Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers! HELP!

Sinds 2 weken heb ik een nieuw PC inelkaar gezet, maar elke keer als ik het opstart, dan crasht het en krijg ik een BSoD. Of het crasht en reboot zichzelf. Windows eigen repair tool wil niet echt helpen.

Ik heb tot nu toe 2 soorten BSoD gehad, namelijk
  • ntfs.sys - Address 819505F8 base at 81898000. DateStamp 4a5bbf45.
  • De welbekende: Bad_Pool_Header
Als het mij dan eindelijk lukt om windows opgestart te krijgen, dan krijg ik heel vaak meerdere keren de volgende foutmelding: This instructions at ... referenced memory at ..... The memory could not be read/written.

Opmerkelijk is dat als ik de voeding uit en aan zet, of als ik de interne geheugen eens eruit klikt en weer erin zet, dat het opstarten geen problemen meer levert. Dan kan ik windows 7 wel normaal opstarten en krijg ik ook geen foutmeldingen meer! Alleen is het heel irritant om dat elke dag te doen en het lijkt me ook slecht voor de computer.

Ik heb memcheck86+ al 4phases laten draaien, maar geen errors ontdekt. Ik heb mijn harddisk meerdere malen laten checken door verschillende softwares, ook geen error.

Wel raar is, dat als windows crasht, dat het dan praat over D:\ lokale schijf, terwijl mijn windows op C:\ staat.

Mijn specificaties:
  • AMD Phenom II X6 1055T 2.8Ghz
  • Asrock 870 Extreme3
  • OCZ Vertex 2 SATA II 3.5SSD 90GB (dient als C:\ incl. windows)
  • Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1TB (voor mijn andere partities)
  • MSI HD5770 Hawk (deze had eerst een aantal maanden in een ander systeem gezeten)
  • OCZ Gold DDR3 PC3 (2 x 2GB) (deze heb ik al een aantal maanden liggen omdat het niet in mijn oude systeem paste)
  • Corsair HX 520 Watt (enige hardware wat ik echt heb hergebruikt van mijn oude systeem, +/- 2 jaren oud)
Iemand enige idee waar het aan kan liggen?

Alvast Duizendmaal bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 30-07 18:18

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Ik heb exact hetzelfde euvel, en ook de fix met de voeding en het geheugen werkt bij mij identiek goed.

Ik ben er achter wat het probleem (bij mij) is.

M'n RAM staat niet op de QVL van m'n bord, en is derhalve ook niet compatible met dit bord. Nu heb ik een ASUS bord (M4A79T) en ik weet dat GeiL RAM (wat ik dus heb) erg slecht werkt met ASUS.

Ik zou eens kijken of je RAM op je QVL staat, en zo niet dan kan je best wel eens hetzelfde hebben als mij, incompatible RAM.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Begin eens te kijken of de timings van het geheugen goed staan in de bios, bij OCZ moet je dit nogal eens handmatig doen. Zou het kunnen dat als windows het over D:\ heeft dat jouw mbr op deze schijf staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-04 22:53

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Zoals E65 al zei moet je misschien je timings handmatig zetten. Als je het progje CPU-Z download en dan tabblad geheugen zie je de geschikte snelheden en timings. Heb je al geprobeerd te booten met maar 1 geheugen stickje? En wat is trouwens de snelheid & timings van je geheugen op dit moment? Want AMD heeft naar mijn ervaring altijd snel geheugen problemen.

Als laatste hulpmiddel moet misschien windows opnieuw installeren, en dan gewoon je andere partities eerst behouden. Geeft ie dan nog steeds BsoD dan kun je misschien alles opnieuw installeren. Maar ik kan begrijpen dat je dit niet wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Misschien niet helemaal ontopic maar het valt mij op dat er nogal veel vage problemen zijn met het Asrock 870 Extreme 3 board en ik al meerdere topics gezien heb met wissellende problemen. Ook bij dit probleem valt mij weer op dat wanneer je het geheugen eruit haalt en weer erin zet en de stroom eraf haalt en weer erop dat het weer werkt.

