Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:13
Hallo,

Ik ben bezig met een schakeling om onze poort via een gsm schakeling te kunnen openen. Ik heb al een 6n137 optocoupler en 150ohm weerstanden voor tussen de uitgang van de trilmotor (1.5v) en de optocoupler. Echter weet ik niet hoe ik de schakeling van de motor op de optocoupler aan moet sluiten. Zou iemand mij hierbij kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Meten is weten....

Je moet een optocoupler aan de ingang als een LED zien, dus 2v bij 10~20mA en dan kan je al zien dat 1.5v niet gaat werken.... Je zult er een transistor voor moeten zetten.

Aan de andere kant zit dus een NPN transistor met de emiter al aan de ground en ka je tussen de collector en de + je belasting hangen of van daar verder sturen zoals een monoflop met een relais oid.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Wat zou ik dan concreet nodig hebben? Er was mij aangeraden om een 6n137 te gebruiken maar dit werkt dus niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ik heb nu een schakeling gemaakt met een bc547 i.c.m. een 12 volt relais. Wanneer ik alles aansluit en de transistor op de base schakel met een 1.5 volt batterij wordt het relais mooi met 5 volt geschakeld. Echter als ik mijn gsm er op aansluit(1.5v vanuit de trilmotor) doet de schakeling helemaal niets!

Waar zit het verschil hem in een hoe kan ik dit oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 08:37

mookie

Heerlijk Helder

heb je wel die weerstand tussen je gsm en de base gezet?
tevens moet de GND van je voeding en van je telefoon aan elkaar hangen.... maar pas er wel mee op.
(Maar dat deel wist je al denk ik, anders krijg je het met die batterij ook niet voor elkaar).
Hoe kom je eigenlijk aan die 5volt om die relais te schakelen, en waarom gebruik je 5v voor een 12v relais?

[ Voor 80% gewijzigd door mookie op 19-12-2010 20:29 ]

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ja dat heb ik wel gedaan. Die 5v was even als experiment! Straks komt er gewoon 12 volt op te staan. Vind het echter zo raar dat alles wel werkt met een 1.5 volt batterij en niet met de telefoon die toch ook 1.5 volt afgeeft. Een puls van 1.5v moet normaliter toch voldoende zijn lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

En weet je zeker dat er 1,5 volt uit die gsm komt?
Heb je dat gemeten of ben je er vanuit gegaan omdat iemand anders ook een telefoon had waar 1,5 volt uitkwam?

Als je een multimeter hebt kun je wellicht ook de stroom meten.
Die zou zo'n 10mA moeten zijn.
Omschrijf anders eens hoe je alles aangesloten hebt

[ Voor 9% gewijzigd door mookie op 19-12-2010 20:55 ]

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ik heb nu een 9v batterij aangesloten op de transistor om het relais te schakelen. Nu schakelt de relais wel netjes d.m.v. de telefoon. Hoe kan dat?
Ik heb trouwens hier nog een Goodsky ST-SH-112l 12v relais liggen. Deze heeft 6 pinnen. De uitgang van tor sluit ik aan op de 2 pinnen voor het laten klikken van het relais. Hoe moet ik het 9-12v circuit aansluiten op de andere 4 pinnen?

[ Voor 44% gewijzigd door BrcBas op 19-12-2010 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mookie

mookie

Heerlijk Helder

Waarom hij het nu wel doet weet ik niet...

http://www.schukat.com/sc...ent&art=STSH112L&wg=E6211

ongeveer zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
|-------------------------------|
|  0            + -> 0    0<-NO |
|  |                            |
|  ->voeding poort motor ofzo   |
|  0     collector-> 0    0<-NC |
|-------------------------------|

De + van je voeding gaat op de middelste bovenste pin
De collector van je tor gaat op de middelste onderste pin
De emitter van je tor gaat terug naar je voeding naar de -

mookie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Een 12v relais op 5v laten draaien is lastig, dat is een grenspunt dat het relais net wel of net niet werkt. Uitgaande dat het signaal gepulseerd is vrees ik dat dan het relais niet genoeg op gang komt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrcBas
Ik merkte nu dus dat het relais niet helemaal schakelt. Hij zoemt of trilt een beetje maar niet een duidelijke klik! Hoe kan dat?
Pagina: 1