Geen audio via hdmi (Ati HD4670)

Pagina: 1
Acties:

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik maak gebruik van een Mediacenter Pc. Momenteel wordt deze alleen gebruikt om films/series te kijken en een enkele keer een game te spelen. Om digitale TV te kijken staat er momenteel nog een losse decoder. Zowel Mediacenter als decoder zijn via hdmi aangesloten op de tv. Voor de mediacenter pc is dit vooral zodat ik via 1 kabel ook audio heb.

De TV (Panasonic 42pv70) heb ik zo ingesteld dat deze 'opstart' in het AV kanaal waarop de decoder is aangesloten. Om beeld te krijgen van de mediacenter pc moet ik dus even een ander av kanaal kiezen. Echter krijg ik hierdoor wel het volgende irritante probleempje.

De mediacenter pc staat vaak aan, zodat deze intussen media kan downloaden en beschikbaar is voor de extender. Op het moment dat de mediacenter pc dus opgestart wordt, staat het kanaal van de tv dus niet op dat van de mediacenter. Als ik later alsnog naar dit kanaal overschakel heb ik echter geen geluid. Pas als ik de PC opnieuw opstart en de tv op het mediacenter kanaal laat staan heb ik weer geluid. Tijdens het opstarten van de mediacenter pc moet de tv dus ook op dat kanaal staan, anders herkent de ati hd4670 de tv niet als audio output.

Iemand hier wellicht bekend mee en weet hoe ik dit kan veranderen, zodat ik altijd audio via de hdmi uitgang heb?

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:33
Wat voor OS gebruik je? Mijn MediaCenter die op Vista draait doet dit ook zo nu en dan, maar met name als hij uit standby komt.

Desktop | Server | Laptop

• Spurlie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-12-2025
Ik gebruik Win 7 ultimate 64bit (omdat ik 4gig geheugen heb en ook af en toe doe gamen). Overigens heb ik dan helemaal geen geluid van de pc, dus niet alleen in mediacenter. Pas als ik de pc opnieuw opstart heb ik weer geluid.

Als ik bij de mixer kijk, dan zie ik er spdif staan. Dus als de tv niet op het pc kanaal staat lijkt het erop dat de pc automatisch het geluid wil zenden via spdif, terwijl ik hier niets op aangesloten heb. Ati HDMI output staat aangegeven als niet aangesloten en kan ik dan ook niet selecteren...

[ Voor 40% gewijzigd door Spurlie op 18-12-2010 22:05 ]

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je zou eens de Ati drivers kunnen updaten en kijken of dan het probleem er nog is, en dan zou het iets kunnen zijn van een bepaalde handshake die de tv en mediacenter nodig hebben.

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:33
Spurlie schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 22:01:
Ik gebruik Win 7 ultimate 64bit (omdat ik 4gig geheugen heb en ook af en toe doe gamen). Overigens heb ik dan helemaal geen geluid van de pc, dus niet alleen in mediacenter. Pas als ik de pc opnieuw opstart heb ik weer geluid.

Als ik bij de mixer kijk, dan zie ik er spdif staan. Dus als de tv niet op het pc kanaal staat lijkt het erop dat de pc automatisch het geluid wil zenden via spdif, terwijl ik hier niets op aangesloten heb. Ati HDMI output staat aangegeven als niet aangesloten en kan ik dan ook niet selecteren...
Dat is dus exact hetzelfde als wat er dan bij mij gebeurd. Nieuwe drivers van chipset en videokaart hebben tot op heden geen resultaat gehad. Ook een BIOS flash heeft niet geholpen. Mijn tv is een LG trouwens en deze is aangesloten op de onboard HDMI van mijn Asus M3N78-EM mobo.

Desktop | Server | Laptop

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Het bovenstaande klinkt heel bekend. Bij mij is geluid over HDMI (op Win7) dan ook constant een drama geweest i.c.m. mijn 2900XT.

Vreemdste is nog, zodra ik hetzelfde met een willekeurige linuxdistro probeer, met de Open Source Drivers, kan het met dezelfde videokaart/HDTV, wel opeens probleemloos werken. :/

(daarnaast werkt het met een Nvidia kaart onder Win7, ook prima :X )

/me SirNobax mompelt iets over prutsers, ... en driverteams.

Pentaxiaan

Pagina: 1