Andere problemen waren bijvoorveeld dat onboard audio het dan wel en dan weer niet deed en er een melding kwam van dat er een kabel niet aangesloten was, en daarna opeens weer wel. Bijna zou je dan gaan twijfelen aan de kwaliteit van dit type board en er misschien een slechte batch op de markt gekomen is en dit probleem dus ook hierdoor ontstaan is.

[ Voor 6% gewijzigd door Roel1966 op 18-12-2010 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ Imprezzion: Mijn geheugen is OCZ3G1333LV4GK. In de QVL list van mijn moederbord zie ik de volgende types: OCZ3G1333LV6G en OCZ3P13334GK die enigzins op de mijne lijken. Is dat goed genoeg of moet het exact hetzelfde zijn?

@E65 en MarluXiaXi: Ik heb nooit eerder met timings van geheugens gewerkt, dus daarin ben ik echt een noob. Ik zal zometeen in de Bios kijken wat ik erover kan vinden. Ik heb CPU-Z gedownload en ik moet zeggen dat ik er niet veel van snap wat het precies inhoudt (_Orz_):

Er staat het volgende:
Type DDR3
Size 4096MBytes
Channels # Dual
DC Mode Unganged
NB Frequency 2150.1 MHZ

DRAM Freq 573.3MHz
FSB:DRAM 3:8
CAS# Latency(CL) 7.0 clocks
RAS# to CAS# Dealy (tRCD) 7 clocks
RAS# Precharge (tRP) 7 clocks
Cycle Time (tRAS) 16 clocks
Bank Cycle Time (tRC) 27 clocks
Command Rate (CR) 2T

Ik heb eigenlijk nog niet geprobeerd om met 1 geheugen te booten, dat zal ik morgenochtend doen, want mijn computer vertoont alleen errors als het een tijdje uit heeft gestaan en dan opstart. Windows 7 heb ik al een keer opnieuw geinstalleerd. Maar dat wil helaas niet helpen XP

Edit: Ik heb in de bios gekeken! De timings kloppen komen overeen. Enige wat ik heb aangepast is
533MHz DDR3_1066 => 667MHz DDR_1333. Zal dat veel uitmaken?

@Roel1966: Ik heb dat probleem met die onboard audio dus ook!! Opeens ben ik mijn geluid dan voor 3 secondes kwijt en dan heeft ie het weer gevonden. Ik dacht dat het voornamelijk aan mezelf lag, dat ik een kabel verkeerd/ niet goed had aangesloten. Daar wilde ik bijna naar gaan kijken, als ik dit BSoD probleem niet eerst wilde oplossen.... Snif... laten we hopen dat het goedkomt... anders moet ik misschien een heel nieuw moederbord gaan halen ='(

Maar thanks voor het vertellen! Nu weet ik tenminste dat ik niet de enige ben met problemen =)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2010 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2Fast2Kill
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-05 16:19
ik had dit gelezen op een ander topic dat ook over het zelfde moedebord ging.
TRIM op een Sandforce SSD (Corsair Force, OCZ vertex2/Agility2) werkt niet i.c.m. een AMD chipset!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Dat je geheugen op 1333mhz loopt is normaal in dit geval. maar de timings zijn waarschijnlijk nog steeds niet goed. Download anders Memtest -> http://hcidesign.com/memtest/ Dan kun je je geheugen testen op lees en schrijf fouten. als het fout is moet je je geheugen toch nog weer eens aanpassen.

En wat ik van OCZ eigen site haal is het volgende:
1333MHz DDR3
CL 9-9-9-20(CAS-TRCD-TRP-TRAS)

Je huidige timings zitten er dus ver onder! Ik zou deze timings eens in je bios invoeren. Ergens opschrijven op een blaadje en dan je bios in gaan en deze aanpassen. De rest automatisch laten staan.

@2fast2kill:
Ik denk niet dat dat bij elke chipset is dan. Een vriend van mij heet een 890FX chipset met een OCZ Vertex2 60GB en die werkt prima met TRIM ingeschakeld. Maar dit kan inderdaad misschien nog een oplossing zijn om eens zonder SSD te proberen, dit omdat ik her en der lees dat dit moederbord meerdere mankementen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:25

job

Verwijderd schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:34:
Edit: Ik heb in de bios gekeken! De timings kloppen komen overeen. Enige wat ik heb aangepast is
533MHz DDR3_1066 => 667MHz DDR_1333. Zal dat veel uitmaken?
Kijk op de site van ocz wat de instellingen van je geheugen moet zijn (ook naar de voltages kijken) en neem dat over in je bios.

