Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-08 07:56

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
Ik vraag hier maar eens raad aangezien ik zelf geen beslissing kan maken hierin, ik weet het gewoonweg niet.
Ik wil voor naast mijn DSLR een compactcamera kopen, wel gelijk een goede, dus highend. Budget ligt tussen de 300 á 400 euro. Wens naar een compactcamera gaat uit vanwege dat ik niet altijd met mijn DSLR's kan lopen slepen overal naartoe, en zou graag dan een goede compactcamera willen hebben.
Mijn keus is na goed onderzoek gevallen tussen deze 3 camera's:

- Canon S95
- Panasonic LX5
- Canon G11
(- Canon G12)

Ik heb wel een aantal eisen eraan, en wil het liefst ze allemaal hebben, en niet teveel betalen. Daarom valt de G12 voor mij af want ik wil echt niet boven de 400€ gaan. Ook ontgaat mij de meerwaarde van de G12 over de G11, mocht iemand mij dat goed kunnen uitleggen waarom ik een G12 zou moeten nemen in plaats van een G11 die andere 2, please tell me :) Ik heb een lijstje gemaakt van wat ik wil erop
Mijn eisen zijn:
- Goede prestaties in weinig licht (dus goede F waardes)
- Compactheid maar niet te compact, moet wel beetje grip hebben
- Hotshoe ( voor mijn 580EXII, kan misschien wel eens handig zijn :D ) (niet musthave)
- Goede menuopties, en bovenal overzichtelijk (ben canon gewend)
- Filmpjes met redelijke kwaliteit, voor af en toe te gebruiken.

Ik heb alleen verschillenden punten per camera wat ik er goed aan vind en minder; dit zet ik hier op een volgorde:
- Canon S95:
(+) Compact, Goede F-waardes, HD Filmpjes
(-) geen hotshoe, geen grip
- Panasonic LX5:
(+) Hotshoe (alhoewel niet compatible met mijn 580EXII), betere F-waardes dan S95, betere grip, HD Filmpjes
(-) Menu is naar mijn wensen erg onhandig (ik refereer naar panasonic FZ38 die wij ook in bezit hebben)
- Canon G11:
(+) Hotshoe (compatible met 580EXII), Grip, Zoeker, kantelbaar scherm
(-) Uitgaand model, geen HD filmpjes, F-waardes zijn niet zo goed als S95 of LX5

Ik zou het heel erg op prijs stellen iemand anders zijn mening hierover te horen, en probeer zo daar nodig ook daarin aan te vullen.
Ik heb zelf reviews gelezen en ook fora doorzocht, maar kan zelf niet een oordeel eruit op maken welke camera nou echt het beste is om te kopen.
Alvast bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Het lijkt alsof je keus toch voor de hand ligt. Ik probeerde me net even een 580ex op een S95 voor te stellen. Zeg tas, waar ga je met die brugger naar toe etc. En die grip, tja, het weegt ook bijna niks dus vasthouden lukt wel denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
Ja externe flitser voor de compact is ook geen must have (liefst gebruik ik helemaal geen flitser, maar soms kan het niet anders), maar vind het wel een leuke gimmick om erbij te hebben om eens uit te testen. Ik gok dat ik het in de praktijk nooit zal gebruiken, maar alsnog hotshoes kan je op andere manieren ook heel nuttig gebruiken ;)

[ Voor 16% gewijzigd door Leevmeister op 17-12-2010 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
De vraag is of je in situaties waarin een hotshoe handig is niet meteen ook naar je dslr grijpt, maar ik snap je punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
Dat klopt ook, dus optie is niet heel erg belangrijk. ISO prestaties i.c.m. de f waardes van de lens wil ik wel zo goed mogelijk hebben, en misschien ook nog een pluspunt voor de LX5; de 24mm stand. Dat lijkt me nou echt handig om te hebben omdat mijn dslr lensen zo weid nog niet gaan, weidste wat ik vanwege de cropfactor heb is 30mm (1D met 1.3x crop). Alleen vind ik het menu en de hele scherminterface van de panasonic ronduit slecht, ik ben een degelijk menu zoals dat van de canons gewend, en niet zo'n merkwaardig menu zoals die panasonics dat hebben. Dat is voor mij de grote tegenstand om die LX5 niet direct te kopen. Ik wil in ieder geval van het weekend de knoop doorhakken om de keuze dit weekend al te kopen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blinkenlights
  • Niet online
Ja, maar groothoek stond niet in je lijstje ;)

En die F waardes, de Canon "zoomt verder door". Er zijn vast wel F stop vs beeldhoek grafiekjes te vinden van beide camera's.

P.S. Ik heb geen van de drie camera's, en heb een Olympus dslr, dus hier ben ik denk ik wel aardig merk en type neutraal.

Nu je groothoek ook noemt is de keus ineens wel veel moeilijker inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door blinkenlights op 18-12-2010 00:10 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VeeGee
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:14
Waarom geen Olympus PEN/ Sony NEX achtige camera's? Leveren betere kwaliteit foto's dan alle compacts die je daar opsomt, en ook verkrijgbaar rond jou budget :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
VeeGee schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 18:07:
Waarom geen Olympus PEN/ Sony NEX achtige camera's? Leveren betere kwaliteit foto's dan alle compacts die je daar opsomt, en ook verkrijgbaar rond jou budget :).
Ik heb al een spiegelreflex, en ik heb juist geen behoefte aan een camera waar ik lenzen van kan vervangen.
Ik heb inmiddels de LX5 gekocht, en ga ik binnenkort goed uittesten, ik denk dat ik erg tevreden mee zal zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Is de Samsung EX1 niks voor je? De G11/12 lijken me wat te lomp, dan zou ik weer eerder de S95 pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leevmeister

Leevmeister

Analoge fotografie gek

Topicstarter
PageFault schreef op zondag 19 december 2010 @ 18:28:
Is de Samsung EX1 niks voor je? De G11/12 lijken me wat te lomp, dan zou ik weer eerder de S95 pakken.
Zoals in vorige post; ik heb een LX5 gekocht ;)
Prima camera, alleen wel groter qua maat dan een s95, maar heb het er voor over :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tjha voor een digitaaltje erg duur maar tja het hangt ook af van de lens en de kleur en pixel echtheid. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand anders oppert al systeemcamera's als de PEN serie van Olympus. Vind je dat nog te lomp dan heb ik nog een suggestie voor je lijstje. De net nieuwe Olympus XZ-1.

Voldoet zo te zien aan alle eisen die je hebt en wordt zeer positief gereviewd: http://www.dpreview.com/reviews/OlympusXZ1/

Sorry, ik lees dat je inmiddels een keuze gemaakt hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2011 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
Beetje nutteloze kick "xavier1969", als de TS ruim een maand geleden al heeft aangegeven dat hij zijn keuze heeft gemaakt.
Topic kan nu dus dicht.

[ Voor 5% gewijzigd door Universal Creations op 28-01-2011 22:46 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.