 1