Ik heb een vraagje ik heb een 230 Watt voeding en een Athlon 500 maar ik wil graag mij Athlon overklocken en dan wou ik daarbij gebruik maken van 1 of 2 peltiers(s)maar dan ben ik bang dat hij te weinig Watt kan geven of moet ik dan gewoon een extra voeding erbij in bouwen ????
er wordt altijd al aangeraden om een athlon een 300 watt voeding te geven.
En peltiers nemen ook nogal veel, dus inderdaad, andere voeding erbij. Misschien 300 watt voeding erbij doen voor je gewone computer, en dan die ouwe gebruiken voor de peltiers enzo.
volt x ampere = watt
En peltiers nemen ook nogal veel, dus inderdaad, andere voeding erbij. Misschien 300 watt voeding erbij doen voor je gewone computer, en dan die ouwe gebruiken voor de peltiers enzo.
volt x ampere = watt
Je kan ook zo'n energie meter kopen. Die houdt bij hoeveel watt alle apperaten daar op aangesloten trekken.
Met een simpel multimetertje van +-FL25,- moet je ff checken hoeveel Ampere het hele zootje trekt(zo'n multimeter is trouwens een must voor de tweaker!!!,liever een iets duurdere want die van een geeltje zijn niet zo bien).
Watt = Voltage x Ampere.
Aangezien bij compu's alles op verschillende spanningen loopt(=Volts),is het heel makkelijk te meten welk onderdeel slurpt.
Het gaat dus bijna altijd om het aantal ampere wat de voeding leveren kan.
Ala je nu teveel ampere vraagt van de voeding zal hij een beeetje akelig gaan rieken en je Voltage zal waarschijnlijk wat instorten.Je mamma plank zal dit wel overleven en de rest ook wel,ik zou het dus gewoon proberen,in het ergste geval sloop je je voeding.(Wel voor eigen risico!!).
Moraal van het verhaal koop een multimeter!
Greetz Jur.
Watt = Voltage x Ampere.
Aangezien bij compu's alles op verschillende spanningen loopt(=Volts),is het heel makkelijk te meten welk onderdeel slurpt.
Het gaat dus bijna altijd om het aantal ampere wat de voeding leveren kan.
Ala je nu teveel ampere vraagt van de voeding zal hij een beeetje akelig gaan rieken en je Voltage zal waarschijnlijk wat instorten.Je mamma plank zal dit wel overleven en de rest ook wel,ik zou het dus gewoon proberen,in het ergste geval sloop je je voeding.(Wel voor eigen risico!!).
Moraal van het verhaal koop een multimeter!
Greetz Jur.