[Excel 2007] Bron- en doelbestand tegelijk openen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik ben aan het knutselen in een rapportage in Excel. Tot op heden is het erg veel copy/paste werk om data van de vorige rapportage in de nieuwe te krijgen. Met behulp van oudere topics hier op Tweakers heb ik het voor elkaar gekregen om d.m.v. de INDIRECT-functie data uit de vorige rapportage in de huidige rapportage te krijgen. Nu loop ik echter tegen de beperking van INDIRECT aan dat het bestand waarnaar verwezen wordt geopend moet zijn om geen #VERW! foutmeldingen te krijgen. Van wat ik gelezen heb kan dit met VBA code opgelost worden. Nou ben ik aardig thuis in Excel, maar heb ik totaal geen kaas gegeten van (VBA) programmeren.

Om alles wat makkelijker te maken heb ik een Parameters-tab in de rapportage geplaatst. Hierin staan o.a. de locatie parameters (netwerkpad naar de rapportage -C17-, map van de vorige rapporterende maand -C19- en het Excel-sheet naar de rapportage -C21-) om het volledige pad naar de vorige maandrapportage te genereren.

De ideale situatie is dat er bij het openen van het Excel-sheet gekeken worden of de vorige maandrapportage beschikbaar is. Indien dit niet het geval is, is het niet wenselijk dat de brondata ververst wordt. Als de vorige maandrapportage wel beschikbaar is, dan wil ik deze op de achtergrond openen en mag de brondata wel ververst worden.

Het is echter al geweldig als de auto ververs functie standaard uitgeschakeld wordt en ik d.m.v. een druk op een knop de brondata kan verversen.

De volgende code heb ik gevonden in dit topic, maar ik weet niet hoe ik dit om kan vormen zodat het doet wat ik wil...
code:
1
2
3
4
5
'Screenupdate uitschakelen
application.screenupdating = false

'Screenupdate inschakelen
application.screenupdating = true

Hulp wordt zeer gewaardeerd :)

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik neem aan dat het bestand openen en/of zien dat het bestand niet aanwezig is wel lukt. Dat laatste kan bijv. met Dir().

Screenupdating doets niets anders dan op het scherm laten zien wat er onder water gebeurt. Dat helpt je dus hier op weg. De code die daar stond is handig bij grote grote berekenigen, dan is het zonde om steeds het scherm te updaten: pas aan het einde is genoeg :)

Met 'Application.Calculation = xlCalculationManual' kan je automatisch herberekenen uitschakelen, met 'Application.Calculation = xlCalculationAutomatic' zet je het weer aan. Let op: dan werkt A1=A2+2 ook niets meer bij als A2 verandert. Met cells(1,1).calculate kan je die dan weer bijwerken.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

neem het topic waar je naar verwijst nog eens rustig door, bijna alles wat je voor dit probleem wil doen staat erin.
ik raad aan om bij het coden niet de screenupdating functies toe te voegen totdat alles correct functioneert.
dir() inderdaad om te testen op aanwezigheid bestand.
workbooks.open & workbooks.close om de bestanden te openen en te sluiten.
of de oplossing van c. pearson gebruiken uit datzelfde topic.