[ Voor 3% gewijzigd door job op 19-12-2010 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ 2Fast2Kill: Ik dacht juist ergens gelezen te hebben dat de OCZ vertex 2 juist goed zou werken met AMD chipset =____=||

@ MarluXiaXi: Alle timings en volt is goed ingesteld, maar helaas ervaar ik nog steeds dezelfde problemen. Maar ik heb de memtest gedl en eindelijk boek ik wat resultaten! M.a.w. er zijn wat errors uitgekomen tijdens het testen. Toen ik beide geheugen erin heb zitten en het liet lopen (2x memtest naast elkaar), toen had de ene 5 errors en de andere 0.

Nu probeer ik beide apart te testen, maar tot nu toe nog geen errors. Dus ik kan misschien bijna uitsluiten dat het probleem aan de geheugens ligt. Misschien is het uiteindelijk toch nog mijn moederbord. Maar ik ga verder testen en hopelijk komt ik een consistent fout tegen. Er zit hopelijk 1 jaar garantie op een moederbord? =P

@Job: Thanks voor de tip. Ik was bijna vergeten de voltages te checken, die was goed ingevoerd. Maar helaas bleef het probleem terugkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarluXiaXl

MarluXiaXl

Moshi Moshi!

Ik zou het geheugen nog niet uitsluiten tot dat je het geheugen bij iemand anders probeert ;)
Mocht het geheugen in het andere moederbord het wel gewoon probleemloos doen, dan kun je inderdaad zeggen dat het aan het moederbord ligt.
Wat je misschien ook nog kan proberen is nog een optie veranderen in je bios. Namelijk Ganged en Unganged.
Als het goed is staan ze nu op Unganged, probeer dit eens op Ganged te zetten.
Dit heeft wel wat prestatieverlies tot gevolg maar heeft vaak de neiging om minder fouten te geven.
En als het goed is heb je inderdaad 1 jaar garantie op je moederbord :P

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik de geheugens op een ander computer geprobeerd en ook daar geeft het problemen. Ik heb alleen niet de geheugen van me vriend kunnen lenen om mijn moederbord te testen, dus ik weet eigenlijk niet of mijn moederbord wel naar behoren werkt of niet.

De geheugen modules heb ik opgestuurd voor reparatie. Ik zal verder kijken hoe het de RMA van mijn moederbord zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterkaw
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 22:45
Hmm, psies hetzelfde hier. Specs komen overeen, zie mijn verse systeem onderaan.
Ik heb de hele boel bij Azerty gekocht.
Zij adviseerden mij eerst het geheugen eens RMA te doen, daar "99 van de 100 keer het geheugen niet goed is".

Ik zal eens naar de geheugen timings kijken, dit zou 9-9-9-24 moeten zijn,
edit:
Deze stonden op 8-8-8-20! Dat verklaart e.e.a. denk ik heel goed in mijn geval.

en ganged/unganged eens aanpassen in het bios.
edit:
het systeem draait nu iig vrij stabiel, nu nog met de audio drivers en usb-3 experimenteren...

De GB38GB1333C9DC komt iig niet voor in de QVL van het Mobo... |:(

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 59,-€ 59,-
1Sharkoon Rebel9 Pro Economy€ 45,23€ 45,23
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,95€ 31,95
1Be quiet! Dark Power Pro P9-PRO-550W----
1OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 60GB€ 104,35€ 104,35
1GeIL Black Dragon GB38GB1333C9DC€ 79,40€ 79,40
1AMD Phenom II X4 970 BE€ 164,-€ 164,-
1Asrock 870 Extreme3€ 69,71€ 69,71
1XFX HD 5870 1024 MB DDR5 PCI-E€ 258,-€ 258,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 811,64

[ Voor 2% gewijzigd door peterkaw op 06-01-2011 22:26 . Reden: Nieuwe bevindingen ]

Pagina: 1