(on)mogelijkheden met freenas

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik wil misschien een oude laptop (fujitsu siemens lifebook B600 serie; 12,1 inch,met touchscreen en een PIII processor) gebruiken als nasserver. Dat ding is lekker zuinig in stroomgebruik.Ik wil daar een of twee externe USB hardeschijven aan hangen en daar automatisch de documenten van mijn laptop laten updaten.

Ik dacht de wifi de voornaamste bottleneck zou zijn voor de snelheid van het geheel.

Ondersteunt freenas nog zo'n oude laptop? Windows XP draait wel op deze laptop. Hoe kan ik dat checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
De website van freenas al eens bekeken, en dan met name http://freenas.org/docume...ide:hardware_requirements ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Ja, dat zit volgens mij wel goed (behalve dat de laptop geen CD-rom drive heeft), maar ik bedoel met zaken zoals het touchpad de netwerkkaart de PCI cardbus en eventueel het touchscreenenz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Netwerkkaart kan een probleem zijn dit is niet echt te voorspellen.

Touchpad heb je niet nodig: freenas is te installeren met keyboard en wordt dan remote ingesteld via het netwerk. Installeren gaat perfect via een usb stick en je kan ook vanaf daar embedded draaien.

Conclusie ik zou gewoon testen, dat duurt nog geen half uur en je weet direct alles.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-10 11:23

Sosabowski

nerd

Ik heb tijden een Piii als nas gebruikt. Alleen had iker gewoon een grote schijf in gestopt. Kijk even goed of je wel USB 2 hebt. USB1 is echt te langzaam voor wat jij wilt.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Dat is het probleem, Ik heb usb 1. Als Freenas de PCI cardbus ondersteunt, dan koop ik een PCI-card met usb2 en dan is het probleem opgelost.

Probleem 2 is dat ik niet kan opstarten met een usb. Ik heb de keuze tussen diskkette en harddrive in de bios.

[ Voor 28% gewijzigd door AJJAD op 18-12-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-10-2024
Dan doe je het vanaf de hd !

And this !! Is to go even further beyond!!!

Pagina: 1