Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:35
De laatste tijd is Murphy's law vaak op bezoek hier thuis. Aangezien de Eerst zal ik de huidige situatie maar even vertellen:

Wij werken met een Win 2k3 domain controller waar alle Win 7 professional clients op inloggen zonder veel bijzonderheden 3 laptops maken verbinding met wifi en 1 via ethernet. Map redirecting voor alle documenten staat aan en daar dient de server ook voor.
Toegang tot ons internet verkrijgen wij via een SpeedTouch 780 dichtgetimmerd door KPN (toendertijd Hetnet) met firmware versie 7.4.5.1. Verder hangt er nog een testserver in het netwerk die af en toe aan staat als webserver.

De problemen:

Probleem 1 Sinds er kortsluiting is geweest in een verdeelbak met knop waar een pc aan zat gekoppeld, na het inschakelen van de stroom kwam ik erachter dat de switch die naar de server en router gaat nog uit was maar ik kreeg hem ook niet meer aan (kan gebeuren). Een andere switch van zolder gepakt en aangesloten, alles werkte weer tot de volgende dag. De andere switch was er ook uit geklapt, daarna maar alles direct met kabels aan de speedtouch aangesloten. Alles werkte tot die avond af en toe de DNS van de SpeedTouch begon te haperen na een harde reset was alles weer normaal. Precies weer een dag later was er weer een probleem; de wifi was niet meer te bereiken. Na weer een reset was alles weer te bereiken. Ik begon mij langzamerhand vragen te stellen hoe het kon gebeuren na het lezen van de site van KPN en een aantal topics op GoT heb ik maar een harde reset uitgevoerd in de hoop van de problemen af te zijn. Vandaag was het weer raak: 1 van de laptops kon geen verbinding met wifi meer maken maar de rest functioneerde nog wel gewoon. Na weer een reset was alles weer normaal.

Dit was de druppel, elke keer gefrustreerde familieleden naar mij toe zien komen is ook niet echt prettig. Ik wou weten waar het weg kwam, in de logs van de SpeedTouch kwam ik niets tegen, aangezien de server de meeste tijd in het netwerk doorbrengt ben ik daar maar in de logs gaan zoeken, met resultaat:

Elk uur kom ik dezelfde melding terugkeren:
code:
1
Adapter Intel(R) PRO/100 VM Network Connection: Adapter Link Down

En 5 seconden later weer:
code:
1
Adapter Intel(R) PRO/100 VM Network Connection: Adapter Link Up

Nu heb ik een andere (3com) netwerkkaart erin gedrukt en geconfigureerd met dezelfde instellingen en toen weer geprobeerd zonder resultaat, elk uur weer dezelfde melding. Het zal dus met de SpeedTouch te maken moeten hebben aangezien er verder geen hardware tussen zit.

Is het verstandig om hiermee naar de KPN te stappen of zullen zij zeggen dat het onze verantwoordelijk is van de kortsluiting. Waarschijnlijk zal het probleem in de speedtouch zelf zitten. Of is het misschien verstandig om zelf een voip router te kopen en die te gebruiken ipv de SpeedTouch aangezien we ook graag over willen stappen op gigabit ethernet en sneller wifi aangezien onze hardware voor loopt op de netwerkhardware.

Probleem 2 Op willekeurige momenten zijn opeens de map "Mijn documenten" niet meer vanaf de server te raadplegen. Vooral s'avonds gebeurt dit. In de logs van de server staat het volgende:
code:
1
2
The Vstor2 WS60 Virtual Storage Driver service failed to start due to the following error: 
The system cannot find the path specified.

Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, in de logs van de clients staat alleen dat er geen connectie gemaakt kan worden wat dus al bekend was.

Ik heb zo'n gevoel dat het allemaal met de SpeedTouch te maken heeft door het wegvallen van de verbinding alleen de problemen waren er al voor de kortsluiting. Dat is het vreemde.

Probleem 3 Aangezien de laptops er voor gemaakt zijn om op verschillende locaties gebruikt te worden wil ik graag dat dan vanaf een andere locatie de documenten te bereiken zijn. Dit wil ik oplossen dmv synchronisatie, elke keer als een gebruiker aanmeld moet er dan op achtergrond gekeken worden of er verschillen zijn in de laatste keer dat ingelogd is. Bij het afmelden moet die natuurlijk de laatste wijzigingen opslaan op de server. Zo kan er ook zonder internet aan documenten gewerkt worden en blijven we onze eigen gebruikersaccounts behouden. Alleen is dit wel de verstandigste keuze? Wordt dit niet traag of zijn er alternatieven?

Dit waren de vragen, de reden dat ik het allemaal in 1 topic heb geplaatst is omdat ze misschien verband met elkaar hebben en omdat ik geen 3 topics aan wil maken waar ik de situatie in moet uitleggen. Als mods hier problemen mee hebben dan maak ik er als nog 3 aparte topics aan.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Probleem 1 en Probleem 2:
Heb je al eens met een ander ADSL modem getest en gekeken hoe de stabiel je verbinding dan is?

Probleem 3:
Wat bedoel je precies met synchronisatie,Offline Files of bedoel je Folder Redirection?

[ Voor 45% gewijzigd door Turdie op 17-12-2010 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
shadowman12 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:31:
Probleem 1 en Probleem 2:
Heb je al eens met een ander ADSL modem getest en gekeken hoe de stabiel je verbinding dan is?
Het probleem is dat we een internetten en bellen abbo hebben, de gegevens om een modem in te stellen hebben wij niet.
shadowman12 schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:31:
Probleem 3:
Wat bedoel je precies met synchronisatie,Offline Files of bedoel je Folder Redirection?
Op dit moment maak ik gebruik van Folder Redirect maar wil graag een slimme manier vinden om deze ook offline te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
BramBoos schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:40:
[...]

Het probleem is dat we een internetten en bellen abbo hebben, de gegevens om een modem in te stellen hebben wij niet.
Die gegevens zijn altijd op te vragen bij je internet provider, als jij de houder bent van het abonnement. Modems van Linksys kun je bijvoorbeeld aanschaffen en daarmee testen.
BramBoos schreef op zaterdag 18 december 2010 @ 19:40:
Op dit moment maak ik gebruik van Folder Redirect maar wil graag een slimme manier vinden om deze ook offline te bekijken.
Je zou eens kunnen kijken naar Offline Files zoals ik al noemde, zit standaard in Windows 7 volgens mij.
Understanding offline files

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

remco_k

een cassettebandje was genoeg

BramBoos schreef op vrijdag 17 december 2010 @ 22:03:
...Sinds er kortsluiting is geweest in een verdeelbak met knop...
Kan je uitleggen wat er gebeurde en hoe je vast hebt gesteld dat er kortsluiting was?
Ik acht de kans namelijk reeel aanwezig dat er iets heel anders aan de hand was, of een combinatie van dingen waar je nu misschien geen rekening meer mee houdt omdat je denkt dat het verdeelblok het enige probleem was. Mogelijk problemen met een voeding die raar doet.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 19-12-2010 01:24 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
shadowman12 schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:05:

Die gegevens zijn altijd op te vragen bij je internet provider, als jij de houder bent van het abonnement. Modems van Linksys kun je bijvoorbeeld aanschaffen en daarmee testen.
Dat ga ik dan meteen even doen, heb nog wel een modem liggen.
shadowman12 schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:05:

Je zou eens kunnen kijken naar Offline Files zoals ik al noemde, zit standaard in Windows 7 volgens mij.
Understanding offline files
Ik weet dat je met offline files kan werken maar is het wel verstandig? Sommige gebruikers hebben meer dan 2/3 GB aan documenten op de server. Als je dan offline files aanklikt duurt het uren voordat die allemaal gesynct zijn.
remco_k schreef op zondag 19 december 2010 @ 01:22:
[...]

Kan je uitleggen wat er gebeurde en hoe je vast hebt gesteld dat er kortsluiting was?
Ik acht de kans namelijk reeel aanwezig dat er iets heel anders aan de hand was, of een combinatie van dingen waar je nu misschien geen rekening meer mee houdt omdat je denkt dat het verdeelblok het enige probleem was. Mogelijk problemen met een voeding die raar doet.
Nadat het verdeelblok uitgeschakeld is klapte de aardlek eruit nadat de aardlek weer aan was klapte de UPS eraf waardoor de 'stop' eruit ging. Na het verdeelblok uit het stopcontact te hebben gehaald heb ik de stroom opnieuw ingeschakeld en even gewacht voordat ik de server weer aan zette. Hierna was alles een uur lang normaal tot de SpeedTouch vreemde kuren begon te vertonen.

Zelf denk ik niet dat het aan de voeding ligt omdat de SpeedTouch zelf wel gewoon up blijft zonder downtime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
BramBoos schreef op maandag 20 december 2010 @ 13:28:
Ik weet dat je met offline files kan werken maar is het wel verstandig? Sommige gebruikers hebben meer dan 2/3 GB aan documenten op de server. Als je dan offline files aanklikt duurt het uren voordat die allemaal gesynct zijn.
Dan kan het inderdaad even duren, maar zonder jouw omgeving precies te kennen heb ook geen idee hoe het zal gaan werken, daarvoor moet je dat soort dingen in een test omgeving moet testen, en kijken hoe het in jouw situatie performt. Over het algemeen werkt het goed heb ik het idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je schrijft zelf al dat de netwerkverbinding van de server onderbroken wordt. (zie logboek). Na het vervangen van de netwerkkaart in de server blijft dit, dus moet het probleem hiervan aan de andere kant van de kabel liggen.

Wanneer de serverkabel en de speedtouch zit, ligt daar toch je probleem. Ik zou de speedtouch eerst eens vervangen en bekijken of de server dan geen onderbrekingen heeft in het netwerk.

Het uitvallende draadloze netwerk heeft hier mogelijk ook mee te maken. gebruik je de speedtouch ook voor wifi? of heb je een aparte Access Point? Mogelijk dat op deze kabel ook de verbinding verbroken wordt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bramboos
Verwijderd schreef op dinsdag 21 december 2010 @ 13:31:
Je schrijft zelf al dat de netwerkverbinding van de server onderbroken wordt. (zie logboek). Na het vervangen van de netwerkkaart in de server blijft dit, dus moet het probleem hiervan aan de andere kant van de kabel liggen.

Wanneer de serverkabel en de speedtouch zit, ligt daar toch je probleem. Ik zou de speedtouch eerst eens vervangen en bekijken of de server dan geen onderbrekingen heeft in het netwerk.

Het uitvallende draadloze netwerk heeft hier mogelijk ook mee te maken. gebruik je de speedtouch ook voor wifi? of heb je een aparte Access Point? Mogelijk dat op deze kabel ook de verbinding verbroken wordt....
Ik heb gister een andere router er tussen gezet en geen problemen meer gehad, nou kan ik deze router er tussen laten maar dan hebben we geen telefoon tenzij ik de server voor voip ga gebruiken. Of kan ik eisen van de KPN dat ze mij een nieuwe SpeedTouch toesturen?
Pagina: 1